Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Dan is dat denk het probleem. Ik zou aanraden zeker nog één (liever nog 2) extra kattenbakken te kopen. Als er te weinig 'plasplaatsjes' zijn zullen de dominante katten de bak 'claimen' en zullen de ondergeschikte katten een ander plekje zoeken. Uiteraard helpt het ook als ze veel worden schoongemaakt zodat er zo min mogelijk geur van de anderen in zit...

Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wat je als regel aan kunt houden om dat claim gedrag (en ook pest gedrag) te voorkomen is het volgende:

"voor iedere kat 1 bak en 1 extra bak"

Bij 2 katten dus 3 bakken, bij 4 katten dus 5 bakken

Het is niet altijd nodig, maar met wildplassers vaak wel.
En dan moeten ze dus niet naast elkaar staan he :) Want dan lost het nog niks op :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Laura1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:09
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Laura1975 »

--------------------------------------------------------------------------------

Wij hebben een poes van bijna 2 die regelmatig op ons bed piest.
Toen we haar kregen was ze 6 weken en toen deed ze het ook wel eens maar ik dacht dat dat waarschijnlijk te maken had met stress, omdat ze opeens ergens anders was.
We hebben inmiddels nog een poes en een hond erbij en ze doet het nog steeds.
Maar ze doet het alleen als wij in bed liggen. Overdag ligt ze er gewoon op te slapen. Ik had ook een poesenmandje voor ze gekocht maar daar plaste ze ook meteen in.
En als ze effe de kans krijgt plast ze ook in de mand van onze hond.
Ze heeft het gisteren weer gedaan en vandaag dus weer.

Weet iemand waarom ze het doet of hoe ik het haar af kan leren want, iedere keer dat hele dekbed wassen word een beetje irritant!


Groetjes Laura
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Wodan is een ondeugd !!!!!
Meneer gaat netjes op de bak zijn behoefte doen, maar hij vind het blijkbaar ook nodig om in de poezenmand te plassen. Ik heb verschillende zeteltjes en mandjes staan speciaal voor de poezen, de meeste waren niet zo erg duur, of speciaal, maar ik heb een paar maanden geleden drie hele mooie (en duure) gekocht, en mijn vier kerels waren er weg van, het is nog steeds hun favoriete slaapplekje.
Nu heeft Wodan het in zijn hoofd gekregen van net in die drie af en toe eens te gaan plassen, ( terwijl de goedkope mandjes van de liddel er een halve meter vandaan staan :evil: ).
Heb al gezegd tegen hem dat ik hem terug breng naar het asiel als hij niet stopt :lol_sign: , meneer was niet onder de indruk van die woorden 8-)

Ik denk dat ik voorlopig die mandjes maar wegzet, tot hij groter is, vind het wel raar dat hij het alleen daar in doet !
Het zal wel zijn zoals een kind dat leert zindelijk zijn zeker, dat plast soms ook nog eens in z'n broek, of naast de pot :grin: :grin: !

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Laura, dat plassen in de verschillende manden klinkt als teritiorum gedrag. "dit is van mij en dat zal ik je even laten ruiken ook".

Ik zou haar in ieder geval voorlopig even niet in je slaapkamer laten zodat ze niet op je bed kan plassen.
Ik heb een boed die hier over gaat op het moment uitgeleend, als ik die weer heb kan ik je misschien verder helpen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Laura1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:09
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Laura1975 »

Hoi Lotte,

Bedankt voor je reactie.
En als je dat boek weer terug hebt dan hoor ik het graag nog van je.
Heb inmiddels al een nieuw dekbed en een nieuwe hondenmand gekocht.
Het is echt een klein duiveltje. :twisted:

Groetjes laura
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Lotte schreef:"voor iedere kat 1 bak en 1 extra bak"
Geldt dat ook voor katten die niet al te moeilijk doen? :icon_shifty:
Ik heb namelijk maar 1 bak voor 3.
Laatst gewijzigd door sKatje op 07 nov 2005 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

sKatje schreef: Geld dat ook voor katten die niet al te moeilijk doen? :icon_shifty:
Ik heb namelijk maar 1 bak voor 3.
Zolang het goed gaat niet... Ik heb zelf 1 bak voor twee katten. Als je regelmatig de bak schoonmaakt en je katten niet ergens anders gaan plassen lijkt het me geen probleem dat je er 1 hebt.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
pete
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2005 12:46

Sproeien

Bericht door pete »

Ik zie de kat van de buren in onze tuin tegen de boom sproeien. Kunnen katten/poezen dat ook doen als ze al gecastreerd/gestereliseerd zijn of houdt het daarna op. En hoe het ook zij, wat kan ik er tegen doen, want ik wil niet dat onze tuin naar kattenpis stinkt.

Pete
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

sKatje schreef: Geldt dat ook voor katten die niet al te moeilijk doen? :icon_shifty:
Ik heb namelijk maar 1 bak voor 3.
Dat heb ik ook hoor! ;-) Eerst had ik er 2 omdat Flanna een paar keer naast de bak had geplast, maar inmiddels gebruik ik alweer een half jaar 1 en dat gaat prima. Ze doen het ook veel buiten trouwens, maar dat zul jij met Vanessa ook wel hebben.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Nope, die gaat altijd meteen op de bak als ze naar binnen komt. Maar die gaat toch maar 10 minuutjes per dag naar buiten hoor. Die is aan het compenseren ;-)

Goed, dan hou ik het voorlopig maar op 1 bak. Ik vind dat al vervelend genoeg om leeg te scheppen!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

als het goed gaat is er volgens mij geen reden om die regel te volgen.

Maar is vooral voor als katten wildplassen. Vaak is dit door dat een andere kat hem pest. Maar als er meer bakken zijn kan de "klier" nooit alle bakken bewaken en kan de "geklierde" ook naar het toilet. Daarom moeten ze dus ook niet naast elkaar staan.
"de klier" kan bijvoorbeeld ook bij de trap gaan staan waardoor de "geklierde" niet naar beneden kan en van pure ellende maar boven piest.

Kattenurine schijnt ontzettend aggresief te zijn. Als een kat altijd op een vaste plek wildplast kan dit zelf beton aantasten.
Kan je na gaan hoe pijn het doet als een kat zijn plas moet ophouden.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik heb voor elke kat een bak staan, tot voor kort dus vier, en nu vijf. En ik moet zeggen elke bak word goed gebruikt. De bakken staan hier gewoon naast elkaar, netjes op een rij. Als één van mijn mannen naar de w.c. gaat, worden de andere blijkbaar getriggerd om ook te gaan, en dan is het wel handig als je evenveel bakken als katten hebt, anders krijg je file... :lol_sign:

Het enige nadeel vind ik het werk, als ik de bakken proper maak, ben ik telkens toch wel een uurtje zoet... (maar ja...wat moet een mens anders doen hé... )

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Poeh wil best geloven dat dat veel werk is vero....

Maar hebben jouw mannen echt allemaal een eigen bak, of gaan ze gewoon op allemaal?
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Neen, hoor ze gaan op allemaal, hoewel ik toch merk dat elke kat wel zijn voorkeur heeft van bak.

Maar af en toe eens kijken gaan naar mekaars drol....is blijkbaar "in" bij katten... :grin:

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Plaats reactie