Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chimie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2006 20:00

broeder en zusterliefde

Bericht door Chimie »

Hallo beste mensen. :grin:
Ik ben trotse eigenaar van 2 poezels: een heel speels katertje van 3 jaar en een ietwat oudere rustigere kattin van 11 jaar. 8-)
Chippie is hier dus al 3 jaar, en dat zal Mieke wel geweten hebben. Al 3 jaar lang speelt hij graag met haar. Chip bespringt Mieke altijd om te spelen, maar dit vind zij niet zo fijn, en dat laat ze ook horen. Ze zal hem niets doen, maar geeft hem wel eens een tik om te laten weten dat ze al dat gespring niet zo fijn vindt.

Als er een indringer in onze tuin komt (een vreemde kat dus) dan zijn ze er als de kippen bij om hun territorium te verdedigen. En ze doen dit meestal ook samen.
Als de een gaat kijken wat de vreemde kat uitspookt, volgt de andere op een afstand.
Als er al eens gevochten wordt buiten tussen een vreemde kat en één van onze katten, en de andere ligt binnen, dan gaat die meteen kijken wat er loos is met zijn/haar maatje.

Als één van de twee bij de dierenarts moet, zal de andere, en in het bijzonder Mieke, beginnen mokken en wachten tot de ander terug is.

Het is duidelijk dat ze elkaar willen verdedigen en elkaar missen, maar mét elkaar geeft het meestal eens vonken.

Slapen samen doen ze niet, dan hebben ze schrik van elkaar. :lol:

Dit is denk ik een geval van broeder- zusterrelatie: ze kunnen niet mét, maar ook niet zonder elkaar. :roll:

Hoe komt dit toch? :shock:

MVG
Nathalie
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Spichtje,

misschien kan je proberen met speeltjes de poezen naar elkaar te laten toetrekken?

Als onze tweede poes erbij kwam, dan heb ik vooral het verenstokje gebruikt om ze samen aan het spelen te krijgen en dat werkte erg goed; Ook een snoepje dat ze allebei erg graag lusten tegelijkertijd geven kan helpen.

EN helaas, soms worden poezen geen vriendjes, blijft het bij het gewoon accepteren.

succes ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Even een vraagje over een probleem dat ik niet echt goed in dit topic terug kan vinden (of misschien overheen heb gelezen ;-)). Het gaat over mijn eigen poes die sinds de komst van een nieuwe kater (nu twee dagen geleden) weigert te eten. Ik weet dat ze nu gestressed is, dus misschien gaat ze vanzelf wel weer eten, maar ik wil ook niet te lang wachten met ingrijpen ivm de kans op leververkleving bij niet-eten.

Hebben jullie tips om haar weer aan het eten te krijgen? Ze zitten in gescheiden kamers met eigen eet-, drink- en kattenbak. Ik heb al Gourmet voor haar neergezet, maar dat eet ze niet. Ze gaat verder wel op de kattenbak en loopt door het huis als de kater opgesloten is.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ze is niet uit zichzelf weer gaan eten, dus ik ben vandaag naar de dierenarts geweest. Daar heeft ze een infuus gehad tegen uitdroging, een sonde met vloeibaar eten, een maagzuurremmer en een eetlustopwekkende injectie.

Ze was zo misselijk geworden van het maagzuur van het niet eten dat haar hele maagsysteem in de war was geraakt. Toen de stress dus allang weer voorbij was kon ze gewoon niet meer eten, ook al reageerde ze nog op het rammelen van haar bakje.

Ik ben dus blij dat ik heb ingegrepen, want anders was ze misschien doodgehongerd! Ik hoop dat mijn katjes verder snel aan elkaar wennen en dat mijn poes weer snel goed gaat eten, want dit was echt schrikken!

Bij deze dus de volgende waarschuwing: het is dus heel belangrijk katten nooit te lang niet te laten eten, want dan komt het (soms) niet meer vanzelf op gang!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

He wat een domper op zoiets leuks! Hopelijk slaat de medicatie snel aan en zal ze snel weer zelf gaan eten!

Heel veel succes! En hou ons op de hoogte hoe het gaat, zou erg vervelend zijn als je jongste aanwinst toch nog weg zou moeten, maar je wilt ook de gezondheid van je kat niet in gevaar brengen natuurlijk.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Vandaag heeft mijn schatje weer wat gegeten, dus hopelijk gaat vanaf nu alles verder goed. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Heeft iemand nog tips? Zaterdag avond gaat Dap voor het eerst in zijn nieuwe huis bivakkeren, en krijgt hij er meteen een nieuw vriendje bij.

Helaas zijn de ruimten te klein om ze 's nachts apart te kunnen zetten. Heeft iemand tips hoe ik ze het beste kan verhuizen en aan elkaar laten wennen?

Wilde ze allebei eerst in hun kattenbak zetten, zodat ze van daaruit het huis kunnen verkennen. We kunnen verder maar weinig ruimten afsluiten, dus ik kan het niet tegenhouden dat ze meteen het hele huis in kunnen behalve de studeer- en slaapkamer. Ga ook niet 2 katten op 2m2 laten zitten de hele dag.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Volgens mij doe je het prima zo! Eerst even kort introduceren door hun bakken bij elkaar te zetten en dan loslaten. Niet ingrijpen als ze blazen en grommen, maar natuurlijk wel bij een echt gevecht. Verder veel samen met ze spelen en bij elkaar in de buurt eten geven (als dat goed gaat!) en allebei veel aandacht geven dan komt het vanzelf wel goed, want ze zijn nog jong.

O ja, eerst de zware dingen verhuizen en op hun plek zetten en dan pas de katten meeverhuizen, dat voorkomt veel stress.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

We hebben gister de eettafel verhuisd, en daar is Dap nog steeds van in de war, haah!

Hij stond echt met grote ogen te kijken 'Wat gebeurt hier nou'?
Vandaag en morgen gaan we de rest verhuizen, wordt nog leuk voor m!

Heb maar een lege doos in de kamer gezet, dat vindt ie altijd geweldig, en er is nu plek zat :)

Bedankt voor je advies!
Dappie rules!
mtersteege
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2006 00:08

Bericht door mtersteege »

We hebben Mucky (7maanden) nu inmiddels zo'n 5 maanden in huis en de kerel is al flink gegroeid. Mila onze poes van 2,5 jaar, vindt er echter nog steeds geen bal aan en het lijkt eigenlijk alleen maar slechter geworden. Waar ze elkaar eerst ook nog wel regelmatig wasten, lijkt Mila er niets meer van te moeten hebben. En nu is het dus de halve dag geblaas, gegrom en meppen van Mila richting Mucky. Het leek dan ook haast gerechtigheid dat Mucky van de week twee keer vol bovenop haar sprong. Dat heeft Mila na wat vechten helaas een pluk van haar haar gekost.
Wat minstens zo jammer is, is dat waar Mila altijd de liefst mogelijke poes was, ze komt nog steeds wel regelmatig komt knuffelen, maar ze verder de hele dag in haar mand ligt en zich naar ons toe ook echt anders gedraagt. Ze kan het ene moment lekker op onze schoot liggen en twee minuten later plat in de mand gaan liggen 'schuilen' en ons aankijken alsof ze doodsbang voor ons is. En ook naar ons vindt ze het nodig om regelmatig te grommen en te blazen. En waarom???
Echt niet leuk dus. Ik word er zo langzamerhand behoorlijk radeloos van.

Het is een lang verhaal wat ik zo getypt heb, maar ik hoop dat jullie misschien nog tips, ideeen of wat dan ook hebben. Nou, ik merk het wel, bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat naar dat ze na 5 maanden nog niet echt aan elkaar gewend zijn. Sommige katten worden nooit vriendjes, maar na verloop van tijd houdt het blazen en aanvallen wel op. Ze ontlopen elkaar dan zo veel mogelijk en tolereren elkaar tot op zekere hoogte.

Kijk eens in dit topic of je nog bruikbare tips tegenkomt om ze ertoe te brengen elkaar te accepteren. Anders rest je, vrees ik, uiteindelijk niets anders dan een ander huisje voor één van je katten te zoeken waar ze (zonder elkaar) gelukkiger zijn. Maar zover is het hopelijk nu nog niet. Sterkte met deze lastige situatie.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Wij zijn inmiddels voor de tweede week woonachtig in ons nieuwe huis. Dappie sinds vorige week woensdag, en toen kwam ook Speedy, zijn 1 jarige vriendje.

Na 2 dagen een beetje uitvechten wie de baas zou zijn, leek alles goed te gaan. Tot afgelopen maandag, toen vonden we 's ochtends Dappie's vacht meer op de vloer en de meubels dan op zijn lijf. Dus hebben we meteen de oude eigenaren van Speedy gebeld, dat ze hem konden halen. Hadden we ook afgesproken, dat mocht het niet gaan, ze dat zouden doen.

Het blijven ook eigenaardige beesten die katten... Maar Dap is helemaal in zijn sas in zijn nieuwe huis!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

jammer dat het niet lukte met dappie en speedie. Het is, voor als je nog plannen zou hebben omtrent een tweede kat, wel handig om de eerste week de nieuweling een beetje appart te houden als je d'r zelf niet bij bent ;-) Laat ze rustigjes aan elkaar wenne, onder jouw toezicht in het begin, en dan pas 's nachts alleen.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
gizmo7
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2006 16:07

Bericht door gizmo7 »

Nou als ik die verhalen zo lees dan hebben wij geluk gehad.
Gizmo was 5 jaar toen Noa 6 weken oud erbij kwam.
In het begin moest Gizmo niets van haar weten terwijl Noa er constant achteraan trippelde.
Maar na een poos is Noa wel de baas in huis geworden.
Ze vechten niet met elkaar eten soms samen uit 1 voerbak.
En heel soms als we gelukkig hebben (in de wintermaanden) treffen we beide katten samen aan in 1 stoel of mand.

Succes voor de rest waar het wat moeilijker mee gaat.

Gr. Eveline
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Ik was ook altijd thuis, maar we konden ze 's nachts niet apart houden.

Achteraf zijn we wel blij dat het niet werkte, Dap is namelijk een heel andere kat in dit huis. Veel aanhankelijker, minder druk en ook weer poeslief naar mijn vriend. Rare beesies zijn het toch!
Dappie rules!
Plaats reactie