Kalium tekort bij nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Adriana »

even een knuppeltje in een klein hoenderhokje.. ;-) sorry... ;-)

heb je met deze waardes al eens nagedacht over kwalitatief goed seniorvoer in plaats van zeer fosfor beperkt nierdieetvoer?
het blijkt intussen dat kalium op de natuurlijke manier bijtrekt. kwestie van nog wat tijd..
Kasper's ureum is als een zonnetje en zijn crea is helemaal om, al dan niet met Kasper in je armen, een vrolijk rondedansje te maken. :pdtura: :pdtura1: :pdtura:
fosfor wordt een aandachtspunt, hij krijgt met zijn nierdieetvoer dus veel te weinig binnen!
het is de vraag of de vervanger van tumil-k goed wordt opgenomen.
bovendien moet je daar rekening houden met een hele bubs aan toevoegingen..
wat ik eigenlijk bedoel....

wij hebben twee 'nierfalers', Enzo en Mies. Mies de afgelopen 5 jaar strikt nierdieet gegeten, fortekor geslikt, wat ipa en McSamuels om ureum te dempen.
Enzo heeft deels nierdieet gegeten, geen fortekor en wat McSam maar niet indrukwekkend.
hun nierfunctie is intussen zo ver bijgetrokken dat ze beide binnen de referentie zitten en Mies is onlangs voorzichtig van de fortekor af gegaan.
dat alles is gemonitord met regelmatig bloedonderzoek want meten = weten..
ze krijgen allebei een mix van wat nierdieet en nature's best en Enzo eet natvoer en krijgt éen keer per week wat rauw lamsvlees of kalkoen.

wat ik dus bedoel en voorzichtig probeer te schrijven is dat ik denk dat Kasper behoorlijk bijgetrokken is van zijn acuut nierfalen en dat zijn organen dermate voldoende functioneren om waardes bloedonderzoek te hebben die binnen de referentie zitten.
Kasper is dus eigenlijk geen nierfaalkater meer..! (maar een dier met weinig nierfunctie-reserve, waarmee je dus altijd voorzichtig moet blijven..)

op deze T-kruising kun je ook denken aan een ander soort van 'behandeling' en dat is voorzichtig kwalitatief goed seniorvoer bijmengen (hier is dat Hills nature's best senior in gelijktijdige combi met wat ipa met spuitjedrinken) om het lijf zelf in het eigen tempo eventuele tekorten te laten bijspijkeren.
het risico dat je nu loopt is, denk ik, omdat je nu kunstmatig met allerlei stofjes in de weer gaat, dat je het systeem zou kunnen ontregelen.
terwijl het systeem heeft bewezen dat het intussen behoorlijk goed functioneert..

misschien zou je hier, met kopje thee en Kasper op schoot, voorzichtig over na willen denken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Cerna »

Fijne uitslag!
Kun je ook zo nu en dan smokkelen met het voer. Ik vind het voorstel van je da om het nierdieet te mengen met gewoon voer dan ook helemaal niet zo'n gek idee. Loop je ook minder risico dat hij verhoogd kalium krijgt.
Kan de verlaging van het fosfor en verhoging van calcium soms ook te maken hebben met het strikte nierdieet?

Ik vraag me af of Kasper wel echt nierpatiënt is met zulke waardes of dat hij een tijdelijke verhoging heeft gehad want bij Cochi werden de nieren steeds iets slechter. Dat ging gelukkig heel erg langzaam (5 jaar), maar onder de referentie is hij nooit meer gekomen.

En waarom Kasper zo goed is met een dergelijke kaliumwaarde? Ik denk dat er geen wet. antwoord op is. Waarom is Noa al 3 jaar meer dan uitstekend met een creat. van 300 en ureum van 16 terwijl andere katten dan allang overleden zijn?

Ik zie nu dat ik een soort samenvatting heb geschreven van Adriana's verhaal :smile: . Laat het toch maar staan; misschien dat het toch nog meer zal overtuigen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Dinky »

Snap dat het 'eng' is om te rommelen met het nierdieet maar met het toedienen van die vervanger van Tumil-k is het natuurlijk ook rommelen inclusief bloedonderzoeken ;-)

Lastig maar omdat Kasper nu zo netjes is bijgetrokken qua nierwaarden zou ik denk ik ook gaan voor mengen met seniorvoer aangezien de fosfor (wat in nierdieet is verlaagd) nu ook laag begint te worden :oops: Ook omdat de kalium in de afgelopen tijd zelf al is gestegen en dus herstellende is naar normaal waarde ;-)

Blijft lastig om te bepalen wat het juiste is, maar bovenstaande zou dus mijn keuze zijn van de voorgestelde behandelwijzen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Kattebeest »

Veel dank Adriana, Annet en Mirjam.

Da keek al wat beteuterd toen ik de voorkeur gaf aan vervanger van Tumil-K.... Heb het spul via haar besteld, omdat er twee varianten zijn en niet kan beoordelen wat voor Kasper het beste is. We hebben nog telefonisch contact er over.

De schrik zit er goed in na begin maart toen hij voor het eerst symptomen van nierfalen kreeg. Wekenlang in grote zorg geleefd terwijl het alweer beter met hem ging. Zelfs na het vorige bloedonderzoek van 2 maanden geleden, toen zijn nierwaarden weer binnen de referentie zaten, nog niet gerust. Kon dan ook mijn oren en later ogen niet geloven toen ik vanochtend de uitslag hoorde/las.

Laat alles van vandaag even bezinken en ondertussen goed nadenken :ethink:
Hihi, rondedansje heeft hij nog van me tegoed want was voor het eerst goed van streek na terugkomst van de da en was op een vreemde plaats gaan liggen. Na een uurtje opgepakt en op logeerbed (= zijn bed) gelegd en ben er bij gaan liggen. Dat werkt hier meestal goed (voor beiden overigens :grin: ). Hij is nu al weer een tijdje de oude, stinkt alleen nog naar da ;-) .

Vind het griezelig om de rommelen met voer. Maar wat Mirjam zegt, anders ga ik rommelen met vervanger T-K. Die inderdaad vol zit met allerlei toevoegingen, dus nog meer gerommel ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
paasnini

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door paasnini »

Prima keuze, die voor het voer. En terugkomend op het "niet door de hoeven zakken" ik ben met onze suiker/cholangitis/pancreatitiskater in het verleden naar de UU geweest, daar hebben ze tot 2 x toe het bloedonderzoek over gedaan omdat ze dachten dat er iets niet goed was gegaan, mijn kat oogde relatief normaal, liep, gaf kopjes en had een glanzendevacht terwijl hij een Kaliumwaarde had van 1,5. Vandaar denk ik dat ik er in het begin al op gereageerd had.
Kaliumtekort komt overigens ook veel voor bij pancreatitis (inclusief wat verhoogde nierwaarden).

Als je middelen geeft met Llycine zorg dan dat je dit ruim voor of na het eten geeft (zag dat dit een toevoeging is bij de Tumil-k vervanger) aangezien het zijn werking verliest wanneer het in contact komt met eiwitten.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Kattebeest »

Oké paasnini, ook voorstander van tekorten aanvullen met hoogwaardig seniorenvoer (gemengd met nierdieet).

Je hebt me wel een beetje op het verkeerde been gezet met je eerste berichtje over kaliumtekort ;-) . Zag ik eerst een levenslustige kater op leeftijd, daarna een kater die ieder moment - bij wijze van spreken - kon omvallen. Een da bezoek tussen door kan zeker geen kwaad maar de schrik zat er goed in. En nu begint er een volgende schrik te komen, die van pancreatitis.

Aan de andere kant verklaar ik mezelf ook een beetje voor gek. Stond me vanavond op te wachten, bakje weer schoon leeg. Vandaag overdag in zijn eentje goed van de brokjes gegeten. Bak wordt goed gebruikt. Heb binnenkort contact met mijn da en zal de optie pancreatitis voor de zekerheid aan haar voorleggen. En ondertussen inlezen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Cerna »

Kasper heeft geen pancreatitis hoor want een kat met deze ziekte eet niet.
Probeer nou eens gewoon van Kasper - die goed eet, goed poept, levenslustig en nog zeer beweeglijk is voor een kat van 15 - te genieten en haal je niet allerlei gekke en akelige ziektes in je hoofd en laat je ook geen ziekte aanpraten.

Het advies over L.lysine vind ik een vreemde want iedere dierenarts zegt je dat je dit poeder DOOR het eten kunt doen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Dinky »

Niet schrikken Nancy! Ik sluit mij in deze bij Annet aan ;-) Kasper doet het goed, probeer hem daarin dus te vertrouwen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Ms Maaike »

Dat laatste heb ik al eens aan paasnini gevraagd; geen antwoord op gekregen. Lysine is een aminozuur, lijkt me raar dat dat niet met een eiwit in aanraking mag komen.

Zeker willen weten wat er aan de hand is herken ik ook bij mezelf, maar als een kat goed functioneert (en dat doet Kasper als ik het zo lees) dan lijkt me dat er geen directe reden is voor zorgen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Kattebeest »

Dank je Annet.
Het is mijn eerste kat op leeftijd waar ik de verantwoordelijkheid alleen voor draag. Vandaar dat de schrik er snel in zit ;-) . Ik zal maar weer even aan de valeriaanthee gaan :grin: .

Wat L-Lysine betreft zal ik ook het berichtje van Maaike weer eens opsnorren in een van de topics.
Dacht dat zij daar een iets andere mening over had.

Edit: sorry Maaike, je berichtje hierboven niet gelezen.

Edit 2: en dank Mirjam ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Adriana »

hoe is het intussen? zitten alle wilde beren weer goed opgeborgen?
altijd handig als iemand komt overwaaien en nog even een paar risico's op rampen dropt :-( ..

k zou als het mijn Kasper was gemengd gaan voeren (bv nierdieet en bv nature's best senior*) en dat 6 weken volhouden.
en dan met bloedonderz checken of de waardes verder bijtrekken, want dat deden ze intussen al dus daar geen zorgen over! laat dan ook zijn bloeddruk meten in verband met het al dan niet voortzetten van de fortekor-medicatie.
dan kan je altijd nog aan de tumil-k of vervanger maar ik weet bijna zeker dat het niet nodig is..!!

de nierfunctie kan het aan en het is nu zaak dat evenwicht wordt gebracht in Kaspers stofwisseling van binnen uit, dus aan het werk Kasper!

*zal ik wat nature's best senior opsturen om te zien of Kasper het lust?
kan dan gelijk nog wat valeriaan bij voor de toekomstige stressdempende potten thee...
had hier valeriaan als snijbloem in een tuinboeket en zo waar, ze lieten het met rust...! :eclap:
doe ook nog een paar knuffels bij voor witpuntstaarttijger..(en een paar voor jou..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Kattebeest »

Beren liggen gelukkig weer in hun hol te slapen ;-) .

Bestelling vervanger Tumil-K laat ik doorgaan, geruststellende gedachte het in huis te hebben. Maar ga toch voorzichtig kijken wat het mengen van hoogwaardig seniorenvoer en nierdieet oplevert.

Zit dan wel een beetje met een omgekeerd 'probleem' want Kasper is dol op de brokjes van Trovet nierdieet. In de overgang naar nierdieet bijna 3 maanden geleden een brokkenbuffet neergezet van hill's k/d, grotere gewone seniorenbroks van RC en trovet nierbrokken.
Jullie raden het al, schaaltje met trovet werd leeg geschranst en de rest bleef onaangeroerd staan...

Met natvoer zal het gemakkelijker gaan maar dat zal minder effect hebben denk ik want minder voedzaam.

En hoe zal ik mengen? bijvoorbeeld 10 gr. seniorenvoer + 30 gr. nierdieet en opbouwen naar helft nierdieet en helft seniorenvoer?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Adriana »

lust Kasper geen nature's best?

k zou gelijk half half neerzetten en dan zal hij de alleraller lekkerste missch eerst opeten en daarna de ook nog heel erg lekkerste..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Kattebeest »

Kan nature's best eens proberen. Hij was eerst RC-fan maar dat was totdat trovet zijn intrede deed.
Komende dagen achter de laptop en op zoek naar merken, smaakjes en samenstelling. Leuk om te doen :grin: .

Nature's best staat bovenaan het lijstje!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kalium tekort bij nierfalen

Bericht door Dinky »

Ik had hier ook het idee dat dinky de brokjes van trovet lekkerder vond dan RC (maar dan de blaasgruisvariant ;-) ). En ook fijner geprijsd dan RC bij de blaasgruisvariant.
Veel plezier met voer zoeken :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie