Onderhoudsvoer en eurologist

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door artemis »

Maar oxalaat kan bij mijn weten nooit opgelost worden, er is enkel voorkomend spul.
Dat vind ik ook een beetje raar op die pagina van eurologist. Daar staat dat de tabletten zowel struviet als oxalaatstene oplossen, maar dat laatste is volgens mij redelijk onwaarschijnlijk. Tenzij die pillen iets doen wat de reguliere geneeskunde niet kan en ik heb moeite om dat aan te nemen.

In Trovet ASD zit geen dl-methionine maar ammoniumchloride als urineverzuurder. Maar dat lust deze kat niet.

Na meer dan 10 jaar afwisselend Hills c/d en Trovet ASD en zonder ooit hervallen te zijn met struviet zit Pappie nu enige tijd aan de Sanabelle Urinary. Een groot risico hoor ik sommigen van jullie al zeggen ;-P Maar we hebben het hier over meer dan 10 jaar na het blaasgruis (met volgens mij zijn zwerfverleden als oorzaak). Ik zou het nooit aanraden als beginnend onderhoudsvoer want het valt dan ook niet onder de categorie van 'officieel therapeutisch gruisvoorkomend'.
Voor Pappie zijn leeftijd van 14 en na jarenlang struvietvoorkomend was ik te bang geworden voor oxalaat.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door castratenkoor »

Oh maar Sjaak* van 15 en Joep* van 11 deden het beide wel goed op Sanabelle Urinary. Alleen mijn Teun niet. Die doet het goed op Specific Urinary en af en toe zo eens in de 3 maanden meng ik er RC Urinary door.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Adriana »

http://www.clinicalvetnews-eukanuba.com ... 811_NL.pdf
hier een duidelijk (vind ik) verhaal over soorten kristallen en behandeling en missch is het Eukanuba voer ook nog wel een soort om te proberen..

en het lijkt me voor oxalaat-angst missch een idee om met een vijver/aquarium-zuurmetertje (dierenwinkel) de zuurgraad van betr katzel af en toe te checken
en k zal huisdierend een berichtje sturen dmet vraag over hun oxalaat-oplos-claim..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door artemis »

Bedankt voor de geruststelling Dinie ;-)

Lijkt een interessant artikel Adriana, ga ik zeker lezen op de grote computer waar ik nu niet aan ben.

Zouden die zuurmetertjes voor aquariums precies genoeg zijn voor urine? Weet je nog dat we het eens hadden over pH strips om zelf te testen?
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

Zit L-methionine in, is dat anders als DL-methionine http://www.mypetcaresupplies.com/eukanu ... g-and-170g Het is ook om de urine te verzuren maar of deze variant ook slecht is?

Ik ga het stuk ook zo even op het gemak doorlezen.

Lastig geven eurologist :-( Tabletten gaan goed maar dit zijn geen gladde tabletten. En de kat waar het niet voor is eet het gewoon op!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door ayla »

Ik doe ze doormidden en geef in de ochtend 1 brokje en dan half pilletje tegelijkertijd.
Avond prak ik pilletjes fijn en gaat door natvoer. Gaat top
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Dinky »

Ik kan me dat topic nog herinneren Artemis, je moest op houdbaarheid letten en zou ook op bloed testen. Ik wilde ze toen bestellen maar waren niet op voorraad/niet leverbaar. Daarna is het er bij in geschoten om opnieuw te kijken.

Edit: gevonden http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =pH+strips
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

Mijn plan van aanpak voor Diesel (poes)

Kattenbakvulling weer neutraal, maandag gestart met onderhouds dosis (1 tabllet s'ochtends en 1 s'avonds) eurologist. Vanaf morgen wil ik beginnen met Taste of the Wild - Canyon River Feline (dit was het hoofdvoer aangemengd met nog 2 soorten) te gaan mengen, elke dag natvoer (almo), elke zondag koolvis. En geen snoepjes meer. Zou dit kunnen werken?

Ik ga haar heel goed in de gaten houden en zodra ik merk dat ze last heeft dan ga ik de dubbele dosis eurologist geven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Adriana »

ja, lijkt me wel. ik zelf reageer erg goed op eurologist dus weet uit eerste hand hoe pijnstillend en werkzaam het is. en het is makkelijker dan weer een kuur nitrofurantoine (furabid)..
en ach, ik mauw af en toe maar dat vindt mijn omgeving niet hinderlijk..!

vooral de onderste zin is erg belangrijk, houdt haar goed in de gaten maar ik vermoed dat jij binnenkort ook een tevreden klant van eurologist bent..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

Ja bizar hè dat het zelfs bij jou helpt. Dan is het toch wel goed spul. Ben echt heel benieuwd of het ook voor Diesel gaat werken.
Staan ze zeker wel raar te kijken als je aan het mauwen bent...;-)

Ik wil gewoon graag mijn eigen voer geven (wat ik denk dat het beste is!) En omdat ik meerdere brokken voerde hoop ik dat het niet hiervan kwam en dan straks ook zonder eurologist af kan.

Ik zie haar eigenlijk nooit op de bak gaan maar ik ga weer m'n camera erop richten als ik aan het werk ben. Dan zie ik of ze er lang over doet. En de grote van de klompen in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Adriana »

sandyd1971 schreef:Ik wil gewoon graag mijn eigen voer geven (wat ik denk dat het beste is!) En omdat ik meerdere brokken voerde hoop ik dat het niet hiervan kwam en dan straks ook zonder eurologist af kan.
maar het lijkt me toch wel handig als je achter de echte oorzaak komt...(of heb ik iets met lezen gemist..?)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

Ja tuurlijk dat zou ik heeel graag willen weten maar ik denk dat je daar niet zo snel achter komt (meerdere soorten voer, snoepjes, verschillende soorten natvoer) Maar als ze het hier nu goed op doet dan kan het van het andere voer en snoepjes komen. Dat hoop ik!

Zou ze het van het natvoer van Almo ook kunnen krijgen? Volgens mij wel hè. Dus dan weet ik het eigenlijk nog niet als het terugkomt.

Misschien ook stoppen met onbeperkt eten geven. 'Een te hoge zuurgraad van de urine ontstaat eerder als uw kat onbeperkt eten krijgt i.p.v. maaltijden' lees ik op verschillende sites. Of zou dit niet zo zijn? Zou daar echt van balen want dat vind ik echt ideaal en ze zijn niet te dik.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Adriana »

voordat je stopt met onderhoudsdosis is het toch handig als je meer info over mogelijke oorzaak hebt.
sommige katzels hebben aanleg en verder weinig drinken/plassen en voer (magnesium).

geen en nooit meer snoepjes om te beginnen en verder kun je checken op magnesiumwaardes in het voer.
plas ophouden kan ook een oorzaak zijn, dus met twee katzels drie kattenbakken op verschillende plaatsen (kattenbakregel) en verder blaasgruistopics afgrazen om te zien of er nog meer oorzaken kunnen zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door sandyd1971 »

1 beneden, 1 op mijn slaapkamer en 1 op zolder. Al gelijk vanaf het begin dus daar kan het niet aan liggen.

Ja kan door plas ophouden blaasgruis ontstaan? Want dan zou het van de nieuwe kattenbakvulling kunnen komen. Ik dacht dat dat niet kon.

Ik kan nergens achter het percentage magnesium komen, ik ga ze wel even mailen.

Edit: Beetje dom ook van mij om daar niet gelijk naar te kijken :-(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onderhoudsvoer en eurologist

Bericht door Dinky »

Door plas ophouden blijft urine langer in de blaas en hebben kristallen langer de tijd om samen te klonteren ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie