Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

die erg hoge fosforwaarde moet zsm omlaag en de snelste manier om dat te doen in renalzin en niet ipakitine of andere middelen.
renalzin gaat via de darmen en niet via de nieren en zit in een pompflesje. je moet een plempje bij het eten doen maar bij Mo was dat geen succes, natvoer met renalzin was al snel afgekeurd. toen heb ik klodders op een plastic zakje laten drogen (twee etmalen) en dat als pil ingegeven en dat ging verder prima. met Bayer contact gehad of dit de werkzaamheid beinvloedde maar dat was niet zo, dus goeie methode. met anderhalve maand zat Mo wat fosfor betreft weer binnen de referentie en daarna heb ik het eens per week gegeven als onderhoudsdosering en verder altijd goeie fosforwaardes gehad.

het gaat erom dat je de veel te hoge aanvangswaarde uit dat lijf haalt want fosfor is bij te hoge waardes giftig en breekt nierweefsel af.
met nierdieet komt er indd geen fosfor meer bij en je zou even goed moeten checken of je da de juiste fosfor heeft gemeten en daar heb ik mijn twijfels over. maar het zal te hoog zijn.
en we hebben het nog niet over bloeddruk gehad, ook dat zou je moeten laten checken..

en jammergenoeg kan ik je conclusie niet zo goed volgen. voor chronisch is dit dier veel te jong, PKD lijkt me niet waarschijnlijk en ik vermoed dat ook hij een metacam-klap heeft gehad. dat herstelt niet meer maar is niet progressief. dat wil zeggen: als hij te veel wordt belast (met hoog eiwitrijk voer) dan gaat die niercapaciteit/reservebandje dus wel achteruit.
en het is de kunst om het op het reservebandje stabiel te krijgen en met topverzorging te proberen dat het iets bijtrekt.
en dat is wat wij bij Mies en Enzo hebben gedaan de afgelopen twee jaar. vitamines/mineralen/enzymen en goed drinken en wat medicatie en nieren met het juiste (nierdieet)voer zo min mogelijk belasten. (Enzo heeft tijdens zijn recente gebitsoperatie al een infuus gehad om zijn nieren te spoelen! en nog twee erna, eentje een paar uur na de operatie en eentje de volgende dag..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Jee wat schrik ik van deze hoge waardes Sandra! Het is al benoemd maar de enige manier waarop je kunt proberen de waardes omlaag te krijgen is dmv spoelen, of bij de DA en zie je dit niet zitten thuisinfuus.
Dat dit bij Kaya niet werkte wil niet zeggen dat dit ook voor Binkie geldt... bij elke kat is dit anders, de reden hiervan is mij onbekend. Ik wens je heel veel sterkte met het nemen van een beslissing hierin.
Ik zou dit zelf niet aankijken totdat het slechter gaat, dan ben je denk ik al te laat..

Hier ben ik me al een paar dagen zorgen aan t maken over Patiaan. Hij slaapt heel erg veel, en vooral na de antibiotica in de avond stort hij in. Hij reageert nergens op, ligt er bij alsof hij onder narcose is, best heel eng. Niet wakker te krijgen. Heb er al met de da over gebeld en volgens hem kan dit niet door de antibiotica komen. Maar ik denk dat het mis. Een combi is van en de antibiotica, en een paar uur later de benakor en bloeddrukverlager. toch heel wat medicijnen in een paar uur. De antibiotica die Patiaan krijgt is niet belastend voor de nieren zei de da. Zijn eetlust is overigens wel goed, het is het diepe slapen en ander gedrag in de avond wat mij zorgen baart.
En hij heeft een onstekingsremmer gekregen bij de da dmv een injectie, de minst belastende voor de nieren, maar toch. Hij zit al op zijn reservebandje, en alles kan op een gegeven moment teveel zijn. Helaas kwam ik niet onder die ontstekingsremmer uit, met die pijn in zijn knie in combi met koorts.
Ik hou me nu maar vast aan het feit dat Patiaan wel goed eet, en hoop dat ik na de antibiotica kuur verbetering zie s avonds.
Adriana, herken jij hier niets in, jij hebt helaas toch meer ervaring hiermee dan ik...

Wat betreft die infusen tijdens en na behandeling aan t gebit, hetzelfde vertelde mijn da toen ik om info vroeg hierover. Op die manier spoel je belastende stofjes voor de nieren meteen weg.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Heb net gegoogled, op term Onsior, wat Patiaan als ontstekingstemperatuur heeft gekregen. Er staat letterlijk: bij katten met nierproblemen kat eerst zorgvuldig onderzoeken alvorens te geven.
Nekharen gaan ervan overeind staan. Weet wel dat er iets moest gebeuren om het probleem op te lossen, maar ben zo bang voor de effecten op de nieren :-((
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Vrouwtje van Patianï: wanneer is voor het laatst de bloeddruk gemeten? Kan het niet zijn dat zijn bloeddruk nu te laag is en dat hij daardoor zoveel slaapt?
En kun je de medicijnen niet meer verdelen over de dag? Of is Patiaan erg moeilijk met pillen? Anders zou ik 's morgens een pil geven, dan 's middags en dan voor de nacht de laatste (of wanneer je moet werken, direct na je werk de tweede pil)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Annet, begin dec. Moet Patiaan weer voor controle. Heb niet het idee dat het de bloeddruk is, dan zou hij de hele dag door heel sloom zijn, en nu is het alleen in de avond. Wat betreft het geven van de pillen kan dit niet anders.. Aankomende week weer werken, en met Benakor en bloeddruk verlager is het juist van belang dit op zoveel mogelijk hetzelfde tijdstip te geven. Wat ik wel al doe is de antibiotica 3 uur eerder geven s avonds. Ik denk dat ik er maar op moet vertrouwen dat na de kuur de sloomheid s avonds verminderd. Eten gaat nl wel goed dus mis. Ben ik wel weer teveel aan t panikeren :
-s
Bedankt voor t meedenken in ieder geval!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

patiani-guusje schreef:En hij heeft een onstekingsremmer gekregen bij de da dmv een injectie, de minst belastende voor de nieren, maar toch. Hij zit al op zijn reservebandje, en alles kan op een gegeven moment teveel zijn. Helaas kwam ik niet onder die ontstekingsremmer uit, met die pijn in zijn knie in combi met koorts.
Ik hou me nu maar vast aan het feit dat Patiaan wel goed eet, en hoop dat ik na de antibiotica kuur verbetering zie s avonds.
Adriana, herken jij hier niets in, jij hebt helaas toch meer ervaring hiermee dan ik...
oeps, dagje weggeweest.. Patiaan eet gelukkig goed dus niet misselijk en dat is een opsteker. je zou hem tig keer per dag pietseltje vit c kunnen geven, dat helpt het systeem, zeker waar ontstekingen in het spel zijn, die te bestrijden. ik heb Mo altijd erg zien opknappen van beetje ontzuurde vit c (kleine speldenknop) en je hebt gelijk als je schrijft dat hij wel erg veel tegelijk aan medicijnen krijgt. dat moet toch allemaal worden afgebroken en afgevoerd.
want als ik het goed lees ontstekingsremmer, AB kuur (deels dubbelop denk ik), pijnstiller. kun je hem tempen?
ik heb altijd beetje probleem met het bevel 'AB-kuur altijd helemaal afmaken!' en doe dat als het te overzien is, zelden. ook bij Enzo heb ik hem al vrij snel afgebouwd, die had geen koorts, t was preventief en had verder geen tekenen van ontsteking.
het is zo'n zware belasting, maar ik weet niet of je dat durft..
we hebben hier uitstekende ervaringen met buprecare, dat is een opiaat en wordt in de bek gespoten.
t werkt vrij lang is mijn indruk en Enzo kreeg het een aantal dagen na zijn gebitsingreep. je zou kunnen denken aan een erg lage hoeveelheid om het voor Patiaan wat aangenamer te maken en een groot deel pijn weg te nemen.
en ik vind het lastig om te weten of een dier ja/nee pijn heeft.. en muv de opiaten is het eigenlijk allemaal min of meer troep... zeker voor onze nierfalers..
nee, proberen niet te somberen en ik weet hoe moeilijk dat is....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Adriana bedankt voor je reactie :-) Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft, dit was de dag na het dierenartsbezoekje al niet meer het geval. Daarom heb ik voor het weekend ook gebeld met de vraag heet t wel zin de kuur af te maken. Ik kreeg als antwoord: Ja want hij had ook koorts, dit in combinatie met de dikke knie wijst op een onsteking. Ben dus bang dat als ik stop de klachten terug komen. Hij krijgt as dinsdag zijn laatste dosis, daarna kan ik zien of het sloom zijn in de avond minder wordt. Heb wel de antibiotica 2 uurtjes eerder in de avond gezet, zodat het allemaal niet zo dicht op elkaar zit.

Het risico van dagelijks infuus geven is volgens de Da dat ook daardoor ontstekinkjes kunnen onstaan.
Maar niet geven is geen optie, dan zal hij snel achteruit gaan. Eigenlijk heb ik dus geen keus.
Hoop alleen niet dat ik mijn eigen kat aan het "vergiftigen" ben nu, voel me soms zo rot omdat ik al die rommel in hem stop.

Begin dec. gaan we weer voor bloedonderzoek en bloeddruk controle. Hopelijk komt daar niks raars uit.

Het gekke van alles is ook dat Patiaan in de avond helemaal van de wereld is, en 's morgens komt hij weer aangerend. Daarom denk ik dat het de medicijnen zijn. Vrijdagavond was het heel extreem het nergens op reageren en voor "dood" liggen. Schrok me rot, dacht straks is ie er morgen niet meer.
Heb hem ook bij me op bed genomen om hem goed in de gaten te kunnen houden die nacht. En als je dan om 6 uur 'smorgens wakker wordt gelikt door een luid spinnende kat naast je is dat heel vreemd!
Om vervolgens de avond daarna weer in te storten :-s

Goede tip van de vitamine c, heb je geloof ik al eerder genoemd. Gewoon van Kruidvat toch?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Die had ik wel, maar let op dat er geen zoetstof oid in zit!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ik heb hier de ontzuurde vit c-poeder (calc ascorbaat geloof ik) van de apotheek of vitaminewinkel.
bij de vit c van etos, kruidvat enzovoorts krijg je er heel erg veel andere stofjes bij, die niet nodig zijn en wellicht wel belastend kunnen werken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

tnx ga morgen even kijken :-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Wat is het toch eigenlijk moeilijk en zwaar dat je, terwijl je al met je zieke beestjes zit, zelf nog op zoek moet naar welke medicijnen er goed zijn voor je beestje en welke niet. Ik ervoer dat toen ook als nog eens extra stress gevend. Maar je doet het toch, omdat je zoveel van ze houdt en alles voor ze wilt doen.

Ik denk aan jullie, dappere strijdsters... het is niet makkelijk.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Een jaar na diagnose en ik was de dag graag beter begonnen. Gister at Patiaan al minder dan normaal, vanochtend weigerde hij een hap te nemen. Heb een heel naar voorgevoel vooral na het hele medicijnen verhaal en dan vooral de injecties die hij bij de Da heeft gekregen en belastend voor de nieren kunnen zijn.
Even aankijken nog en anders deze week toch weer bloedonderzoek...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, dat gaat niet zoals je het graag zou zien en ik voel met je mee..
kun je niet onmiddellijk stoppen met wat niet echt nodig lijkt?
hoop dat Patiaan met een dagje vasten weer een beetje bij de mensen komt.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ach bah! Ik hoop dat het de zoveelste dip is voor Patiani. En waarom zou je ook geen Mercurius Corrosivus D30 gaan proberen? Het schaadt sowieso niet en bij Noa heeft het wonderen gedaan en bij Cochi die het nu 3 keer gehad heeft, zie ik ook al veranderingen!

Ja, dit is een beladen week. Denk steeds "vorig jaar dit, vorig jaar dat". Morgen kregen wij een jaar geleden de verschrikkelijke uitslag. Met Noa gaat het gelukkig goed.
Vanmorgen moest ze haar Trovet en na 3 spuitjes vond madame het genoeg. Ik denk, OK, gaan we over 5 minuten verder, heb je niet zoveel honger? Ze springt van het aanrecht af en loopt regelrecht naar het bakje met RC-Fit en begint smakelijk te eten. Dát wil ik! Nee dus! En dus weer op het aanrecht en toen gaf ze zich maar over voor de volgende 4 spuitjes. Vijf minuten daarna ging ze alsnog Fitbrokjes eten. Grrrr!

En Sandra: hoe gaat het nu met Binki?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

som1980 schreef:Ik denk aan jullie, dappere strijdsters... het is niet makkelijk.
dank je wel voor je lieve opbeurende woorden.
wat ik wel ervaar is dat via het Forum iemand heel snel en doeltreffend op het juiste behandelingsspoor is te zetten en dat was voorheen dus niet mogelijk geweest...
en we leren zoveel van elkaar aan ervaringen en trips+trucs!
dus in de rotsituatie waarin je zit met een nierfaaldier is dat tenminste nog een lichtpuntje..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie