Slapeloze nachten

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Adriana »

mijn ervaring met mijn bengels van 9 maanden is dat het wisselt, soms willen ze dit en dan weer dat. soms slapen ze op bed en dan weer zie ik ze alleen s morgens. verbieden heeft helemaal geen zin want je blijft aan het bromsnorren en dat geeft een rotsfeer en katten zullen dat ook niet begrjipen. en kijk uit voor aandacht trekken, ik verbied hier zo min mogelijk want anders weet ik zeker dat het foute gedrag oneindig wordt herhaald.
en het gaat vaak gewoon over en dan verzinnen ze weer wat anders.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Gootje87 »

Haha ben echt ZO benieuwd wat mijn kittens straks gaan doen als ze er zijn a.s. donderdag! Ze mogen wel op de slaapkamer komen bij ons. Weet alleen niet zo goed wat ik de eerste nacht moet doen?
Ik heb zelf 10 dagen vrij dus is niet erg als ik niet goed kan slapen, maar vriendlief moet de ochtend daarna wel vroeg op. Moet ik anders de eerste nacht zelf op de bank slapen zodat ze niet in de slaapkamer komen, of is het beter om ze direct al te laten wennen? Heb er zo'n zin in..
Iedereen succes met jullie lieve lastposten ;-)
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Adriana »

welnee.. geef ze een lekker warm mandje en ik weet niet hoe klein je kittens zijn en hoe hoog je bed, maar ze kunnen daar behoorlijk van afdonderen..
wat ik me kan herinneren is dat de mijne toen Maks met zijn broer was herenigd de eerste paar nachten deels in een fleece holletje hebben geslapen, deels overal hebben gesnuffeld en gespeeld en gestoeid. dat gaat het hele etmaal door met periodes van gesnurk.
op bed heb ik ze de eerste weken niet gezien totdat ineens Maks in de gang stond te schreeuwen. toen ik hem riep, sprong hij op bed en ik had de indruk dat hij me toen pas 'kwijt' was. mee naar de slaapkamer heb ik ze nooit genomen maar ze kunnen daar altijd in en uit. en nu slaapt Bolle een deel van de nacht op het voeteneind en Maks in de buurt van Enzo in de kamer of ergens anders in de slaapkamer en komt af en toe langs om gedag te zeggen.
soms is dat lastig maar ik slaap snel weer in..
de enige deur die nog dicht zit is die van de logeerkamer en dat is om de energierekening niet te spekken, maar mag langzamerhand open. dan zitten ze daar in de heel vroege morgen in de zon.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Slapeloze nachten

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan beter de eerste dag niet meteen het hele huis ter beschikking geven. Dus zou in de woonkamer slapen voor 1 nacht wel leuk zijn.
Het hangt er een beetje vanaf wat voor een durfals het zijn hoe snel ze het huis verkennen. Pas als ze in de woonkamer helemaal gewend zijn, de deur open zetten, en dan zullen ze zelf wel op verkenning gaan.

Het hangt er echt vanaf. Kleintje heeft bij de verhuis op haar 5 jaar eerst een uurtje achter de kattebak gezeten en dan op 1 dag het hele huis verkent, maar haar moeder (toen 1 jaar) heeft bij ons er eerst al 2 weken over gedaan om vanonder de kast te durven... Afwachten dus.
Al zijn kittens meestal wel snel, maar alles is dan ook extra groot voor hen. Normaal zullen ze de 2e nacht wel al de slaapkamer ontdekt hebben. En als je daar dan ook een kattebak en drinkbakje zet, zou dat geen problemen mogen geven als je ze meeneemt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Gootje87 »

Ok. tja bij ons zijn alleen de slaapkamer en de badkamer afsluitbaar, de rest is allemaal open (met een stenen boog zeg maar).
Het enige is dat ik ze 's avonds ophaal, en aangezien ik ze uit Zelhem moet halen en dus nog 1 uur en een kwartier moet terugrijden (ouders gaan mee :)) ze helaas het huis niet bij daglicht kunnen uittesten. Maar er bestaan gelukkig lampen :P
Ik kijk eerst wel even aan hoe ze uit hun reismandje komen... Ik heb van die plastic reismandjes met deurtje aan de voorkant voor konijnen, heb er 2, maar weet niet of er 2 kittens in 1 kunnen? Misschien wel fijner voor ze tijdens de reis of niet?
Mijn kattenbak en voerbakjes staan dus in de keuken, en wil ze daar dus uit hun reismandje laten omdat ik gelezen heb dat je ze direct op de kattenbak moet zetten als ze eruit komen? Of ik moet vanuit de woonkamer ze helemaal naar de keuken tillen als ze eruit komen? Haha wat ben ik een nog groene kattenmama... fijn dat hier mensen zo bereid zijn raad te geven!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Slapeloze nachten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou op 3 plekken in huis een kattenbak neerzetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Gootje87 »

Wel een beetje off-topic maar toch nog even
@ Dinie: ik heb hierover al tips gekregen ja, maar zo heel veel ruimte hebben we ook niet en ik heb op dit forum ook van mensen gelezen dat het het prima gaat. Ze zijn broertje en zusje dus zijn het gewend samen op de bak te gaan. Mocht het mislukken kan k er altijd nog een bak bij kopen (tegen de wil in van vriend)... Dus ik wacht daar nog even mee...
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Adriana »

toch nog maar even een ondersteuning van de kattenbakregel. lees de onzindelijkheidstopics even door en dan zul je zien dat het op een goed moment erg fout kan gaan met te veel katten, plas en drollen in één bak.
en maakt niet uit of het broer+zus of ander klef stel is. en wat je dan moet opruimen en schoonmaken en trainen en proberen om de onderlinge relatie te herstellen is niet mis...
het kan ook een tijdje goed gaan en dan ineens slaande ruzie tussen die twee.
en wees ervan overtuigd, wij hebben een ietsepietseltje meer en langer ervaring.. en waarom zou je dat jezelf aandoen? ik zal er niet over blijven zeuren maar dinie e.a. hebben gewoon gelijk,
het is bovendien erg katonvriendelijk, het zijn propere dieren en die moeten rondspitten tussen de verzamelde drollen en plassen van een etmaal....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Slapeloze nachten

Bericht door pearlsofpassion »

Zorg zeker dat hun bak wel niet te dicht bij eten of drinken staat!
Kan je de badkamer niet open laten en daar een bak plaatsen? Is maar een ideetje he.
Als je maar 1 bak houdt, zou ik wel 2 keer per dag uitkuisen aanhouden. Anders wordt het snel een boeltje, en ookal gaan je katjes misschien braaf op die vuile bak, gezellig is anders... En de kans dat het gaat stinken wordt dan ook een stuk groter.

Verder kan je altijd een bak in een hoekje of achter een kast of zo wegsteken. Hier staat er een onder een tafel. Geen enkel bezoek die die ooit opmerkt... En een andere (met kap) staat ook met zijn zijkant tegen de muur onder de ladder in de garage door, minder opvallend, maar erg practisch voor de katten...

En ik zou je twee kittens zeker in 1 mandje verhuizen! Als er 2 konijnen inkunnen, kunnen er ook twee kittens in.
Ik heb hier 2 vrij grote reismandjes en daar gaan ofwel Luis en Cuzco samen in (ookal is dat wat krap in de breedte, ze hebben het liever zo dan alleen) ofwel 4 konijnen. Dat laatste gaat trouwens prima, ze kunnen allevier nog goed liggen. Het is lastiger voor mijn arm want bij de katten zit je over de 10kg...
Kleintje zit zowiezo alleen omdat ze niet zo sociaal is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Adriana »

er kunnen om te beginnen twee bakken in het toilet..
nee, niet van die raar grote dierenspeciaalzaak-kattenbakken maar gewoon goedkope dweilemmers van mevrouw Blokker.. werkt prima, makkelijk schoon te houden en lekker dikke laag korrels...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Gootje87 »

Ok, ik zag het al niet zitten met van die grote kattenbakken...
Ik heb nu een grote in de keuken staan, en kan nog wel iets kwijt in de badkamer (daar hebben we ook afzuiging als we de lamp aandoen dus hoeft vriendlief niet te zeuren over evt. stank...
Kunnen ze daar makkelijk instappen in zo'n dweilemmer dan?
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Slapeloze nachten

Bericht door pearlsofpassion »

Een kat niet onderschatten he! :grin: Die kruipen zo overal op, over, onder en in hoor! ;-)
Maar goed, kittens moet je misschien even een opstapje geven van een klein blokje ervoor, maar waarschijnlijk is dat zelfs niet nodig.
Bij Dinie wilde Rik toen hij pas aankwam ook persé op de hoogste bak! ;-)

Natuurlijk hoeven dat geen officiële kattebakken te zijn. Die kosten vaak veel meer dan ze eigenlijk waard zijn. Elke bak die dicht is en stevig genoeg, kan dienen.
En het is ook vooral als ze nog wat groter worden dat die extra bakken nodig zijn. Ik weet niet juist hoe oud ze zijn als ze komen, maar zo vanaf een maand of 3-4 wordt dat erg nodig. En dan kunnen ze wel al in een hoge bak klauteren. Ervoor is dat ietsje minder ook omdat de bak dan relatief gezien natuurlijk nog een stuk groter is.
Als je dat ziet zitten zijn die dweilemmers naast het toilet echt ideaal! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=615
kijk even naar mijn bericht van 18 okt met foto van mijn toilet.
ik had een aparte lage bak met de favo korrels (volgens de fokker) voor de kittens en het eerste wat ze deden was in de dweilemmer kruipen en Maks heeft wekenlang als een toerist alle bakken bezocht voordat hij besloot waar hij zou gaan plassen.. die lage bak heb ik na twee weken weggehaald, zat één plasje in.... en de favo korrels waren blijkbaar niet favo..

er gaat één zak biokat Zoopls in twee dweilemmers en ik doe hier al vier maanden mee... (ja, maanden, geen weken..)
heb de proef op de som genomen, twee verse biokat bakken versus 3 biokatbakken, die al zeker 3 maanden in gebruik waren en katzels maakten geen verschil! dus gooi ik vrijwel geen korrels meer weg en vul af en toe een beetje aan. en omdat er een dikke laag in die emmers ligt, kun je de klonten er mooi heel uithalen en maken ze de bak niet vuil. ik sop dagelijks de rand en één keer per week alle bakken. dagelijks sop ik alleen als ze tegen de emmer aan geplast hebben. onderin ligt een beetje gimpet geurkorrel, maar dat is eerder voor mij, want die bakken stinken echt helemaal niet.
heb twee reserve emmers, die staan schoon onder de emmers die in gebruik zijn en met de frituurmandjesmethode ben je in een kwartier klaar en schoon.
k zie dat ik in oktober nog 7 bakken had maar toen leefde MoMo de diabetes/nierfaalkater nog en die plaste heel veel en vaak, vandaar. nu heb ik op 3 katers 5 bakken op drie verschillende plekken. de bengels gaan in het toilet en Enzo heeft voorkeur voor de donkere badkamer.

dus geen slapeloze nachten meer van kattenbakken maar simpel en goedkoop opgelost...!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Gootje87 »

Wauw Adriana!
Dat ziet er goed uit zeg! Die kan ik zeker wel kwijt in de badkamer ja! Past ook op een plek waar vriend geen last ervan heeft. Hartstikke bedankt allemaal.
De fokster van mijn katjes gebruikt Kitty Friend Ultra, heb 1 zak gekocht en kijk wel hoe mij dat bevalt, maar dan hebben de kittens in ieder geval vertrouwd zand. Gaat volgens mij wel aan die langharige poezelpootjes hangen...
Jemig, we zijn echt MEGA off-topic gegaan met z'n allen ;-)
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Miauwen en krabben midden in de nacht

Bericht door Evaa1985 »

Tot mijn grote schaamte heb ik me al een hele tijd niet laten 'zien' op deze site. Heb de liefde van m'n leven gevonden, zijn gaan samenwonen en tsjah, dat geeft nogal wat drukte, haha!
Hoop dat ik evengoed m'n antwoorden kan vinden bij jullie want we (ik) zijn (ben) toch wel een beetje ten einde raad..Billie van 1,5 is het monstertje bij ons thuis. Hij wil namelijk heel graag bij ons in bed slapen. Dit heb ik vanaf het begin van zijn geboorte niet toegestaan dus is dit ook niet gewend. Wat hij nu doet is gewoon keurig krabben en mauwen aan de slaapkamerdeur. Ik reageer hier niet op maar wanneer je naar de wc moet issie zo ontzettend snel dat ie binnen is voor je het weet. Ik zet hem dan keurig weer buiten en dan gaat ie weer net zo hard mauwen en krabben als daarvoor. Mijn vriend snurkt nogal hard (haha) en daar slaap ik doorheen dus ik heb er geen last van maar mijn vriend slaapt niet zo vast als dat ik doe (best gek dat ie van z'n eigen gesnurk niet wakker word..:-P) en laat hem dus na een kwartier mauwen naar binnen. Van hem snap ik dat heel goed maar onder het mom 'hoe voed ik m'n kat op' werkt dat niet echt..We hebben een appartement en de katjes komen via het badkamerraam naar binnen en buiten dus de tussendeur van de woon en de badkamer afsluiten kan niet. Heeft iemand DE gouden tip behalve negeren?
Alvast bedankt! :-D
Liefs, Eva
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Plaats reactie