Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Als ze het nou nog zou lusten... :???:

Heb het al met brokjes gemengd, maar zelfs dan trekt madame haar neusje op. Zij heeft liever de gewone brokjes van Musti en die vind dan weer yoghurt veel lekkerder dan zijn brokjes.... :shock:

Maar ik geef (nog) niet op. Het is dat of pillen slikken. En dat laatste wordt helemaal geen succes.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap krijgt af en toe magere yoghurt, als ik dat zelf ook neem. En anders komt ie net zo lang om me heen drentelen tot ie mijn bakje mag uitlikken.

Een vriendin zei dat yoghurt ook goed was voor hun vacht, gaat ie mooi van glanzen.

Nou lies, smikkel se ;)
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

ik smikkel heel wat af. Musti ook, maar Woefie... weigert gewoon.

Momenteel krijgt ze dus brokjes met een lepeltje yoghurt door. En daar moet ze dus echt niets van hebben.

Maar tis dat of niets eten. Hard, maar pillen moeten geven is nog minder leuk voor haar. En als ik nu toegeef, is het helemaal om zeep.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Lies77 schreef:Oplossing: (en nu niet lachen) Danone yoghurt eten!!!! Ik denk dat ik voor mezelf ook een hele grote pot mee neem. :oops: ;-) njammie njammie.

.
:lol: de beide dames hier zijn verzot op yoghurt, maar het moet inderdaad van danone zijn, anders komen ze d'r nie aan, hoe zo verwend???

Maar goed dat ik het weet dat yoghurt dus mag én gezond is ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Bij ons zijn alle katten niet te houden als we maar iets van zuivel aan het eten zijn...dus ook als we vla en slagroom en vooral ijs eten.
Maar nu ik weet dat yoghurt niet zo veel kwaad kan, kan ik ze met een gerust hart iets van de (pure) yoghurt laten snoepen.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

er is een wonder gebeurd: Woefie eet haar yoghurt met smaak op. :grin:

blijkbaar mag hij gewoon niet rechtstreeks uit de ijskast komen maar moet ie op kamertemperatuur zijn.

En nu gaat de yoghurt dus eerst binnen en daarna, als er nog plek is, de brokjes.
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Wat goed!!
Ben jij ook weer gerustgesteld.
Soms wint de aanhouder.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Simone23
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:19

Verandering van merk voeding

Bericht door Simone23 »

Hallo allemaal,

ik ben net nieuw in de ´kattenwereld´ sinds ik en mijn vriend overwegen een tweejarige poes van een collega van mij over te nemen.

Deze poes is gewend nat voer van Gourmet en droog voer van Royal Canin te eten. Ik ben ervan overtuigd dat dit uitstekend voer is, maar dit ligt echt boven ons budget.

Hoe zijn jullie ervaringen met het overzetten van katten van ´t ene op ´t andere merk voer? Kunnen jullie ons tips en trucs van de hand doen?

Groet Simone
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Simone, ik zou beginnen met de Gourmet schrappen.
Die is leuk om te geven als extratje maar absoluut niet nodig als je RC geeft.

Als je vervolgens de RC in een 10 kg zak koopt scheelt je dat heel veel geld. Is wel veel geld in een keer (ongeveer 55 euro), maar daar kan je met 1 kat een maand of 4 mee doen. Dan ben je dus per maand nog geen 15 euro aan goed voer kwijt. (en dat is dan echt de max hoor, waarschijnlijk doe je langer met die zak)

Het voordeel van een goed voer geven is dat je namelijk wel gezondheidsproblemen (en daarmee soms hele hoge kosten) voorkomt. Dus het is meer een investering op de lange termijn.

Als je toch persee wilt overstappen dan moet je langzaam vermengen. Beginnen met het oude voer en dan steeds een beetje meer van het nieuwe voer toevoegen. Neem hier echt de tijd voor, want te snel overstappen kan o.a. diaree geven.
Kijk dan wel heel goed naar welk voer je over gaat. Geen wiskas gaan geven of Aldi voer, allebij veel te zout voor katten (en ze eten er in verhouding ook veel meer van, waardoor je nog aan die 15 euro per maand komt)

Hopelijk heb je hier wat aan.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
patty

voeding/gewicht katertje 5 maanden

Bericht door patty »

Ik heb een katje van nu iets ouder dan 5 maanden. Hij weegt al 3.3kg!! Ik geef hem 1x per dag Royal Canin Kitten 34 brokjes (= voor 2e groeifase; 4-12 mnd), +/- 60gr. Dat is iets meer dan de minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een kitten van 4 maanden, maar ruim onder het maximale. Verder krijgt hij geen ander voer/extraatjes e.d.
Toch maak ik me een beetje zorgen over zijn gewicht, want al bij de 1e inenting, toen hij 9 weken oud was, begon de dierenarts er over dat ik hem in de gaten moest houden omdat hij toen al 100 gram “te veel” woog. (Hij liet meteen al foto's zien van katten met overgewicht. Beetje overdreven vond ik.) Moederpoes is trouwens een Pers en dat is ook een stevige tante, dus misschien zit het gewoon is zijn genen? Het lijkt mij dat ik hem sowieso eerst een jaar laat uitgroeien voordat ik hem dieetvoer o.i.d. ga geven?
Maakt het uit of je ’s morgens of ’s avonds zijn voerbakje vult? Ik vul nu ’s avonds als ik uit m’n werk kom z’n bakje. Maar de volgende ochtend is meer dan de helft al op. De rest eet ie verdeeld over de dag. Maar als ik om 17u thuiskom is het helemaal op. Ik denk zelfs al eerder op de dag, omdat ik soms tussen de middag thuis ben en dan kan ik de brokjes op 1 hand tellen.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Ik zou mij niet te veel zorgen maken zolang je zijn ribbetjes, zijn ruggengraat en zo nog kunt voelen en hij er van bovenuit niet uitziet als een tonnetje.

Ik heb zelf een katertje van nu bijna 10 maanden. Toen hij gecastreerd werd, hij was toen ong. 6 maanden als ik mij niet vergis, woog tie 4kg en. Redelijk groot dus voor zijn leeftijd dus. Mijn da zei toen dat ik mij geen zorgen moest maken. Het is gewoon een struize kat. :-| Hij dacht toen dat ie ongeveer 6,5 kg zou gaan wegen. En volgens mij zit die daar nu al wel aardig in de buurt.


Als je merkt dat hij echt nog honger heeft, kun je hem toch wel een beetje meer geven? Natuurlijk niet gelijk de hele zak dan maar :lol: , maar als je al eens begint met een paar grammetjes meer... Toen onze twee poezels overschakelden naar volwassenvoer hebben ze ook eerst een tijdje meer gekregen dan aanbevolen was maar hebben we wel hun gewicht in de gaten gehouden. Ondertussen zijn ze wat ouder en wat kalmer (uhum) en eten ze uit zichzelf minder.

Voor onze kater is het trouwens belangrijk dat die weet dat er genoeg is en op vaste tijden eten krijgt. Anders schrokt ie alles naar binnen en daar wordt ie dan weer ziek van.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

60 gram is al best wel veel hoor. Als ik het me goed herinner kregen ze bij ons altijd 50 gram, (wij geven ook RC) maar wij verdeelden dat wel over de dag. Nog steeds geven we zo'n drie keer per dag een klein beetje. Ik zou dus iets minder gaan geven en dat dan in twee keer aanbieden.
Als ze eenmaal overgewicht hebben is het heel lastig om het er weer af te krijgen en als ze eenmaal gecastreerd zijn komt het er helemaal snel bij aan. Dus ik zou het wel goed in de gaten houden. Nu zegt gewicht alleen niet alles, want wij hebben ook 1 grote kat die dus zwaarder is (6,5 kilo)maar de andere (volwassen) katten wegen rond de 4 kilo dus die 3,3 vind ik al best wel veel.
Verder is het aan te raden om niet tot de 12 maanden dit voer te geven, dat is helemaal niet nodig. Wij zijn met een maand of 10 steeds overgestapt op volwassenvoer en nu ze allemaal volwassen en gecastreerd zijn krijgen ze RC Indoor. Op deze manier blijven ze netjes op gewicht.
groetjes Sharon
patty

Bericht door patty »

Die 60 gram die ik geef is iets meer dan de min. aanbevolen hoeveelheid voor een kitten van 4 maanden. De mijne is 5 maanden, vandaar dat ik iets meer geef. Het is nog lang niet de max. hoeveelheid.
Ik wil hem niet aanwennen dat ie een paar keer per dag eten krijgt want ik ben ook vaak weg en dan zou een ander meerdere keren per dag moeten voeren. Hij moet zelf leren in etappes te eten; en op = dan op tot het weer tijd is om nieuw te geven.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Patty, ik zou zeker kijken naar de grootte van zijn ouders. Katten zijn zo verschillend in grootte en gewicht. Hier zitten ze tussen de 8,5 kilo en 2 kilo in en ze een allemaal hetzelfde. De zware katten zijn wel een heel stuk groter. Je hebt een kater en die kan groot worden. Ik denk dat je dat al heel snel kan zien.
Misschien kan je hem al wat sneller adult voer geven zoals sensible van RC. Als je ziet dat hij echt te dik gaat worden kan je hem een indoorvoer geven, maar dat zou ik nog niet gaan doen zo lang hij nog in de groei is.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
patty

Bericht door patty »

Bedankt iedereen voor de adviezen, maar ik heb ook de dierenarts maar even gebeld om hun advies te horen. Zij zeiden dat ik alvast over kan gaan op volwassenvoer. Nu ga ik eerst het restant kittenvoer voorlopig mengen met het nieuwe voer (R.C. Indoor 27) en langzamerhand alleen het volwassenvoer.
Plaats reactie