Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kat houden

Bericht door Mickey_Mouse »

Kat is goed te leren aan tuig te lopen. Geduld geduld.. Mijn 2 doerakken zijn het inmiddels gewend.
Mijn vorige kat vond het heerlijk. Op den duur werd de band zo hecht dat ze mee liep maar ook regelmatig los mee liep. Met en zonder verzoek vanuit mij. Soms wel is lastig want ook als ik met de fiets ging had ze de neiging tot mee lopen. Zij volgde mij overal. Super en apotheek om de hoek zitten toen. Maar daar zag men haar regelmatig omdat ze dus mee liep. Moest niet vergeten haar mee te fluiten anders hing ze 5uur later nog in die buurt...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Een grens qua leeftijd aan katten laten wennen aan een tuigje is er in mijn ogen niet.
Maar ik begrijp ook wel dat jij daar het type niet voor bent (mijn vriend vind de kat van de buren bijvoorbeeld ook zielig omdat die in afgesloten tuintje moet blijven en vind zo'n tuigje ook grote onzin want een kat hoort vrij buiten rond te kunnen snuffelen....)

Ben wel nieuwsgierig waar Brutus dan naast je ligt als hij niet op de bank mag komen ;) Hier staat de bank juist gelijk aan knuffelen (of je wilt of niet :P). Wel fijn om te lezen dat jij en Brutus steeds meer van elkaar lijken te gaan genieten :)

Wel ben ik, net als Adriana, nieuwsgierig wat je budget is voor kattenvoer. Dit zodat we met je mee kunnen denken/kijken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Nee daar ben ik niet zo voor,

een ander probleem wat ik graag zou willen aanpakken is dat Brutus is beter droge brokken moet gaan leren eten. dit is beter voor zijn gebitje wat er niet zo mooi wit uitziet als bij de kat van mijn vriendin die eigenlijk alleen maar droge brokken eet. dat natvoer bevat veel vocht en is zo zacht dat het zijn gebit niet onderhoud. allemaal leuk dat hij 3 zakjes natvoer Felix eet op een dag maar wat bevat het nu?

En hoe kan ik hem het beste toch droge brokken laten eten. ik had gelezen met warm water laten weken maar dan is het nog zacht. nu geef ik 2 zakjes vlees op een dag en doe kleine beetjes droge brokken in zijn bakje en sta erbij als hij eraan begint, maar het is met lange tanden .als het op is dan doe ik nog een klein beetje maar durf niet teveel in 1 keer te geven want dan staat het daar een hele dag en dan word het slecht. ook zie ik hem nooit water drinken. is zo'n drink fontein niet de oplossing om beter te laten drinken? ik heb nu wel het idee dat hij minder eet nu ik hem brokken wil laten eten. hij staat dan voor de koelkast te mauwen omdat hij weet dat daar zijn natvoer bewaard word.vind dat wel vervelend voor hem maar hij zal natuurlijk niet begrijpen dat droge brokken beter zijn voor zijn tanden.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat houden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Mis vind hij de brokken die hij voorgeschoteld krijgt niet te eten?
Probeert is een kwaliteit brok
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of droge brokken beter zijn voor zijn tanden. Dierenartsen beweren dat vaak, maar de meeste katten slikken de brokjes zo door dus het effect op de tanden is nul.

Er zijn nu eenmaal katten die nooit brokjes willen en er zijn katten die nooit zacht voer willen en dan kun je dat zelf wel willen, maar daar bereik je niets mee.
Wat Cindy ook zegt: het kan zijn dat Brutus jouw keus van brokjes niet geweldig vindt en dus zou je eens kunnen kijken naar andere brokjes (bijv. Royal Canin Exigent voor kieskeurige katten; zakjes van 400 gram om uit te proberen) of je accepteert dat Brutus alleen zacht voer wil.

Mijn oudste kat eet pas de laatste paar jaar brokjes en heeft tot haar elfde nooit gebitsproblemen gehad!
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Nou ik geef Purina one,een hele harde brok en hij bijt daar echt wel op ,dat hoor ik dus slikt ze niet door. hij is ook geen schrokker en niet echt gefixeerd op eten. als ik zijn bakje vul met een zakje natvoer dan laat hij altijd nog wat liggen en hij eet over het algemeen langzaam.

maar ik wil wel eens iets anders van brokken proberen. ik had ook van die light brokken tegen diaree van ID ofzo maar die moest hij helemaal niet hebben
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

droge brokjes en drinkfontein/beter of meer drinken..

denk dat je gelijk hebt als je schrijft dat er qua voedsel niet zo veel in het gemiddelde natvoer zit naast rond 80% water. het zou fijn zijn als brutus brokjes zou eten en het is voor iedereen lastig om uit te zoeken wat in de smaak valt. en wat dan kwalitatief ook nog een goeie brok is.

de brokjes van purina one kosten rond euro 4 en 4,50 per kilo bij Zooplus maar het kan zijn dat je ze via de Kruidvat-aanbieding goedkoper hebt.
tot mijn schrik zit in een aantal soorten vrij veel tarwe, tarwe staat in de ingredientenlijst op de tweede plaats, dus net zoveel tarwe als kip of kalkoen.

dan is het extra belangrijk dat een kat daarbij heel goed drinkt want veel tarwe in droge brokjes geeft kans op het ontwikkelen van blaasgruis. en brutus is een kater, dus die raakt gruis wat moeilijker kwijt dan een poes.
als je niet zeker weet of hij wel goed drinkt omdat je ook niet ziet hoeveel brutus plast zou ik hem voorlopig zeker natvoer bij die brokjes blijven geven, want met die droge brokjes en slecht drinken is er kans op blaasgruis!
dat is een nare kwaal waarbij je meer aan de dierenarts kwijt bent dan dat je bespaart op de prijs van die brokjes..!

dus op zoek naar goeie, betaalbare brokjes.. die heer brutus ook nog lekker vindt..
vraagje: kunnen we met je meedenken en zoeken?

een drinkfontein kun je makkelijk zelf maken, maar ik weet niet hoe handig je bent.
nodig is kleinste waterpompje (voor aquarium) met slangetje en grote bak van steen, porselein of glas (formaat minimaal slabak of hondendrinkbak - kringloop heeft meestal grote keuze)
het is de bedoeling dat er een waterstraaltje in de bak plenst, veel katten vinden dat leuk en dat zet aan tot drinken (bv drinken uit de kraan). dat brengt ook zuurstof in het water.

je kunt ook een bak met regenwater vullen. hier drinken ze graag schoon slootwater met watervlooien..

en hoe gaat het met brutus? blijft hij wat meer binnen en zijn er nog botsingen in zijn tuin geweest?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ik ga wel eens kijken voor wat verschilende brokken. kun je misschien ergens gratis proefzakjes krijgen? vanochtend heb ik het natvoer een beetje gemengt met de brokjes van purina one maar hij laat ze zoveel mogelijk liggen.wel jammer. in het begin at hij ze wel op als hij honger had. ik hoop niet dat hij zich laat verhongeren,ik zal de harde brokken eens geven vermengt met warm water voor meer geur. maar kan het ook komen dat het warm is en hij dan nu minder honger heeft?

En toen hij nog op de bak ging plaste hij zeer weinig .ik vond altijd veel meer drollen dan plasjes. ik denk dat het nu nog zo is. de kat van mijn vriendin bv drinkt altijd minuten lang uit de kraan en die plast heel erg veel .zij moet de bak heel vaak verschonen tot wel 4-5 keer in de week nieuw opvullen met grit.echt niet normaal. zou natuurlijk wel willen dat brutus ook is meer dronk.niet zoveel als de kat van mijn vriendin want dat is ook weer te overdreven. hij slaapt de hele dag door zonder zijn behoefte te doen .dus ik weet zeker dat hij 12 uur niet plast, ook met 30 graden zie ik hem niet drinken.pas in de avond gaat hij uit de tuin om zijn behoefte te doen

Het maken van een drinkfontein gaat me wel lukken denk ik. je kan ze ook zo kopen maar meestal vrij prijzig zag ik. en de vraag is nog maar of hij er gebruik van gaat maken.zelf denk ik van niet omdat hij geen drinker is.maar ja je wil toch vanalles proberen om je kat te stimuleren.

Over de vreemde kat,die lag gisteren avond in de voortuin te slapen toen ik brutus naar buiten liet. hij zag het eerst niet maar ik wel. ik heb toen een kommetje water naar hem toe gegooid, deze had ik toevallig in mijn hand. de vreemde kat schrok hiervan en rende weg maar bleef in de tuin van de buren. brutus merkte dit op en ging vanaf de stoep kijken. hij zag de kat en begon er gelijk flink naar te blazen.ik denk een waarschuwing van kom niet in mijn buurt en hij herkende die kat dus gelijk op afstand. de vreemde kat bleef staan kijken maar deed niks. toen heb ik hem verder maar weg gejaagd en brutus liep erachteraan. een tijdje later stond ik achter in de tuin en toen hoorde ik wat op mijn schuurdak springen.en het was weer die vreemde kat. hij zag mij ik jaagde hem weg en hij rende bang weg naar de buren en sprong van het dak in de brandgang. toen liep ik weer naar de voortuin omdat ik wist waar die uit zou komen en jahoor daar was ie weer. dus ik weer verder opjagen en toen rende die naar zijn huis. ik blijf hem gewoon net zolang opjagen tot ik hem hier niet meer in de tuin zie..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Ik ben bang dat die vreemde kat een langere adem zal hebben dan jij. Ik heb hier een buurtmonster en die blijft ook gewoon terugkomen hoe vaak ik hem ook heb weggejaagd. Hij valt mijn katten door het traliewerk aan.

Als Brutus geen brokken wil eten kan dat betekenen dat hij daar gewoon niet van houdt. Maar het zou ook kunnen dat hij last heeft van zijn gebit.
Als je wat goeds wil geven voor zijn tanden zou je b.v. om de dag hem een stukje kip aan kunnen bieden, gewoon rauw. Eerst wel invriezen, in kleine porties zodat je steeds 1 blokje per keer kunt ontdooien.
Door het zagen van de kiezen voorkom je tandsteen bij hem. Stukje van 3 bij 3 cm is genoeg. 2 x per week of zo.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

goed plan, maak het maar heel ongezellig voor die vreemde kat!
tuin is nu van brutus dus moet hij daar uit de buurt blijven. alleen dat moet hij nog even leren..
en het houdt jou van de straat want het zal nog wel even duren voordat je tuin gemeden wordt..

met die warmte eten ze minder maar hij moet denk ik toch beter gaan drinken!

regenwater geprobeerd? heb je een schone sloot in de buurt?
paar grote bakken, geen plastic. en zet ze ongeveer 10 cm hoog zodat brutus niet al te ver voorover moet om te drinken want dan loopt er water in zijn neus en sommige katzels hebben daar een grote hekel aan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Wat ik hier doe met het warme weer is een scheut extra water bij het natvoer ;-)

Wat betreft proefzakjes: vraag er eens naar bij een dierenspeciaalzaak en/of dierenarts.
Ik weet dat trovet proefzakjes toestuurt (te bestellen via de site trovet.nl) en ik heb wel eens proefzakjes toegestuurd gekregen via www.poespas.org ;-)

Veel succes met de buurtkat uit de tuin houden!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Ja dat doe ik ook - water bij het blikvoer en dan goed roeren en prakken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik zal eens kijken voor proefzakjes en dat stukje kip idee ga ik ook proberen,
een bak staat buiten en zit regenwater in. het is zo'n rvs hondenbak. zie hem er overdag nooit uit drinken maar misschien snachts wel. kan zijn dat hij last heeft van zijn gebit maar in het begin at hij veel meer brokjes en kauwde er lustig op los. misschien omdat het nieuw voor hem was.maar ik weet niet of hij dan echt last heeft van zijn gebit? zelf denk ik eerder dat hij natvoer lekkerder vind,

en de tuin is van brutus .dat moet die buurtkat maar weten, ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

rvs kan heel vies gaan smaken, beter missch toch geglazuurd of porselein of glas, ook makkelijker schoon te maken.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=510
en een paar pags ervoor staan probeersels van dhz-drinkfonteintjes. die met het kraantje was binnen een uur gesloopt, de grote witte bak functioneert nog steeds prima samen met de melkkoker..
heb ze op een tijdschakelaar staan want constant dat klaterende water in huis vind ik beetje vermoeiend..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Oke dan neem ik iets anders dan rvs,

Over brutus zijn eten. ik denk dat het wel goed gaat komen met die purina one brokken. de afgelopen dagen was denk ik toch dat hij weinig honger had omdat het zo warm was. vannacht heeft hij een heel bakje droge brokken leeg gegeten dus hij doet het wel als hij maar honger heeft.

ik had gisteren ook een koolvis filet voor hem gekookt. en het goed nat gemaakt met het kookvocht in zijn bakje .ook dit heeft hij helemaal opgegeten. maar ik houd de brokken erbij als aanvulling op zijn felix zakjes. bij zijn vorige eigenaar kreeg hij 3 zakjes felix per dag maar at hij geen brokken. volgens haar was brutus een kat die veel at. maar ja die zakjes bevatten meer gelei vocht dan vlees dus dan heb je wel 3 zakjes nodig om een beetje wat binnen te krijgen.en dat is merendeel vocht dus als hij goed zou drinken dan zouden 3 zakjes sowieso ook overbodig zijn omdat hij daardoor geen dorst meer heeft natuurlijk(3 zakjes per dag is een heel pak op 4 dagen :shock: ) en ik kan mij dat goed voorstellen want ik denk dat droge brokken meer maag vulling geven dan die zakjes felix. ik vind zoveel zakjes felix geven eigenlijk erg fout.de kat haald al zijn vocht uit die zakjes en drinkt daarom niet.en je betaald voor vocht uit een zakje. dit kun je beter uit de kraan halen omdat het goedkoper is .daarom ben ik ook van plan om een drinkfontein aan te gaan schaffen.ik denk toch aan de catmate 2 liter. heb 305 reviews gelezen en allemaal zeer positief. zelfs katten die er eerst niet naar om keken en er bang van waren gingen uiteindelijk drinken.en over katten die er niet meer bij weg te slaan waren en zelfs boos werden als de fontein werd weggehaald voor schoonmaak. bij mij krijgt hij nu anderhalf tot soms 2 zakjes per dag. en de rest dan brokken. als hij echt honger heeft dan eet hij ze dus wel.dus dat is mooi.ik wil hem zeker verschillende eten voorschotelen zoals gekookte vis en rauwe kip. zo leert hij meer eten dan alleen die vocht vullende zakjes felix en zal misschien dan eerder iets anders ook lekker gaan vinden en eens wat meer water gaan drinken.hoeplijk gestimuleerd door een drinkfontein. ik wil er alles aan doen om het beter te maken voor zijn gebit en blaas.meer laten kauwen en laten plassen dus,dat is ons doel,en weg met die dure zakjes gelei vocht
Laatst gewijzigd door Scooby Doo op 21 jul 2014 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie