Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5495
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door nellebel »

hoe is het met prinses polly en koning louis piep
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Prinses Polly heeft prima poep :-), heeft gisteren een hele vaas met wel 30 knikkers kapotgegooid. Alle knikkers op de grond. Piep ging spelen met de scherfjes. Als een razende Roeland alles snel opgezogen. Ook zat Piep laatst te peuteren aan de muur, allemaal witte kalkstukjes op de grond. Mijn vriend was toen thuis en vroeg wie dat gedaan had. Toen pipi daarna verder ging met peuteren, mijn vriend herhaaldelijk 'nee' had gezegd, kreeg piep een time out op de gang. Hahahaha. Mijn vriend toch ook.

De oogjes van piep zijn een punt van aandacht, toch nog regelmatig erg drassig. Ik maak het dan ook vaak schoon.
De prinses Polly is soms niet zo lief. Dat wil Louis meespelen, maar dat laat ze niet toe. Of dan wil Louis bij Polly liggen, staat ze op en loopt ze weg. Polly is niet zo lief. Grumpy cat.

Denk dat we nu 'out of the Woods' zijn en ik ben dankbaar....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9383
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Fijn te lezen dat het goed gaat. Sommige katten houden hun leven last van "werkende" oogjes. Mijn Luuk heeft dat ook. Ik ben op een gegeven moment gestopt met zalf. Maak ze alleen elke dag schoon en dat gaat het beste zo. Met zalf vaak dikke rode oogleden. Dat is nu minder.

Hij komt van een boerderij en de kittens lagen in zaagsel. Niet zo'n goed plan. maar ach verder is het een vrolijke gezellige kater. Die oogjes hebben gewoon altijd extra zorg nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5495
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door nellebel »

Die Louis toch. Wil stucadoor worden. En prinses Polly blijft een echte prinses. Niet alles pikken van die kleine piep. Time Out vind ik niet zo'n gek idee. Denk dat koning piep de boodschap wel begreep hi hi en hij zal er vast niet lang hebben gezeten ha ha

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Nog een vraagje he...we hebben de tuin inmiddels afgezet. We hebben al een postzegeltuintje, grotendeels betegeld, met rondom schuttingen die met beton in de grond zitten en aan de achterkant een dichte garage deur.

Mag kleine piep al naar buiten? Hij is nu 4,5 maand. Hij ontsnapt wel eens. Dan snuffelt hij aan alles. Kan hem redelijk goed weer oppakken en binnen zetten. Ik heb hem recent weer stronghold gegeven (wormen en vlooien). Of is het niet verstandig hem naar buiten te doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Als je zeker weet dat Louis de tuin niet uit kan komen, dan kun je hem wel buiten laten. Ik heb Bono en Yuna pas onlangs voor het eerst naar buiten gelaten. En die zijn nu een jaar. Maar het wordt voorjaar dus ik kan me voorstellen dat je er wel mee wilt beginnen. Wel zou ik het alleen doen als je hem in de gaten kunt houden. Bono begon al vrij snel van de gele lis uit de vijver te eten (bladeren en bloem). Ja... dat moet je natuurlijk niet hebben (ik was er gelukkig snel bij). En als ik Yuna soms over de vijver zie buigen, dan zie ik haar er nog een keer in donderen. Dus nee, bij mij mogen ze niet zonder begeleiding de tuin in.

Dus of het verstandig is om hem naar buiten te laten kun je alleen zelf beantwoorden. Als je denkt dat hij er behoefte aan heeft dan mag het op zich dus geen probleem zijn met 4,5 maand. Je kunt natuurlijk ook even wachten tot na de castratie (over een maandje?). Blijft Polly dan overigens gewoon binnen? Of is die ook buiten? Zo niet, dan kun je Louis ook wat langer binnen houden.

Yuna begint nu overigens in de gaten te krijgen wanneer ik haar weer naar binnen wil hebben (wat zij dan niet wil). Ik moest gisteren 5 keer rond de tuintafel lopen omdat ze niet naar binnen wilde. Voorheen liep ze er één keer omheen en dan gelijk naar binnen. Maar dat heeft ze dus in de gaten dat ze dat niet moet doen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5495
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door nellebel »

Ha ha Rik zie het helemaal voor me

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Ja Polly gaat dan ook mee naar buiten. Maar die hoeft niet zo nodig. Blijft eerst even een tijdje achter het raam staan kijken. Louis wil wel echt naar buiten, slipt naar buiten als ik binnenkom.
Maar Bliksem, de kat van de buren, komt ook regelmatig bij ons in de tuin. Hij gaat dan door de omheining heen (gaas) en loert bij ons naar binnen. Louis reageert hier fel op: bolle rug, miauwen. Polly vindt Bliksem wel leuk. Ik ben bang, dat als ik ze de tuin in laat, terwijl Bliksem er is, de verstandhouding tussen Polly en Louis verstoord raakt. Tenminste, dat lees je wel eens. Toch?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9383
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Ja dat kan door de stress inderdaad fout gaan. Ik heb dat hier ook wel eens gehad met een vreemde kat bij de buitenren. Vlogen twee van mijn eigen katten elkaar aan.

Kun je de afrastering niet zo verbeteren dat Bliksem er niet meer in kan?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Lopke »

Maar als die kat er in kan, kunnen die van jou er toch ook uit....
Als je je katten in eigen tuin wilt houden, zou ik daar eerder bang voor zijn.
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Nou, de afrastering zit aan de kant van de buren, wij hebben een electrisch draad, maar die is nog niet aangesloten. Als ze naar buiten gaan, is dat onder supervisie. Vooral mijn vriend loopt met ze mee stapje voor stapje. Nu is Polly nog zo dik dat ik me afvraag of ze gaat klimmen. De kleine piep gaat nog steeds tijgerend over de grond.
De laatste tijd houd ik ze weer binnen echter, want Louis is me veel te alert op de buurkat. Zelfs als hij eet, houdt hij zijn ogen op buiten gericht. Vind ik zielig voor hem.
Maar dat betekent wel dat ze met de warmte binnen zitten met de deuren dicht. Nu laat ik vaak overdag de airco in mijn slaapkamer aan en laat ik de deur open (is normaal dicht).
NOg een lastig projectje, dat naar buiten gaan...
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

3 puntjes:

1. Ik had de dierenarts gebeld voor castratie van Louis (hij is nu 5 maanden en 3 weken), maar de assistente gaf aan dat het beter kon als hij 7 a 8 maanden was. Dan zijn ze wat steviger en kunnen ze meer hebben. Zodra hij gaat sproeien moest het eerder. Daar is nog geen teken van. Wat vinden jullie?

2. Inmiddels zoektocht naar goed kattengrit gestart: ik had eerst huismerk supermarkt (klontvormend), die het beste uit de test kwam, maar ik vond tot ver in de kamer nog kattengritkorrels en dichtbij de bak was het een confetti van steentjes. En dat ondanks mat voor de bak. Dus nu heb ik catsan, niet klontvormend. De dikke Polly had al gelijk een steentje in haar bek en ging ermee spelen. Louis is een graver en heeft wat moeite om door die steentjes heen te komen. Maar het stinkt niet. Ik ga hierna Silica proberen (maar die heeft Louis heeft dat ook ooit in zijn bekje gedaan en toen zet het vast). Jullie nog tips?
Ik heb van die curver kattenbakken, die je kan uitschuiven om uit te scheppen, dat doe ik 3-4 keer per dag. Nu heeft Polly al twee keer achter de bak geplast, als ik hem verschoon, dus wel onder de kap, maar achter de uitgetrokken bak, right under my nose! Wat is dat nu voor een gedrag? Is ze pissig op me? Ze heeft (nog) niet elders in huis geplast.

3. Ik heb een drinkfontein voor ze gekocht, ze drinken er allebei goed uit, vooral de kleine piep de muis. Ik durf hem nog niet dag en nacht aan te laten staan, maar dan kan wel, las ik hier op het forum. Ook staat er dat ik maar 1x per week het water moet verversen. Is dat niet wat weinig? Ik doe gewoon elke dag.

Verder gaat het goed met ze! Een beetje haat-liefde verhouding. De buurkat is nog wel een dingetje, hij poept nu ook bij ons onder de carport. Binnenkort maakt mijn vriend het electrische hek, dan is dat probleem ook voorbij!

Groet!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6847
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dinky »

1. Wanneer het sproeien begint ben je eigenlijk al te laat en bestaat de kans dat hij dit blijft doen. Dit zou ik dus zeker voor willen zijn. Bovendien is het bij een kater niet een ingrijpende ingreep dus ik zie geen reden om nog langer te wachten.

2. Ik heb klontvormend omdat dat makkelijk uit te scheppen is. Silica en catsan heb ik geen ervaring mee dus kan je daar niet verder mee helpen. Wat betreft het onder de neus plassen, geen idee. Hoeveel bakken heb je voor beide? Stelregel is aantal katten + 1 dus misschien dat ze niet op zelfde bak wil?

3. Geen ervaring met drinkfontein maar wanneer jij je er prettig bij voelt om het iedere dag te verversen zou ik dat gewoon doen. Hier staat een schaaltje met water dat wordt ververst wanneer hij een heel eind leeg is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

1. Da's lekker... "Als ie gaat sproeien moet het eerder..." Dan ben je inderdaad lekker te laat want sproeien afleren is moeilijker (als het al mogelijk is). Het is toch ook niet dat hij te licht is? Gewoon snip, snip, plop, plop. (Hier ook bij 5,5 maand)

2. Ze moeten natuurlijk niet van het grit eten :) Dat Polly het achter de bak doet kan veel oorzaken je hebben. (nooit straffen) Misschien dacht ze.. "lekker hoekje". Ik til altijd de kap van de bak af (en Yuna komt dan soms om er gelijk op te gaan terwijl de kap er nog af is, zo van "oeps, ik moet ook nog ff"). Je kunt nog ander grit en een andere uitloopmat proberen totdat je de perfecte combinatie hebt. Ik zweer al jaren bij biocats classic.

3. Volgens mij blijft water dat in beweging is langer vers. Het zal echt niet zo zijn dat iedereen die 2 (of 3) liter bak leeg gooit en vers water erin doet. Zeker niet als die altijd aan staat (circulatie). Wel overal nog meer extra bakjes neerzetten. Katten willen het liefst kiezen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Ik denk ook dat ze denkt; ik moet ook nog even naar de wc! Volgens mij is het eerder dommigheid dan opstandigheid.

Zit met nog een dingetje. Louis de Brits korthaar kater is nu dus 5 maanden en 3 weken en weegt 2,3 kg. Is dat niet te licht? Hij is heel lang en slank. Hoog op de poten. Hij eet heel veel, krijgt drie keer per dag natvoer, onbeperkt brokjes en regelmatig snoepjes. Is zijn gewicht te laag?
Plaats reactie