kattengras laten groeien

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Hihi uiteindelijk besloten om het maar gewoon in de aarde te doen en te zien hoe dat zal gaan ;) Had na dag studeren geen zin om mijn watten op te zoeken en daarmee te prutsen. Heb er stukje magnetronfolie overheen gedaan aangezien daar al gaatjes in zitten :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Adriana »

geweldig bedrijf, die Peuleschil...! ;-) ;-) :eclap:

overzichtelijke, rustige website. en de volgende dag al in mijn brieven bus in een stevige envelop zodat alles ook nog als briefpost bezorgd kon worden!

ben benieuwd of hun tarwe sneller en beter kiemt dan de tarwekorrels die ik tot dusver gebruik...

en ga zelf weer eens uitgebreid kiemen eten voor alle goeie stofjes!
... t zou kunnen zijn dat ik daarbij concurrentie krijg want ze zijn niks te beroerd om het gewoon van mijn bord/brood af te snaaien..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Ben benieuwd naar je resultaat Adriana :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Heb je die zaden inmiddels getest Adriana?

Mijn potje leek succesvol maar nu ontdekte ik gister toch lichte schimmel op één plek in de pot :( Had alleen losse modder van zo'n 7 cm, daarop aantal tarwekorrels en daarop nog weer laagje van zo'n 2 cm losse modder denk ik. Heb enkele keren een spraytje gegeven met de plantenspuit (omdat met een gieter er teveel water op komt en ook teveel op één plek).
Heb ik het dan toch te vochtig gedaan? Of is het logischer dat er tarwekorrels op die plek zijn gaan rotten/schimmelen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:Ben benieuwd naar je resultaat Adriana :)
tarwegras zaaien is een peuleschilletje!

Afbeelding
je neemt een plastic potje met gaten aan de onderkant, plastic boterhamzakje eromheen, vochtige aarde (bv van molshoop of uit tuin oid) erin tot bijna aan de rand, zaden sprenkelen zodat ze elkaar niet raken, cm aarde er over heen, aandrukken, boterhamzakje sluiten met sluitstrip.

na 4 dagen beweegt de aarde en komen de eerste sprieten boven en binnen een week.....
ziet het er zo uit! plastic zakje kan erom heen blijven en klein beetje water geven.
de wattenmethode vind ik voor tarwe niet geschikt want dat wortelt te diep en die sprieten hebben dan geen houvast en vallen om. wordt ook veel te nat..

(dit is aarde uit mijn volkstuin vermengd met wat fijne cocosvezel (action) om het mengel luchtig te maken en vocht wat beter vast te houden. ik geef dus tussendoor geen water want het zakje houdt al het vocht binnen en als het zakje open is af+toe een beetje maar niet echt veel. met tuinaarde uit een zak lukt het ook goed maar houd het vochtig en maak het niet te nat. tarwe heeft niet zo veel water nodig om te kiemen in een gesloten plastic zakje..)

het tarwezaad van de firma Peuleschil bevalt prima, het geeft lekker zacht, sappig tarwegras, kiemt uitstekend en snel!

Afbeelding
aan de linkerkant missen al een paar sprieten want je dacht toch zeker niet dat ik dit rustig kon fotograferen zonder dat er een boef kwam grazen hè...??

Afbeelding
BolletjeBoef heeft zijn eigen weilandje maar opgezocht, want..

Bolle: ' .....k mag weer 'ns helemaal niks hier.....!!' :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Arme Bolle, mocht je niet aan dat lekker sappige nieuwe gras knagen? :P Vrouwtje is nu klaar met foto's maken dus zou haar lief aankijken of je er nu weer bij mag ;)

Ziet er erg mooi frisgroen uit dat nieuwe kluitje :)
Wellicht dat de schimmel bij mij wel kwam door teveel zaden en dat die zijn gaan rotten want het is ontstaan toen het gras al stond zeg maar ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ms Maaike »

Er kunnen gemakkelijk schimmelsporen in de aarde zitten. Daarom gebruik ik wel wattenschijfjes. Niks niet omvallende sprieten hoor. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Kattebeest »

Zo mijn eerste digitale camera :oops: ophalen. Potje nieuw tarwegras afgelopen dinsdag gezaaid, zal het groeiproces vastleggen en op het forum zetten!

(en mezelf de komende weken netjes voorstellen met een senior-fotoalbum, veel slaapfoto's....)
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Kattebeest »

Afbeelding
De (haar)wortels van tarwegras (twee weken oud), niet te verwarren met schimmel.

Afbeelding
Zo ziet het potje er na drie dagen uit, links- en rechtsonder zie je de eerste twee kiempjes boven de grond komen (met mobiel gemaakt dus slechte kwaliteit).

Afbeelding
Het resultaat na vijf dagen.

Afbeelding
En nog een close-up.

Heb potgrond uit een zak gebruikt, tuinaarde werkt hier niet (zandgrond). Een klein potje deze keer i.p.v. een grote plantenbak. Potje een keer water gegeven, direct na het zaaien. Daarna op een warme, lichte plaats gezet. De aarde is nog steeds goed vochtig (zie druppels op kiemplantjes) dus voorlopig geen gieter of plantenspuit nodig.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Kattebeest »

Even een update, tja, nu dit...
Toch schimmel? het gras is een paar weken oud dat wel. Binnen gekweekt, nog niet meegemaakt.

Afbeelding
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Heb wel schimmel gehad op de modder maar niet op het gras zelf zoals op jou foto.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ms Maaike »

Ik kan eerlijk gezegd niet goed zien wat het is, maar het lijken wel bladluizen...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Kattebeest »

Deze is beter.
Lijkt me toch schimmel, of een voorstadium van iets met pootjes.... maar daar is het te droog voor.

Afbeelding
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ms Maaike »

Hm. Meeldauw? Da's een schimmelsoort en vind ik er wel een beetje op lijken. Jammer van het gras eigenlijk.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Adriana »

k denk dat je de volgende keer toch half tuinaarde/zand door de potgrond moet mengen want het geheel is ook te vochtig geweest.

k denk dat ik dopluizen (close upje..?) zie. jonkies van dopluizen zijn nog zacht en groenig, later worden ze wat harder en bruinig.. dat was zeker feest voor ze al dat sappige tarwegras....
en als het dopluizen zijn, dan heb je ze binnen ook op andere planten.. wordt een plakkerig, kleverig zooitje...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie