Wat te doen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door castratenkoor »

Zonnig schreef:Misschien dat ik er overheen heb gelezen hoor, maar jullie vinden 2 ook beter dan 1 ?
Ik ben wel een beetje bang dat als ik er kat bij neem, dat ik met mijn eerste kat dan een minder goede band krijg. Hoe denken jullie erover.
Zelf denk ik dat het wel beter is voor een kat om er een maatje naast te hebben. Vooral als je eens 's avonds laat thuiskomt.
Als je kat sociaal is zou ik zeker gaan voor een tweede. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat jouw band met de kat minder zou worden. Ik heb 8 katten en ik merk niks van minder band per kat. Als jij ze aandacht en liefde blijft geven dan geven ze jou dat ook terug.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Dag allemaal,

Nou ik heb het geld al overgeboekt, zodat ik zaterdag een kat op kan halen bij het asiel in Beilen. Ik ben er de vorige keer zo goed geholpen, dat ik er hoe dan ook weer heen wil. Bovendien heb je de kans om uitgebreid bij de katten te gaan zitten, zolang als je wilt. De vorige keer nam ik ook veel tijd, alhoewel mijn eerste keuze wel gelijk mijn definitieve werd.
Ik liet toen de katten naar mij toekomen, zoals iemand mij eens adviseerde.

Ze kunnen mij vast wel adviseren welke katten geschikt zijn voor mijn aanhalige kat. Die van mij doet geen vlieg kwaad, dus er moet geen dominante kat bij komen.

Inderdaad krijg je ruimschoots de tijd om de kat weer terug te brengen indien het niet matcht. Ik was de vorige keer verbaasd hoeveel ruimte je hierin krijgt. Veel meer dan bijvoorbeeld Winschoten.

Ik denk dat zij ook aan gaan geven dat 2 katten beter zijn dan 1.

( Bij het dierenasiel in Winschoten kreeg je niet rustig de tijd om te kiezen. )

Ik kan me helemaal verheugen op volgende week zaterdag. Hopelijk vind ik er één. Zal wel zonde van de tijd zijn als ik voor niks naar Beilen ga. Ik heb immers geen auto en het is nog een behoorlijk stuk. Nu maar hopen dat er een leuke kat is. ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat te doen

Bericht door pearlsofpassion »

Is er geen site waar je al eens kan rondkijken?
Dat deed ik indertijd, al goede voorpret. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door Aziraphale »

Ik vind Beilen ook een geweldig asiel! Goede ervaringen mee, heb het al eerder getypt op pagina 1 maar mijn doerakjes komen er ook vandaan.
Spannend hoor, dat je er nog een kat bij krijgt. Komt vast helemaal goed!! Er staat bij Beilen ook best veel informatie op de kaartjes bij de katten en er is altijd een vriendelijke medewerker die even wil helpen.

Valerie, ze kan alvast rondkijken op de website van het asiel! http://www.dierenasielbeilen.nl
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Aha dat heb ik nu al een aantal keren achter elkaar gedaan ( de site van Beilen bekeken ). Ik ben nu ook heel onrustig, want ik verheug mij er erg op. Is altijd leuk zo'n aanschaf. Ik maak het dan gelijk gezellig in huis en ik haal een dag daarvoor al een kattenbak op en kattenbakkorrels.
Ze hebben wel veel kittens en katers, terwijl ik een poes zoek. Ik laat mij gewoon voorlichten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat te doen

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Dan kan ik het ook nooit laten om eens een kijkje te nemen.
Kom ik op de site denk ik: voorkeur poes of kater? Kleurtje? Hoe moet je anders gaan selecteren? ;-)
Klik ik op Hedin, en dat lijkt me meteen al vrij geschikt... Mooie créme-wit kleurige rustige en aanhankelijke poes die goed met andere katten kan en graag voor het raam ligt... Alleen staat er dat ze al wat ouder is....
Ik weet niet hoe oud jouw madeliefje is? (het was toch madelief he? :icon_shifty: )


Edit: wow, ik denk dat ik in jouw geval eens naar Google zou gaan kijken. Wat een prachtige poes!! :shock:

Je kiest natuurlijk zelf :-P
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Haha....toevallig zeg ! Ik zag Google ook al en ze is één van mijn favorieten ! Spreekt mij helemaal aan.
Toch zie je op zo'n dag net iets meer en ........ er bestaat natuurlijk een kans dat iemand mij voor is.

Erg he : als je zo enthousiast bent, dan is het vervelend als je nog bijna een week moet wachten !!! mmmmm het is niet anders.

( Ik wilde vandaag van alles doen, maar ben al weet niet hoe lang achter de pc bezig. Oeps ! )
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat te doen

Bericht door pearlsofpassion »

Hedin lijkt me ook heel erg geschikt voor je. Als ze niet teveel scheelt in leeftijd natuurlijk. Ze moeten elkaar nog kunnen verstaan en eigenlijk is het beter om een jongere poes erbij te nemen (al is dat niet absoluut noodzakelijk).

Ik vind het wel super dat je voor een volwassen poes gaat en al die kittens aan je voorbij laat gaan. Al zou 1 kitten bij jouw poes ook niet verstandig zijn, er zijn toch veel mensen die dat doen...
Toen ik Luis moest uitzoeken wou ik ook liever een volwassen kat maar ik moest aan mijn katten denken en het zou voor Kleintje beter zijn om een kitten te nemen, dus heb ik dat gedaan. Maar nu zou ik het lastig vinden al die leuke kittens gewoon voorbij te gaan. Aan de andere kant blijf je dan bezig, want ze zijn allemaal zo leuk. Bij volwassen katten kan je zo echt voelen: dat is eentje voor mij!
Zo heb ik ook een poes die door mijn hoofd blijft spelen (hier onder katten de tweede: Cleo http://www.hetblauwekruiskust.be/), maar ik kan haar nu geen stabiele situatie schenken. Misschien dat ik het over een paar maanden toch doe... ;-)
Het voelt gewoon als 'mijn' poes, eentje die echt bij mij hoort...
En daar laat ik dan al die kittens wel voor staan. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Ja Cleo is inderdaad erg leuk. Ook echt zo'n knuffel !

Hedin lijkt mij ook leuk, alleen is die van mij ( schatting ) 3,4 of 5 jaar, maar zeker niet ouder. Die van mij was een zwerfkat, vandaar ze haar leeftijd niet wisten. Ik wil inderdaad een kat die niet veel ouder is.

Google lijkt mij nog steeds leuk, maar er komen misschien nog wel anderen bij ( deze week ).

Ik heb van een medewerkster van Beilen gehoord dat mensen meestal niet de kat nemen die ze op het plaatje zien staan. Apart he ?

Ik heb mijn huidige kat Madelief nu onder de rode lamp. Is lekker warm.

Nou ik ga nu maar eens iets doen. Er ligt hier nog een hoop vouwgoed. :shock:

Jakkes : moet nog een week wachten !
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat te doen

Bericht door nellebel »

had ik ook. via internet katje uitgezocht (2keer zelfs) en uiteindelijk ga je met een ander naar huis. zo zie je maar dat uiterlijk niet zo belangrijk is. het is toch de klik die je moet voelen bij een kat.
Dus in het ergste geval wordt het klik klik klik klik en weet je niet welke je moet kiezen hahahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Wat leuk dat je al zo vroeg hebt gereageerd ! Ik denk dat ik, net zoals de vorige keer, moet kijken welke katten naar mij toekomen als ik binnen loop. De vorige keer kwam mijn huidige kat direct naar mij toegelopen. Dit ga ik nu weer doen.
Ik denk dat uiterlijk niet belangrijk is, maar wel of je gelijk die klik voelt. Bij die van mij keek ik ook niet naar het uiterlijk, maar haar lieve gedrag.
Vanmorgen werd ik wel weer met twijfel wakker, zo van : ' Zal ik het wel of niet doen.' Toch denk ik dat het voor mijn huidige kat beter is als ze er een maatje bij krijgt.
Maakt een 2e kat nou heel veel uit met schoonmaken ?

Overigens heb ik van de Sofia Vereniging voor huisdieren gehoord dat je beter een kater bij mijn huidige poes kan zetten. Is dit ook bij jullie bekend ? Is een kater niet territorialer dan een poes ? Springt een kater dan niet voortdurend op de poes ? Katers zijn die niet veel wilder en ook groter ?
Ze gaf aan dat een poes met een andere poes ervoor kan zorgen dat je je nieuwe terug moet brengen.

Nou onderstaande reactie heb ik van haar ontvangen. Ik zie dus niet een duidelijke reden waarom een poes niet samen zal kunnen gaan met een andere poes. Ik vind haar argument niet duidelijk. Ik denk dat ik bij het asiel gewoon op mijn gevoel af moet gaan.
Mijn kat is heel erg zachtaardig en aanhalig.

Reactie van kattendeskundige :
bij de kater ligt zijn gedrag niet alleen aan zijn karakter en genenpakketje, maar ook aan de leeftijd waarop hij gecastreerd is. hoe jonger hoe beter.
als de kater op de poes springt is dat een goed teken, waarschijnlijk zien ze dan seks met elkaar zitten. en dat is ook een vorm van positief sociaal contact.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat te doen

Bericht door nellebel »

ik wilde ook een katertje erbij omdat ik ook heb gehoord dat over het algemeen een kater gemakelijker is. hij is minder territoriaal en minder dominant als poesjes. het zal ook per kat verschillen natuurlijk.
hahahah net als bij mensen. mannen zijn gemakkelijker, die vinden het allemaal wel best, vrouwen zijn meer krengen.
Ik zou gewoon gaan kijken en niet meteen een poesje uitsluiten. in het asiel kunnen ze prima de kat laten zien die bij jouw poes past als je hun uitlegt hoe jou kat is. zo heb ik sjefke gekregen. zij hebben mij verschilende katten aangewezen die bij flippie zouden passen (ze kenden flippie maar ook door mijn verhaal). en wij hadden een match made in heaven. liefde op het eerste gezicht.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat te doen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat een poes zeker even goed gaat als een kater.
Als ze gecastreerd zijn, merk je daar maar weinig verschil tussen.
Er zijn mensen die bewust alleen maar katers nemen, daarbij heb je zo goed als nooit problemen. Maar poezen gaan ook goed in groep, zowel met katers als poezen. Alleen kunnen poezen (vooral lapjes) al eens een pittig karakter hebben en dat kan voor wat heibel zorgen, maar ook dan leert iedereen gewoon met dat karakter leven...
Sommige katten gaan met geen enkele kat, dat zijn dan solo-katten. Dat zijn vaker poezen dan katers, maar het maakt voor hen dan ook weer niet uit.

Dus ga gewoon voor een sociale kat, poes of kater, en laat je hart spreken.
Ik begrijp dat jouw voorkeur zelf naar een poes uitgaat, en dat kan ik begrijpen. Ik heb ook ietsje liever poezen dan katers... ik wou wel van dat pittige, katers zijn meer goedzak. (natuurlijk heb je daar ook karaktertjes tussen).
Dus ik zou ook je eigen voorkeuren laten spreken.
Ik denk echt niet dat het voor je poes uitmaakt.

Verder vind ik de uitspraak van die gedragsdeskundige erg vreemd. Is dat een geschoold iemand, of zegt ze gewoon dat ze deskundige is? :eeh:
Ik heb nog niet geweten dat als een gecastreerde kater een poes bespringt, dat uit liefde is hoor. Eerder uit dominantie...
En hier springt mijn poes altijd bovenop de katers, wat moet ik daar dan van maken? En die wil er heus geen seks mee hoor, die wil gewoon haar grenzen stellen! ;-)

Maar goed, een gecastreerde kater zal meestal niets doen aan een poes die niet krols is (krolse poezen is iets anders...). Ook niet erop kruipen.
Hij is niet dominanter of zo, dat maakt allemaal weinig uit.
Ik denk dat je met een pittige poes het meeste kans op problemen hebt. Maar zowel sociale poezen als katers moeten perfect gaan. Het hangt dan gewoon van het karakter af. Eventueel kunnen katers die erg lang open rondgezworven hebben, nog wat van hun streken houden, maar dan zijn ze heel erg dominant en dan kunnen ze je dat in het asiel ook vertellen. Voor poezen maakt het volgens mij niet uit op welke leeftijd ze geholpen zijn in omgang met andere katten, hoe lang dat geleden is kan (maar hoeft niet) een invloed hebben, en of ze veel kittens heeft gehad. Maar dat zit dan ook weer vervat in haar sociaal gedrag, en dat vertellen ze je in het asiel.
Zolang ze maar sociaal naar andere katten zijn, maakt het allemaal niet zoveel uit.
Ga gewoon op je gevoel af wat bij jouw poesje zou passen, jij kent haar het beste. Zorg gewoon dat je bij een rustige poes die graag voor het raam ligt, geen dondersteen die steeds drukte maakt, zet. Zorg dat ze elkaar wat kunnen begrijpen en vinden en dezelfde interesse's hebben om het zo te zeggen. En dat laat zich bij katten niet in geslachten vastleggen! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Hallo Pearlsofpassion,

Ik zit op mijn werk, dus ik kan helaas niet teveel mailen. Toch wil ik je heel erg bedanken voor je lieve en uitgebreide mail, waar ik zeker wat aan heb. Ik bedoel uitgebreid als een compliment :)
De reden waarom ik de reactie van de Kattendeskundige op deze site zette, is omdat ik haar opmerking helemaal geen argument / geen reden vind om al dan niet een kater of poes te nemen. Ik vind haar opmerking nergens op slaan. Ik krijg het gevoel dat het nergens op gebaseerd is. Ze kan dus helemaal geen argument geven waarom het dus niet samen zal gaan.

Dat je voor een binnenkat het beste een maatje kan zoeken is bijvoorbeeld iets wat ik zelf ook al dacht. Dat vind ik logisch, maar waarom zal mijn poes niet met een andere poes samen kunnen.

Mijn poes is heel zachtaardig en doet geen vlieg kwaad. Ik moet er dus een poes bij doen die min of meer net zo'n zacht karakter heeft en ook zo aanhalig is. Ik denk dat dit dan het beste matcht.

Haar argument dat een poes dan weer terug zal moeten als je haar bij een andere poes zal zetten, is volgens mij ook nergens op gebaseerd, immers als je twee zachtaardige poezen bij elkaar zet, dan zie ik geen reden waarom dit niet zal lukken. Bovendien kan ze niet uitleggen waarom.
Ik denk dus dat ze maar wat roept of dat ze uitgaat van een bepaald type poes / kater.

Laatst glipte de kater van de buren bij mij naar binnen. Ze maakte gelijk sissende geluiden naar mijn poes, terwijl mijn poes heel rustig naar haar toeliep. Je zag dus gelijk al dat de kater haar de baas was. ( Ik heb hem ook snel de deur uitgewerkt. ) Dus dat een kater met een poes samen gaat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

Nog steeds vind ik de opmerking van de Kattendeskundige nergens op slaan en het is dus maar wat onzinnig geklets.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wat te doen

Bericht door Mirjam86 »

Helemaal mee eens!
Volg gewoon je hart, volgens mij weet jij het beste wie wel of niet bij jouw poes past!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie