Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou Jessie is met 5 en halve maand al geholpen, nouja geaborteerd en zij is net zo volwaardig volwassen als de anderen hoor :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Muis schreef: Waarom dan niet?
Qua hormoonbouw? Ik begreep dat je hiermee de kans op ziektes op latere leeftijd kleiner maakt?

Cassie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

cassie schreef: Qua hormoonbouw? Ik begreep dat je hiermee de kans op ziektes op latere leeftijd kleiner maakt?

Cassie
Euh, haal je nu niet vanalles door elkaar?
als je een poes tijdig laat sterliseren, dan verklein je de kans op bijv. melkkliertumoren en problemen aan de baarmoeder.
Maar wat heeft dat te maken met de discussie over het met 3 maanden of met 12 maanden laten steriliseren?
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Ik bedoelde hiermee op de gezondheidsrisico's voor de poes nu en op latere leeftijd. Ik vind het eigenlijk ook heel zielig om al zo vroeg een poes te laten helpen.

(ik ben geen expert. Ik ga alleen uit van de dingen die ik hoor. Ik kan er dus wel eens naast zitten ;))

Cassie

P.S. En hoe zit het eigenlijk met mannetjes? Is daar nog een adviesleeftijd voor?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

cassie schreef:Ik bedoelde hiermee op de gezondheidsrisico's voor de poes nu en op latere leeftijd. Ik vind het eigenlijk ook heel zielig om al zo vroeg een poes te laten helpen.

(ik ben geen expert. Ik ga alleen uit van de dingen die ik hoor. Ik kan er dus wel eens naast zitten ;))

Cassie

P.S. En hoe zit het eigenlijk met mannetjes? Is daar nog een adviesleeftijd voor?
Ik dacht dat we het hadden over het steriliseren op zeer vroege leeftijd of rond de 9-12 maanden :geenidee:

En katers kun je het beste voor de 9 maanden laten helpen (zal vast niet gelden voor de grotere rassen...) anders heb je kans dat ze gaan sproeien en dan is castreren vaak te laat.
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Ikke nu niet meer snappe :ethink:

Cassie
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

ik heb een katertje van 19 weken en een poesje van 19 weken. het zijn broer en zus en wil dus niet een nestje van hun. Anders ook niet hoor. Als het geen broer en zus was. Is het goed als ik het katertje al met 6 maanden castreer en dan het poesje met een maand of 8?

Of is 6 maand nog te jong.. Mijn dierenarts heeft als advies gegeven te wachten met beide met een maand of 8/9. Maar dan kunnen ze toch daarvoor al vruchtbaar zijn. Het zijn binnenkatten, komen nooit buiten, behalve aan het tuigje op balkon
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Angela!

Ik zou één van de 2 toch eerder laten helpen. Poezen én katers kunnen met 8 maanden al geslachtsrijp zijn. En katers hebben eerder door dan wij wanneer een poes krols is, dus zou je poes toch onverhoopt zwanger kunnen raken.
Ik heb mijn poes met 6 maanden laten steriliseren en dat is goed gegaan. Ook katers kun je wel rond die leeftijd laten castreren.

Misschien zou je het bij een andere dierenarts kunnen navragen?

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

In uitzonderlijke gevallen zoals mijn Jessie kunnen katten al met 4 maanden geslachtsrijp zijn hoor.
Ik zou persoonlijk de kater al zeker met uiterlijk 6 maanden laten helpen, als je ze niet allebei tegelijk wil laten helpen.
Al zou dat eigenlijk nog beter zijn, dan krijg je ook geen geblaas en lelijk doen van de een naar de ander.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Poezen en katers zijn inderdaad soms vanaf 4 maand al geslachtsrijp, al ligt het meestal rond de leeftijd van 5 a 6 maand.

Ik zou dus zoiezo kiezen een van beide dan eerst te laten helpen, al ben ik het met Sandy eens, dat het beter is ze allebei tegelijk te laten helpen.

Ik heb dit met mijn katers ook gedaan en ze trokken zich aan elkaar op.
Nu waren mijn katten zoiezo heel lief en sociaal, want toen onze kleine meid kwam en wij haar lieten steriliseren gingen ze ipv blazen haar helemaal wassen en betuttelen, maar helaas is dit niet standaard gedrag bij katten :wink:

Het beste is allebei tegelijk, en als je mazzel hebt krijg je net als mij korting :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik ze beide met een maand of 6 ( eind september zijn ze dat ) laat castreren en steriliseren (hoop dat alles goed gaat had dat verhaal van die poes die overleden was tijdens het steriliseren ook gelezen..)
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Dat soort dingen kunnen natuurlijk gebeuren, maar die kans is vrijwel klein als je katten verder goed gezond zijn.

Risico's zijn er altijd, en ik heb het bij zowel de beide katers als bij onze poes doodeng gevonden, maar het is allemaal goed gegaan en als je daar tegenover zet dat ze zouden gaan sproeien, en je poes tig nestjes per jaar zou krijgen, dan ben ik blij dat ik ze heb laten helpen.

Poezen kunnen namelijk net zo goed dood gaan aan de bevalling of nadat ze een nest hebben gehad, dus het is maar net wat je wilt. Klinkt hard, maar ik weet uit eigen ervaring dat het allemaal risico's met zich meeneemt.

De moeder van mijn ene kater was van mijn ouders, en ik had ze eindelijk zo ver haar eerst aan de pil te doen, maar toen bleek ze zwanger van een nest van 4 en toen was ze 9 maand oud.

Dus toen dat er was zouden ze haar aan de pil doen, maar toen was ze alweer zwanger, en beviel ze van mijn Gizmo.

Deze 2 bevallingen en haar veelste jonge leeftijd hebben er enorm ingehakt, waardoor ze ziek is geworden en incontinent en ze had veel pijn, waarop de DA besloot haar in te slapen omdat het arme meisje op was.

Met onze andere 2 katten is het altijd wel goed gegaan godzijdank, maar ik wil het mn eigen katten niet aan doen.
En ik ken genoeg verhalen waarbij het ook mis is gegaan, dus dat risico neem ik niet met mijn kanjers.

De poezenpil zorgt voor baarmoederontstekingen e.d. en zo heb je van alles en nog wat.

Castreren en steriliseren neemt ook risico's met zich mee, maar met een gezonde kat gaat vaak altijd alles prima en heeft je kat nergens geen last meer van, geen hormoonspelingen, niet telkens nestjes, of krols zijn en alles wat er bij komt kijken.

ben dus blij dat je verstandig bent, al zal je als het zover is best wel even zenuwachtig zijn er om :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Onze Buffy heeft een miniscuul hartruisje, dus ik vond het ook doodeng om haar te laten helpen.
Maar het moest toch een keer gebeuren, heb ze daar op het hart gedrukt dat ze heeeeeeel goed voor mn meisje moesten zorgen :lol:
Toen ik subtiele veranderingen in haar gedrag ging zien heb ik aan de bel getrokken en ben gegaan, ze hebben haar extra in de gaten gehouden vanwege haar hartje en alles is prima gegaan hoor ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Hey Angela, mijn poes is gesteriliseerd op 4 maanden. Velen vinden dat vroeg maar ik ben wel blij dat ik het heb laten doen. Ze liep de avond van haar operatie al weer te spelen en at al terug. De dag erna was ze alweer de oude!
De mama van mijn poes was al zwanger geraakt op haar 4 maanden dus ik wilde geen krolsheid riskeren. Zeker als je een mannetje en vrouwtje bij elkaar hebt, zou ik toch 1 van de 2 zo snel mogelijk laten helpen, en zoals hierboven al werd gezegd, als ze tegelijk worden geholpen gaat dat het beste voor alle2.
Succes met je beslissing!
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

ze worden ook beide geholpen met 6 maanden. De kittens zijn zeer gezond, dus de operatie zal wel goed verlopen en een nestje wil ik sowieso niet en al helemaal niet van broer en zus..
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Plaats reactie