Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Nummer 2 zou een vorm van dementie kunnen zijn. Geef je hem Cholodin?

Nummer 1 weet ik niet. Bowy had het ook heel af en toe maar lang niet zo erg als jij beschrijft. Het was heel lichtjes te zien direct nadat ze opstond na diepe slaap.

Hoe is het gewicht? Blijft dat stabiel?
(die moest je in de gaten houden)

Hoe is het met het zichtvermogen?
Heb je het idee dat hij een vlieg (of laserlampje) op de muur wel ziet?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Mmm, nee...dat geef ik hem nog niet. Wat ik zo snel lees zou hij er baat bij kunnen hebben. Weet je toevallig of dit homeopatisch is? En kan ik dat zonder problemen naast Ipakitine, reactiv tonicum, Semintra, Amlodipine, Telizen S en Zoolac Propaste geven? hahaha, ik vraag misschien nu wel veel.

Dat loeien klinkt erg zielig moet ik zeggen en gebeurt zeker tussen de 5 tot 10 keer per dag.

Vanmorgen op controle met hem geweest. Het is niet veel, maar was in 3 weken tijd 2 gram afgevallen. Weegt nu 3.88. Niet veel, maar krijg hem ondanks dat ik hem vaak voer aandien niet zwaarder...neemt gestaag af. In zijn glorie jaren woog hij altijd 4,5 kilo en is daar ook jaren op gebleven.

Zijn gezichtvermogen is prima. Trouwens zijn bloeddruk was vanmorgen 160. Dat lijkt onder controle.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Tsja, loeien... volgens mij heeft Erik er ook zo eentje rond hobbelen :lol:

Cholodin is wel op natuurlijke basis. Zover ik weet heeft het geen interactie met de andere geneesmiddelen (maar heb dit niet grondig onderzocht).

Huisdierendokter heeft ook Destress.

Geen idee of één (of beide) middelen ook echt effect heeft op het gedrag.

2 gram op 3 weken is natuurlijk niets want dat kan ook 2 gram minder eten zijn geweest :)

Kun je ook zelf wegen (wekelijks) op een (digitale) keukenweegschaal?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dank je! Ik ga het eens uitvogelen of ik dat zomaar kan geven....zonder dat hij straks licht geeft door een cocktail aan medicijnen ;-)

Ik zal eens in ons eigen assortiment kijken (kookwinkels) of ik een geschikte weegschaal kan vinden. Die van de da is zo lekker groot...dan wandelt hij er niet meteen van af.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Ja, ik moest Bowy altijd in een plastic kom draaien om te wegen.
Yuna nu ook. Bono past al niet meer want die is >5kg :)

Ik gebruik een digitale keukenweegschaal omdat ik die heb, maar een baby weegschaal kan ook. Die gaat ook >5kg (hoewel dat voor Yoki dus niet nodig is). Maar het oppervlak daarvan is dan ook wat groter. Ik denk dat die weegschalen bij de DA ook gewoon babyweegschalen zijn :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6850
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Dinky »

Die twee gram zegt wat mij betreft ook niets. Net een plas gedaan, net een drol gelegd, net wat langer nadat voor het laatst is gegeten. Zijn zomaar aantal factoren die mee kunnen spelen met het gewicht ;)

Verder ga ik inderdaad met Rik mee. Zou eens kijken (of vragen) naar cholodin en kijken of dit verschil maakt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Inderdaad, ik moet niet teveel gewicht geven aan 2 gram :grin: (alhoewel: wel weer een nieuw getal in beeld "de 8").

Die Bono zeg...'flinke gozer'
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Ja, Bono was de grootste uit het nest. Een flinke kater-kitten. Hij zat bij 6/7 maanden al op 5 kg maar gelukkig heb ik hem daarna stabiel daar nét boven kunnen houden. Bij de 1e jaar enting vorige maand zei de DA ook dat hij nét een klein beetje overgewicht had (5,35 kg) maar niet al te veel. Het lijkt mij nu een mooi gewicht voor hem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Is hij uitgegroeid nu dan? Want dan kan hij nog wel zwaarder worden. Karel was zo groot dat hij de deurklinken met een poot kon openmaken :grin: . Was nooit te dik, maar groot.... woog op zijn best 6,9 kilo.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Ik weet niet of hij echt uitgegroeid is. Maar na (en voor) de castratie bleef hij maar van de onbeperkte brokjes eten dus daar ben ik toen mee gestopt. Als hij nog doorgroeit mag hij nog wel wat zwaarder worden maar qua bouw ziet hij er nu goed uit. Maar ik wil liever niet dat hij echt te zwaar (en bol) wordt want dat is er natuurlijk veel moeilijker weer af te krijgen. En dan heb je op latere leeftijd weer risico op andere ziektes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door ErikPhilippus »

Yo16Ka16No11 schreef:De laatste paar maanden vallen mij twee dingen op bij Yoki.

1. Hij heeft evenwichtsstoornissen. Dit is vooral wanneer hij vanuit rust opstaat. Vaak wankelt hij dan wat. Dit heeft hij nooit eerder gedaan, was altijd kat die stevig op zijn pootjes staat en zeer atletisch.
2. Iedere dag staat hij wel een paar keer heel hard te miauwen ergens in huis. Het klinkt bijna als loeien. Soms denk ik dat hij ons dan even kwijt is of de weg kwijt is.
Dalí heeft al jaren af en toe trillende voorpootjes, hoewel het de laatste tijd een stuk minder is. En Rik heeft gelijk: hij staat vele malen per dag hard te loeien - soms wil hij dan iets (kraan moet open, honger, aandacht), maar meestal heb ik geen idee waarom hij dat doet. Gaudí kan er ook wat van trouwens, hoort bij Bengalen. Het klinkt inderdaad zielig, maar ik denk niet dat het dat is.

Oh, en ik heb wel eens een tijdje Cholodin gegeven - kreeg niet de indruk dat het echt hielp tegen het balken. En in de loop der jaren ben ik er ook wel gewend aan geraakt :grin:

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Is dat loeien van Dali een opéénvolging van meerdere malen hard en klagelijk miauwen? En dat meerdere malen per dag?

Ik ken het van Yoki zo niet van vroeger. Het is echt iets van de laatste maanden. De evenwichtstoornis is niet trillen, maar wankelen bij opstaan of vanuit zit gaan lopen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Gatver, krijg net een mail van de dierenarts met de uitslagen bloedonderzoek afgelopen maandag, met de opmerking van de dierenarts dat ze mij donderdag gaat bellen omdat ze de uitslagen toch niet goed vindt ( ik had afgesproken: geen verandering met 15/4 dan ontvang ik de uitslagen en bellen we niet).

Uitslagen 15/4
Ureum 11,9
Glucose 5,6
Alkalische fosfatase 54
T-pro (eiwit) 76
GPT/ALT 218
Creatinine 176


Uitslagen 26/6
Ureum 13,1
Glucose 5,2
Alkalische fosfatase 80
T-pro 70
GPT/ALT 306
Creatinine 190


Referentiewaarde
Ureum 4,9 - 11,9 mmol/l
Glucose 3,4 - 5,7 mmol/l
Alkalische fosfatase < 123 U/l
T-pro 52-77 g/l
GPT/ALT < 105 U/l
Creatinine 67 -155 umol/l


Referentiewaarde verschillen wat per bloedonderzoek. 15/4 uitgebreid bloedonderzoek, 26/6 beperkt bloedonderzoek voor nierwaarden.

Yoki is nu een week of 3 aan de Semintra....maar lijkt niets te doen. Is de leverwaarde niet shocking hoog.......
What the f.... is going on ???

Iemand een suggestie?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Als de referentiewaarden afwijken van de vorige keer dan hebben ze of een andere machine of andere soort meting gedaan. Dat kan altijd wel wat afwijkingen geven.

Een verhoging van de Creatinine van 176 naar 190 vind ik nog niet heel erg schokkend. Bowy was van 160 naar 220 gegaan in 3 maanden en die heeft het nog 1,5 jaar daarna goed gedaan.

De leverwaarde (GPT/ALT) lijken inderdaad wel wat hoog. Maar volgens mij moet deze waarde meerdere keren te hoog zijn om te bepalen of er wat aan de hand is (hoewel die de vorige keer dus ook te hoog was). Daarna moet het in combinatie met andere waarden bekeken worden. "bij vermoeden van leverlijden altijd de galzuren meten."

Dus nog geen paniek maar het is wel iets dat je moet bespreken.

De Semintra helpt niet voor de lever maar voor de nieren (en met name de doorbloeding en eiwitverlies). Was er ook nog urine onderzocht?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Afgelopen half jaar 3x een bloedonderzoek geweest en alle 3 de keren was zijn GPT/ALT verhoogd:
10/11/2016 was het 217
15/4/2017 was het 218
26/6/2017 .............306 terwijl referentiewaarde bij kleine bloedonderzoek < 105 U/l en andere firma uitgebreid bloedonderzoek < 175 U/l

In alle gevallen volgens mij veel te hoog? Waar kan dat op duiden?

Had gehoopt dat met Semintra geven er niet een achteruitgang van nierwaarde zou zijn.

Urine had ik nog even laten zitten...eerst gestart met Semintra. Maar dat zal nu wel aan bod komen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie