Felimazole

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole

Bericht door Adriana »

jij bent de baas en hij moet meewerken! en ja, ik weet van tegenstribbelende en vechtende katzels.. ervaring zat met insuline injecteren bijvoorbeeld..
rustig toespreken en tips+trucs in onze topics volgen. ik kan me echt niet voorstellen dat je dat niet voor elkaar krijgt.. een pil ingeven.. desnoods wikkelen in een handdoek en pil verpakken in een capsule, kortom..
met zo'n hoge T4 moet hij medicatie.. vraag ook eens naar een carbimazol pillen recept, dan hoef je niet bij zijn oor...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Felimazole

Bericht door Cerna »

Nou Adriana, onderschat het niet. Ik heb behoorlijk wat ervaring met pillen geven, maar bij Amber krijg ik ze niet naar binnen. Denk ik dat ik eindelijk succes heb, vind ik de pil een kwartier later alsnog op de vloerbedekking (ze heeft denk ik een holle kies).

Vroeger had ik een (ex-verwilderde) kat en bij hem kreeg je ook geen pil naar binnen en wanneer je het vergruisde en door zijn favoriete eten deed, at hij het niet op. Gaf je hem daarna iets eten waar niets inzat, ging het achter elkaar naar binnen. Hem fopte je niet.

Dus er zijn inderdaad katten bij wie het ècht niet lukt :cry: , hoe handig je ook bent.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole

Bericht door Adriana »

en toch.. gaat dat er bij mij niet in!
het kan zijn dat het bij jou niet lukte ... en later uitspugen.. ik ken het allemaal en erger...
kennelijk omdat de pil ? in capsule ? niet genoeg glibberspul of spuug, niet genoeg achter op de tong is gelegd.. of lang genoeg op keeltje is gekriebeld..
en geloof mij: insuline spuiten bij onwillige katzels is nog een paar graadjes lastiger..
en het zal de eerste / tweede / derde keer niet geweldig of helemaal niet lukken maar toch kwestie van rustig volhouden.. en technieken veranderen en anders proberen en creatief zijn..
en zelf vrolijk en niet bang of boos zijn.. en ook niet zielig vinden en zeker niet zielig doen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole

Bericht door artemis »

Al eens een klein balletje rundergehakt geprobeerd? Niet groter dan 1 cm, het pilletje erin stoppen en flink aandrukken.
Ik was zo blij dat na al wat ik geprobeerd had dit zo goed werkte en bleef werken. Een pilletje geven was telkens een feest. Ik draaide een portie balletjes en vroor ze in, zo had ik er altijd verse. Nu Pappie geen medicatie meer krijgt geef ik ze nog af en toe, ook aan Piwi, zodat ze de gehaktballetjes niet met pilletjes gaan associëren.
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Felimazole

Bericht door amor »

Amor was ook in het begin een hele moeilijke kat voor pillen. Ik wikkelde hem in een handdoek en het duurde wel gemiddeld 20 minuten voordat ik een pil erin had ( de meeste keren vond ik de pil weer terug aan de andere kant van het huis) Toen deed ik hetzelfde maar met een spuitje water( na de pil water geven, dan moet hij wel slikken), dat hielp enorm. Na 3 maanden had hij het opgegeven en ging het makkelijker. Toen deed ik hem tussen mijn benen en hij deed uitzichzelf al zijn hoofd omhoog.

Mijn collega's gebruiken een pillenschieter, misschien helpt dat.

Groetjes van Daphne
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

artemis schreef:Al eens een klein balletje rundergehakt geprobeerd? Niet groter dan 1 cm, het pilletje erin stoppen en flink aandrukken.
Ik was zo blij dat na al wat ik geprobeerd had dit zo goed werkte en bleef werken. Een pilletje geven was telkens een feest. Ik draaide een portie balletjes en vroor ze in, zo had ik er altijd verse. Nu Pappie geen medicatie meer krijgt geef ik ze nog af en toe, ook aan Piwi, zodat ze de gehaktballetjes niet met pilletjes gaan associëren.
ik heb ALLES geprobeerd.
Hij eet uberhaubt geen rundvlees (lust ook geen hart) en eet momenteel al helemaal niet meer.
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

Adriana schreef: en ook niet zielig vinden en zeker niet zielig doen!
hoezo? waarom zou ik het niet zielig mogen vinden?
Ik hoop dat ze als ik hoogbejaard en ziek ben ze me niet gaan dwingen om pillen te slikken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole

Bericht door Adriana »

missch vind je me nu niet meer aardig maar je katzel heeft een schildklierwaarde van 170, daar waar 59 max is.. voor het behoud van je lieve kater zal je erin moeten slagen hem rapido medicijnen te geven want anders is het binnenkort echt met hem gedaan hoor!
dus het is in het allergrootste belang van het welzijn van je kat dat hij carbimazol slikt en jij bent de meest verstandige en gaat zorgen dat hij dat naar binnen krijgt.
zijn t-4 moet (met medicijnen dus) naar beneden en helemaal niet meer eten kan hij niet al te lang volhouden!

en de vergelijking met jezelf gaat niet op. want als jij hoogbejaard bent en medicijnen moet gaan slikken kun je zelf aangeven dat je dat niet wilt en de consequenties aanvaardt maar je lieve katzel kan dat niet. en dan ben jij er om voor hem te zorgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

Hij heeft meerdere gezwellen in zijn lichaam, waaronder eentje naast zijn hart
Vocht in de borstholte
Sterk vergrote lever en bijbehorende verhoogde leverwaardes
Er is dus (volgens de dierenarts) weinig ruimte in borstkas voor nuttige handelingen zoals ademen etc.

Ik heb hem de afgelopen week carbimazol via zijn oor gegeven en heb de indruk dat de specifieke schildklierklachten enigszins verbeteren. Maar dat maakt hem nog niet tot een gezonde, gelukkige kat.
nu met ontsteking in oren ligt hij finaal voor pampus

Ik vind zorgen voor een beest niet dat je hem tegen heug en meug in zo lang mogelijk in leven moet houden.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole

Bericht door artemis »

computergirl schreef:
hoezo? waarom zou ik het niet zielig mogen vinden?
Ik hoop dat ze als ik hoogbejaard en ziek ben ze me niet gaan dwingen om pillen te slikken.
Ik vind ook dat de vergelijking met mensen niet opgaat.
Als mens weet je waarom je pillen moet slikken en heb je recht om bepaalde medicatie niet te nemen als je dat niet wil. Het is jouw keuze en verantwoordelijk, tenzij je dement hebt.
Een kat weet dat helemaal niet en ziet het verband niet tussen een pil en haar gezondheid.

Pappie is toen toen hij ziek was (ook schildklier) op een bepaald moment in hongerstaking gegaan maar dat was een bijwerking van de Felimazole: anorexie. Ik ben toen a/d bij de DA gaan halen en dat at hij wel. a/d is krachtvoer voor noodsituaties...

Veel sterkte niettemin.
Anne87

Re: Felimazole

Bericht door Anne87 »

Het verschil tussen mensen en katten is dat een mens een goede afweging kan maken. Jij weet het verschil in gezondheid tussen wel en geen pillen slikken. Een kat weet dat niet. Daarom kan hij nooit een goede afweging maken. Het is ook mogelijk hem niet te behandelen, maar dan moet je je afvragen of je dan wel door moet modderen met een zwaar zieke kat. Dan moet je bedenken of de kwaliteit van leven voor hem nog goed genoeg is.
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

artemis schreef: Pappie is toen toen hij ziek was (ook schildklier) op een bepaald moment in hongerstaking gegaan maar dat was een bijwerking van de Felimazole: anorexie. Ik ben toen a/d bij de DA gaan halen en dat at hij wel. a/d is krachtvoer voor noodsituaties...

Veel sterkte niettemin.
ik heb hier nog 2 dichte blikken a/d voer staan. Van het eerste blik heeft hij vorige week goed gegeten. Laatste blik dat open ging is de inhoud onaangeroerd in de vuilnisnbak terecht gekomen.
Wil hij ook niet meer eten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole

Bericht door Adriana »

computergirl schreef: nu met ontsteking in oren ligt hij finaal voor pampus

Ik vind zorgen voor een beest niet dat je hem tegen heug en meug in zo lang mogelijk in leven moet houden.
niemand heeft dat geloof ik gezegd en het is aan het baasje - samen met de dierenarts - om af te wegen of verder leven/lijden nog veel kwaliteit en/of zin heeft.. en of een zachte dood niet beter zou zijn.. wij zijn echt niet van het tegen wil en dank rekken van dierenlevens hoor, als er nauwelijks nog kwaliteit van leven is en lijkt op een lijdensweg dan is dat een afweging..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

de dierenarts kan nog cortisol injectie geven tegen ontsteking, we zien het nog een paar daagjes aan.
computergirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 feb 2013 09:57

Re: Felimazole

Bericht door computergirl »

wat is dat y/d voer duur trouwens!
:shock:
Plaats reactie