Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
katja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2006 22:24

Bericht door katja »

Oke Sandra ik ben benieuwd, je hoort nog wel van me vrijdag.


Katja
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

Morgen worden mijn beide katers gecastreerd.
Ze zijn 6 en 7 maanden oud.
Ben benieuwd! Is toch wel spannend, als je leest wat er allemaal mis kan gaan..
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
katja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2006 22:24

Bericht door katja »

Nou vandaag is het gebeurd, ik vond het heel zielig maar alles is goed gegaan, hij is nou zelf al een beetje aan het spelen.
Morgen mag hij pas eten dat vind ik wel sneu, drinken mag hij wel maar ik hem hem nog nooit water zien drinken uit zijn bakje. Hoe kreeg je een kat nou aan het drinken ??
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Fijn dat het allemaal meeviel. Misschien drinkt hij wel uit de kraan? Veel katten zijn daar dol op, maar ja, dan creëër je misschien wel een nieuwe slechte gewoonte ;-).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
katja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2006 22:24

Bericht door katja »

Ik heb een heel klein beetje water op een schoteltje gedaan en daar nam hij wel iets van.
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

Die van mij zijn ook gister geholpen en het viel gelukkig allemaal reuze mee. mocht er ook bij blijven, dat vond ik wel fijn. ze kregen na afloop ook nog een prikje om sneller wakker te worden, en gisteravond waren ze alweer de oude. eten en drinken gaat ook weer goed.

Ik dacht dat ze er nog wel last van zouden krijgen als de pijnstiller was uitgewerkt, maar ik merk echt helemaal niets aan ze.. gelukkig maar!
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Lilian
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2006 21:49

Castreren/steriliseren bij 5 maanden?

Bericht door Lilian »

Hallo,
Ik heb 2 kittens, broer en zus uit hetzelfde nest. Het advies van de dierenarts is om ze met 5 maanden te laten "helpen". Ik dacht dat dat wat vroeg was want ik lees vrijwel overal vanaf tenminste 6 maanden. Maar dat kan dan weer te laat zijn om ongewenst nageslacht te krijgen. Apart zetten is geen optie, ze zijn heel gek met elkaar en kunnen nog geen 2 minuten zonder. Het schijnt dat de narcoses van tegenwoordig verbeterd zijn zodat kittens ook al met 5 maanden gecastreerd kunnen worden. Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Normaal adviseren ze inderdaad om te wachten tot 6 maanden. Maar ik heb zelf ook een katertje en een kattin van nu 9 maanden. De kattin is al geholpen toen ze zo'n 4 maanden was. Juist om nestjes te voorkomen. Met de kater hebben we wat gewacht. Om blaasgruis te voorkomen. Maar met 5 maanden werd die zo dominant dat hij ook onder het mes moest.

Dus het kan best hoor.
Gebruikersavatar
katja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2006 22:24

Bericht door katja »

Fijn he melb dat ze al zo snel zijn opgeknapt.


Lies77 hoe kan je blaasgruis nog meer voorkomen ?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Katja, onze kater is ook op de dag dat hij 5 maanden werd gecastreerd hoor om dominant gedrag te voorkomen.
In de voedingstoppics kan je wel het een en ander over anti-blaasgruis voer vinden en anders hier bij ziektes wel in een apart topic.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
katja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2006 22:24

Bericht door katja »

Dank je Lotte.
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

Ja inderdaad heel fijn Katja!
Hoe gaat het ondertussen met die van jou?

Ik kreeg van de dierenarts een proefpakket mee, royal canin voor gecastreerde katers, dat zou helpen om blaasgruis te voorkomen, maar kost ook een stuk meer als de 'gewone' royal canin..
ik heb nog niemand gesproken die ervaring heeft met deze voeding, dus ik weet het nog niet.. dat verhoogd risico op blaasgruis na de castratie is helaas een van de weinige nadelen van deze ingreep.
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Mijn dierenarts vertelde mij dat blaasgruis moeilijk te voorkomen is. Het ligt namelijk aan de manier waarop het systeem van de kat doodgewoon kattenvoedsel verwerkt. Op een één of andere manier wordt de zuurtegraad in de urine bij blaasgruiskatten te hoog of te laag van het voedsel (er zijn twee verschillende soorten blaasgruisproblemen), terwijl bij een andere kat niets gebeurd met hetzelfde voedsel.

Wel is het zo dat katers er vaker last van hebben door hun smalle urinebuis, maar poezen kunnen er net zo goed last van krijgen.

Er is nu inderdaad voedsel op de markt om het probleem te "voorkomen". Ik weet eigenlijk niet of dat werkt, maar het kan, denk ik, geen kwaad. Als de kat het eenmaal heeft is het wel heel belangrijk om op blaasgruisvoedsel over te gaan, waarbij er voor beide variante blaasgruisproblemen verschillend voer is.

groetjes,
Sandra
Lilian
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2006 21:49

Castratie/sterilisatie bij 5 maanden

Bericht door Lilian »

Bedankt voor jullie antwoorden, ben nu in ieder geval wat gerust gesteld. Zie er nog wel wat tegenop, ik ben zo gek met die 2 deugnieten. Zal blij zijn als het achter de rug is en ik hoop dat ze goed herstellen. Ik heb alvast een weekje vakantie gepland in de week dat ze geholpen worden (op een maandag) dus dan kan ik ze goed in de gaten houden na de ingreep.
Gebruikersavatar
katja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2006 22:24

Bericht door katja »

Mijn katke is intussen weer helemaal de oude. Hij speelt, spint en eet. Al met al heeft het bij hem 1 dag geduurt.

Wel merk ik dat hij niet fijn vind als ik hem optil, misschien nog wat gevoelig ?
Plaats reactie