Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hardstikke leuk!!
Komt vast helemaal goed en vooral niet te snel opgeven!

Gave naam trouwens! ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Heel veel geluk met Loki. Fantastische naamkeuze!
Eerst eten dan de moraal
lonneke24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2007 12:40

Kitten bij een 1 jarige kat?

Bericht door lonneke24 »

Hoi er zijn al veel vragen geweest over dit onderwerp, maar toch even mijn persoonlijk verhaal ;-)

Ik heb een 1 jarige kater (gecastreerd). Hij is ontzettend lief, aanhankelijk en nog erg speels. Hij ziet regelmatig de poes van de buren op het balkon en dan schiet hij naar het raam (maakt piepgeluidjes) en gaat heel geinteresseerd zitten kijken. Ook in de keuken voor het raam ziet hij soms katten buiten waar hij naar kan blijven kijken.

De afgelopen tijd krijg ik het idee dat hij zich verveelt. Hij heeft wel speeltjes maar zijn muis daar gaat hij 2x achteraan en dan heeft hij het ook wel gezien. Ik ben nu veel thuis, maar volgend jaar zal ik het drukker krijgen, waardoor hij meer alleen zal zijn.

Ik zou voor hem er wel een katje bij willen nemen, maar ben ook zo bang dat het niet goed gaat en wat dan! hebben jullie nog ideeen, tips of verhalen voor me?
Op de ene site lees je dat katten liever alleen zijn, op de andere weer van niet, dat maakt me zo besluiteloos!!

Groetjes Lonneke
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Kan me best voorstellen dat je het eng vind om een ander katje erbij te nemen. Het is een beetje angst voor het onbekende.
Zoals je zelf aangeeft heeft je kat interesse in de buurkat.
Je gaf zelf aan dat er al veel vragen (en antwoorden) op dit 'probleem" zijn.
Je zal ongetwijfeld ook de vele succes verhalen gelezen hebben van katten die na een korte of langere aanloop periode vriendjes van elkaar werden.
Verwacht alleen niet dat je kat met open pootjes bij de deur staat om een nieuwe huisgenoot te ontvangen. Dit heeft tijd nodit.
Succes met je beslissing. Zelf heb ik in elk geval nooit spijt gehad van een tweede en derde.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Kitten bij een 1 jarige kat?

Bericht door Shaz »

lonneke24 schreef: De afgelopen tijd krijg ik het idee dat hij zich verveelt. Hij heeft wel speeltjes maar zijn muis daar gaat hij 2x achteraan en dan heeft hij het ook wel gezien. Ik ben nu veel thuis, maar volgend jaar zal ik het drukker krijgen, waardoor hij meer alleen zal zijn.

Op de ene site lees je dat katten liever alleen zijn, op de andere weer van niet, dat maakt me zo besluiteloos!!

Groetjes Lonneke
Je geeft het zelf eigenlijk al aan, je kat verveelt zich nu al en dan ben je nog veel thuis. Wij hebben aan onze oudste kat toen ook gemerkt dat hij er niet gelukkiger van werd toen hij de hele dag alleen thuis zat.
Inmiddels hebben we 5 katten en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Ze vermaken elkaar, blijven op die manier ook mooi slank en je hoeft je niet meer zo schuldig te voelen als je een hele dag aan het werk bent. Maar als je er 's avonds wel bent willen ze nog steeds graag knuffelen, want daar hebben ze de baasjes dan weer voor nodig :grin:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Sinds gisteren hebben wij een kitten erbij. Minou weet nog niet wat ze er mee moet.
Ze lijkt wel heel nieuwsgierig maar oh wee als hij in de buurt komt. Dan begint ze te blazen en te grommen.

We wonen hier pas en minou is pas sinds woensdagavond weer thuis. Ik had ze liever samen in huis gezet maar dat ging door omstandigheden niet.

Lucifer, de kitten, vind het allemaal wel leuk en spannend. hij wil veel aandacht en heeft graag lichamelijk contact.

Wat ik best moeilijk vind is dat ik lucifer die aandacht graag wil geven maar ik ben ook een beetje bang dat minou zich achtergesteld gaat voelen. Ik ga wel gewoon naar haar toe om haar te knuffele en dat vind ze ook heel fijn en reageert zoals ze dat normaal ook doet.

Ik ga ervan uit dat dit normaal is, dat ze even de tijd nodig heeft om aan hem te wennen.

Heeft iemand tips voor me wat betreft de aandacht?
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Ik vind het ook moeilijk om mijn aandacht te verdelen, maar volgens mij lukt het wel aardig.

De eerste dag wilde Jupi ook niets van ons weten, als we hem aaiden, kon hij alleen maar grommen. Toch doorgezet en hem af en toe gewoon een heerlijke knuffel gegeven.
Ook als de kleine sliep, kreeg hij alle aandacht.

En nu, na een week verder, reageert hij eigenlijk al weer normaal. Blij zijn als je thuiskomt (staart omhoog en kopjes geven) en dan knuffelen we hem ook gewoon.
Misschien dat de kleine iets meer aandacht krijgt als ze samen zijn, maar tot nu toe gaat het hier goed.

Succes! En als je gewoon je gevoel volgt wat betreft die aandacht, komt het helemaal goed denk ik!
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Dank je Elja!

We zijn nu een paar uur verder en wij zijn een tijdje weggeweest. Het gaat wel goed alleen is er nog niet echt iets verandert.
Het broertje van Lucifer, Grover is nu ook hier omdat waar hij was het toch niet echt iets voor hem was.. Hij zou in een winkel blijven maar hij is zo gehecht aan mensen. Hij mistte zijn broertje niet maar oh wee als mijn schoonzusje even niet in de buurt was. Omdat Grover in de winkel zou blijven zou hij in de avonden en weekenden alleen zijn en dat vond mijn schoonzusje te zielig..

Denk je dat dat ook goed kan gaan?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Op zich kan het juist makkelijker zijn voor je volwassen kat met twee kittentjes erbij in plaats van maar eentje, vooral als de kittentjes veel met elkaar spelen en je kat dus meer met rust laten.

Meestal wennen volwassen katten en kittens uiteindelijk goed aan elkaar en is het alleen een kwestie van tijd (en geduld).

groeten,
Sandra

PS: Uit je verhaal is niet goed op te maken of Grover ook een kittentje is, dus daar ga ik maar even van uit.
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Grover is het broertje van Lucifer ;)

Bedankt voor je antwoord!

Dat ze Minou meer met rust laten had ik inderdaad ook al bedacht. Ik ga er ook wel van uit dat het goed zal gaan. Hoe leuk ik de kittens ook vind, ik vind het ook wel sneu voor Minou dat ze zich daardoor niet helemaal vrij voelt..

groetjes, Sylvia
Saray
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2007 12:01
Locatie: Nieuwegein

Een van mijn lieve katjes is dood gegaan, een nieuw kitten?

Bericht door Saray »

Ik had dus twee 4 jaar oude katten, waarvan er eentje plots is dood gegaan, vannochtend. We denken dat hij een hartaanval heeft gehad, zo zag het er in ieder geval uit. Ik heb nog geprobeerd hem te reanimeren en zijn ademhaling op gang te brengen door zijn borst te masseren (ik dacht eerst dat hij ergens in stikte) maar hij was al weg.

Het is verdomde zielig, en ik ben er kapot van. Zijn broertje doolt nu door het huis en weet niet waar hij het moet zoeken; ze zijn al vanaf de geboorte samen, en ik weet niet hoe Indy gaat reageren op alleen zijn.

Beide katten hebben altijd binnen gezeten omdat we vlakbij een grote weg wonen waar veel katten worden overreden, en hebben op andere katten nooit agressief maar nieuwsgierig gereageerd. Indy heeft ook nog nooit van zijn leven iemand aangevallen, of uberhaupt agressief gereageerd op wat dan ook.

Is het een idee om een nieuw speelmaatje voor hem te zoeken zodat hij niet zo alleen is? Ik vind het zo zielig om hem zo te zien, zo alleen in een mandje weggekropen!
Is het een goed idee om dan voor een kitten te kiezen? Of juist voor een wat oudere kat uit bijvoorbeeld het asiel?
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Wat verdrietig om om zo plotseling een kat te verliezen.
Je kat die overgebleven is zal zeker gaan zoeken naar zijn vriendje.
Mijn mening: Geef je kat even de tijd om te wennen dat zijn broertje er niet meer is. Zelf kun je natuurlijk het best inschatten wanneer hij dit "geaccepteerd" heeft. Ik zou dan zeker een ander vriendje in huis halen. Een kitten of volwassen kat maakt in principie niet zoveel uit.
de gewenning met een kitten zal waarschijnlijk iets sneller gaan.
Daartegen van een volwassen kat weet je een beetje zijn karakter.

Kijk ook voor jezelf wanneer je toe bent aan een ander katje.
Onze situatie was zo, toen Fristi overleed hadden wij pleegkittens en binnen 2 weken was Ziggy door ons geadopteerd.
Het wil absoluut niet zeggen dat je de overleden kat vergeet of er geen verdriet meer van hebt maar je hebt wel afleiding.

Sterkte
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Het gaat goed..bedankt voor het advies

Bericht door kaatjuh »

Mensen .... Ik heb nu sinds een week een klein katje erbij.. En volgens de meeste mensen hier komt t goed als ze aan elkaar gewend zijn!! Nou, gelukkig dat jullie dat wisten want ik had in het begin echt twijfels.. ze blaasden naar elkaar en kwamen niet bij elkaar in de buurt.. Maar nu, een klein weekje later..Spelen ze met elkaar, bijten elkaar in de nek, rug of staart, rennen achter elkaar...en slapen en eten ze samen!! T lijkt nu net of ze dikke vrienden zijn..
Ik ben helmaal in de wolken..

Ik ben nu de trotse eigenaar van 2 lieve schatten genaamd NUKA en LOKI...

dank jullie allemaal
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Re: Het gaat goed..bedankt voor het advies

Bericht door lianne »

kaatjuh schreef: T lijkt nu net of ze dikke vrienden zijn..
Ik ben helmaal in de wolken..
Verrassing...... het lijkt niet zo maar het IS gewoon zo. ;-)
Super voor je
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Met onze katten gaat het steeds beter! Minou begint er aan te wennen en ze speelt soms zelf mee zonder dat ze het zelf in de gaten had.
Gisteren zaten we op de bank, zij rechts van me en Lucifer links.
Ze vind het alleen nog eng als ze dicht in haar buurt komen. Dan blaast ze en gromt ze nog wel eens.
Ze heeft wel al een paar keer gehad dat ze aan een van de ging ruiken en dat ze neus en neus stonden. Dan loopt ze toch gauw weer weg hihihi

Grover is echt een doerak, hij loopt zonder angst naar haar toe. Dan staat minou met een hoge rug en hij trekt dan ook een hoge rug, erg komisch om te zien! Ze doen elkaar niks, hij druipt uiteindelijk toch maar af.
ik vermoed dat ze bezig aan te geven dat zij de hoogste rang heeft..

Groetjes Sylvia
Plaats reactie