Slapeloze nachten

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Tr1bal »

wij lieten ze eerst ook gewoon los door het huis lopen en toen hielden ze ons ook de hele nacht op. Nu sluit is ze s'avonds gewoon weer op in de kattenkamer met genoeg speeltjes etc. daar staat een extra bed, dus lekker luxe voor ze. 's morgens komen ze dan bij ons op de kamer voordat wij eruit moeten. gaat perfect zo. Overdag kunnen ze gewoon door het hele huis
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Seemy »

Ik ben zooo uitgeslapen vandaag ;-) !!
Vanmorgen was het half zeven!!!!! :edance: :edance: :edance: Toen werd Brenton pas wakker!
hahaha lekker hoor.
Gisteravond heb ik echt veel met hem gespeeld en had hij geen kans om te gaan slapen... misschien daarom wel langer geslapen vanmorgen?

ff OFF TOPIC (SORRY)
Maartje jij hebt het over zo'n laserlampje :grin: .
Dat is inderdaad een erg leuk speeltje ;-) die hier ook goed in de smaak valt.
Maar wat zijn die batt. snel op of niet??
Ik ben al een keer terug geweest met dat lampje en heb een nieuwe meegekregen, maar eigenlijk vind ik het niet veel beter....
Het lampje zwakt best snel af.... en is dan echt nog maar een zo klein en niet meer fel.
Is dat bij jullie ook zo?
Of zal ik er weer mee terug gaan??
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Maartje »

Seemy schreef:ff OFF TOPIC (SORRY)
Maartje jij hebt het over zo'n laserlampje :grin: .
Dat is inderdaad een erg leuk speeltje ;-) die hier ook goed in de smaak valt.
Maar wat zijn die batt. snel op of niet??
Ik ben al een keer terug geweest met dat lampje en heb een nieuwe meegekregen, maar eigenlijk vind ik het niet veel beter....
Het lampje zwakt best snel af.... en is dan echt nog maar een zo klein en niet meer fel.
Is dat bij jullie ook zo?
Of zal ik er weer mee terug gaan??
eerst hadden wij zo'n kermis ding ja en inderdaad die zijn supersnel leeg, hebben we laatst 2 op de zwarte markt in Quick gekocht van ongeveer 3,50 en die doen het nu al wel een paar maandjes, maar je kan ook gewoon bij de blokker in die 1,- rekken z''n batterijen setje kopen ben je ook vrij goedkoop uit. Maar als het echt een duurder lampje is geweest zou ik wel ff terug gaan ja, je kunt het in ieder geval vragen.

Ok en nu weer ontopic :)
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Leonie89 »

ik ook even offtopic.. bij ons zijn de batterijen ook snel op. maar nieuwe batterijen zijn vaak duurder dan een nieuw lampje kopen..
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Umimeis »

Ik heb er geen last (meer) van. Ik laat m'n kat bij mij op de kamer en laat de deur open zodat hij overal naar toe kan gaan. Het luikje doe ik ook niet meer opslot.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Slapeloze nachten

Bericht door lievelijn »

hier bij mijn ouders kan vlinder "kiezen" of ze beneden blijft in de woonkamer en keuken of ze gaat me naar boven mijn kamer op :grin: en ze "kiest"atijd het laatste gelukkig ploft ze of op mijn voeteneinde of op de stoel om te slapen en komt ze sochtends lekker knuffelen :grin:
ik <3 Vlinder
Mendy89
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2009 09:46

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Mendy89 »

Hallo allemaal!

Ook ik heb een probleem met mijn katje. Ik heb hem nog maar net, drie dagen, maar hij is nu al compleet aan me gehecht. Natuurlijk vind ik dat totaal niet erg, maar hij is erg bang voor mijn vriend en onze huisgenoot. Zo bang dat hij niet in de woonkamer wil spelen met onze andere kat als mijn vriend en onze huisgenoot erbij zijn. Ook krijg ik last met hem als we willen gaan slapen. Hij loopt namelijk eerst te miauwen tot een uurtje of drie en tot slot gaat hij de boel afbreken. Ik wil dit eigenlijk zo snel mogelijk afleren, maar ik weet niet zo goed hoe! En hoe krijg ik de kleine minder bang, want ik wil dat hij net zo bij anderen is als dat hij bij mij is. Het is namelijk echt een schat. Iemand ideeen?

Groetjes, Mendy
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Kiwi »

Hallo Mendy,

Na 3 dagen nog wat bang zijn is niet erg vreemd hoor. Wat bij ons hielp was rustig door de kamer lopen (dus geen hoog tempo) en ook voorzichtig gaan zitten (in plaats van neerploffen) etc.

Wat ik hier het meeste lees en zelf ook heb getest, is dat negeren toch het beste werkt om ze stil te krijgen 's nachts. Dit kan erg irritant zijn voor jezelf, omdat je kwaad wil reageren als ze om 4 uur 's nachts begint te krabben, of troostend als ze zielig miauwt als je net naar bed gaat..en eigenlijk nergens op mag reageren. Wij doen dit nu al bijna 2 weken lang, en het gaat steeds beter. Er zitten zeker nachten bij dat je 5 keer wakker wordt, maar haar op de slaapkamer laten willen wij al helemaal niet.

Nog een late reactie op de laserlampjes: ik ben zelf fan van zulke lampjes en heb er dus ook meerderen. Als je wilt dat ze langer op de batterijen mee gaan, kun je ook een pen model kopen, hier gaan dan 2x AAA batterijen in. Qua sterkte moet je wel uitkijken, ik heb bijvoorbeeld een 5mw in het groen (niet legaal in NL) en die is veel te fel voor de kat. Een simpele 1 tot 5mw in het rood lijkt het beste te werken, en deze zijn meestal ook niet duur.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Kiwi »

Om een of andere reden is onze poes helemaal bijgedraaid, en miauwt ze nu vanaf de seconde dat je de slaapkamerdeur dicht doet, tot het moment dat je weer buiten staat. We hebben de deur ook even 's avonds gewoon open gehad om te kijken wat ze doet..maar blijkbaar wil ze zelf niet naar binnen, maar wel dat WIJ naar buiten komen.

Ze heeft ons nu 3 nachten op rij al geen slaap bezorgd door continu gemiauw, en daar is gisteren ook nog gekrab en gebonk tegen de deur bijgekomen.

Ze volgt het volgende patroon (ik had genoeg tijd om het bij te houden..)
*ze zit in de huiskamer en begin zachtjes te miauwen
*ze loopt door de gang naar de slaapkamer deur, continu miauwend (denk aan 1 miauw per 2 seconden) en steeds harder
*eenmaal bij de slaapkamerdeur hoor je eerst een *bonk* dus ik denk dat ze tegen de deur beukt
*daarna begint het gekrab aan de deur, later ook met een enkele miauw
*ze geeft het op en loopt al miauwend weer naar de woonkamer, daar stopt het gemiauw

^deze cyclus duurt ongeveer 3 minuten. Na deze 3 minuten is ze weer een poosje stil variërend van 3 tot 10 minuten..dan begint het opnieuw.

Zoals te verwachten is dit erg irritant...mijn vriendin en ik gaan vroeger en vroeger naar bed om maar meer kans op slaap te krijgen, en zitten half slapend op ons werk. We volgen de tip 'geen aandacht geven' maar dat is behoorlijk frustrerend. We hebben het in ieder geval wel deze afgelopen nachten vol gehouden haar compleet te negeren: geen foei, geen aanhalen, etc. Vanochtend is dat wel mis gegaan... bij het opstaan heb ik haar even een aai gegeven, het miauwen was direct afgelopen en ze leek erg aanhankelijk. Toen ik voor 5 seconden weer terug moest de slaapkamer in (tas pakken) was ze midden voor de deur gaan staan om opnieuw luid te miauwen. Dat was even teveel voor mij dus ik heb een metalen doosje (erg luid als die valt) naast haar op de grond gegooid. Ze is onder de bank geschoten en ik heb haar niet weer gezien/gehoord.

Heeft er iemand nog tips? want dit gaat dus nog niet goed zo. Ik zal haar nooit kwaad kunnen doen, maar hecht toch ook veel waarde aan mijn nachtrust. Ik denk dat ik vanavond dubbelzijdig tape op de deur maak om het krabben tegen te gaan. En ook belangrijk om te weten: waarom doet ze dit? Ze is de eerste 1.5 jaar van haar leven opgegroeid tussen 10-15 andere katten...kan het zijn dat ze eenzaam is? Of begint ze nu al (2.5 week) opeens aan ons te hechten?
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Anaheim »

Ik heb altijd 2 dozen tegen m'n deur aan staan die passen precies tussen de deurpost waardoor ze er niet aan kunnen krabben/bonken.
Soms gebeurt het wel eens dat Toto voor de deur zit miauwen midden in de nacht maar dan gooi ik iets tegen mijn kant van de deur waardoor ze schrikt en weer weggaat.

Mag ze overdag wel op de slaapkamer komen?Anders kun je overwegen om haar 's nachts ook toe te laten.Meeste katten vinden dat erg prettig om lekker op bed te liggen bij de baasjes.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Kiwi »

Zijn die 2 dozen een tijdelijke of permanente oplossing? Want eigenlijk hebben we daar niet de ruimte voor.
We laten haar overdag ook niet de slaapkamer in, de deur is altijd gesloten.
We willen haar 's nachts niet in de slaapkamer hebben, het lijkt wel gezellig maar het is gewoon niets voor ons. Daarnaast heeft juist de slaapkamer ook veel 'leuke voorwerpen' (behang, boxspring, vloerbedekking, gordijnen) waar de rest van het huis min of meer cat-proof is gemaakt.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Anaheim »

Die dozen staan er bij mij altijd zijn maar het zijn 2 kleine dozen waardoor ze net niet kunnen krabben aan de deur.Ik heb nu 3 jaar katten en ze hebben er altijd al gestaan ben bang dat als ik ze weghaal dat ze er toch nog aan gaan krabben ;-) .
Maar overdag mogen ze bij mij wel op de slaapkamer en zodra ik naar bed ga moeten ze eruit,zet ik de dozen ervoor en zeg ze nog even weltrusten zodat ze ook weten dat ik ga slapen.

Heb je dit topic al doorgespit voor andere ideeen? Heb er ook wel eens 1 gelezen over de stofzuiger.Die zet je dan klaar met stekker in t contact en zodra ze bij de deur komt de stofzuiger aanzetten zodat ze schrikt en weggaat.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Kiwi »

Heb al wel wat tips bekeken, maar die stofzuiger lijkt me niet echt handig...dan verschuif je het probleem doordat je kat doodsbang voor de stofzuiger wordt.

Vreemd genoeg hebben wij haar vannacht slechts 1x gehoord. 1 klein miauwtje..that's it. Ook geen gekrab aan de deur.
Apart dat dat zo per dag kan verschillen... :icon_shifty:
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Slapeloze nachten

Bericht door loek »

Hoi Kiwi
Fijn dat ze zich vannacht iniedergeval rustig heeft gehouden.
Heeft ze eten tot haar beschikking 's nachts. Is maar een gedachte hoor die in me op komt. Ik hoor mijn katten nooit 's nachts. (tenminste soms rammen ze weleens iets van de tafel, dat hoor ik dan ;-)

Maar als ik opsta op naar het toilet te gaan, dan miauwen ze vaak wel heel even. Naar mijn gevoel heeft dat niet echt met mij te maken maar meer met de gedachte: ze staat op! We krijgen eten. Omdat ik ze altijd ' s ochtends als eerste eten geef.

Dus ik dacht wie weet...vraagt hij om eten. Of misschien ziet hij iets, een beestje ofzo en kan hij er niet bij???

Ik heb geen idee hoor, zit zo even hardop na te denken.

Wat betreft de stofzuiger, als hij daar niet bang voor is, zal hij zich er ook niet heel veel van aantrekken denk ik. Als het wel helpt maar hij wordt bang van de stofzuiger, lijkt me dat een minder groot probleem dan 's nachts wakker worden gehouden. Maar da's misschien ook persoonlijk. Mijn katten zijn namelijk bang van de stofzuiger en eerlijk gezegd vind ik dat niet zo erg. Als ik dan ding pak, dan zoeken ze een veilig plekje op, en komen daar pas uit als ik klaar ben. (ik zorg dan wel dat ik rondom hun veilige plekje als laatste stofzuig, zodat ze niet de hele tijd 'voor hun leven hoeven te rennen' ;-))

Verder zijn het geen bange katten ofzo, doen ze het prima. Dus vind dat bang zijn voor de stofzuiger ook geen ramp. (of klinkt dat nou hard?) Zeker als ik moest kiezen tussen slapen of geen angst voor de stofzuiger dan wist ik het wel.

succes met je poezel....en ik hoop dat het een fase was die weer over is.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Anaheim »

Het is in ieder geval prettig dat je vannacht lekker hebt kunnen slapen.
Tja, mijn katten zijn zelf ook bang voor de stofzuiger en kruimeldief, vooral bij Toto gebruik ik de kruimeldief wel eens om haar dingen af te leren...Ze is al ruim 2 jaar maar die ondeugende eigenschappen gaan maar niet weg :roll:

Laten we inderdaad hopen dat het een fase was en dat je nu weer van je nachtrust kan genieten.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Plaats reactie