Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Ik hoop dat de antibiotica aanslaat en Patiaan snel van de pijn af is.
Wel fijn dat je deze week vrij bent en zo een oog in het zeil kan houden.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Van Groene Os hebben ze Blaas en nier compositum, dat werkt goed moet ik zeggen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

maij schreef:Nou lieve mensen...
Hier een herintreder als ik de da mag geloven...
We mogen opnieuw de strijd aan en in dit geval met onze jongste Binki.
Ben boos :evil:
Sandra: Hoe boos? Verdrietig? Met andere woorden: welke waardes? En hoe oud is Binki? Toch niet weer zo'n jonge kat net als Kaya, mag ik hopen?

@Patiani: had je al een beetje gemist en dan gaat het kriebelen: er zou toch niets........... Hopelijk valt het mee en slaat de AB snel aan!
Ilovesiamesecats schreef:Van Groene Os hebben ze Blaas en nier compositum, dat werkt goed moet ik zeggen.
Ik heb ervan gehoord, maar je kunt nou eenmaal niet alles geven wat er op de markt komt :lol: Wat doet het precies?
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Tonicum bij blaas -en nierproblemen

Eigenschappen:
Blaas- en Nier compositum heeft een regulerende werking op de urinewegen. Het bevordert het oplossen van kleine nierstenen of niergruis en blaasstenen, stimuleert de vochtafdrijving en urineproductie, werkt ontstekingsremmend en diuretisch. Het kan ingezet worden bij alle blaas- en nierproblemen of klachten veroorzaakt door het minder functioneren van de blaas en/of nieren, zoals blaasontsteking, nier- en blaasstenen.

Eigenschappen per ingrediënt:

- Solidago: heeft een diuretische werking, gaat blaas- en nierstenen tegen en werkt ontstekings-remmend.
- Orthosiphonis: stimuleert de uitscheiding van urine uit de nieren.
- Uva ursi: werkt als een desinfectans voor de urinewegen.
- Betula: wordt toegepast wanneer een grote urineproductie wordt gevraagd zoals bij een bacteriële infectie.
- Berberis en Hydrastis: hebben een synergetische werking. Beiden werken als des-infectans van de urinewegen en tegen urinewegpijnen.
- Echinacea en Uncaria: hebben een immuunmo-dulerende en antiseptische werking. Beiden bestrijden tevens oedeemvorming.
- Cantharis: wordt ingezet bij pijnlijk en niet volledig urineren.


Dosering:
Paarden en pony's: 2 maal daags 25 druppels
Honden en katten:
honden > 25 kilo: 2 maal daags 12 druppels
honden 10 tot 25 kilo: 2 maal daags 7 druppels
hond & kat < 10 kilo: 2 maal daags 5 druppels

Het geniet de voorkeur om de druppels buiten de voertijden om te geven. Dit kan eenvoudig geschieden door het compositum op een stukje brood te druppelen en op die manier toe te dienen.

Langdurig gebruik mogelijk (langer dan drie maanden) maar dan wel om de drie weken een stop van een week inlassen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ja, dat heb ik ook gelezen, maar jij schrijft dat jij er goede ervaringen mee hebt en dus ben ik benieuwd naar jouw ervaringen? Wat waren de nierwaardes van jouw kat en hoe waren ze na gebruik van dit middel?
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dat weet ik niet, ik weet wel dat het heel slecht met hem ging en met die druppels ging het beter. Hij werd helderder, plassen ging beter en hij zag er uit als een jong katertje.
Achteraf zou ik willen dat ik hem versvoer had gegeven en niet de koolhydraatbom van RC Renal... :roll:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Cerna schreef:Sandra: Hoe boos? Verdrietig? Met andere woorden: welke waardes? En hoe oud is Binki? Toch niet weer zo'n jonge kat net als Kaya, mag ik hopen?
Ronald (vriend) heeft de DA gesproken die belde om de uitslag van het bloedonderzoek door te geven (hij kreeg een snaptest, niertest en het is naar utrecht gegaan voor evt autoimmuumziektes).
Ronald is niet zo goed in waardes en de assistente die ik aan de lijn kreeg had de waardes zo niet bij de hand. Donderdag moet ik met Bor hond naar de DA en dan vraag ik de waardes op.
Crea zat in ieder geval rond de 400 en ook de fosfor was hoog heeft ronald uit het verhaal opgemaakt.

Leeftijd is niet helemaal bekend maar hij is als "kitten van een aantal maanden" door ons van staat gehaald in 2008. Zeg maar 3 jaar dus. Nog jonger dan Kaya en dat is iets om behoorlijk ziek van te worden.

Lullige is dat ik er heen ging met hem en Bor omdat hij slecht at en ik dacht dat er misschien toch iets met zijn tandjes zou zijn of een ontsteking... Nooit aan die ***ziekte gedacht.
Laatst gewijzigd door maij op 08 nov 2011 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Ilovesiamesecats schreef:en niet de koolhydraatbom van RC Renal... :roll:
RC renal is meer dan uitstekend nierdieetvoer.
de eiwitgehaltes in rauw vlees zijn veel/veel te hoog voor (chronische) nierfaalkatten en als hij ergens last van heeft gekregen (misselijk = hoge urea) dan is het hoogstwaarschijnlijk en zeker weten niet van RC renal.
op te hoge anorganische fosforgehaltes werkt Renalzin/Bayer heel erg goed, binnen een maand doorgaans weer binnen de referentie en te hoge fosfor is bijzonder slecht voor nierweefsel want giftig.
en pas als je de fructosaminewaarde laat meten weet je of je katzel 'last' heeft gehad van een koolhydraatbom.. maar uit mijn eigen bss-metingen (had met MoMo een gecombineerde nierfaal/suikerkat) weet ik dat RC renal geen negatieve invloed heeft op het bloedsuikergehalte.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik heb mijn kater nooit stabiel gekregen door de RC, nooit gesnapt waarom maar later las ik pas hoeveel koolhydraten er in zitten. Hij heeft in de bijna 5 jaar bijna nooit een stabiele periode gehad.

Toen was het kiezen uit diabetesvoer of voer voor zijn nieren. Nu zou ik kiezen voor versvoer, en van Carnibest heb je er een speciaal voor diabeteskatten.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

versvoer....? maar dan niet voor nierfaalkatten en insuline kun je makkelijk bijspuiten of dosering ophogen (in het geval van lantus en goed bloedsuiker meten en bijhouden) en dan kun je die soort 'ontsporingen' in voer makkelijk compenseren. in RC renal zit uitstekend opneembare arginine, dat ervoor zorgt dat insuline beter zijn werkt doet en het ondersteunt de alvleesklier.
en ik heb met een combikat de nierproblematiek altijd boven de diabetes-ontsporing gesteld. MoMo is van die drie jaar de meeste tijd in remissie geweest! (d.i. zonder externe insuline) en dat had te maken met de combi RC renal en RC diabetics.
patiani-guusje schreef:Net even erg schrikken hier.
k zou bijna lieve Patiaan over het hoofd zien! jasses en ik hoop dat het niet ernstig is en dat het zakt en ik heb de grijstijgers aan het duimen gezet.... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ja uiteraard heel veel sterkte, zo jong en dan al zo ziek... bah.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ilovesiamesecats schreef:Dat weet ik niet, ik weet wel dat het heel slecht met hem ging en met die druppels ging het beter. Hij werd helderder, plassen ging beter en hij zag er uit als een jong katertje.
Achteraf zou ik willen dat ik hem versvoer had gegeven en niet de koolhydraatbom van RC Renal... :roll:
Noa is meer dan helder (soms iets te helder :-P ), plast uitstekend en is met 4 jaar een jonge poes die zich ook dusdanig gedraagt. Groene Os heeft prima producten, maar deze voegt dus niets toe in mijn geval.
En versvoer bij een nierfaalkat zou ik ook niet doen. Misty van Bella doet het er goed op, maar de meeste nierpatiënten worden er alleen maar zieker van.
Ronald is niet zo goed in waardes en de assistente die ik aan de lijn kreeg had de waardes zo niet bij de hand.
Hoezo? Werken ze daar nog niet met een computer??? :???:
Donderdag moet ik met Bor hond naar de DA en dan vraag ik de waardes op.
Crea zat in ieder geval rond de 400 en ook de fosfor was hoog heeft ronald uit het verhaal opgemaakt.
Ik zou niet tot donderdag wachten wanneer de crea rond 400 is. Dat is knap urgent. En 3 jaar is dus afschuwelijk jong! Heeft hij iets geks gegeten, pas medicijnen gehad?
Heeft de da het helemaal niet gehad over acuut nierfalen of PKD-vermoedens?
Nooit aan die ***ziekte gedacht.
Nee, daar denk je niet aan bij een jonge kat. Dat kwam bij mij ook als donderslag bij heldere hemel.

Maar wat ga je nu doen? Spuitjevoeren? Of eet hij nog wel wat zelf? Ik weet dat je geen fan bent van spuitjevoeren, maar je weet inmiddels dat eten heel belangrijk is voor nierfaalkatten.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Jeetje Sandra, las er in de haast overheen: wat erg voor jullie.. weet niet zo goed wat ik verder kan zeggen. Kan me voorstellen dat je hier ziek van bent zo kort na jullie vorige verlies... Heel veel sterkte weer en hoop dat t alemaal nog meevalt.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Nou ik weet niet zeker hoe ze werken qua administratie dat zal ik ook eens vragen als ik er ben. Dit was de eerste keer bij de DA niet eerder nodig gehad sinds de verhuizing (maar dat is niet zo raar aangezien dat nog geen 2 maand terug is). Deze staat goed bekend in de omgeving maar heb niet de indruk dat het een hele moderne kliniek is. Maar goed als de DA goed en betrokken bij dieren is dan is dat voor mij belangrijker.

Weet dat 400 niet goed is was met kaya ook zo (hoger nog).
3 jaar is belachelijk jong vandaar dat ik donderdag dus ook even over de verschillende soorten nierfalen wil praten met de DA. Ik heb de DA niet zelf gesproken anders had ik dat aan de telefoon gedaan... Dat is als ik niet met stomheid geslagen zou zijn.
Hij heeft geen medicijnen oid gehad waar het door zou kunnen komen. Denk dat ik Binki donderdag meeneem zodat ze hem weer kan zien en even de nieren kan voelen.

We zijn meteen met fortekor begonnen (dat hadden we nog van Kaya), zorgen dat hij genoeg kan drinken en geven hem op dit moment eten wat hij wil eten Happy Cat gaat er erg goed in hoewel het niet de niervariant is.

Ik probeer alles voor mezelf op een rijtje te zetten en vergelijking te trekken met Kaya maar katten zijn niet te vergelijken. Binki doet geen grote plassen, is alert, knuffelig, loopt me steeds achterna en wil graag water drinken. Eten gaat super vandaag ben ik erg blij mee ook al is het niet het beste voer voor hem ben ik blij dat hij eet. Ondertussen gaan we op zoek naar niervoer wat meneer wil eten en probeer ik mezelf niet gek te maken.

@patiani
Ja iets minder dan een jaar gelden kregen we diagnose bij Kaya.
Hoop niet dat het een trend wordt want dan zijn we over 5 a 6 jaar al onze katten kwijt *zuur lachje*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, PKD zou kunnen met die 400 creatinine (dat hebben normale chronisch nierfalers niet als het hier een spotchem-meting betreft ....)

dan zou je toch wel even moeten uitkijken met het geven van benekor/fortekor..
eigelijk om zeker te zijn zou je een echo kunnen laten maken, dan heb je zicht op de huidige situatie en hoe de eventuele cystevorming zich verspreid heeft - en nieren kunnen daarbij veel minder zijn aangetast dan andere organen..
PKD is een genenkwestie en als je katzels van dezelfde ouders hebt, dan kunnen ze het allemaal min of meer hebben. het verloop kan grillig zijn en de mate waarin ook..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie