Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Tja, daar ga je dus al. Ik krijg echt geen injectables mee naar huis.
Ik vroeg daar al een keer om voor Moos, maar neu :enaughty:

Weet niet of het te maken heeft met het opbouwen van een goede relatie, eigenlijk. :roll:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Adriana,

Ik lees nu pas jou info. Voor Ashley heb ik Novocam, wel voor katten als pijnstiller voor haar bekje meegekregen. Haar nieren zijn al niet echt goed en ik heb navraag gedaan of dit echt wel kan. Na twee keer gegeven te hebben reageerde ze zeker niet goed. Het gaat ook niet goed met haar.
Ik ga hier zeker navraag naar doen, het middel Meloxicam zit er dus mooi wel door, balen, ben goed pissed ook op mezelf :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

http://www.dapschagen.com/novacam.htm
dit is de bijsluiter van novacam en het is logisch dat vrijwel niemand dit herkent als niergevaarlijk, alleen in het begin staat het woordje meloxicam en als je dat kent dan pas gaan de alarmbellen rinkelen.
ook even bij metacam gekeken maar acuut nierfalen komt alleen in hoogst zeldzame gevallen voor............
ze bedoelen waarschijnlijk dat er maar hoogst zeldzaam wordt gerapporteerd en dat is iets heel anders.

Amerikaanse katten verschillen in gevoeligheid niet van Nederlandse maar daar zijn ze veel alerter. inmmiddels weet ik ook dat dierenartsen dol op dit middel zijn en er zijn ook katten, die er blijkbaar wel tegen kunnen.. of waarvan de nierschade pas in een heel veel later stadium wordt opgemerkt en dan natuurlijk niet in verband wordt gebracht met metacam/novacam..

lieve Bella, hoe kan je nou pissed off op jezelf zijn? je kan toch niet alles weten en daarom ga je dus naar een dierenarts.
ik zal bij het e.v. bezoek op de kaarten van de dieren laten zetten: 'geen metacam/novacam!' en er staat al 'geen prednisolon'..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Adriana, ik ben pissed off op mezelf, omdat ik het al niet vertrouwde, het staat ook op de verpakking. Ik heb navraag gedaan en daar werd gezegd dat de bijwerkingen voor de nieren bij alle pijnstillers horen, toch voelde het het niet goed en ik heb het wel gegeven, gelukkig niet te lang, maar toch.

Ashley eet nog steeds niets, ze is is verder wel actief. Ik heb nu Recovery van RC en Nutrigel gehaald. Ze moet weer wat binnen krijgen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Nou dat is eigenlijk ook wat bij mij in m'n hoofd speelt.
Alle medicijnen zijn van invloed op de organen zoals lever en nieren.
Daar ontkom je niet aan. Alles wat in de bloedbaan komt (wat nodig is, anders werkt het niet) zal toch langs de organen gaan om het bloed weer te zuiveren van lichaamsvreemde stoffen. Ook stoffen die wij met al onze goed bedoelde intenties onze dieren toedienen.

Als je ook kijkt op bijvoorbeeld bijsluiters van pijn medicatie voor de mens, dan staan daar ook een waslijst van bijwerkingen bij.

En ik zie daar ook een beetje het gevaar van internet.
Als 1 medicijn gigantisch de grond in geboord wordt, zoals nu van Metacam, dan heb je al snel vele medestanders. Terwijl je toch van andere pijn medicatie ook iets terughoudend mag reageren als je de bijsluiters mag geloven.
Maar voor nu is daar niemand die daar gigantisch veel aandacht aan besteed.
Maar ik denk dat als er 1 iemand een site maakt met een slechte ervaring over een ander medicijn dat je al snel medestanders ook daar bij krijgt.
En als je daar de juiste meta-data aanhangt en zorgt dat je boven aan de lijst met google resultaten komt... voila.
En met betrekking tot de medewerking van de fabrikant, ik denk dat je in Amerika sowieso al wat voorzichtiger bent als fabrikant zijnde.
Voor je het weet heb je een gigantische rechtszaak aan je broek hangen die tot in de miljoenen aan kosten kan lopen. Ik kan me zo voorstellen dat de fabrikant op advies van z'n advocaten de bijsluiter heeft aangepast en de dierenartsen heeft aangeschreven om zodoende een rechtsgang bespaard te blijven.

Ik heb zo m'n gezonde twijfel bij het lezen van die site, en hoe oprakelend de inhoud is.
Ik blijf wel die nuchtere, uit de klei getrokken, blonde meid uit NL.
Natuurlijk vind ik het fijn om ervan op de hoogte gebracht te worden.
En zeker wil ik liever geen kuurtje van deze pijnstiller in de vorm van een suspensie aangezien daar echt duidelijk voor wordt gewaarschuwd.
Maar een enkele keer, als pre-op zoals voor Sara, zie ik niet als dodelijk.
En dat wordt ook duidelijk aangegeven.

Als kuur ga ik zeker wel vragen naar een andere pijnstiller.
Zeker als dit aan de orde komt voor Moos.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Ik ben even verder aan het onderzoeken (moet zo met Moos naar de da).
De ketofen zegt het volgende: contraindicatie; oa ernstige nierinsufficiëntie
Deze doen we maar niet :roll:

Ik ga maar eens vragen, wanneer ze met pijnbestrijding willen beginnen, of ik gewoon de analgos can gaan toedienen.
Samen met een gewrichtsmeerder Cosequin of Fortiflex.
En voor z'n gebit Gingifit
En dan gewoon weer K/D te eten geven...
Laatst gewijzigd door MarjanR op 21 dec 2010 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

nieren zijn heel erg gevoelige organen en kunnen makkelijk worden beschadigd. veel fabrikanten nemen het zekere voor het onzekere en zetten al snel nierschade bij de contra-indicaties. en terecht vermoed ik.
is die pijnstiller van huisdierendokter niet iets om bij Moos te proberen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Sorry, ik heb m'n bericht nog wat gewijzigd ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

Moos is een gecompliceerd geval en dan is het altijd schipperen.
t is een heel uitzoekwerk voor je geweest en ben benieuwd wat je da nog aanvult, eventueel....
nieren zijn gierend belangrijk en heel kwetsbaar en de rest moet er bijgepast worden.
vaak een hele puzzel en dan moet je de individuele gevoeligheden van het beest daar ook nog bij doen en wordt het helemaal maatwerk!
en als ie goed gaat op k/d dan is het indd de kunst om de rest goed aan te vullen en ik duim dat hij goed reageert. ben errrg benieuwd naar de pijnstiller van huisddokter en wordt vervolgd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door jennli »

Ben blij dat ik dit topic nu ook doorgelezen heb. Was ik altijd helemaal blij met mijn da, heeft hij toch novacam voorgeschreven toen we met die heftige niesziektetoestanden zaten van de zomer. Heb nog wat over, nou, meteen weg er mee! Hoop dat onze katten er niets aan over gehouden hebben. Ze eten en drinken wel goed gelukkig.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door MarjanR »

Nou de DA begrijpt dat ik geen metacam meer wil.
Uberhaupt qua pijnstilling minimaal, geen chemie voor mijn katzels.
Tenzij het post-op is, want het is onnodig een kat pijn te laten hebben.
En eenmalig vind ik acceptabel. Ik ga zeker geen kuurtjes geven.

Maar goed, wanneer Moos op z'n eind toch veel pijn heeft dan ga ik daar niet meer over twijfelen.
Hij hoeft z'n laatste weken geen pijn te hebben hoor, kom.
Voorlopig hoeft Moos geen pijnstiller. En gaan we door met de J/D.
Zijn waardes zijn namelijk opnieuw gedaald, en we zouden kunnen zeggen dat hij geen nierpatient meer is. :edance:
Mocht ik het idee hebben dat hij nu nog veel pijn heeft ga ik eerst eens kijken naar de gewricht versoepelers.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door jennli »

Wat een fijn nieuws Marjan!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door nellebel »

Lees net dit bericht. Mijn kat kreeg ook metacam. volgens de DA had ze al nierproblemen. (ze was een jaar ervoor al flink ziek, continue braken, kreeg nierdieet wat achteraf niet nodig bleek, want haar nierwaardes waren verstoord door het braken). Ze kreeg metacam voor een blaasontsteking. Ze heeft dit bijna 3 maanden gebruikt dagelijks. Kon volgens de DA helemaal geen kwaad. Toen ik naar de Wagenrenk ging bleken haar nierwaardes ook al heel slecht (we hebben haar moeten laten inslapen daar). uiteindelijk door wat ik hier lees wordt wederom bevestigd wat voor slechte DA ik heb gehad. Een kat die al nierproblemen heeft gehad metacam geven, en ook nog eens zolang. Och, zolang het werkte kon het volgens hem geen kwaad, al zou ze haar hele leven het moeten gebruiken. eikel...Ze heeft het haar hele leven verder gebruikt, want 3 weken later was ze dood.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana schreef: ik zal bij het e.v. bezoek op de kaarten van de dieren laten zetten: 'geen metacam/novacam!' en er staat al 'geen prednisolon'..

Ik heb even gezocht op prednisolon en het is mij ondertussen wel al duidelijk dat het diabetes kan veroorzaken, maar waar dient het eigenlijk voor? Is het ook een pijnstiller of iets anders?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

het is altijd erg droevig een dier aan een ziekte te verliezen en als je dan achteraf leest dat het waarsch waarsch vermeden had kunnen worden en dat je da waarsch waarsch heeft zitten klooien dan doet dat extra veel pijn.
en soms denk ik kun je het maar beter niet weten, maar dan kun je het een volgende keer niet vermijden.
als je de gevalsbeschrijvingen op de site van de producent van metacam leest, dan is het wel duidelijk. er is bij al die katten een aanwijsbaar verband geweest tussen metacam en vaak acuut nierfalen. en alleen als het niet al te ernstig was met onmiddellijk 3 etmalen infuus in een goeie dierenkliniek met een alerte dierenarts via second opinion, viel er nog wat te redden..
en ik begrijp niet dat Utrecht geen ban uitspreekt over de toepassing van metacam bij katten, maar missch hebben ze dat heus wel gedaan en kunnen sommige dierenartsen niet lezen...

prednisolon werd/word vaak toegepast als paardenmiddel als een dierenarts het niet meer weet en geen diagnose kan stellen.
in mijn geval veroorzaakte het bij MoMo in de injectievorm acute en gierende diabetes (en dat is een zeer bekende bijwerking) met alle complicaties en wat was de aanleiding?

...... voedselallergie en stuk krabben..

ik heb het hele diabetescircus achter de rug met de verschillende soorten insuline en daarna kwam er nierfalen achteraan, want zoiets is niet zo bevorderlijk voor katzennieren.. en het heeft me de afgelopen drie jaar ongelofelijk veel tijd en zorg en zorgen gekost..
vandaar af en toe mijn felheid en mijn scepsis richting bepaalde behandelingen van bepaalde dierenartsen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie