Kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Phatashil
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2012 22:10
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Kittens

Bericht door Phatashil »

Nee nee nee, jullie halen me niet over.:-D Om die derde toch maar wel te nemen. :-( Ze is ook ubercute, maar mijn huis is echt te klein voor hun drieen. Ze kunnen niet naar buiten en ik heb maar 72m2. Dat kan ik ze niet aan doen. En dan de kosten. :-( 3 x laten helpen, ontworming, prikjes, voer, speelgoed, etc. Nee, dat trekt mijn bankrekening ook niet. :-D
Katten laten pootafdrukken achter op je hart. Benno en Juultje (geb. 29-04-12) R.I.P. Felicia, Belle en Spookie.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kittens

Bericht door Robijn »

Heel verstandig, vind ik. Het lijkt allemaal leuk, maar kost toch best veel energie, tijd en geld. Vooral als ze ouder en ziek worden, en meer verzorging nodig hebben, en je op een gegeven moment afscheid van ze moet nemen. Je hebt er niet alleen plezier, maar ook zorgen van... Ik ben ook niet zo'n voorstander van veel katten in een kleine ruimte, als ze niet naar buiten kunnen, en je niet zeker weet of ze wel met elkaar kunnen opschieten. (als kitten zal dat geen probleem zijn, maar als katten volwassen zijn, komt het wel eens voor, vooral als ze weinig ruimte hebben, dat ze elkaar op eens niet meer kunnen luchten of zien; ook al zijn ze als kitten met elkaar opgegroeid.).
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Phatashil
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2012 22:10
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Kittens

Bericht door Phatashil »

Hi,

Het is alweer een poosje geleden dat ik hier geweest ben. 1 Juli zijn de kittens bij mij gekomen. Ze hebben reeds een andere naam gekregen, omdat dushi (de grijze) een jongen bleek te zijn. ;-) Ze heetten nu Benno en Juultje. En zijn super leuk. Waar ik ben, zijn zij ook. Ik loop ook de hele tijd met een camera rond, want er gebeurd ook veel grappig dingen. Zo als nu Benno ligt in mijn armen te knipper bollen. En dat typte een beetje lastig. :lol:

Ze hebben natuurlijk ook al dingen gesloopt. :-( En ik kreeg als kadootje van de moeder: vlooien. :cry: Ik kam ze nu dagelijks, maar die beestjes willen nog niet weg gaan. :evil:

Ik zit ook met een andere dilemma. Misschien kunnen jullie me adviseren. Wanneer kan ik ze casteren en steriliseren? De da zei bij 7 maanden. Vrouwetjes kunnen al bij 6 maanden geholpen, mannetjes bij 8. Is het wijs om met Juultje tot 7 maanden wachten met de kans dat ze krols wordt en misschien zwanger?

Groetjes,
Hilda en een pootje van Benno en Juultje.
Katten laten pootafdrukken achter op je hart. Benno en Juultje (geb. 29-04-12) R.I.P. Felicia, Belle en Spookie.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens

Bericht door Adriana »

nee, zeker weten niet krols laten worden en de meeste dierenartsen houden 6 maanden aan en soms iets eerder als de kittens al vrij groot zijn. en sommige rassen zijn eerder krols en het beste is om dat voor te zijn. en als deze dierenarts zo laat castreert, wat een beetje ouderwets is, dan kun je beter toch een andere zoeken.
ook bij katers moet je niet te lang wachten want als ze gaan sproeien is dat moeilijk af te leren. dus uiterlijk 6 maanden!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ze gewoon allemaal rond 5-6 maanden laten doen. Als je DA daar niet achter staat, loopt hij erg achter, want dat is momenteel echt de norm. Ik zou persoonlijk liever een DA hebben die met zijn tijd mee gaat, maar goed, als hij het wel wil doen, is het niet echt een probleem. Anders zou ik een andere DA zoeken.
Voor 4 maanden spreekt men van vroegcastratie, en daar staat niet iedereen achter, maar 5-6 maanden is prima.
4 maanden is soms nodig als je echt zeker wil zijn dat je de krolsheid bij de poes voor bent (bij boerderij of zwerfkatten).
Als ze gewoon bij je binnen wonen, is dat niet noodzakelijk omdat je ze goed in het oog kan houden en bij vroege krolsheid binnen kan houden en vlak erna castreren, dan is 5-6 maanden prima. Het is voor de gezondheid van de poes wel beter de eerste krolsheid voor te zijn.

Ik zou ook niet langer wachten met de kater. Ten eerste voor het sproeien, maar ook omdat hij de poes kan gaan lastig vallen.

1 van beide katjes bleek dus toch een katertje te zijn. :-)
Maakt niets uit, toch? ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan en advies ze beide met 5-6 maanden te laten helpen. De regels van die dierenarts zijn erg achterhaald. En zeker niet eerst krols laten worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Phatashil
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2012 22:10
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Kittens

Bericht door Phatashil »

Top bedankt voor jullie advies. ;-) Dan doe ik het bij 6 maanden. Nog een vraagje: zal ik ze tegelijk laten helpen of apart?
Katten laten pootafdrukken achter op je hart. Benno en Juultje (geb. 29-04-12) R.I.P. Felicia, Belle en Spookie.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kittens

Bericht door pinguin »

Ik zou ze samen laten helpen. Dan hoeven ze ook maar 1 keer samen te vasten en ben je er in 1 keer vanaf. En als ze erg aan elkaar hangen is et voor hun ook wel prettiger ontwaken uit de narcose als ze samen wakker worden.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens

Bericht door Adriana »

helemaal eens met piguin, allebei tegelijk met kwantumkorting hihi! dan ruiken ze tegelijk vreemd als ze weer terug in huis zijn en dat helpt met acceptatie.. en dan ben je er ook in éen keer vanaf. bovendien heb je dan vermoedelijk geen last van hormonengedrag onderling van kater naar poes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kittens

Bericht door Catfish »

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers, samen laten helpen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het ook tegelijk laten doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Phatashil
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2012 22:10
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Kittens

Bericht door Phatashil »

Bedankt voor jullie advies. Dan ga ik maar sparen. ;-)
Katten laten pootafdrukken achter op je hart. Benno en Juultje (geb. 29-04-12) R.I.P. Felicia, Belle en Spookie.
Plaats reactie