Weer een kat met nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Bedankt. Helaas is er niet altijd iemand aanwezig 's nachts, dat zei de dierenarts al. In ieder geval 1 nacht wel dit weekend. Ik heb gevraagd of er bezoek mag komen, maar dat hangt een beetje af van de dag. Ze staan met weinig mensen en soms is het erg druk. We kijken dus maar even hoe het loopt. Ik zou het wel fijn natuurlijk, misschien ook moeilijk om haar dan weer achter te laten. Jakkie...
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

O sorry, ik had nog een verhaal geschreven maar zie dat ik dat per ongeluk niet heb gepost. Meer dan wachten kunnen we nu inderdaad niet. Ik ga nog wel uitzoeken of nierstenen ook te maken kan hebben met voeding, ik heb daar eigenlijk geen idee van. Maar voor nu vooral hopen dat ze opknapt dit weekend. Ze lijkt trouwens veel op de katten van de profielfoto van Rik en Mariska, ook zo'n zwart koppie met een wit snuitje. Bedankt voor jullie duimendraaien en mee hopen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Nierstenen en blaasgruis is eigenlijk ook wel één van de redenen dat ik een voorkeur heb om de katten natvoer te geven. Ze krijgen dan voldoende vocht binnen. Maar aanleg kan ook een factor zijn.

https://www.mcvoordieren.nl/nierstenen-en-nierfalen
Hier staat ook wat over de bypass operatie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Oooh, maar dan kan ze niet anders dan een schatje zijn :grin:, hopelijk is ze net zo sterk als onze zwart/witjes. Bowie van Rik geloof ik 20 geworden en Yoki (mijne) is 18.

Ik hoop dat ze er goed doorheen komt en dat je snel goed nieuws krijgt!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Even een update: eind van deze ochtend werd ik gebeld door de dierenarts om door te geven hoe het ging, Toevallig was ik vlakbij de kliniek en vroeg ik of ik even kon langskomen, Dat was natuurlijk geen probleem. Ik kon lekker even bij Kathy zijn en knuffelen, dat was fijn. De stand van zaken vanochtend was dat ze haar iets minder apathisch vonden en iets alerter. Ze had echter nog niet willen eten sinds de opname vrijdagavond (en bij ons thuis had ze ook niets op vrijdag). Ze hadden haar wel net een eetlustopwekker gegeven en ze nam bij mij de brokjes wel in haar bekje maar spuugde ze weer uit. Ik stelde voor om ons eigen brokjes en haar favoriete natvoer te gaan halen. Dat hebben we gedaan en ze heeft bij ons een paar hapjes natvoer op. Vanavond hebben we nog telefonisch contact gehad met de dierenarts en de situatie was nog redelijk hetzelfde. Ze kijkt om zich heen, maar is verder niet heel actief. Ze at vanmiddag niet meer uit zichzelf en dus zijn ze gaan dwangvoeren, daar ben ik erg blij mee. Ze heeft voor vandaag voldoende binnen zei de dierenarts. Het spoelen gaat op zich goed en ze heeft geplast. Morgenochtend om 11 uur mogen we weer bij haar om te kijken of we het eten kunnen stimuleren en natuurlijk om lekker even bij haar te zijn. Ik vind het zo ontzettend spannend. Ik hoop zo dat ze wil gaan eten, is het een slecht teken dat het even duurt...ik weet het niet. De dierenarts zei dat we het wel de tijd moeten geven omdat ze zo ziek is. En uiteraard hoop ik ook echt van ganse harte dat de steen eruit komt. Maar ja, stap voor stap en afwachten, meer kunnen we nu niet doen,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Wat fijn dat je wel even langs kon komen. Het niet eten is gewoon omdat ze zich misselijk voelt door de hoge ureum. En die moet met spoelen naar beneden. Precies zoals de da zegt heeft dat wat tijd nodig. Zolang ze haar dwangvoeren krijgt ze wat binnen. En dat hoeft niet eens zoveel te zijn zolang ze het maar binnen houdt.

Hopelijk wordt ze wat minder misselijk en kan de eetlustopwekker zijn werk doen. Veel vocht en hopelijk verdwijnt de steen dan ook. Duimpjes draaien hier door.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Super bedankt voor het duimendraaien, alles helpt denk ik altijd maar ;) En ik ben ook blij dat ze dwangvoeren, afwachten maar verder.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

We hebben zojuist de uitslagen gekregen, ze hebben vanochtend een echo gedaan en bloed geprikt: de 2 nierstenen zijn eruit gekomen, dat is dus goed nieuws! Haar beste nier blijkt helaas wel al wat aangetast te zijn, maar de creatinine waardes zijn wel aan te zakken door de spoelingen. Ze zit nu op 176 en het moet eigenlijk onder de 140 komen. Ze hebben besloten om nog 1 dag door te gaan met spoelen om te kijken of het nog verder zakt. ALs het onder de 140 komt is het heel netjes (maar wel is haar nier wat aangetast). Als het niet meer verder zakt, is dit het plateau en mag ze morgen ook mee naar huis. Dan is ze dus wel echt een nierpatient (wat ze volgens mij sowieso wel is geworden), en moeten we met voeding etc. gaan kijken hoelang het goed gaat.
Gezien haar conditie willen ze voorlopig wel wachten met het operatief verwijderen van haar slechte/kapotte nier, ze willen met antibiotica proberen te voorkomen dat er daar onstekingen ontstaan.
Dus, al met al toch wel blij, morgen mag ze lekker mee naar huis en dan gaan we proberen alles op alles te zetten om haar zo fit mogelijk te houden.
Er ontstaan wel gelijk allerlei vragen bij me, bijvoorbeeld over het voer. De assistente belt me daar nog over terug, want ik vraag me af of ik nou niervoer moet gaan geven of eerder voer wat je geeft bij blaasstenen/blaasgruis, dat is me eigenlijk niet helemaal duidelijk. Want volgens mij moet je toch ook iets doen om te proberen te voorkomen dat de nierstenen ontstaan. Ik vind het best ingewikkelde materie. Voor nu wel opgelucht!
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

De assistente belde net al terug, Kathy moet op niervoer. Dat hebben we al in huis ivm onze andere nierkat. We hebben qua brokken Hills k/d, weten jullie nog nierbrokken van een beter merk? Qua nier natvoer heb ik allerlei merken in huis, dus daar kunnen we mee varieren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

O, wat fijn dat de stenen eruit zijn.

Ik dacht dat de referentie voor crea bij jullie DA 212 was? Daar zou ze nou dan toch ook al onder zitten? Hoe dan ook, zelfs als die waardes goed worden zul je inderdaad haar leven lang op haar nieren moeten letten. Zeker als ze dus gewoon één kapotte nier heeft. Dan is het van het grootste belang om heel zuinig met de andere nier om te springen. Daar moet ze nog heel lang mee doen.

Persoonlijk geef ik dan normaal de voorkeur aan natvoer (nierdieet) als hoofdmaaltijd. Dan weet je zeker dat ze veel vocht binnenkrijgt en dat spoelt de nieren. Brokjes zijn eigenlijk de slechtste keuze voor een nierpatiëntje. Een goede nierbrok zou je eventueel als backup kunnen gebruiken.

Is het trouwens bekend wat voor stenen het waren? Struviet of calciumoxalaat? Want dat is wel van groot belang om te bepalen welk voer ze dan zou mogen.
http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_blaasgruiskat.php
Weinig drinken, een erfelijke aanleg en bepaalde medicatie kunnen de kans op nierstenen vergroten.
[...]
Omdat katten weinig drinken, hebben ze een vergrote kans op nierstenen, blaasstenen en blaasgruis.
https://www.mcvoordieren.nl/nierstenen-en-nierfalen

Dit was indertijd mijn lijstje met nierdieten voor Bowy. Maar zij at dus hoofdzakelijk natvoer.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 8Qz1OLakDA
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Ik weet nog niet wat voor stenen het waren, hoe bepalen ze dat? En van de waardes ben ik het nu ook even kwijt geloof ik. de referentie was inderdaad 212 en ze had 286. Nu zei de dierenarts dat ze met 243 starte en dat ze nu op 176 zit. Ik ga zo nog wel even bellen en anders vraag ik het vanmiddag, dan ga ik weer langs.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Even gebeld met de assistente; die 286 was van de meting van maandag 28/5, toen is er voor de eerste keer bloed geprikt. Vrijdag bij de opname is er gemeten op 243, dit had ik zelf niet helemaal goed op mijn netvlies. Wat betreft de referntiewaardes gaf ze aan dat het apparaat altijd iets hoger aangeeft en dat ze zelf lager gaan zitten, had iets met het apparaat te maken zei ze. Wel lastig voor ons om het goed te volgen vind ik, maar goed. Vaochtend zat ze dus op 176, maar ze willen kijken of het onder de 140 kan komen. Ook gevraagd naar het soort steen, ze zei dat nierstenen bijna altijd calciumoxalaat zijn en genetisch aangelegd en volgens haar daardoor lastig te voorkomen met voeding. Het niervoer is echt om haar nieren te ontzien. Maar ik ga jouw link naar het dierenabc even goed lezen, want staat ook nog een hele uitleg zie ik.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Ja. Ik denk dat het heel fijn is dat de stenen in ieder geval uit zichzelf verdwenen zijn.

Maar ik denk dat je je nu inderdaad op de nier(en) moet richten. Met veel vocht (natvoer) om de kans op nieuwe stenen zoveel mogelijk tegen te gaan.

De referenties zijn soms inderdaad heel onduidelijk. Soms stelt een fabrikant de referentie waardes van een machine/meetmethode weer bij en dan is het maar de vraag wat je aan moet houden. Met spotchem was het vroeger 164 (maar bij 140 µmol/l en een soortelijk gewicht van de urine kleiner dan 1.035 sprak men al over nierfalen). En volgens mij is die referentiewaarde onlangs weer naar 155 verlaagd.

Hoe dan ook is een daling van 286 naar 243 en vervolgens 176 al netjes. En al helemaal als ze hem richting 140 kunnen krijgen. Het geeft aan dat de overgebleven nier nog goed werkt kan verrichten. Echter is niet te zeggen hoe erg die beschadigd is. Dat kan tegen of boven de 50% zijn of eronder. Dat is eigenlijk niet te meten (pas bij 75% falen is er iets echt te meten).

De absolute verlaging van de waarde momenteel wil nog niets zeggen over de werkelijke rest-capaciteit van de nier(en) zelf. Maar de verlaging geeft wel aan dat de nier zich goed heeft kunnen herstellen. En dat willen ze dus zo veel mogelijk hebben (vandaar de extra spoeling om hopelijk naar 140 te gaan).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Woh Rik, voortaan nodig ik je uit om mee te gaan naar de dierenarts haha, echt super dat je er zoveel van weet. Ik vind het zelf altijd best lastige materie. We gaan ons inderdaad richten op zoveel mogelijk behoud van de nier door de voeding en veel drinken. Drinkfonteinen en bakjes hebben we al staan en ze vindt het leuk om uit de kraan te drinken. We gaven 's avonds altijd natvoer, dat ga ik nu uitbreiden naar de ochtend er ook bij en ik ga me nog meer verdiepen in een goede nierbrok, misschien is er nog iets beters dan Hills (alhoewel ze het graag lusten, dat is al heel wat).

Wat betreft die nierbrokken; die zijn altijd beschikbaar voor alle katten bij ons (want onze oudste kat is dus ook al nierpatient). We hebben nog een voerbak op chip waar Kathy in kon en onze derde poes, daar zitten brokjes van applaws in en gewone brokjes van Hills. Ik ben niet perse grote fan van Hills, maar er zijn weinig brokjes die de derde poes lekker vindt. Als ik er bijvoorbeeld alleen Applaws is doe, kiest ze liever voor de Hills nierbrokken. Is het nou erg als die derde poes, dus de niet-nierpoes, vaak wel nierbrokken eet?
Sowieso ga ik me wel meer richten op natvoer hoor, maar ik wil wel iets van brokken neerzetten omdat wij overdag werken en ik wel eten beschikbaar wil hebben staan voor ze.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Ik geef hier eigenlijk bijna nooit meer brokjes maar dat komt meer omdat Bono een vreetzakje is en alles gelijk opeet. Als je inderdaad 's-ochtend en 's-avonds natvoer geeft zal de drang naar brokjes ook minder zijn. Verder is het niet zo erg als ze de nierbrokjes dan gewoon af en toe tussendoor ook peuzelt (als je je inderdaad verder ook op veel vocht richt, via natvoer en kraan).

De chipvoerbak zal nu dus alleen voor poes #3 worden. Hoe oud is die?
Als die ook wat ouder is dan is het volgens mij niet zo erg als ze ook nierbrokjes mee peuzelt (Hills en RC uitgezonderd want daar zitten volgens mij stofjes in speciaal voor nierpatiëntjes). Maar liefst niet als hoofdmaaltijd.

Ook lees ik dat het niet verstandig zou zijn om gezonde (ook oudere) katten compleet op nierdieet te zetten.
Het is niet verstandig om gezonde oudere katten een nierdieet te geven. Met het oog op het verminderd vermogen eiwit uit hun voedsel te halen op oudere leeftijd wordt dit afgeraden vanwege het daaraan verbonden risico van een eiwittekort.
In dat geval moet je je erg gaan oriënteren op nierdieet dat niet de eiwitten beperkt maar slechte eiwitten vervangt door goede eiwitten. Ook kun je wat extra's geven om die eiwitten weer bij te voeren. Maar ik geloof dat Erik daar wat meer onderzoek over gedaan heeft (over het eiwitten in voer).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie