Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Op zich vinden katten meestal na een tijdje vechten een bepaalde vorm van evenwicht, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Het is namelijk mogelijk dat de katten gewoon door blijven gaan met vechten om de macht en dat is echt geen pretje voor de katten en hun baasjes.

Persoonlijk adviseer ik klanten in het asiel altijd om de katten definitief uit elkaar te halen als er na een paar maanden (of een half jaar) geen evenwicht is gekomen.

Vaak gingen katten eerst een hele tijd heel leuk met elkaar om en is het daarna opeens bonje geworden. Dat heeft dan niets meer met wennen te maken en kunnen ze beter uit elkaar gehaald worden.

Ik ben echt geen promotor van het brengen naar een asiel (ook al werk ik er als vrijwilliger), want ik zie ze liever in een goed huis, maar 100x liever een kat in een asiel dan een doodongelukkige kat thuis! Toch?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

het gaat echt heel goed tussen shila en lana we hadden niet gedacht dat het zo snel zou gaan. ze liggen tegen elkaar aan op de bank en spelen op zijn tijd ook met elkaar.
shila gromd en blaast niet meer tegen lana.
ik kwam gisteren thuis en toen lagen ze voor het eerst tegen elkaar aan op de bank daar heb ik natuurlijk gelijk een foto van gemaakt.
ze slapen nou gewoon bij elkaar snachts en naar mij weten gaat dat goed.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Oh joh! Dat gaat zeker al heel goed!
Als ze tegen elkaar aan slapen is het ijs echt wel gebroken hoor. Fijn dat het zo snel gegaan is, een week is echt heel kort.
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Ilse25
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2006 12:27

Bericht door Ilse25 »

We hebben een kater van nu 4 jaar en sinds gisteren hebben we weer een kitten van van 9 weken oud.
Vorig jaar hebben we ook een kitten gehaald als vriendje voor de oudste (Max), maar die is helaas in februari overleden; hij was nog geen jaar oud. Heel zielig. Ze konden goed met elkaar overweg, het duurde drie weken voor ze aan elkaar gewend waren. Sinds Sam is overleden werd Max weer heel aanhankelijk en we hebben dan ook lang getwijfeld om nog een tweede erbij te halen. Ik vind twee katten en zó gezellig in huis. Nu gisteravond hebben we de knoop doorgehakt en hebben we Oscar opgehaald. Max zit nu buiten en Oscar binnen. Max blaast en gromt ook en hij haalt uit, maar de schuifpui zit er tussen dus er kan niets gebeuren. Ook Oscar blaast gewoon terug en het lijkt alsof het hem niets doet. Ik hoop dat het opnieuw snel goed gaat tussen die twee. Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt? Dat de jongste is doodgegaan en dat je opnieuw een kleintje erbij hebt gehaald. Ik maak me een beetje zorgen of het nu weer opnieuw goed komt.
Groetjes Ilse
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een nare situatie voor jullie allemaal! Hopelijk is het verdriet een beetje gesleten.

Ik denk dat als het al een keertje is gelukt met een kat erbij de kans heel groot is dat het weer lukt, tenzij de karakters van de katten heel erg met elkaar botsen (bijvoorbeeld een dominante kat die een bange kat domineert of twee hele felle katten bij elkaar).

Ook denk ik dat je oudere kat de dood van zijn eerste speelkameraadje nu verwerkt heeft en waarschijnlijk een nieuw speelkameraadje na de wenperiode weer heel leuk zal gaan vinden.

groetjes,
Sandra
Grace79
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2006 16:12

Mijn poezen vechten met elkaar

Bericht door Grace79 »

hoi,
ik heb 2 poezen van 4 jaar, ze zijn al vanaf jongs af aan met elkaar opgegroeid en hebben nooit echt gevochten met elkaar, ging allemaal gemoedelijk, ja soms weleens een tik, geblaas en gemiauw, maar dat is normaal. alleen sinds ik een weekendje weg ben geweest is het iedere dag/nacht/avond gedonder in huis. (ik ben wel vaker weg geweest en langer, maar niet als gevolg dat ik thuis kwam met 2 vechtende poezen.) vooral de jongste (Ozzie, is de brutaalste en aanwezigste van de 2) begint met de vechtpartij d.m.v. Twinky recht aankijken, blazen en grommen. Het is nu al zover dat ik de voederbakjes in een elk een ander hoek heb moeten verplaatsen. Twinky (de jongste en aanhankelijkste) heeft zich vanmorgen verstopt in de kattenbak na de vechtpartij. Gelukkig zijn de vechtpartijen nog niet van dien aard dat ze allebei onder ernstige wonden zitten, maar wie kan mij helpen met dit probleem? dat dit in één keer zo gekomen is dat ze eigenlijk niet fatsoenlijk in 1 ruimte kunnen zitten terwijl het al 4 jaar goed gegaan is.(ps: ik woon in een 2-kamer app., heb geen tuin of balkon, zijn ook nooit buiten geweest) mijn zus en moeder zeggen dat waarschijnlijk Ozzie de drang heeft om naar buiten te willen, ze is 2 keer uit het raam naar buiten gevallen (gelukkig ongedeerd gebleven) maar dat ze daarvan de smaak te pakken heeft gekregen van het buitenzijn.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Vreemd genoeg hoor ik het in het asiel heel vaak dat katten opeens niet meer met elkaar kunnen opschieten terwijl ze al jaren samen zijn en dan wordt het zo erg dat één van de katten zelfs weg moet. Gelukkig vinden we daar dan altijd weer een nieuw huisje voor, maar leuk is het natuurlijk niet!

Het is heel goed mogelijk dat de leefwereld van de brutaalste kat (Ozzie) inderdaad te klein is en nu reageert ze al haar frustraties en stress op de zwakkere kat (Twinky) af, die daar ook doodongelukkig van wordt. Het is ook jammer dat je geen tuin of balkon hebt, want dat zou het probleem in dit geval een stuk kleiner maken.

Hopelijk vinden ze weer een nieuw evenwicht, maar als dat over bijvoorbeeld een maand niet het geval is zou je kunnen overwegen voor de bestwil van beide katjes om er eentje weg te doen (naar vrienden of naar een asiel). Ik weet dat dat een vreselijk gedachte is, maar soms kan het helaas niet anders.

Sterkte met deze lastige situatie.

groetjes,
Sandra
witte
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2006 19:24

Bericht door witte »

Onze da heeft gezegd dat 2 katers altijdovereen zullen komen bij maar 2 katinnen kan het zijn dat het nooit vriendinnen zullen woden.
Wij hebben een kater en een katin en ze komen toch overeen, alhoewel de kater toch een beetje meer probeert op te komen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een vreemd verhaal van je DA.

In het asiel waar ik als vrijwilliger werk hebben we dus katers die elkaar blijven haten, katers die elkaar geweldig vinden, poezen die elkaar niet uit kunnen staan, poezen die dol op elkaar zijn, katers en poezen die altijd samen zijn en tenslotte katers en poezen die altijd vechten.

Van alles wat dus! Volgens mij is het dus meer een kwestie van karakter dan van geslacht.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Bij onze drie katten verandert dat trouwens door de jaren heen in verschillende richtingen :geenidee:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Sinds januarie zijn ze hier in huis met twee en er is meestal een vreedzame coëxistentie tussen beiden (ze zoeken elkaars gezelschap op, maar gaan elkaar niet liggen wassen en slapen ook niet bv. bij elkaar in hetzelfde mandje ofzo) maar gemiddeld één keer per dag is er nog een redelijke stoeipartij hoor. Dat het inderdaad stoeien is, is wel duidelijk omdat geen van beiden hun nagels gebruiken of blaast ofzo. Dus in mijn ogen zijn m'n twee ladies best wel vriendinnetjes, maar zijn ze gewoon niet zo knuffelig ingesteld. Gelukkig wel naar hun personeel toe :lol:
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

witte schreef:Onze da heeft gezegd dat 2 katers altijdovereen zullen komen bij maar 2 katinnen kan het zijn dat het nooit vriendinnen zullen woden.
Wij hebben 3 poezen en dat zijn dikke vriendinnen! Ze liggen graag bij elkaar in de buurt, wassen elkaar (hoewel dit vooral eenrichtingsverkeer is van Luna naar Nerf en van Luna naar Flanna, heel soms krijgt Luna eens wat terug ;-) ), spelen en stoeien veel samen en bovenal: schieten elkaar te hulp wanneer 1 van de 3 ruzie heeft met een vreemde kat. :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb een kluitje poezen soms. Twee zijn/waren zusjes en de derde kroop er gewoon bij. Hier zijn katers die elkaar soms niet kunnen luchten of zien, maar ze zijn zo gelijkwaardig dat ze het prima redden samen.
Daar moet je ook naar kijken of ze elkaar gewoon aankunnen. het is niet altijd leuk. Ik ben trouwens thuis bij het stel nog altijd de baas en dat weten ze ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Grace79
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2006 16:12

Bericht door Grace79 »

bedankt voor jullie tips. het is gelukkig een stuk rustiger, alleen nog wel dat Ozzie Twinky behoorlijk uit daagt. Ik ben er ondertussen achter waar het aan ligt; Ozzie wil naar buiten, kan de energie nl. niet kwijt en daarvan is Twinky het "haasje". Ik ben van plan om deze week haar op een rustige manier met haar naar buiten te lopen (natuurlijk wel aan een tuigje), ben benieuwd of dit werkt. Vind het wel eng hoor, maar misschien toch beter voor Ozzie.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zou je Ozzie niet beter weg doen? Dit klinkt namelijk als een echte buitenkat en die willen lekker buiten kunnen rennen en spelen. Ik vrees dat een wandelingetje aan een tuigje niet voldoende is om zijn energie kwijt te kunnen.

In ons asiel vind een makkelijke kat na een mandje meestal weer een fijn nieuw huis. Alleen hele oude, hele bange, zieke en wilde katten doen er wat langer over.

Ik wil je echt niet puschen hoor, maar ik vind het zo zielig voor Ozzie en Twinky :-(.

groetjes,
Sandra
Plaats reactie