Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

kitten erbij

Bericht door sammie1986 »

we hebben eindelijk een vriendinnetje voor onze 5 maand oude poes shila gevonden en kunnen haar over ongeveer 5 weken ophalen bij een boerderij.
ik ben erg benieuwd hoe dit zou gaat met shila.
heeft iemand misschien een aantal tips over hoe ik ze het beste aan elkaar moet laten wennen of moeten ze dat toch allemaal zelf ondervinden?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

biep99
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:04
Locatie: gentbrugge (België)

HIER LUKT HET DUS HELEMAAL NIET !!!

Bericht door biep99 »

Wij hebben sinds 9 jaar een prachtige snowshoe kattin die gewoon is komen aangelopen (jopie). Zeer trouw, wandelt mee als een hond, zeer lief doch niet knuffelachtig. We zijn er gek op. Na 1 jaar had ze jonkies, ééntje gehouden, doch ze moest niks weten van haar eigen jong na enkele weken. Gedurende de jaren hebben we er steeds een 2e poesje bijgenomen, jammer genoeg verloren we er af en toe één door ziekte of ongeval, maar Jopie bleef ongedeerd tot onze grote trots en vreugde. Sedert kort nieuw huis, Jopie goed gewend na een tijdje. Sedert 1 april ook een nieuw katertje in huis genomen, prachtig Bengaals katje (van uitzicht toch) en een gekkerd. Wil altijd spelen met Jopie doch die gromt en klauwt en is bloednijdig op die kleine. De kleine (Fluffy) geeft niet af en blijft Jopie maar belagen en naar springen en klauwen (om te spelen). Het gaat echter maar niet over...Jopie volhardt in de boosheid en zoekt overal om weg te geraken, naar boven, buiten enz... Fluffy blijft voorlopig in huis als we uit werken zijn. Onze Jopie tolereert geen enkele poes, ook niet in de buurt en toch is het een verschrikkelijke lieve. Ze gaat bij alle mensen binnen en iedereen kent haar omdat ze er zo speciaal uitziet. Ik kan niet geloven dat het overgaat die haatsituatie tussen die 2 katten. het is nooit gelukt en het lijkt er niet op dat het nu wél zal lukken, zucht....
Jopie is asociaal ten opzichte van ons ook, maar ze blijft trouw naar huis komen om te eten en te slapen en that's it !
Hier bij ons moet echt een MIRAKEL gebeuren.....
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb zelf een hele bange kat (voor andere katten) en nu heeft het asiel een niet bange kat maar wel eenkennige kat. Ik wil die kat graag in huis nemen, want het is een schat, maar ik zit dus met mijn eigen bange kat.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met de combinatie van een bange kat en een nieuwe niet bange kat erbij?

Kan ik die kat erbij halen of wordt mijn eigen kat dan doodongelukkig? Ik doe het namelijk alleen als er een kans is dat beide katten gelukkig worden.

Weet iemand raad?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

blazen en grommen

Bericht door sammie1986 »

ik heb net vandaag een kitten opgehaald dit was bedoelt als speelkamaraatje voor onze 5 maand oude poes shila maar shila moet er nog niet veel van weten als ze er in de buurt komt dan blaast ze en gromt ze maar verder valt ze het beestje niet aan nou ben ik bang dat ik ze vanacht niet alleen zou kunnen laten met elkaar. het jonge poesje mauwt nog veel moet ik ze appart houden of kan ik ze maar het beste bij elkaar houden zodat ze allebei hun eigen plekje kunnen zoeken????

wie heeft er snel een tip voor mij

sammie, shila en lana (nieuw poesje)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Je kan het beste het kitten totdat ze aan elkaar gewend zijn 's nachts bij je in de slaapkamer houden en als je er niet bent ook apart houden.
Het is effe sneu voor de ander maar persoonlijk vind ik het het veiligst.
Wij hebben het ook zo gedaan met onze nieuwkomers en het heeft goed gewerkt.
Succes! ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

De eerste tijd enkel onder toezicht bij elkaar laten, en dit tot je zelf merkt dat ze elkaars gezelschap tolereren.

Je kan de nieuwe in een bench in de kamer zetten waar je andere poes ook is s'nachts, zodoende kunnen ze aan elkaar snuffelen, en gewend raken, zonder dat er ongelukken van komen, of je kan zoals Sandy zegt, de nieuweling s'nachts op je kamer houden.

Meestal duurt het een paar dagen, soms tot twee weken, voor ze met elkaar overweg kunnen, tot dan moet jij als buffer, tussenpersoon fungeren...
Dus véél spelen met Shila ( vb met zo'n verenstok), terwijl de nieuweling rondloopt, deze zal gegarandeerd ook willen meespelen, en zo kan je ze op een "speelse" manier tot elkaar brengen.

Zeker niks gaan forceren, dat Shila in't begin blaast en gromt is héél normaal, laat ze op haar tempo maar kennismaken met de nieuwe.
Wat ook goed helpt, is ze voeren, elk in een appart kommetje, maar de kommetjes telkens wat dichter en dichter naast elkaar zetten, net zolang tot ze naast elkaar eten.

Het vraagt véél tijd en liefde, van jouw voor beide poezels, maar het komt vast en zeker goed.

Succes ermee....Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

veronikske schreef:De eerste tijd enkel onder toezicht bij elkaar laten, en dit tot je zelf merkt dat ze elkaars gezelschap tolereren.

Je kan de nieuwe in een bench in de kamer zetten waar je andere poes ook is s'nachts, zodoende kunnen ze aan elkaar snuffelen, en gewend raken, zonder dat er ongelukken van komen, of je kan zoals Sandy zegt, de nieuweling s'nachts op je kamer houden. Dan loop je wel het risico, dat Shila jaloers zou kunnen worden. En ze moet nu al wennen aan het feit dat er een nieuwe is die ook aandacht van het vrouwtje wil...

Meestal duurt het een paar dagen, soms tot twee weken, voor ze met elkaar overweg kunnen, tot dan moet jij als buffer, tussenpersoon fungeren...
Dus véél spelen met Shila ( vb met zo'n verenstok), terwijl de nieuweling rondloopt, deze zal gegarandeerd ook willen meespelen, en zo kan je ze op een "speelse" manier tot elkaar brengen.

Zeker niks gaan forceren, dat Shila in't begin blaast en gromt is héél normaal, laat ze op haar tempo maar kennismaken met de nieuwe.
Wat ook goed helpt, is ze voeren, elk in een appart kommetje, maar de kommetjes telkens wat dichter en dichter naast elkaar zetten, net zolang tot ze naast elkaar eten.

Het vraagt véél tijd en liefde, van jouw voor beide poezels, maar het komt vast en zeker goed.

Succes ermee....Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

shila heeft lana net een lel verkocht moeten wij shila daar voor bestraffen ze blijf grommen en blazen en doet afstandelijk tegen ons terwijl wij haar normaal aandacht proberen te geven
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Neen, absoluut Shila niet gaan straffen, Shila voelt zich gewoon boos omdat er naar haar gevoel een indringer in huis is, die haar territorium inneemt.
Dat Shila slaat naar de nieuwe is normaal, zo word de rangorde bepaalt, vandaar dat je de nieuwe nog niet alleen mag laten met Shila, jullie moeten in de buurt zijn om in te grijpen als ze te heftig zou reageren...

OOk al negeert Shila jullie, toch haat lekker véél aandacht blijven geven, af en toe de nieuwe ook ff in z'n bench zetten, zodat zij zich weer door het huis kan bewegen, zonder de "angst", van dat klein nieuw grut ergens tegen te komen...

Vooral veel geduld en liefde en aandacht geven, komt echt goed, nog een weekje ofzo geduld....
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

we hebben besloten dat we shila en lana vanacht appart houden shila in de keuken en berging en lana in de woonkamer met haar eten en drinken en een kattebak.
we hopen dat het morgen een beetje beter gaat tussen hun.
met shila knuffelen we nu exstra veel dit laat ze wel toe.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik ben benieuwd hoe het gegaan is ;-) .

Spel en eten doen veel goeds om ze wat dichter bij elkaar te brengen ;-) . Verder heeft het tijd nodig.

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik sluit mij aan bij Vero. De bench doet wonderen. Ze kunnen zo rustig kennismaken met elkaar. Ik heb bij mij vele katten op deze manier aan elkaar laten wennen. Ze kunnen aan elkaar ruiken en blazen, maar elkaar niets doen.
Misschien kan je ze af en toe even apart zetten, zodat de kleine even kan wennen. Voordat je het weet zijn ze elkaars beste maatjes ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

nou moesten ze nood gedwongen wel bij elkaar slapen de tweede nacht want wij hebben brand gehad en moesten bij mijn ouders slapen.
die hebben een hond en allebei waren ze er erg nieuwsgierig naar maar blazen en grommen deden ze wel tegen de hond en elkaar lana blaast en gromt nu ook terug dus daar shrikt shila wel van en is dus niet echt meer gelijk in de aanval ik denk dat het met een paar dagen wel goed is vooral omdat lana nu ook wat terug doet.

bedankt voor jullie verhaal!!

shila, lana en haar baasjes
cindy en jurgen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2006 18:43

katten uit hetzelfde nest en na een paar jaar opeens ruzie

Bericht door cindy en jurgen »

wij hebben twee katten van drie jaar oud. een kater en een poes.ze zijn allebei geholpen.

sinds van de week kunnen ze mekaar niet meer luchten of zien en de een leeft op zolder en de ander in de woonkamer. en net als bij alle andere verhalen hebben wij al van alles geprobeerd. zelfs uit elkaar halen wat wij met een bezoek aan de huisartsen post hebben moeten bekopen. (niet doen dus)

de dierenarts zegt dat ze nu proberen de baas over elkaar te worden. het is niet prettig thuis en de nachten zijn ook niet te harden want dan gaan ze gewoon door. er is niks verandert in onze situatie en het begon zomaar. Help!!!!!!!!!!!!!!

want in huis met twee katten die constant naar elkaar zitten te blazen grommen en rondjes rennen door het huis en alles slopen is absoluut geen pretje.

hopelijk gaat het weer over en tot die tijd heeft de dierenarts ons geadviseerd om als het echt te erg wordt ze beide met een opgerolde krant op hun neus te tikken en ze beide als gelijk te behandelen. ook het eten moet zoals normaal gaan dus eten ze uit een bak dan moet je dat gewoon blijven doen.

groetjes Cindy
Plaats reactie