Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door katgevonden »

Sorry hoor maar ik kan hier vrezelijk kwaad om worden als mensen honden en katten door hun plas of poep heen halen. Dit lijkt me toch het eerste onderwerp qua opvoeding waar je je serieus mee bezig houd als je een dier neemt?! Ik heb verder geen zin om er op in te gaan maar een ding wil ik even kwijt VOOR JE DIER (HOND OF KAT) VERTOON JE GESTOORD GEDRAG EN VAL JE NIET TE VERTROUWEN!!!!!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door castratenkoor »

Het enige wat ik erover kwijt wil is dat ik vind dat dit een gevalletje is van een gestoorde mens ipv een gestoorde kat.

Helaas zijn er nog steeds kattenfora waar dergelijke barbaarse praktijken worden geadviseerd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door MarjanR »

Echt waar, Dinie?
Wow, dat verbaast me.

Ilone, ik zeg wat Valerie zegt (wat zij heeft het al zo goed verwoord); bakken erbij zetten zal denk ik het probleem van je niet zindelijke katertje oplossen.

En om terug te komen op je vraag; nee, laat je beestjes lekker thuis voor 1 nachtje.
Er zijn katten die het heel goed doen hoor, reizen.
Maar dat is maar een redelijk klein gedeelte van alle katten.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door castratenkoor »

Er zijn meerdere topics momenteel die allemaal op hetzelfde neerkomen. Het zal wel aan mijn verstand of het gebrek daaraan liggen, maar ik kan echt niet snappen wat ze tegenhoudt om extra kattenbakken neer te zetten. is het teveel werk? Staat het niet chiq, kleurt het niet bij het meubilair???? Ook de reden - de kat maakt teveel lawaai in de bak - gaat mijn simpele verstand te boven..........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Adriana »

kittens zijn net 10 (tien) weken oud!!
die horen nog bij hun moeder en anders heel veilig thuis, zeker met dit weer. daar ga je dus niet mee slepen!
en voor 2 katten heb je 3 bakken nodig op verschillende plaatsen en dat is een ervaringsregel, niet omdat dit onze hobby is. en als het na verloop van tijd met minder kan, dan is dat meegenomen, maar eerder even te veel dan onzindelijkheidsproblemen oplossen, want dat kost je veel meer tijd..
ben het helemaal eens met Dinie, het is moeilijk tussen de oren van sommige personeeltjes te krijgen dat je éen bak méér moet hebben dan het aantal katten.

dus blijven we het gewoon herhalen/herhalen/herhalen
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door loek »

Ilona zegt ook niet dat ze dan heeft gedaan....misschien heeft ze alleen die tip gekregen. Wil niet zeggen dat ze het heeft uitgevoerd. (even voordeel van de twijfel geven) Zo wel, dan dan kan ik aanraden om je wat meer in te lezen over katten....En inderdaad nooit maar dan ook nooit meer doen. Het is zielig, en heeft bovendien eerder het effect dat ze naast de bak gaat dan erop.

De regel w.b. kattenbakken is 1 per kat plus 1. Dus dat zou drie bakken zijn voor twee katten.
Persoonlijk heb ik er maar 1 voor mijn beide katten (wel een grote). En dat gaat altijd goed, dus het kan wel. Maar ja als het dus niet goed gaat...dan kan het daar wel aan liggen. Ook de kattenbakvulling, is deze hetzelfde als van het huis waar ze vandaag kwamen? En waren ze daar wel beide zindelijk?

Het gaat een beetje of topic nu. Er zijn ook genoeg topics te vinden over onzindelijkheid. Je kunt de zoekfunctie daarvoor gebruiken.
W.b. reizen, ik ben ooit dit topic gestart en ik ben er maar nooit aan begonnen. Als ik 1 nachtje wegga laat ik ze alleen, met automatische voederbak. Langer dan dat ga ik niet, behalve de vakantie, toen heb ik ze laten logeren in een pension.

Maar ik heb ze de eerste maanden sowieso niet alleen gelaten. Als je ze pas een weekje hebt zou ik persoonlijk voorlopig gewoon lekker thuis blijven met ze. Totdat ze helemaal hun veilige plekkie bij je hebben gevonden.

Geniet van ze!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Ilona1983
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2011 14:20

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Ilona1983 »

Aan alle dames,

Hartelijk bedankt voor jullie reactie. Door jullie reacties heb ik besloten om voorlopig nog niet met ze op pad te gaan. Vandaag is het de hele dag goed gegaan. Heb nergens een plasje of behoefte aangetroffen. Wat een hoop agressieve reacties zaten er tussen. Dit had ik niet verwacht. Ik wist niet beter dan dat het een juiste manier manier van aanpak zou zijn nav adviezen.

De regel wat betreft de kattenbakken was bij mij niet bekend aangezien ik voor het eerst twee katten heb. Voorheen was het er telkens eentje. Nogmaals ik heb ze cadeau gekregen en weet niet of hij voorheen al wel zindelijk was. Ik zal hier eens naar gaan informeren.

Hartelijke groet,

Ilona
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door MarjanR »

Ja, we hebben hier soms wat last van kattekopjes :lol:

Fijn dat je de katjes lekker thuis laat, het kan wat stress opleveren bij ze ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Adriana »

Ilona1983 schreef:agressieve reacties zaten er tussen. Dit had ik niet verwacht. Ik wist niet beter dan dat het een juiste manier manier van aanpak zou zijn nav adviezen.
heb de hele topic teruggelezen omdat ik eigenlijk wel benieuwd was... en agressie, nou, ik heb het niet gevonden.. ;-)
wel veel betrokkenheid en bezorgdheid/schrik en als er al iemand geprikkeld gereageerd heeft dan was het over het advies, dat weer opduikt (snoetje erdoor) en dat was niet tegen jou gericht, maar stond wel in je tekst met de aanvulling dat je andere methodes zocht.
maar het is ook zo dat het maar heel erg moeizaam doordringt dat je altijd op zijn minst één kattenbak méér op verschillende plaatsen moet hebben dan het aantal katten om veel narigheid te voorkomen.
en dat we dat heel heel erg vaak moeten schrijven... en benadrukken
alleen dat weet jìj natuurlijk niet....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Cerna »

Wie is er eigenlijk ooit met dat advies gekomen: één kattenbak meer dan dat je katten hebt? Met vijf katten, zoals in ons geval, zou ik dus zes bakken moeten hebben. Mag ik er wel een extra kamer bijhuren.
Ik heb altijd TWEE grote kattenbakken gehad (50x70), haal een paar keer per dag de hoopjes en plasjes er uit en heb nog nooit (nee niet liegen, één keer een maandje door de stress ivm veranderingen in huis) een onzindelijke kat gehad.
Iemand roept een keer wat en het lijkt wel alsof dat dan de norm wordt.

Natuurlijk wanneer een kat onzindelijk is/wordt dan zou je eens moeten overwegen of dat de oorzaak is (maar eerst maar eens naar de da of er geen lichamelijke oorzaak is), maar wanneer je een grote kattenbak heb (dus niet zo'n prutsding met een kap, maar bijvoorbeeld de onderkant van een cavia- of konijnenkooi), dan zou ik niet weten waarom je met twee katten niet gewoon één bak kunt hebben.

En wat betreft het meenemen van de kittens: het hangt er een beetje van af waar naar toe. Mijn eerste kat kreeg ik toen ik nog op kamers zat en eens in de veertien dagen ging ik een weekend naar ma om de was weg te brengen (je kent dat wel) en dan ging Chatoel mee in haar mandje. Ze was 8 weken toen ik daar mee begon en het is nooit een probleem geweest. Bij mijn moeder werd het net zo vertrouwd als bij mij en na een tijdje ging ze daar zelfs gewoon naar buiten.
Dus wanneer het zulke bezoekjes zijn, dan zou ik niet weten waarom ze niet gezellig mee kunnen. Het gasthuis moet er echter wel op ingericht zijn. En......jong geleerd, is oud gedaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Adriana »

het is een aanbeveling van met name Amerikaanse kattengedragspsychologen
en je hoeft maar een tijdje adviezen hier op het Forum te volgen om te zien dat het in een aantal gevallen een probate en erg snelle oplossing van tal van problemen kan zijn/is geweest.

ik heb met drie katers 6 bakken (biokat micro) op drie verschillende plaatsen. de vervuiling per bak is veel geringer en dat lijkt me voor de katzels veel prettiger en ik ben per etmaal ongeveer 20 minuten bezig de bakken//dweilemmers te schonen en waar nodig een sopje te geven. en ik doe nu al 2 maanden met dezelfde biokat micro, die wordt namelijk niet vuil en dat geldt ook voor mijn dweilemmers.

sommige katten willen niet poepen/plassen op dezelfde bak en als je meer katzels hebt dan willen sommige katten niet op een bak die onlangs nog door een andere kat is gebruikt.

prijs je gelukkig als je katten allemaal op dezelfde bak willen, maar dat is eerder uitzondering dan regel. en je leest vaak dat het na verloop van tijd toch nog fout gaat en dan ontstaan hardnekkige wildplasproblemen..

maar dit is hier off-topic ..
Laatst gewijzigd door Adriana op 07 jan 2011 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door pearlsofpassion »

Cerna schreef: Natuurlijk wanneer een kat onzindelijk is/wordt dan zou je eens moeten overwegen of dat de oorzaak is (maar eerst maar eens naar de da of er geen lichamelijke oorzaak is), maar wanneer je een grote kattenbak heb (dus niet zo'n prutsding met een kap, maar bijvoorbeeld de onderkant van een cavia- of konijnenkooi), dan zou ik niet weten waarom je met twee katten niet gewoon één bak kunt hebben.
Zo'n onderkant van een kooi noem ik wel geen bak meer, dat is eerder een zandbak ;-) Zo'n bak mag je van mij voor minstens 3 tellen! Daar is het ook totaal geen probleem om aan de ene kant te gaan terwijl je vriendje net (aan de andere kant) geweest is. Het gaat hier wel degelijk over normale bakken. (geen kritiek op je bakken, ik vind ook hoe groter hoe beter, maar dit is niet wat de meeste mensen hebben)
Verder zijn er heel veel voorbeelden waar mensen minder bakken hebben, waar het prima gaat, en daar ga je geen slecht woord over horen! Het is gewoon dat heel wat mensen vinden dat hun katten het maar met minder moeten doen en dan problemen krijgen.
Dan heb je onzindelijke katten (waar we ook ALTIJD aanraden om naar de DA te gaan om een medische oorzaak uit te sluiten!) waarbij de geen medische oorzaak is, en waar ze het dan maar op stress gooien, of gewoon, nog niet zindelijk. Die katten krijgen dan de raarste behandelingen eerst en soms echt dieronvriendelijk (zoals snoetje, maar ook opsluiten of buitensluiten) terwijl gewoon een paar extra bakken het hele probleem zo zouden oplossen... Dan is het toch niet vreemd dat dat aangeraden wordt? Het kan heel wat kattenleed gewoon vermijden...
Zolang het goed gaat, is er voor mij geen reden om het aantal bakken op te drijven (ik heb er zelf ook maar 2), maar zodra het mis gaat, is dat het eerste wat er gebeurt...
Je kan ook steeds met meerdere bakken beginnen totdat de katjes gewend zijn bij je (want het gaat vaak over nieuwe katten of verhuizingen) en dan nog afbouwen als je merkt dat er bakken niet gebruikt worden.
Er zijn echt al heeeel veeel (meer dan de helft!) van de onzindelijkheidsproblemen hier opgelost door simpelweg een bak bij te plaatsen. Soms maakt het ook uit waar, maar meestal zelfs niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Cari »

Hai Ilona,
ten eerste: ik ben heel blij dat je je hier hebt aangemeld, zodat je verzekerd bent van katvriendelijke adviezen :grin: .
Ik zal op het aantal bakken verder niet ingaan, want daar ging het topic niet over.
Ik raad je aan om bij jezelf eens goed na te gaan of je vaker van huis zal zijn en dan je katten alleen moet laten. Misschien wil je in de toekomst wel vaker een aantal aaneengesloten dagen weg. Als dat zo is, zou ik zo snel mogelijk beginnen met ze mee te nemen. "Jong geleerd is oud gedaan". Misschien kan je ze aan een tuigje wennen, zodat ze niet iedere keer in een mandje hoeven. Als je de reis een beetje leuk maakt voor ze, kunnen ze daar denk ik prima mee leren leven.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=19316

twee jaar geleden hebben we er twee herplaatskatzels bijgekregen die toen 6 jaar waren.
ze waren absoluut niks gewend maar met 3 - 5 keer voorzichtig proberen ging de poes in de auto mee zeilen en de kater mee naar mijn volkstuin.
ze zijn nooit te oud om te leren en 10 weken vind ik eerlijk gezegd met alle kans op kou vatten en virussen en stress nog veel te jong om mee te nemen.
wen ze om te beginnen thuis met een konijnentuig aan in tuig lopen. iedere dag een beetje langer. pas met 6 maanden is mijn ervaring hebben ze wat meer besef en zijn wat makkelijker te trainen. ze zullen jou toch eerst moeten vertrouwen, je zult eerst een goeie band met ze moeten opbouwen en daar ben je ook wel een paar maanden mee bezig..
dus alles rustig aan en dan ben je al snel 3 maanden verder en dan is het ook wat beter weer. dan kun je ze eens een keer mee naar buiten nemen, aangelijnd en in tuig en kijken wat er dan gebeurt.
en steeds verder opbouwen en uitkijken dat ze niet ergens heel erg van schrikken, want als ze angsten oplopen door soort van schok, dan ben je weer terug bij af..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katten en 10 bakken, op iedere verdieping een paar. Ik zie het probleem van er een kamer bij moeten huren niet. Dat zou betekenen dat je 5 katten in beperkte ruimte hebt, als je geen plek hebt voor 6 bakken.
Als het goed gaat, prima, maar wekenlijks duiken hier probeemtopics op van de kat(ten) plast/poept in huis. Bij navraag blijkt dan b.v. op 3 katten alleen 1 bak in de garage staan.
Nou wat mij betreft is de oorzaak dan al heel gauw duidelijk.......
In mijn geval had ik 9 bakken en plasten ze wel eens voor/tegen de achterdeur. Als antwoord op loslopende katten die aan de andere kant tegen de deur plasten.
Dus nog een 10-de bak, grote hoge pal voor de achterdeur.
Het deert mij persoonlijk niet daar overheen te moeten stappen als je erin of eruit wilt.
probleem opgelost wat mij betreft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie