Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Umimeis »

Misschien moet je je kat nog maar een keer behandelen???
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Sandra W »

Nee niet doen, dat is gevaarlijk bij een kittentje! Ik vrees dat je haar een badje met een heel klein beetje dierenshampoo moet gaan geven en dan over een week of drie opnieuw ontvlooien.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Sweatsticky »

Ze is 3 maanden maar klein voor haar leeftijd ze weegt net 1 kg...
Stronghold mag je maar 1 x in de maand gebruiken dacht ik...dus ik denk niet dat dat de oplossing is...
maar bedankt voor je reactie, Umi.


?Okay bedankt Sandra...ik zal dat morgen eens proberen, een badje met een klein beetje diershampoo...
Normaal gesproken horen de luizen en vlooien dus sneller weg te zijn met stronghold...(ik weet absoluut niet of het binnen een dag of binnen een week weg zou moeten zijn)
Laatst gewijzigd door Sweatsticky op 23 jan 2009 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Sandra W »

Op zich zie je na een dag dat alle vlooien en ander ongedierte masaal tevoorschijn komen om vervolgens het loodje te leggen, maar in jouw geval zijn ze masaal naar haar koppie en kontje verhuist (dat doen ze vaker, want dat is lekker hoog en droog ;-)), vandaar dat je een die gebieden extra aandacht moet geven met het badje. Ook goed naspoelen met een smalle straal lauwwarm water en dan eerst met een handdoek afdrogen en dan goed naföhnen (vanwege het slechte weer buiten).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Umimeis »

Ow.....ik had niet goed gelezen dat het om een kitten van 3 maanden ging
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Sweatsticky »

Aah..super...bedankt voor je advies Sandra...Ga haar zeker morgen even wassen...ben benieuwd of ze dat wel leuk vindt.. :lol:
Zou ik ook nog een spray voor in huis gebruiken...voor plintjes enz..of is dat niet echt nodig omdat ze pas 3 dagen hier is? ik heb goed stof gezogen (zak weggegooid) bank schoongemaakt, kleetjes gewassen dusss....aan de andere kant zaten er zoveel luisjes op haar dat het huis snel vol kan zitten denk ik.. :roll:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Sandra W »

Ja sprayen is helaas een goed idee en haar kleedjes wassen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Katrin »

Sinds afgelopen vrijdag weet ik zeker waar ik al bang voor was, mijn Mientje heeft een vlooienallergie.
Ze is vrijdag onderzocht en behandeld door de dierenarts.
Op zich is ze goed schoon, alhoewel ik donderdag nog 1 vlooi aantrof, ze heeft gelukkig geen korstjes enzo, maar bij de aanzet van haar staart word ze kaal :-(
De injektie die normaliter tegen de jeuk gegeven word mag ze niet omdat ze zwanger is.
Weet iemand een huis tuin en keukenmiddeltje wat niet schadelijk is voor de ongeboren kittens waar ik de kale plek mee kan behandelen zodat de jeuk wat wegtrekt.
Groetjes, Katrin.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door lievelijn »

denk dat je daarvoor bij sandy of rieneke moet zijn.. die hebben daar de meeste verstand van volgens mij!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door sandy »

Als je op de website van de huisdierendokter kijkt kan je mischien iets vinden wat niet schadelijk is.
Jessie heeft ook een vlooienallergie en zit nu op medicijnen omdat bij haar dr rug helemaal kaal en rauw is :-(
Er staat op die site een behandeling met homeopatische medicijnen die zouden moeten helpen om de allergie tegen te gaan, ik ga die als alles weer normaal is in elk geval is proberen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Katrin »

Oke bedankt,
heb de website bekeken en daar staan inderdaad middelen op tegen vlooienallergie, gemaakt van Chinese kruiden.
Ben er op het moment te huiverig voor vanwege de kittens, maar misschien is het wel iets voor de toekomst.
Heb de dierenartsassistente gebeld en die is heel stellig dat ik Mientje vanwege haar zwangerschap niets moet geven.
Wel heb ik een beetje Dermiel wondzalf (honingzalf) gekregen om in ieder geval de kale plek te behandelen.
Ik hoop dat het een beetje verlichting geeft, al helpt het natuurlijk niet tegen het bijten en krabben op andere plaatsen.
Heel veel sterkte met Jessie, Sandy ik hoop dat de medicatie zijn werk gaat doen zodat haar rug kan genezen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door sandy »

Dank je wel, ik hoop dat verdere ellende zoals ik nou met Jes heb jouw poes bespaard blijft, het is echt gewoon heel erg zielig om te zien.
Ik heb uierzalf erop gedaan om te verzachten en srl gelei(geloof ik, zou ik ff moeten kijken) maar ze likt alles er resoluut vanaf.
Vanavond ga ik beginnen met een dubbele dosis echinacea catsclaw/plantago om dr wat verlichting te geven met dr nies.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Katrin »

Dankje ik hoop het ook, een kat van mijn buren heeft ook de een of andere allergie al is het niet duidelijk wat ze heeft, die is ook zo kaal op haar hele rug en dat is zo zielig en het is zo'n rotzicht.
Hoe lang heeft Jessie deze vlooienallergie al, gaat dit ook in de winter zo slecht met haar, of heeft ze de allergie nog maar net?
Even off topic, heb ook een hele periode cats claw geslikt om mijn weerstand op te krikken en het heeft goed zijn werk gedaan moet ik zeggen.
Ik hoop dat het voor Jessie ook zo goed gaat helpen.
Het opbrengen van de honingzalf ging gelukkig goed ze ging zich daarna niet schoonlikken ook al ruik het best sterk, dus is het nu goed in haar huid getrokken.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door sandy »

Dit is pas voor het eerst dat ik weet dat zij een vlooienallergie heeft.
Ik heb de jongste 2 sinds ze hier zijn nog nooit ontvlooid omdat dat niet nodig was, en de oudsten alleen toen we pas hier woonden 5 jaar geleden.
Ik heb ze zo lang vrij kunnen houden van vlooien met edelgist, en het feit dat het binnenkatten zijn die alleen in de zomermaanden in de tuin buiten komen.
Maar nu is onze tuin een bouwput, een en al zand, er word een grote vijver gebouwd, de kater van de buren zit heel vaak bij ons voor de deur en die had vlooien.
Die combinatie met dat wij dus elke dag door die rotzooi moeten en alles mee naar binnen lopen heeft er dus voor gezorgd dat ze nu vlooien hebben gehad voor het eerst in 5 en 4 jaar.
Nouja ik vond ze alleen op Redney, de poezen waren schoon, niet eens en vlooienpoepie maarja 1 vlo is al voldoende met een allergie om zo'n reactie te krijgen :???:

Hopelijk dat de zalf de boel wat verlicht bij Mientje, als ze nu vlovrij is en de reactie trekt weg zou het goed moeten zijn.
Hoe lang moet ze nog voordat de kittens komen?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Katrin »

Soms zou je denken dat vlooien net als muggen een voorkeur hebben voor bepaalde katten, al weet ik dat ziet zeker.

Mientje is een dochter van de zwerfster die ik vorig jaar in huis heb genomen, zij zal wel vlooien gehad hebben, want op een gegeven moment merkten we dat Mientje behoorlijk wat vlooien had als klein kitten terwijl de andere 3 kittens dus nergens last van hadden.
Die heb ik schoon gegeven aan hun eigenaren zonder dat ik er wat voor moest doen.
Heb dat later ook nog nagevraagd aan de nieuwe eigenaren.
Het ging verder goed met Mientje tot nu, en dat wijt ik toch aan de zwangerschap, dat die de gevoeligheid versterkt, al blijft dat giswerk natuurlijk.

Donderdag is ze voor zover wij weten 6 weken zwanger.

Daar zit je goed mee met die rotzooi in je tuin,en nu dus vlooien.
Op zich is het allemaal niet zo erg tot je een kat hebt die allergisch is.
Mijn katten zijn veel buiten en ja dan hebben ze ook wel eens een vlo.
Tommie heb ik nu ook zo'n pipetje gegeven.
Bij Co kan dat niet want die word knettergek van de jeuk op de plek waar je de druppeltjes aanbrengt.

Ik hoop dat het goed gaat komen met Jessie, het is echt ongelofelijk dat zo'n klein rotbeestje zo'n reactie kan geven.
Plaats reactie