Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ja, heb gister de dierenarts gesproken. Sorry, was gisteravond te uitgeput om nog te denken aan een update te schrijven.

Uitgelegd hoe Ollie het doet. Dat zodra ik een bakje Sheba/Whiskas/ieder ander "slecht" voer opentrek, hij naar me toe komt (vanmorgen zelfs mauwend met zo'n blije staart). Dat als ik het in een bakje geef, dat hij enthousiast begint te likken, probeert te happen maar dat het zelf kauwen wat moeizaam gaat. Dat het dus lijkt alsof hij zeker wel WIL, maar dat het (nog) moeizaam gaat. Ook uitgelegd, dat we het vocht zijn gaan afbouwen naar om de dag/om de 2 dagen (want als Ollie dan slecht gaat, weet je ook genoeg, dan kan hij het gewoon niet zelf), en dat we liever de Cerenia ook niet meer elke dag geven (nu om de dag/2 dagen, gister ging hij op gegeven moment slecht, maar had nog geen Cerenia gegeven, omdat ik niet wist of ik nog meer kon ophalen bij de DA). Vond hij allemaal erg goed klinken, en schiet mij maar lek, "we bekijken het nu per week, maar over twee weken moet hij toch echt wel zelf kunnen eten".

We konden vanmorgen nog 1 nieuwe Cerenia tablet halen (voor 2 dagen dus). Toen ik dat nieuws kreeg, gister meteen mijn laatste halve Cerenia erin geduwd, en warempel daar was de eetlust. Zelf eten nog steeds moeilijk hoor, maar icm de spuitjes kwam alsnog redelijk wat in, beetje de dag ingehaald. Hij beweegt zijn hoofd ook zo onmogelijk veel als hij kauwt dus alles vliegt eruit.

Dus uiteindelijk hebben we nu 2 weken "rek" gekregen. Zelf bekijk ik het niet per week, maar echt per dag..
Vandaag stond ie een stuk beter op dan gister weer. Spuitjevoer/zacht niervoer gaat er wel in, kauwen blijkt een dingetje. Maar blijf het gewoon proberen.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Gister hadden we een record van 11 spuitjes van iets meer dan 10ml per stuk, plus wat stukjes gekookte kip en circa 15 gram verse tonijn (laatste 2 in water met ipa erover)!

Ollie is dus een luxe paard.. elk vast voer is moeilijk, vliegt z’n bekje uit, maar kom met verse tonijn aanzetten en hij wordt wild!

Ik en spuitje en Ollie zijn geen goeie combi. Er zit pas 10ml in vandaag. Wel net 25 gram verse tonijn met ipa gegeven (100x dank aan familie in de vishandel haha), nou meneer schranst het weg.... Dus.. geen eetlust of gewoon erg kieskeurig?

*rent naar de supermarkt om bakjes natvoer met tonijnsmaak te halen*
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Dan zou je Porta 21 kunnen proberen. Daar zijn ze hier stapelgek op (vooral tonijn met witvis): https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... kken/28483

Of Applaws: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... blik/60882
Ze hebben ook van die kleine kuipjes met verschillende vissmaakjes: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/354561

Maar zo zie je maar: Ollie wil nog lang niet dood. Ga zo door, jongen!!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Pff ben zo bezorgd. Ollie kwam actief beneden en mauwde bij de koelkast. Oké als je wilt eten krijg je eten. Hij heeft toen in redelijk korte tijd nog 15 gram tonijn met ipa gegeten en nog wat niermousse hij bleef om eten vragen.

Maar net kotst hij alles uit en viel daarna om.
Ik kon niet goed zien of hij viel omdat het glad was omdat hij door de kots liep of omdat hij niet op z’n poten kon staan.

Ik ben zo bezorgd. Ben ik te ver gegaan????
Had ik hem eten moeten weigeren. Ik was juist zo blij dat hij wilde eten.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ben je nog wakker?
Nee het ligt niet aan het dat jij hem eten hebt gegeven, loopt hij inmiddels weer normaal?
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik ben wel weer wakker ja non stop.
Ja hij liep eigenlijk snel weer normaal.
Heb hem de nacht in m’n eigen kamer zodat ie evt niet van de trap kon vallen maar hij is niet wankel verder.
Drinkt en plast.
Wilde hem net cerenia geven maar lukt ff niet hij sputtert tegen. Wacht wel tot m’n vriend wakker is.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Dan als hij snel weer normaal liep denk ik dat hij of door het overgeven of door het uitglijden wankel was.
Hou het heel goed in de gaten, als hij toch weer wankel is dat kan het zijn dat hij zichzelf aan het vergiftigen is en moet je een dierenarts bellen.
Maar als hij even omviel en daarna weer normaal liep dan denk ik dat dat het niet geweest is.
Soms lastig dat we niet mee kunnen kijken ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Jongens hij komt net stampend beneden met grote ogen
Is ineens heel actief en gaat dan liggen onder de bank met z’n bek open hijgen
Dit is nie goed hè ?
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Nee dat is niet goed.
Ik zou echt nu een dierenarts bellen of desnoods kijken of er een mobiele langs kan komen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik heb gebeld met die mevrouw van de euthanasie ze zei klinkt ook als hoge bloeddruk misschien dat we semintra en pijnstiller kunnen geven maar dan moet k denk ik eerst z’n urine opvangen en laten testen. M’n eigen DA gaat nie meewerken denk ik.
Ik moest haar filmpjes sturen en dan zou ze me terugbellen wat ze er van vindt.

Ollie is inmiddels ok hij hijgt niet meer zit naast me op de bank, naar de vogels te kijken enzo, hij kijkt weer normaal.

Ik wacht tot m’n vriend thuis is. En dan verder kijken: inderdaad miss mobiele arts ofzo.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Cochi (ook nierpatiënt; overleden in 2013) kreeg op de laatste dag van zijn leven epileptische aanvallen. Het begon met een vreetbui, daarna spuugde hij alles weer uit en vervolgens viel hij om en was een paar minuten buiten westen. Wanneer hij weer bijkwam was er niets meer aan de hand en begon opnieuw te eten.
En wanneer ik dan lees dat Ollie ook omviel zou dat ook wel eens een aanval hebben kunnen zijn en dat is inderdaad niet goed want dan worden de afvalstoffen niet meer afgevoerd, hopen zich op en worden via het bloed naar de hersenen getransporteerd.

Omdat Cochi twee keer een aanval kreeg ('s morgens om 4 uur en om 8 uur) en er de rest van de dag niets aan de hand was, hebben we het nog even aangezien. Maar 's avonds kwamen ze om het uur en durfde ik de dierenarts zo laat niet meer te bellen want misschien kwam het nog wel weer goed.
Om 23.45 uur kreeg Cochi zijn laatste aanval en overleed aan een hartstilstand.

Ik zou het daarom niet zover laten komen en wanneer Ollie opnieuw omvalt, ingrijpen.
Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Wat naar van Cochi! Ik wil dat echt voorkomen.
Maar Ollie viel om want hij kon niet op z’n achterpoten staan (of gleed uit door z’n kots?) maar hij was niet buiten westen. Heb de hele nacht hem in de gaten gehouden. Is wel gewoon bij geweest.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Ik zou wel in de gaten houden dat hij niet te snel of gulzig eet. Duizelig worden na overgeven kan ik me wel voorstellen want dan gebeurd er nogal wat in het lichaam. Overgeven na duizeligheid of misselijkheid kan natuurlijk ook.

Ik hoop dat het eenmalig was of inderdaad uitglijden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

De tonijn at hij heeeel gulzig. Niervoer gaat nog steeds rustig en de rest nog steeds niet.

De dame die euthanasie aan huis doet heeft gereageerd op m’n foto’s. Ze ziet nog steeds een kat met genoeg levenslust gebaseerd op de filmpjes (gemaakt na het hijgen)
Zij raad aan urine opvangen laten testen op eiwit verlies. Zo ja semintra vragen
Plus prednison erbij

Gaat mijn DA denk niet mee akkoord

Ik weet ook niet wat ik ervan moet vinden
In hoeverre rek ik dan een klote situatie of verleng ik z’n leven en heeft die plezier, krabbelt hij er van op

Elke dag maandenlang 3 of 4 pillen en vocht is toch ook geen pretje voor hem?

Maar dan zie ik weer even die vonk en sparkle in z’n ogen..
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Geen telefoontje of niks van de DA
Heb hem foto’s filmpjes alles gestuurd
Na wat er vanmorgen gebeurde eet Ollie de hele dag zelfstandig en goed (niet schranzen)
Het enige wat hij zegt is: goed dat jullie iemand voor thuis euthanasie hebben deze week dus ik schrijf voor deze dagen nog cerenia voor
Via een Whatsappje op dit tijdstip......

Dat is helemaal niet zo gezegd.....
Nu wordt ik gedwongen om hem vrijdag in te slapen omdat ik gewoon geen medicatie krijg
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Plaats reactie