Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Het beste is te wachten todat ze geen tekenen meer vertoond dat haar tepels gezwollen zijn. Alleen niet te lang wachten, want je weet maar nooit wanneer ze krols wordt.

Cassie
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik was dit weekend met een vriendin van me aan de praat geraakt, ze heeft ook een katinneke in huis gehaald van ongeveer dezelfde leeftijd als sumi. Dus ik vraag "heb je al een afspraak gemaakt voor sterilisatie?", begint ze doodleuk te zeggen dat ze niet eens weet dat ze dat wel wil doen en dat ze misschien een nestje ervan wil voor ze ze gaat laten steriliseren. Ik heb haar een beetje schrik aangejaagd door te vertellen waarom dat een slecht idee is (evt problemen bij bevalling, krolse katten die ziek knn zijn ervan, evt kankers, ...) maar ik had het gevoel dat het weinig impact had :???:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Tja dat hou je altijd, vrees ik, mensen vinden kittens nu eenmaal schattig (dat zijn ze natuurlijk ook, maar volwassen katten toch ook?).

In ons asiel is hetzelfde aan de gang: komen ze voor een volwassen kat, zien ze de kittens, gaan ze met een kitten naar huis. Maar ach, het zijn asielkittens en die moeten tenslotte toch ook een huisje vinden. Als mensen eens wat beter nadachten, hadden wij dit probleem niet, maar helaas :-(.

Nog een goed argument: het grootste deel van de doden katten die bij ons in het asiel binnen wordt gebracht zijn niet gesteriliseerd of gecastreerd. Ze volgen hun hormonen en worden dan vervolgens doodgereden.....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

GiNi schreef:Ik was dit weekend met een vriendin van me aan de praat geraakt, ze heeft ook een katinneke in huis gehaald van ongeveer dezelfde leeftijd als sumi. Dus ik vraag "heb je al een afspraak gemaakt voor sterilisatie?", begint ze doodleuk te zeggen dat ze niet eens weet dat ze dat wel wil doen en dat ze misschien een nestje ervan wil voor ze ze gaat laten steriliseren. Ik heb haar een beetje schrik aangejaagd door te vertellen waarom dat een slecht idee is (evt problemen bij bevalling, krolse katten die ziek knn zijn ervan, evt kankers, ...) maar ik had het gevoel dat het weinig impact had :???:
Hey Gini,

Misschien helpt het om je vriendin te vertellen dat haar kat heel snel en makkelijk kattenaids kan krijgen als ze open blijft rondlopen. Ik wou eerst ook een nestje van pitou ( :oops: ) maar toen iemand me zei dat ik een htk-kat nooit op een veilige manier kon laten dekken (dwz door een kater die 100% gezond is) en dat het gevaar voor kattenaids dus heel erg reëel was ben ik erg snel van gedacht verandert hoor! Bovendiel wat misschien ook een overtuigend argument kan zijn, gesteriliseerde katten gaan minder snel rondzwerven dan niet gesteriliseerde. Succes bij het overhalen van je vriendin ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Mja ze gaat haar poes de eerste jaren binnen houden (ze hebben een klein koertje, maar verder kan ze niet), dus zulke argumenten kan ik niet gebruiken helaas... Ik ga er volgende keer toch nog eens over vertellen tegen haar, hoe slecht het is om niet te laten steriliseren. Want ze zei van misschien na dat ene nestje wel te laten steriliseren, maar dan gaat haar poes er misschien wel veel meer last van hebben dan als ze het nu laat doen! Ik heb nog een hoop argumenten voor haar, maar ze lijkt het zich allemaal niet zo hard aan te trekken. Misschien moet ik ook maar eens vragen of ze tenminste de inentingen heeft laten zetten :/
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

GiNi schreef:Mja ze gaat haar poes de eerste jaren binnen houden (ze hebben een klein koertje, maar verder kan ze niet), dus zulke argumenten kan ik niet gebruiken helaas...
Maar een krolse poes in huis is vaak geen pretje, hoor ;-) . Je vriendin zal dan hopelijk (en waarschijnlijk 8-)) wel besluiten dat er wat gebeuren moet.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik hoop ook stiekem dat haar kat enooooorm lastig gaat doen dat ze wel beslist van naar de DA te gaan ermee :p
Sumi is trouwens dinsdag gesteriliseerd. Ze was 4 maanden en ik ben blij dat ik er toch voor gekozen heb zo snel haar al onder het mes te laten gaan. De avond van de operatie zelf heeft ze al gegeten en was ze ook al ijverig aan het spelen! Gisteren was er (buiten een ingevallen buik) niets meer aan te merken. Ze heeft er dus al bij al een paar uurtjes van afgezien, maar meer niet!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, een heel verstandig besluit gezien haar temperamentvolle karaktertje.

groetjes,
Sandra

PS: is 4 maanden eigenlijk de absolute minimum leeftijd voor sterilisatie? Gewoon even uit nieuwsgierigheid ;-).
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Neen, zelfs op 7 weken durven ze al steriliseren (wordt bvb gedaan voor zwerfkatjes en dergelijke). Dan is de nazorg wel extreem, maar het kan dus. Als er verder geen eigenaardigheden zijn, beginnen de meeste DA'n vanaf 4 maanden en/of minimumgewicht van 2 kg denk ik.
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Ik ging er vanuit dat de meest ideale tijd om te steriliseren tussen maand 9 en 12 is? Is hier dan niets van waar?

cassie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O en ik dacht juist rond 6 à 7 maanden.....

groetjes,
Sandra
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Is het hele voortplantingstelsel van een poes dan al uitgegroeid? Qua hormonen bedoel ik ook. Ik weet in ieder geval dat je tot die tijd moet wachten omdat je dan kans hebt op een hormoon afwijking. Klopt dit?

Cassie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

cassie schreef:Is het hele voortplantingstelsel van een poes dan al uitgegroeid? Qua hormonen bedoel ik ook. Ik weet in ieder geval dat je tot die tijd moet wachten omdat je dan kans hebt op een hormoon afwijking. Klopt dit?

Cassie
Nog nooit van gehoord! Misschien bedoel je dat je geruime tijd moet wachten als je poes krols is geweest.

Verder hangt het denk ik van de mening van je dierenarts af wanneer er gesteriliseerd gaat worden. De meningen lopen in ieder geval wel aardig uiteen.
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

Ik dacht dat het ook per poes kan verschillen? Als je een poes al voordat ze gaat puberen laat helpen dan kan ze toch nooit uitgroeien tot een volwaardige volwassen kat?

Cassie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

cassie schreef:Ik dacht dat het ook per poes kan verschillen? Als je een poes al voordat ze gaat puberen laat helpen dan kan ze toch nooit uitgroeien tot een volwaardige volwassen kat?

Cassie
Waarom dan niet?
Plaats reactie