Kleinere plasjes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Helaas heb ik te vroeg gejuicht want gisteravond had Max toch een verstopping en zijn we met spoed naar de DA gegaan.

Gisteravond zat hij wel erg lang op de bak dus ik gaan kijken en na 15 minuten op de bak had hij helemaal niks gedaan maar zat wel te persen. Dus meteen DA gebeld, kwam bij een andere praktijk terecht aangezien het avond was. Max moest daar blijven.

Vanmorgen heb ik hem opgehaald. Hij had een katheter in en kap om zodat hij het er niet uit zou likken. Hij moest het speciale voer maar dat had deze DA niet dus even langs de eigen DA.

Daar aangekomen had de DA net even tijd en heeft hij Max even bekeken en verhaal aangehoord en besloten om de katheter niet een dag te laten zitten maar de hechtingen los te halen zodat Max deze er zelf uit zou likken wat hij op de weg naar huis ook al heeft gedaan.

Max heeft antibiotica voor 5 dagen, pijnstillers en die cystitab door geven.

Hij heeft net even op de bak gezeten en een mini beetje geplast, maar hij had voor een uur terug nog katheter in dus kon ook niet veel zijn.

Was schrikken hoor en heel raar dat hij een nacht weg was.

Meteen jullie advies gevraagd. Max moet dus speciaal voer. Heb zowel natvoer als brokken.
S avonds zijn ze gewend om natvoer te krijgen. Dus vanavond krijgt Max de speciale en Bella de normale. Maar hoe ga ik dat doen met de brokken. Ze zijn gewend om dat de hele dag te kunnen eten. Hoe laat ik ze wennen aan porties per dag?

Vraag aan mensen met blaasgruis katten. Moet Max nu echt levenslang dat aangepaste voer krijgen? Of zijn jullie weer op normale brokken over kunnen stappen.
Voorlopig natuurlijk aangepast maar vraag me dat af.

De komende dagen gaan spannend worden. Hij moet goed gaan plassen en de DA zei dat als hij na het weekend nog steeds goed plast, dan het ergste voor het moment voorbij is.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Dinky »

Heb nu niet veel tijd maar denk ook na over eurologist. In tegenstelling tot cystease kalmeert dat niet alleen de blaas maar lost het ook aanwezige kristallen op (zoek maar op berichten via zoekfunctie)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door castratenkoor »

Ik ben op den duur over gegaan op graanvrije brokken. Van alles geprobeerd en nog aan het proberen. Sanabelle viel af, toen kreeg Teun een terugval. Technical valt af, dat vreten ze erg slecht, misschien ook door het model van de brokken, zijn ronde knikkers zeg maar.

Hoelang je kat dieetvoer moet gebruiken hangt van de ernst van de situatie af. Ik denk zeker 3 maanden. Je zult een plasje in moeten leveren na bepaalde tijd en daar hangt van af welk voer hij mag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Ik heb gekeken voor eurologist, alleen de site heeft nu een maand zomervakantie, dus hou voor nu de andere vol en dan als ze weer terug zijn bestel ik eurologist. Het zou fijn zijn als Max uiteindelijk genoeg geholpen wordt met de eurologist. Het gaat me dan niet voor het geld (nou ja een beetje, maar als het niet anders is dan krijgen ze wat ze nodig hebben), maar het is natuurlijk zoveel makkelijker als ze kunnen eten wanneer ze willen.

Ik moet morgen weer telefonisch contact opnemen met de dierenarts, even doorgeven hoe het gaat met Max. Ze hebben me sowieso 1,5 kilo brokken mee gegeven, dus daar kan Max even mee vooruit. Ik heb ook 12 zakjes natvoer gekocht, als hij die lekker vind haal ik daar ook meer van. Want wil ze toch wel dagelijks natvoer blijven geven.

Het is wel schrikken hoor, maar gelukkig was ik er nog op tijd bij heeft de DA gezegd.

@castratenkoor, ik vraag me nu echt af of het die klote (sorry voor het taalgebruik) sanabelle is geweest. Had het wel weg gehaald, maar toch. Bella krijgt voorlopig alleen maar Almo nature holistic. Als die op is, eens kijken wat ik dan verder ga voeren.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Kleinere plasjes

Bericht door ayla »

Wat vervelend!

Tja hier helaas ook gruispatiënten en slecht ervaring met sanabelle urinairy..

Ik heb deze site gevonden, weet alleen niet zeker of het hetzelfde is als eurologist.
http://www.accense.nl/urologist-aid-kle ... tAode38ALA


Kan geen wijs worden uit ingrediënten..

Urologist:

Ingrediënten

Abutilon, Dianthus, Licorice, Lygodium Spores, Lysimachia s Desmodium,Plantago Seed, Pyrrosia, Shen Chu, Tal


Eurologist;

Samenstelling

Chinese kruidenformule (benaming in Latijn/ Pin Yin): Aconiti radix/ ZHI CHUAN WU, Batatatis rhizoma/ SHAN YAO, Cinnamomi cortex/ ROU GUI, Gardeniae fructus/ ZHI ZI, Imperatae rhizoma/ BAI MAO GEN, Leonuri herba/ YI MU CAO, Magnoliae flos/ XIN YI, Mume fructus/ WU MEI, Nelumbinis nodus rhizomatis/ OU JIE, Paeoniae albae radix/ CAO BAI SHAO, Peucedani radix/ QIAN HU, Polygonati rhizoma/ HUANG JING en Vaccariae semen/ WANG BU LIU XING.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Dinky »

Lastig vergelijken inderdaad. Abutilon is in elk geval latijnse naam en vind ik niet terug in de lijst van Eurologist maar dat zegt nog niets aangezien onder Abutilon nogal veel soorten planten vallen: http://en.wikipedia.org/wiki/Abutilon.
Zelfde geldt voor Dianthus waar maar liefst 300 soorten onder vallen: http://en.wikipedia.org/wiki/Dianthus

Lijkt er dus op dat Eurologist de bepaalde planten in elk geval specifieker benoemd dan bij Urologist wat het vergelijken op ingredienten vrijwel onmogelijk maakt...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Bedankt ayla en Dinky dat jullie meekijken. Misschien iemand ervaring met de andere variant?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Ik wil graag weer om jullie advies vragen.

Tot nu kregen Max en Bella s avonds ieder een zakje natvoer (100gram per kat). Ik deed hier dan ook nog extra water over.

Nu dacht ik met Max, lijkt me goed dat hij naast speciaal voer ook genoeg vocht binnen krijgt. Wat als ik s morgens beide een half zakje geef met extra water erover (dit slurpen ze beide gewoon op) en dan de andere helft in de koelkast doe voor de avond om dan de andere helft te geven met weer extra water.
In mijn opzicht krijgen ze dan dus extra water binnen, wat me goed lijkt voor Max en tegengaan van verstopping.

Is dit wat om te doen?

En als ik dit dan doe, hoe vaak de brokjes aanbieden? Vandaag heeft Max maar een paar gegeten. Maar kan te maken hebben dat hij zich natuurlijk niet zo lekker voelt
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door castratenkoor »

Aangezien Max op dieet zit, nu officieel, moet dat natvoer wel ook dieetvoer zijn. Ze krijgen hier per maal 100 gram natvoer met zijn allen, meestal 4 katten. Ik zou als ik jou was dieetvoer ook natvoer variant halen. En dan een zakje in 3 x aan Max aanbieden. Zakje in tupperwaren in koelkast bewaren.

Hoevaak je brokken aan moet bieden hangt een beetje van het eetgedrag van de kat af, begin eens met 4 x per dag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Dinky »

Volgens mij is het natvoer ook al dieetvoer als ik het goed gelezen heb ;-)
Maar dat zou inderdaad wel idee kunnen zijn, kwaad kan het zeker niet ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door castratenkoor »

Ah kan zijn dat ik daar overheen gelezen heb.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Klopt dat het natvoer dieetvoer is. Gaat er gelukkig goed in bij hem.

Hij blijft wel kleine plasjes houden, maar als ik het goed begrepen heb, is dit normaal? Omdat hij ook een blaasontsteking kan hebben
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door castratenkoor »

Goed in de gaten houden dat er wel iedere keer wat uit komt. Vaak kleine plasjes is wel gebruikelijk in dit stadium. Belangrijk dat hij echt niks anders krijgt dan dieetvoer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Sunnetje »

Heeft hij geen antibiotica gekregen dan voor de eventuele blaasontsteking?
En kleine plasjes zou kunnen inderdaad, dat hij door een geïrriteerde blaas die plasdrang blijft houden en dus vaker gaat. Merk je dat hij vaker op de bak zit?

Mystic heeft jaren de Royal Canin Urinary gehad (en later de moderate calorie, tegen overgewicht) maar staat nu op de Hill's Urinary Stress (brok in zalm en natvoer in kip) en hier ben ik zéér tevreden over.

hij krijgt 's ochtends een half of een heel zakje natvoer met een flinke plens water die ik dan goed meng zodat de smaak in het water komt. (de brokjes staan ongeveer onder water, om een beeld te geven van hoeveel water ik doe) en wanneer hij dat op heeft geef ik nog een handje brok. Dit omdat ik ze maar 2 keer per dag eten kan geven vanwege mijn rare werktijden. 's avonds krijgt hij hetzelfde.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kleinere plasjes

Bericht door Nikki2309 »

Ik ben heel panisch nu qua eten, dus Max krijgt alleen zijn dieetvoer en als ik ze beide eten voorzet en Max loopt richting Bella's bakje (met normaal voer) dan zorg ik dat hij absoluut niet erbij komt. Dus ik hou het ook goed in de gaten dat hij absoluut niet meesnoept van Bella's bakje. Normaal wilde hij nog wel eens natvoer van Bella snoepen als hij sneller zijn bakje op had maar dat laat ik niet meer toe.

Max heeft antibiotica gekregen voor 5 dagen, pijnstillers en ik moest doorgaan met de cystitab.

Hij gaat inderdaad vaker naar de bak, even dacht ik dat het weer zover was. Hij ging op de bak en meteen weer eraf zonder wat gedaan te hebben. Maar paar minuutjes later ging hij er weer op en een mini plasje.

Dus zolang er maar wat uit komt, meer dan een paar druppels, hoef ik me niet meteen zorgen te maken?

Hier staat de stukjes vlees van het natvoer ook onder water voordat ik het geef en gelukkig gaat het helemaal op. Zolang hij zo het water blijft accepteren over het natvoer dan blijf ik dat doen. Weet ik tenminste dat hij vocht binnen krijgt.

Ik wil iedereen meteen even bedanken voor jullie advies en raad. Het is toch eng om zoiets voor het eerst mee te maken en het is dan fijn om terug te vallen op dit forum met vragen en panische gedachten. Jullie stellen me echt gerust. Bedankt daarvoor!!
Using Tapatalk
Plaats reactie