tja, wat moet je geloven..
ik ben niet het type dat zo maar wat opschrijft of roept, hoop dat je daar inmiddels wel achter bent.. bovendien, we hebben hier twee nierfalers, dus ruime ervaring en laten zeer regelmatig bloedonderzoek doen om te checken of we het nog beter kunnen doen, want iedere kat reageert toch anders...
als het eiwitgehalte van gourmetmousse boven 10% ligt, dan zou ik het niet doen. anders kun dat heel af en toe wel geven, ja, altijd samen met ipakitine.
maar heel verstandig is je laatste opmerking: 'ze went er vanzelf aan'
en inderdaad geen brokjes van Speedy, daar wordt ze toch ziek van en iedere keer gaan haar nieren dan wat verder achteruit.. dus jammer maar helaas.
ik heb het absoluut afgeleerd om toe te geven want MoMo zit vervolgens met de brokken en ik met verslechterde nierwaardes. en die nierwaardes moeten zo lang mogelijk stabiel blijven, dan voelt Mo zich het beste. en dat kun je merken, dan eet hij goed, is actief en vrolijk en komt aan.
en ik heb me gerealiseerd dat 'toegeven en zielig' tussen mijn oren zit, dat
ik het zielig vind, maar het is in het belang van het dier
hardstikke verkeerd. en als je terugleest in een paar niertopics dan zie je dat baasjes, die hebben toegegeven hun dier bijna onmiddellijk verder bergafwaarts hebben zien gaan en dat is logisch, je vergiftigt je katzel met verkeerd voer, hoe lekker-ie dat op dat moment ook vindt en hij wordt daar uiteindelijk nog beroerder van.
wij hebben hier 4 soorten harde nierbrokjes, Hills k/d, RC renal, Animonda integra, Specific en Clinic, sorry 5 dus. Mo heeft niet altijd trek in RC en dan gaan we over op Animonda of Hills.
wat dus absoluut niet moet gebeuren is dat hij bv Orijen met 40% dierlijk eiwit jat van Enzo, want dan is hij anderhalf etmaal ziek en eet niet en verschraalt en valt af.
ik zorg dat hij altijd verse brokjes kan eten en ook s nachts heb ik een potje met zijn brokjes in de buurt en kan ik hem wat geven- en ik slaap inmiddels daarna weer gewoon verder....
brokjes laten staan werkt niet zo, want de geur en missch smaak gaat daar heel snel vanaf en - niet lekker meer! Mo drinkt en plast goed.
afhankelijk van de ernst kun je af en toe wat rauw kippevlees geven (voor de vits en vooral enzymen), eigenlijk zo min mogelijk lamsvlees voor een nierfaler maar wèl lamsvet. vet gaat niet via de nieren en levert vrij veel energie en het smaakt lekker. lamsvlees zit vol met dierlijk eiwit en dat is een vrij grote belasting voor de nierfunctie, dus toch zo min mogelijk.
hieronder een link naar een overzicht van Chronisch nierfalen, nierproblemen bij oudere katten van de dierenkliniek Wilhelmapark, waarin veel wordt uitgelegd en toegelicht door dierenartsen, om na te lezen, want ik verzin het echt niet zelf, hoor!
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html