Kater vergroeid piemeltje?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

update; zondag ook niks gehoord van de kliniek, er was een miscommunicatie blijkbaar.
Gisterenochtend is zijn katheter verwijderd en toen hij meerdere keren geplast had mocht ik hem gisteravond om 18.00 ophalen.

Oh wat was ik blij dat hij meekon. Thuis aangekomen was ik een beetje bang dat er stress zou ontstaan met Mosa (want andere geur etc.) maar ze gingen gelijk kopje wassen en het verliep vrij rustig.

Dex heeft zich toen teruggetrokken in een beschutte hoek en daar heb ik hem ook gelaten. 1 keer heb ik hem gestoord voor de medicatie. Hij heeft nu:

- elke 12 uur 1,5 tablet Clavaseptin 50 mg (antibiotica)
- 2 x daags 1 tablet Spasmoglucinol (blaasontspanner)
- 2 x daags 1 capsule Cystease (ondersteuning blaaasfunctie en stresspreventie)
- 1 x daags 0,5mg/ml Novacam (pijnstiller en ontstekingsremmer)

Hij is 2 keer op de kattenbak geweest met een plasje en een poepje (en ik ben er vannacht een paar keer uitgeweest om hem te checken, hij lag steeds op dezelfde plek te rusten)
Vandaag moest ik de hele dag werken dus spannend wat ik aan zou treffen.

Ik vond 3 mini bolletjes plas en een plasje naast de kattenbak. Hij lag op een stoel en gromde heel even (misschien wel naar Mosa, want die was net in de buurt). Gelijk de kliniek weer gebeld om te overleggen.
Voer met veel vocht aanbieden, vannacht apart zetten met een kattenbak en morgen kijken hoe het er voor staat… De da wil niet opnieuw katheteriseren, dus als het morgen fout blijkt te zijn wordt hij doorgestuurd voor een penisamputatie.

Ik zie zo'n amputatie niet zo zitten vanwege de risico's, dus ik ga heel rustig blijven en ga er vanuit dat hij lekker gaat plassen straks. Ik ben morgen gelukkig vrij, dus kan hem goed in de gaten houden en ingrijpen indien nodig.

Als iemand nog adviezen of andere ideeën heeft, altijd welkom!
Dorien66

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Dorien66 »

Het enige wat ik je kan vertellen, is dat ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken als er besloten wordt om een penisamputatie uit te voeren. Niet dat je het lichtzinnig moet benaderen hoor, maar ik heb het meegemaakt bij onze vorige kat en dat ging heel goed (achteraf zelfs spijt dat we het niet eerder hebben laten doen!) Sterkte voor jullie allebei.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Dank Dorien!

Kreeg jouw kat het vanwege terugkerende blaasgruis/ontsteking?

Waarom ik er nog wat afwachtend over ben, is omdat Dex maar 1 keer gruis heeft gehad, 6 jaar geen vuiltje aan de lucht en dan nu een blaasontsteking zonder gruis heeft. Dus geen opeenvolgende problemen met gruis en ontstekingen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Dinky »

Blijkbaar verwacht de da dat als hij nu alweer verstopt zit het niet met katheter op te lossen is en dus de volgende keer ook weer terug zal keren nadat katheter weer wordt verwijderd ( http://www.dkst.nl/ziekte-en-behandelin ... asbuis/579 )

Je zou kunnen overwegen om advies in te winnen bij andere praktijk als second opinion of je nu al direct over moet gaan op penisamputatie wanneer hij weer verstopt zit? Wanneer de oorzaak van de verstopping niet wordt weg genomen zal het probleem iedere keer bij het verwijderen van katheter opnieuw spelen.
Het is dus heel belangrijk om de oorzaak goed in beeld te hebben (en kleine plasjes horen nu eenmaal bij blaasontsteking en kan wel even duren voor dat over is, afhankelijk van hoe lang de blaas geïrriteerd blijft)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Wanneer de oorzaak van de verstopping niet wordt weg genomen zal het probleem iedere keer bij het verwijderen van katheter opnieuw spelen.
Het is dus heel belangrijk om de oorzaak goed in beeld te hebben
Dat is dus waarom ik twijfel. Hij is 1 x verstopt geweest vanwege blaasgruis. En nu jaren later weer, maar zonder gruis. Terugkerend blaasgruis = duidelijk, terugkerende blaasontsteking = duidelijk. Maar ik zie geen duidelijke oorzaak in dit verhaal, zeker omdat er jaren tussen zit en er beide keren een andere oorzaak was die niet steeds terugkomt.

De enige overeenkomst die ik zie is; hij kwam bij mij (verhuizing=stress) is eerste keer verstopping (waarvan wel is aangetoond dat hij al gruis had voordat hij bij mij kwam; maar toen was ie net van straat geplukt en in een adoptiegezin geplaatst=stress) en sindsdien geen problemen. Ik verhuis weer en hij is weer verstopt (weer verhuizing, weer stress).
Dorien66

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Dorien66 »

Roberto hebben wij op 4-jarige leeftijd uit het asiel gehaald. Hij zat daar al een half jaar omdat hij was binnengekomen met een verwaarloosde blaasontsteking door -gruis. Hij plaste in huis bij de vorige eigenaar. Bij ons heeft hij dat nooit gedaan, maar hij heeft de eerste jaren jaarlijks blaasgruis/-ontstekingen gehad. Hij heeft bij ons gelukkig nooit verstoppingen gehad. Hij stond op streng dieet. Rond zijn twaalfde werd het toch weer erger en op zijn veertiende had hij er vier in een kalenderjaar. Dat was het moment dat we iom de dierenarts hebben besloten tot een penisamputatie. Wat was dat een verademing voor hem en voor ons. Hij doorstond de operatie glansrijk, hoefde niet meer zo streng op dieet (mocht weer gewoon natvoer) en heeft nooit meer klachten gehad. Hij is 19 jaar geworden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Dinky »

Klink inderdaad alsof stress de oorzaak is (hier vergelijkbaar met dinky. Gruis in asiel, daarna jarenlang niets en na operatie+bench rust een blaasontsteking zonder gruis. Verschil is dat dinky een poes is en dus niet verstopt was).

Lastige situatie want opname + katheter is natuurlijk ook stress......
Duim dat hij nu gewoon blijft plassen ook al zijn de plasjes klein en is de vergroeiing niet de oorzaak.
Zou dan denk ik toch second opinion bij andere da zou vragen en niet gelijk over zou gaan op amputatie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

@ Dorien: Jeetje, ja, dat is een duidelijke zaak en wat een goed vervolg ook! Vorige eigenaar nooit bij de da geweest ofzo?

Nog 1 inhoudelijk vraagje; hij mocht toen weer gewoon natvoer? Was dat voor zijn operatie een probleem dan? Juist natvoer is toch vaak fijn bij blaasontstekingen vanwege het percentage vocht?
Ik geef Dex nu juist veel natvoer aangelengd met water.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Dinky schreef:Klink inderdaad alsof stress de oorzaak is (hier vergelijkbaar met dinky. Gruis in asiel, daarna jarenlang niets en na operatie+bench rust een blaasontsteking zonder gruis. Verschil is dat dinky een poes is en dus niet verstopt was).

Lastige situatie want opname + katheter is natuurlijk ook stress......
Duim dat hij nu gewoon blijft plassen ook al zijn de plasjes klein en is de vergroeiing niet de oorzaak.
Zou dan denk ik toch second opinion bij andere da zou vragen en niet gelijk over zou gaan op amputatie.
Verstopt of niet, vrij vergelijkbare situatie inderdaad, en zeer onaangenaam voor de katten in kwestie.

Ik kreeg inderdaad ook de keuze om hem te brengen of hier af te wachten. Ik ben morgen vrij van werk dus daarom gekozen hem hier te houden, inderdaad minder stress voor de kat! Anders had ik hem voor de zekerheid toch weggebracht.
Ik vertrouw de deskundigheid van de DA wel hoor, maar ben ook geneigd tot een second opinion. Ben ik nou zo stronteigenwijs?

Nogmaals dank voor al het meedenken en delen van ervaringen. Ik vind dit zo'n waardevolle informatie!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Dinky »

Nee niet stronteigenwijs. Bij zo'n ingrijpend iets wil je gewoon mening van meer dan 1 da ;-)

Met dinky is blaasontsteking inmiddels half jaar terug geweest, sindsdien geen probleem meer gehad op blaasgebied ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Dorien66 »

Hoe het zat met Roberto's vorige eigenaar weet ik niet, dat hebben ze me natuurlijk niet verteld. Maar ik heb uiteraard wel mijn eigen conclusie getrokken toen ik hoorde dat hij met een *verwaarloosde* blaasontsteking binnenkwam. En het feit dat hij in de 15 jaar dat hij bij ons was nooit buiten de bak plaste, sterkte me in mijn conclusie... Die mensen waren onwetend of hadden weinig of geen geld (voor hem over).
Met gewoon natvoer bedoelde ik geen dieetvoer. Hij heeft nog wel een tijdje droge dieetbrokjes gehad, maar het dieet-natvoer hebben we meteen vervangen door gewoon natvoer.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Hier ook maar even een update;

Na zijn opname en alle medicatie was Dex weer opgeknapt. 2 weken geleden echter begon hij weer te grommen op de bak en ben ik naar de spoedpost gegaan; weer bloed in de urine, gelukkig niet verstopt o.i.d. dus injectie novacam en vloeistof voor thuis voor 4 dagen. Hij was weer helemaal goed daarna.

Nu ik net thuis ben met andere kat die hele week gebraakt heeft, hoor ik hem weer grommen. hij heeft natuurlijk veel minder aandacht gehad en stress van de andere kat en mijn stress. De dierenarts op de spoedpost adviseerde me Royal Canin Calm of zoiets? Is goed voor blaas en stresskatten, want ze vermoedde een idiopatische blaasontsteking.

Ik heb het gevoel dat ik een waardeloze kattenmoeder ben op dit moment. Hoe kan ik nou geen stress hebben en alletwee veel aandacht geven als ze om en om ziek zijn? Er is verder geen enkele verandering in mijn woning of iets wat ik me kan bedenken wat veranderd is…..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door castratenkoor »

Je bent een mens en geen robot. Schaamte en schuldgevoel lijken mij niet terecht. Veel beterschap voor alletwee!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Dinky »

Er zit tryptofaan in royal canin calm als rustgevende stof: http://www.medpets.nl/royal+canin+calm+diet+kat/

Je zou wellicht ook kunnen kijken naar destress van huisdierendokter. Of naar eurologist of cystease.
Wel lastig dat je nu niet weet of er sprake is van gruis of een bacterie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Rik »

Mmm, als het om een "Idiopatische cystitis" gaat... ik las op huisdierendoktor dit:
Idiopatische cystitis
Idiopatische cystitis is een blaasprobleem zonder aanwijsbare oorzaak. Er is dan geen blaasontsteking, blaasgruis of blaassteen aanwezig en toch gaat een hond, kat, cavia of konijn zeer vaak plassen. Dit is meestal een gedragsafwijking. Het zit als het ware tussen de oren. Hieraan is met Chinese kruiden helaas ook niets aan te doen.
Raar dat ze dan op hun eigen site niet de link maken tussen stress en Idiopatische cystitis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie