Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Sandra, wslk overbodig maar ik denk even met je mee.. 2 katten die t op zo'n jonge leeftijd al aan hun nieren hebben, ze kunnen toch geen giftige planten eten? Bij de buren verderop in de tuin of zo?
Dat was het eerste waar ik aan dacht. De oorzaak kan soms zo dichtbij zijn.
Verder hoop ik dat je snel meer duidelijkheid krijgt over de exacte waardes. En "helaas" hoeven we jou niet te adviseren over evt. behandelingen... Blijf het erg rot voor je vinden!

Hier verbetering :-) Gisteravond wilde meneer al weer meer dan hij mocht (op het aanrecht springen voor eten) Dus Annet, het gaat goed met hem wb de nieren, hij probeert zelfs te pikken als wij eten ;-) Ook lijkt het vocht bij zijn knie een stuk minder. Hopelijk zet de stijgende lijn door!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

maij schreef:Happy Cat gaat er erg goed in hoewel het niet de niervariant is.
Ondertussen gaan we op zoek naar niervoer wat meneer wil eten
zal ik je wat HCat nierdieetvoer om te proberen opsturen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Vreselijk lief al die reacties... dank jullie wel...

Met PKD oppassen met fortekor? Oeps dat wist ik niet hij heeft net zijn pilletje gehad maar ik zal hem scherp in de gaten houden.

Adriana als je wil heel graag mijn adres zal ik je even via de PB toesturen.

Kaya en Binki hebben niet dezelfde ouders zijn huis tuin en keuken katten. Binki in Meppel van straat gehaald en Kaya kwam uit Hoogeveen.
PKD heb je toch vooral bij raskatten of zit ik er nu vreselijk naast?
De waarde die ik nu heb is niet zo heel schrikbarend voor mij aangezien Kaya de eerste keer op bijna 450 zat en ze daar spraken over chronisch nierfalen. Wat zijn dan de te verwachten waarden bij een chronisch geval en zijn ze bij een acuut geval dan veel hoger?

Pantiani:
Nou we hadden in de oude woning eigenlijk geen planten en ze komen niet buiten dus bij Kaya is het geen plant geweest.
Ik heb wel net ontdekt dat we een dubieuze plant in de kamer hebben staan nl een Zamioculcas oid maar daar zijn de mening qua giftigheid over verdeeld. We hebben hem wel verkast naar een kamer waar de katten niet komen. Alleen heeft Binki er volgens mij niet aangezetten. Gaby vind hem wel erg lekker dus die houden we nu goed in de gaten.

Trouwens tips zijn altijd welkom hoor... Ondanks dat we eerder met dit bijltje hebben gehakt merk ik wel dat Binki heel anders is dan Kaya.

Ik neem hem in ieder geval mee naar de DA morgen. Als ik hier kijk bij de info dan voelt een acuutnierprobleem anders dan een chronisch nierprobleem dus zou ze het moeten kunnen voelen hoop ik. Weet niet of ze een echo kunnen maken bij deze praktijk. Weet wel dat het in Meppel mogelijk is dus kan daar altijd informeren of we langs kunnen komen.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wanneer het inderdaad acuut is, dan zou ik morgen rap laten spoelen. Dan kan de waarde nog een heel stuk zakken.
En ik hoop voor je dat het inderdaad meevalt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

DH --> :pdtfly2: --> E+ :pdtmail:

k weet niet of ze acuut van chronisch kunnen onderscheiden, gaat dat via een ureum waarde? of urine onderzoek?
vraag even naar de referentiewaardes van die crea en urea.. of via welk apparaat..

acuut kan in de loop van de tijd een eind herstellen, wij hebben twee van die tiepjes en dat is over de afgelopen twee jaar zeer behoorlijk bijgetrokken.
voor chronisch is ze eigenlijk veel te jong denk ik..

en ja, PKD vererft via de ouders en vaak via raskatzels en/of bastaarden en doorgaans zit er dan iets van genen van een (vaak Amerikaanse) pers in..

PKD geeft missch wel slechte nierwaardes maar bij PKD wordt de nierfunctie op een andere manier verminderd: door cystevorming in allerlei organen waaronder de nieren. en ik weet niet of die ace remmer dan juist niet averechts werkt....
je zou ff met je da kunnen overleggen of het raadzaam is fortekor te geven en anders via het Amerikaanse nierkattenforum, die weten dat vast wel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Sandra: zijn je jonkies/katten ooit bij dezelfde dierenarts geopereerd geweest....? :icon_shifty:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Ja zekers... de rest van de katten ook trouwens...
Alleen Joris en Gaby zijn ook bij een andere arts onder het mes geweest en van Poespoes weet ik het niet.

Maar Kaya en Binki zijn alleen voor de castratie/sterilisatie onder het mes geweest. Weet niet of ze toen Metacam als pijnstiller hebben gekregen en meegekregen.
Denk het wel want bij Joris kreeg ik dat ook mee toen hij geopereerd was aan zijn knie.
Maar voor binki is dat ergens okt 2008 geweest dus 3 jaar terug.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

oeps, ja.... maakt niet uit als het drie jaar geleden is.
beschadigd is beschadigd en zo'n katzel loopt dus al een tijd op zijn reservebandje....
eigenlijk onmiddellijk da-nierdieetvoer denk ik en spuitje voeren.. toch wel....
poes Mies heeft de afgelopen twee jaar strikt nierdieet gekregen en MacSam en klein beetje fortekor en tarwegras. daar wordt iedere 6 maanden bloedonderzoek bij gedaan en je ziet dat het in de loop van de tijd terugkruipt. maar haar nieren worden de rest van haar leven zo min mogelijk belast.
haar broer's crea zit ook weer binnen de referentie maar je ziet aan zijn ureum, dat hij niet al te veel eiwit aankan.. maar omdat-ie zo weinig eet (?at..) wordt dat weer rechtgebreid met tegenwoordig een keurige creatinine-waarde.
maar ik weet dat ook hij op een reservebandje loopt..
die hebben bij hun vorige dierenarts ongetwijfeld een metacam-oplawaai gehad, grrmbl..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Vandaag bij de DA geweest met Bor en Binki meegenomen. Gewoon omdat ik de fysieke bevestiging van schrompelnieren (chronisch nierfalen) wilde hebben en even zijn "start" gewicht wilde.
Zijn nieren zijn moeilijk te vinden erg klein dus ik accepteer de diagnose van chronisch nierfalen.
De behandeling is fortekor met nierdieet als hij dat wil eten anders moet er evt gekeken worden naar gewoon voer met ipa of dat andere middel.
Over 1 maand weer bloedprikken om de waarden te bepalen en te kijken hoe het gaat dan is er evt ook wat over het stadium van de ziekte te zeggen. Spoelen behoort tot de mogelijkheden als het noodzakelijk is en dat zou evt ook thuis kunnen als hij dat toelaat :-)
Getallen zet ik dadelijk in het daarvoor bestemde topic.
Bijkomend probleem bij Binki is behoorlijke bloedarmoede heeft.

Oh wat de DA trouwens zei en waar ik wel wat van stond te kijken is dat Whiskas senior qua fosfor een goed alternatief is als een kat geen niervoer wil eten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

even naar de waardes bloedonderzoek gekeken bij het andere topic.
is er via spotchem een aparte meting voor fosfor gedaan? je hebt niet zo veel aan de standaard maar je moet de apart fosfor ip (anorganische fosfor) hebben. dat is dus een aparte meting en die moet ook apart op de factuur staan.

het advies van je dierenarts mbt Whiskas is niet professioneel (aardig uitgedrukt). te hoog anorganisch fosforgehalte in nierkatten wordt veroorzaakt door slecht functioneren van de nieren en voer met te hoog fosforgehalte en/of veel rood vlees. en hoe roder, hoe hoger fosforgehalte.
fosfor is giftig voor het nierweefsel en moet onmiddellijk omlaag.

Bayer heeft daar met Renalzin een meer dan perfect middel voor en ik kan je mijn spuitbusje wel even uitlenen en ik zou daar onmiddellijk mee beginnen, want je moet proberen zoveel mogelijk nierweefsel te behouden.
ik denk niet dat hier sprake is van chronisch nierfalen maar van een (vergiftigings) klap dmw acuut nierfalen.
bevestiging van schrompelnieren krijg je doorgaans alleen met echo! en ik blijf een leeftijd van 3 erg jong vinden daarvoor.
zoek eens op Urémyl en/of MacSamuels niertonicum en ik weet niet of je in de buurt van Annet's dierenarts ergens bij Dodewaard geloof ik woont, dat is een geweldige nierfaal-expert..
http://www.whgdierenartsen.nl/Vestiging ... waard.aspx
want die ureum moet zo snel mogelijk omlaag en de ervaring met die middelen hier is goed.

nierschade door acuut nierfalen is niet progressief maar je moet de nog aanwezige niercapaciteit de rest van zijn leven zo veel mogelijk ontzien en koesteren.
een paar etmalen spoelen om te proberen om het systeem schoon te krijgen zou een goeie start van de behandeling kunnen zijn, maar ik krijg zo langzamerhand beetje kromme tenen van de adviezen van je dierenarts...
second opinion en verdere behandeling overhevelen..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Sandra, ik las je bericht gisterenavond en ik heb er eerst een nachtje over moeten slapen want ik snap hier werkelijk niets van. Niet van jouw dierenarts maar (helaas) ook niet van jou. :-(
Met zulke hoge waardes ga je toch niet alleen Fortekor en nierdieet geven?! Dat is het vervolgtraject. Eerst moet Binki gespoeld worden en dan liever niet onderhuids, maar twee- of driedaagse opname, dat is zoveel effectiever!
Je gaat in dit stadium toch geen maand wachten?

En ik ben het met Adriana eens: chronisch nierfalen op zo'n jonge leeftijd? Vind het heel wonderlijk. Welke verklaring gaf jouw da voor het feit dat zo'n jonge kat al chronisch nierfalen heeft? Aangeboren?
Bloedarmoede had Noa ook en ik heb voor haar een anabole-injectie gehad.

Ik geef nu sinds een week ook aan Cochi Mercurius Corrosivus d6 en bij hem onmiddellijk hetzelfde resultaat als bij Noa: (nog) veel betere eetlust. Dus ook bij hem werkt het. Of het ook onzichtbaar werkt, namelijk dat de nierwaardes stabiel blijven, weet ik pas wanneer we weer bloed gaan prikken en dat wordt niet eerder dan over een paar maanden want Cochi is steeds gestresster bij de dierenarts.
Het is echt een geweldig middel!
Ik roep dit steeds en blijf dit roepen, maar voel me een beetje een roepende in de woestijn want ik geloof niet dat iemand in dit topic haar nierpatiënt al dit medicijn geeft. Zo jammer!

Iets off-topic: woensdag moeten we met Amber naar Mandigers in de Wagenrenk voor een gastroscopie. Amber heeft een hele geschiedenis van spugen; ik heb nu Moderin gekregen en ze had al een week niet meer gespuugd, dus ik stond op het punt om de afspraak af te zeggen, maar helaas, vanmorgen spuugde ze weer.
Op de kop af een jaar geleden (ook op woensdag, maar toen dus de 17e) zaten we rond die tijd ook in de Wagenrenk bij Mandigers en toen kregen we Noa's onheilstijding. Ik hoop dat het nu allemaal zal meevallen en dat het met een simpel pilletje te verhelpen is.
Maar dat het op dezelfde dag is, geeft me toch een beetje de kriebels. Ja, bijgelovig. :eeh:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee hoor, je bent helemaal geen roepende in de woestijn, Annet ;-) ...!
wij gaan binnenkort met poes Mies naar Dodewaard om eens rustig met da-Westerhuis naar het verloop in haar waardes te laten kijken en advies te krijgen.

((maar ze moet eerst volgende week langs de dierentandarts (samen met het controle bezoek van haar broer Enzo, samen op stap hihi!) voor een check want bij haar staan de kiesjes ook erg laag, alleen zag ik daar niks ernstigs, maar dat kan dus onder het tandvlees zitten en na de beetje debacle met Enzo wil haar baasje absolute zekerheid..))

en omdat jij er zulke goeie ervaringen mee hebt, heb ik vanmorgen even door je berichten geschoffeld om Westerhuis te vinden en precies na te lezen wat jouw informatie daarover was. en ik weet dat je het regelmatig aanroert (ja, ik lees je berichten heus wel hoor..)
en dan volgt dus die link in het bericht van Sandra en ik was vroeg op want de bengels leven nog in zomertijd....
en ik schaar me achter je, wil je die nieren niet nog verder naar de bliksem helpen, dan snel en adequaat ingrijpen. en dat liever niet/niet bij deze dierenarts..... Whiskas laag fosfor..... heb al veel onzincitaten van da's hier op het Forum gelezen en deze scoort ook weer hoog .. maar triest vind ik het wèl..

Sandra, hoop toch dat je snel tijd vindt om heel goed in te lezen of na te denken over onze ervaringsadviezen.. geen tijd te verliezen hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Ik neem alles wat ik hier lees mee in mijn hoofd en kijk naar wat haalbaar is voor mij en voor Binki. Ik ga geen maand op mijn kont zitten wachten maar hou Binki goed in de gaten en als ik het niet vertrouw, hij slecht is zal ik niet wachten met het ondernemen van actie.

Over het soort nierfalen kun je vragen en twijfels hebben. Maar als het van de metacam is, zoals eerder geopperd, dan lijkt het me zeker niet acuut aangezien het al bijna 3 jaar terug is dat Binki dat kreeg. Op de site hier staan afbeeldingen van hoe een acute nier en een chronische nier eruit zien. De acute laat een vergrote nier zien aangezien die van Binki zeker niet vergroot aanvoelt maar erg klein en gezien zijn nierwaarden geeft de DA aan dat het chronisch is.

Ik weet niet hoe het zit met de fosfor in Whiskas. Wat de DA aangaf is dat als hij geen niervoeding wil eten er gewoon voer gegeven kan worden met ipa of renzalin. Als ik dan naar commercieel voer zou kijken dan is Whiskas senior (weet niet nat of droog) wat betreft fosfor een goede. Ik kan de fosfor waarden van Whiskas nog niet achterhalen dus weet niet of dit klopt of niet. Natuurlijk zou ik in dit geval wel ipa of de andere erbij moeten geven.
Naar wat ik begrijp binden deze het fosfaat in het voer ik weet niet of ze ook het in het bloed aanwezig fosfor binden en afvoeren. Als ze dat niet doen dan heeft het geen zin om dat geven lijkt mij.

Ik kijk momenteel naar hoe Binki is en zich gedraagt en zoals al aangegeven als ik het idee heb dat het slechter gaat dan trek ik aan de bel. De DA waar ik nu ben kijkt naar het dier en vind het belangrijk hoe hij oogt.

Om je weer in te lezen, info te vinden en zelf niet gek te worden heb ik de tijd nodig om ea op een rijtje te zetten en zo helder voor ogen te hebben. Paniekvoetbal heeft helemaal geen zin en daar help ik mijn monstertje zeker niet mee!

Mercurius Corrosivus d6 klinkt goed wat doet precies en waar is het evt te krijgen als ik het zou willen halen.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Mercurius Corrosivus D30 (foutje :oops: ; gaf Noa en Cochi vanmiddag hun pilletjes en zag toen dat het 30 is en geen 6 - hoe ik daar bij kom??)., heb ik gekocht via homeopatisch dierenarts Atjo Westerhuis (AW) in Dodewaard. Hij heeft ook MacSamuel ontwikkeld.

Toen bleek dat MacSam niets deed bij Noa ben ik gaan googelen en zag dat WHG-dierenartsen in Rotterdam het ook gaven aan katten met nierfalen. Toen heb ik hen een paar vragen gesteld over MacSam en kreeg toen antwoord van AW ook WHG-dierenarts maar nu in Dodewaard. En hij schreef mij voor Noa MC D30 voor.

Het liefst zag hij dat ik met Noa naar Dodewaard kwam, maar toen ik aangaf dat ik dat ivm stress liever niet deed, kon het ook per e-mail en moest ik Noa's medisch dossier opsturen en zoveel mogelijk achtergrond info geven. Dat heb ik dus gedaan en daar was hij errug blij mee want hij moest zich door 5 pagina's worstelen :lol: "tja, heb ik zelf om gevraagd", was zijn reactie.

MC D30 is een humaan middel en wordt bij mensen gebruikt voor tandvlees- en andere mondproblemen (wanneer je op de VSM-site kijkt op Mercurius (geen Corrosivus) komen zeer onsmakelijke "ziektes" voorbij), maar kàn (met de nadruk op kan) ook de verdere achteruitgang van chronische ziektes stopzetten en dus zelfs verbeteren wat ik bij Noa heb gemerkt.
AW is nog tot 21 november op vakantie. Ik zou er gewoon eens een mailtje aan wagen.

En natuurlijk beslis je zelf welke behandeling je Binki wilt geven en van paniekvoetbal is geen sprake. Maar je weet toch ook wat spoelen gedaan heeft bij zowel Noa als Patiani?!
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Ik weet wat spoelen heeft gedaan voor Noa en Pantiaan en ook wat het voor Kaya deed. Althans de 3 of 4 onderhuidse vocht toedieningen omdat ze uitgedroogd was. Bij Kaya ging alleen de crea wat omlaag en op het Ureum had het geen effect.

Als ik in haast allerlei dingen ga aanschaffen en langs dierenartsen ga om maar info te krijgen etc dan wordt dat voor mij paniekvoetbal. Iets waar ik helemaal niet tegen kan en mezelf behoorlijk de vernieling mee in kan werken en daar heeft Binki op dit moment niets aan.

Ik heb mijn oude dierenarts een mail gestuurd, de situatie voorgelegd en om advies gevraagd. Zal zien wat daaruit komt. Verder heb ik de huidige DA een mail gestuurd met de vraag of het mogelijk is nu iets te doen tegen de hoge fosfaatwaarde en of spoelen een optie is om ea te verlagen.

Zal kijken of ik het medisch dossier van Binki kan krijgen en bij de DA in Dodewaard informeren. Het lijkt me ivm de stress niet verstandig om er met Binki heen te gaan.

Op dit moment maak ik me eerlijk gezegd meer zorgen om de bloedarmoede dan het nierfalen omdat ik het idee heb dat hij daar meer "last" van heeft dan van zijn nieren.

Hill's brokjes gaan er goed in van het proefzakje van 100gram is nu nog ca 1/3 over en hij heeft er gisteravond maar een klein beetje van gehad. Dus hij zal vandaag zo'n 50gram brokjes gehad en ca 1/3 zakje RC Renal natvoer. Na de brokjes wil hij graag direct drinken en het gebruik van de waterfontein is dan ook in eer hersteld.

Adriana geeft jij de renzalin ook bij nierdieet voer? Want als ik het zo lees dan bind het fosfaten uit de voeding. Vraag me dan ook af of het effectief is bij het verlagen van de fosfor wat al in zijn bloed zit.
Plaats reactie