Chronische darmontsteking

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door jennli »

Pjotr is pas vier inderdaad. We spreken nog niet van de chronische variant. Zijn dikke darm is ontstoken. Hoop echt dat hij er snel vanaf komt. Vadaag weer diarree. Als hij vrijdag nog diarree heeft moeten we naar Oisterwijk of Utrecht voor een bezoekje aan een internist.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Weet je al iets meer jennli? of is het nog te vroeg?

Even over Casper, het ging allemaal goed. Wel verleden week haar medicatie bijgesteld nadat we een kwart tablet om de dag hebben geprobeerd, ze kreeg toch weer spetterpoep dus nu is ze terug op een halve tablet Doxoral om de dag.
Gisteren had ze een rare dag, niet goed willen eten, wel hongerig, toch maar af en toe kleine hapjes en al met al niet echt de volledige daghoeveelheid gegeten.
Ook miauwde ze gisteren onder het eten, hard en klagelijk, en ze ging slepen met haar eten.
Vanochtend at ze als vanouds haar bakje weer leeg.'
iemand die toevallig weet waarom ze zo onrustig was gisteravond?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door jennli »

Correctie Pjotr is geen vier, maar zelfs nog drie. We weten helaas nog niets. Verwacht morgen of overmorgen telefoon. Hopelijk komt er snel een diagnose.

Geen idee waarom Casper gisteren haar dag niet had. Heb je al in haar bekje gekeken? Misschien pijn in het mondje gehad? Of misschien voelde ze zich gewoon een dagje niet lekker.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

in haar mondje is niks te zien en ze eet ondertussen weer normaal. Ik denk dat ze inderdaad haar dag niet had...
bedankt voor het meedenken Jennli
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

jojo schreef:Guus hier heeft eosinofiele enteritis, chronische ontsteking van de dunne darm. Ik ben met hem naar een internist in de Wagenrenk geweest voor een gerichte diagnose en behandeling. Als jouw budget het toelaat zou ik contact zoeken met een internist, kan via je DA.

Sinds 2007 krijgt Guus prednoral om de ontstekingsreacties tegen te gaan. Dit werkt goed, ook al dipt hij af en toe nog wel bijv. bij stress, dan gaat het heel even mis. Wat voor hem verder erg goed werkt is steeds kleine beetjes eten, hij krijgt 54 gram per dag en dat verdeeld over 10 tot 15 kleine porties. Kom ik weer aan met tarwegras, ik weet niet goed uit te leggen wat het precies doet, maar sinds hij tarwegras te knagen heeft vind ik zijn algehele conditie toch wat vooruit gegaan.

Heel belangrijk bij dit soort klachten: (laten) uitzoeken welk voer het best is voor Casper, en héél strikt voerbeleid houden. Daarmee bedoel ik letterlijk geen kruimel ander eten, zelfs geen broodkruimeltje van je bord af.

Guus heeft de pech dat hij niet zonder prednoral kan, maar er zijn genoeg katten die tijdelijk medicijnen nodig hebben (alleen bij terugvallen) en verder een prima leven hebben.
Hee Jojo

Wat voor eten krijgt Guus?
Dat vraag ik even omdat ik het idee heb dat de whiskas waar Casper nu op staat, niet meer goed valt. Zie mijn onderstaand verhaal
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Casper doet sinds een dag of vier raar. Ze lijkt honger te hebben maar eet niet meer zo veel van haar whiskas. Ze laat dus best wel veel liggen en bij de volgende etensronde ( 4x per dag) eet ze zo gulzig van haar eten dat ze het weer uitkotst.
Zo gaat het al een dag of drie. Gisteren na de tip van Valerie haar kleinere porties gegeven, dat gaat goed. Zo heeft ze tot nu toe niet meer overgegeven.
Maar zoals vanochtend, na een hele nacht niks te eten hebben gehad, blieft ze haar whiskas opnieuw niet. Ze gaat schranzen bij bella'seten, uiteraard zorg ik ervoor dat ze daar niks van krijgt maar daar maak ik uit op dat ze wel honger heeft. Zo heb ik nu het idee dat ze opnieuw misselijk word van de whiskas en het daarom niet meer goed eet.
Ze mocht ook rabbit brok van hills, maar dat lust ze niet.
Morgen maar eens met de da bellen zeg.
Ik hoop dat het iets simpels is, misschien moet ze weer dagelijks een halve tablet dexoral,
dan krijgt ze nu om de dag./ of misschien moet ze een andere dieetvoer.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door jojo »

Guus krijgt RC Diabetics omdat hij suikerspinner is geworden door de prednoral, dus daar heb je niet zo veel aan voor Casper jammer genoeg. Voorheen was het advies hypo-allergeen voer maar dat bliefde hij niet. Ik ben toen op RC light overgestapt voor 1-6 jarige katten, en dat ging heel erg lang goed (geen verklaring voor waarom dat goed ging want dat zit bomvol vezels).

Waar ik wel een marginale verbetering van heb gemerkt is tarwegras, daar knaagt hij dagelijks wat sprieten van. Wat concreet helpt doe je al, steeds kleine beetjes eten geven, zo houd je de belasting van maag en darmen laag en constant.

Het punt is, Casper ervaart denk ik pijn en relateert dat aan het eten wat ze doet (ze wil wel van Bella's eten, als ze missselijk is dan zou ze daar ook haar neus voor ophalen). Zodra ze dus iets heeft gegeten en ze krijgt er vrij vlot achteraan een pijnsensatie van, dan legt ze die koppeling en dan eet ze precies dát eten niet meer. Ik heb dat in de beginmaanden met Guus ook gehad toen de pijn nog niet onder controle was bij hem, dus ik had een compleet arsenaal aan voeding in huis om af te wisselen zodat hij wel wat naar binnen kreeg. Misschien loont het om hierover met je DA te overleggen, wat mag wel en wat niet, hebben ze in de praktijk misschien proefzakjes (of kunnen ze die aanvragen) zodat het niet zo'n enorme uitgave is om een breder assortiment aan te leggen als voorraad. Als je wat ruimere keuze in voeding hebt, geef dan 1 soort voeding totdat ze dat niet meer blieft, dan pas overstappen op een ander smaakje of merk. Enzovoort dus, iedere keer dat rijtje af. Als ze blijft eten, goed blijft eten, dan weet je dat de pijn onder controle is. Zou ik als ik jou was ook nog eens overleggen met de DA, wat zijn de marges in de medicijnen, zijn er nog andere mogelijkheden om die pijn te onderdrukken, enz. eigenlijk.

Het verhaal van Casper heb ik al heel vaak doorgelezen en ik hoop dat ik toch nog ooit nog met een tip op de proppen kan komen waar je wat aan hebt, zo met die ups en downs is af en toe om moedeloos van te worden he.
---
Nog even een edit er achteraan: Ik zat Caspers' verhaal nog een keer door te lezen en gezien de data zou het wel eens zo kunnen zijn dat de afbouw van dexoral wat te vlug gaat. Een chronische darmontsteking ontstaat niet in een week, daar gaat veel tijd overheen. Medicijngebruik hieraan gekoppeld duurt evenredig lang, dus bij afbouw niet 2 weken een nieuwe dosis maar misschien wel 2 maanden voordat het volgende stapje weer gedaan kan worden. Kleine stapjes over langere tijd uitspreiden, dat is denk ik verstandiger.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Bedankt Jojo!!! Ik heb hier heel veel aan!! Ik denk dat je helemaal gelijk hebt over de pijnsensatie gesproken en dat Casper dat koppelt aan de whiskas :-P Ja als ze misselijk is dan lust ze natuurlijk geen ander eten, wat fijn dat jij met me meedenkt want ik zie door de bomen het bos niet meer!!
Hypoallergeen voer lust ze wel, heb ik zelfs nog in huis, maar ik zal uiteraard eerst morgen met de da overleggen om te kijken of dat wat is!!
Heel erg bedankt voor het meedenken Jojo!! Ik kan er voorlopig weer tegen :-P
Tjee, kan je wel een dikke smakkerd geven!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door jojo »

Had dit me nu maar eerder te binnen geschoten dat had je weer gescheeld misschien in kopzorgen. Hoe dan ook, blij dat je er iets mee kunt Anne!
Ik blijf je topic volgen hoor, en duimen draaien uiteraard want we gaan er wel voor dat Casper zich weer kippielekker gaat voelen :smile:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Wat lief van je, dank je namens Casper :-P
Ik weet dat suikerziekte een bijwerking is van dexoral, daarom was de dierenarts ook al verheugd dat dit tablet inplaats van dagelijks een halve om de dag werd. Maar goed, bij jouw Guusje is het toch gebeurd, krijg je dat er ook nog eens bij :???: Moet je dan ook dagelijks spuiten Jo?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door jojo »

Nee Guus krijgt geen insuline. In het begin heb ik glucosemetingen gedaan en hij bleef netjes stabiel, geen grote schommelingen. Inmiddels prik ik hem niet meer want hij kon dat zachtjes gezegd echt niet waarderen. Hij is nog steeds stabiel en ik ken inmiddels de signalen waar ik op moet letten, dus mocht hij gaan uitglijden in zijn waardes dan gaan we een ritje DA voor overleg. Maar daar is echt nog geen sprake van.

Overigens, Guus krijgt al vanaf medio 2007 prednoral, en pas sinds het laatste driekwart jaar is er sprake van Cushing. Dus ja de bijwerkingen van dit soort medicijnen is niet mals, maar als ik kijk naar de jaren ... dan heeft Guus het heel erg lang heel erg goed gedaan. Wees dus wel alert, maar maak jezelf niet bang om die bijwerkingen. Kijk naar de kwaliteit van leven voor Casper. Heb ik met Guus ook gedaan, en nog, en daar heb ik geen spijt van gehad.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Fijn dat hij stabiel is en dat hij zonder de prikken kan!! Wat heb jij veel meegemaakt met Guus al zeg :-| Was Guus ook al op oudere leeftijd toen dit zo begon?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door jojo »

Mijn brokkenpilootje was 8 toen hij ging kwakkelen, wat die dunne darmontsteking bleek te zijn. Hij is nu 12 en hij heeft nog veel plezier, zelfs de dagelijkse gekke 5 minuten slaat hij nog steeds niet over :-).
Nu jouw Casper nog *duimduim*. Trek die DA maar aan zijn jasje morgen Anne!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Ilone »

Klinkt helemaal niet gek inderdaad, dat ze whiskas linjkt aan pijn.
Ben benieuwd wat de DA morgen zegt!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische darmontsteking

Bericht door Anne »

Nou dat valt me vies tegen Ilone :-|
Ik moest de assistente echt duidelijk maken dat ze het met de da zou gaan overleggen.
Volgens hun is het normaal dat katten hun bakje niet leegeten. En ze adviseerden me ook haar inplaats van 4x, drie keer eten te gaan geven.
Maar goed, ik mag wat gaan halen voor haar pijn en misselijkheid, zullen wel tabletjes zijn.
Mijn theorie dat ze niet meer tegen de whiskas kon werd terzijde gelegd,
ze vermoeden dat Casper wel bella's eten wil eten uit "lekkere"trek.
Nou ja,
ik ga die tabletjes wel halen en hou het goed in de gaten!!
Ik had na Jojo'sverhaal een heel andere behandelplan verwacht!!!

Heel vreemd, maar vanochtend heeft Casper wel goed gegeten. En de boel binnen gehouden.
Zo is het elke dag weer spannend wat Caspertje zal gaan doen :???: Zal ze eten....of niet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie