Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Poeh, het is inderdaad gelukt.
Zijn blaas was vanochtend voldoende gevuld om het aan te prikken. De da voelde zijn blaasje om te gaan prikken en wat denk je, laat hij zijn urine lopen op de behandeltafel :???: Het valt ook niet mee om met een blaasontsteking je urine op te houden.

Na 30 min. wachten kon de da alsnog de punctie doen.
Ik ben benieuwd naar de uitslag.

Ik zal de knuffels zeker doorgeven ;-)

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

we duimen voor een goeie uitslag voor die arme Casper! lees je ook alle blaasontstekingstopics mee? missch staat daar ook nog heel handige info voor jullie in!

intussen hebben we de uitslagen bloedonderzoek van Enzo en het valt me over de hele linie mee.
creatinine is weer gezakt en verder lopen alleen de leukocyten echt uit de pas en dat is begrijpelijk met die tandvleesontsteking.
wat betreft zijn nieren kreeg hij afgelopen jaar voor een groot deel nierdieetvoer (vrij verkrijgbaar bv nierdieet van HCat, geen da-voer zoals k/d), dat zijn nieren spaart. dat is voer met wat lagere eiwitgehaltes, deels voorverteerd maar met wat hoger gehalte aan zetmeel/kh's (geen tarwe) en ander plantaardig spul.
en langzamerhand denk ik dat zowel zijn zus poes Mies als hij last hebben gehad van acuut nierfalen ooit..

zijn gemiddelde bloedsuiker (fructosamine) over de afgelopen drie weken was goed en Enzo is het bewijs dat er een groot verschil zit in de behoefte+vertering bij de diverse katten van eiwitten en zetmeel/kh's.
als ik Maks en Enzo voer geef met veel hoger dierlijk eiwitgehalte (vanaf 32% tot 45% zeg maar de Orijen, Acana, sommige Porta's), dan krijg ik binnen een etmaal stinkende ontlasting en zelfs malaise en komen ze ook hun slaapbak niet meer uit..
zij eten de sensible voeders, huid+vacht van Sanabelle en Almo holistic en natvoer met rond 10% eiwit of lager.
en hun stofwisselingssysteem/alvleesklier kan dat, gezien hun fructosaminewaardes prima aan, blijkt.

Enzo's schildklier zakt gestaag (van half jaar terug T-4 was 27 naar 22 nu), dus moeten we dat de komende jaren goed in de gaten houden. hij mist al één schildklierlob en er is met de ra jodiumbehandeling ook het nodige goeie weefsel vernietigd. op dat punt gaat het nog wel goed met hem want hij heeft > 100 gehad. alleen zou het nu stabiel mogen worden en niet verder moeten zakken. ik zal zijn behandelaar bij De Lingehoeve een mailtje sturen met een paar vragen.

Enzo kan verhuizen van Pluis naar een gebitsbehandelingstopic..
zal snel een afspraak maken voor de dierentandarts, die de gegevens bloedonderzoek al doorgemaild heeft gekregen en neem al jullie goede raad en adviezen (waarvoor dank-je-wel ;-) ) mee.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Fijn dat het met Enzo zo goed gaat! En dat dankzij de uitstekende verzorging die hij en jouw andere katten krijgen :eclap:

Bij Knaake is hij in heel goede handen, dus dat zal ook wel goed komen.

En de duimen draaien nog steeds voor Casper!
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Wat een goed nieuws over Enzo :smile:

Het blaastopic is een goede tip, dank je.
( ik laat jullie nog wel de uitslag van de urinekweek weten).

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Wat fijn om te horen Adriana! Dan weet je weer waar je het allemaal voor doet! Geef Enzo maar een dikke knuffel!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
borisenshrek
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door borisenshrek »

Zo''n 5 maanden geleden is bij mijn lieve Boris (5jaar oud) , nierfalen geconstateerd. De eerste dierenarts waar ik al jaren met hem kwam, zei dat ik hem beter in kon laten slapen. Echter Boris kwam op mij nog dusdanig 'energiek' en levenslustig over dat ik besloot om advies bij een andere dierenarts te vragen. Die gaf Boris een infuus en Benakor tabletjes met een nierdieet mee. Boris werd in hele korte tijd een heel andere kat en genoot met volle teugen van deze zomer in de tuin. Lekker in het zonnetje liggen en zich oprollen en heel veel spinnen. Hij leek echt gelukkig.
Wel bleef hij nogal mager, maar hij was minder mager dan voorheen en at goed.

Woensdag en donderdag viel me op dat Boris bijna niets meer at, en ook heel erg uit ze bekje rook.
Dus terug na de dierenarts en bloed laten prikken. Boris weegt nog maar 2,7 kg en ik voel ze botjes overal uitsteken. Als ik hem over ze ruggetje aai voel ik alle wervels :(En het is ook zo snel gegaan, echt in 2,3 dagen tijd. Zijn ureum was de vorige x 500 en nu 900 , daarbij bleek hij ook nog bloedarmoede te hebben en zijn bekje zat vol met tandsteen en ontstekingen.
De dierenarts heeft nog met een soort tangetje iets van dat tandsteen weg gepakt ma toen dat te pijnlijk werd gestopt.

Verder is er niets gedaan en werd gezegd dat ik Boris nu mocht voeren wat hij maar wil hebben, ook als is het niet voor nierkatjes. Dus thuis de gewone brokken gegeven en daar viel hij op aan!
Deed me echt goed om te zien. Ook drinken en plassen doet hij nog.
Gister at hij al minder, echt maar enkele brokjes over de dag verdeeld en van de royal canin renal nat voer, likt hij alleen de saus op. Verder slaapt hij veel en loopt af en toe naar het aanrecht (kraan!) en de badkamer (doucheputje). Ook is hij wat wankel op de been, maar valt niet om en springt nog gewoon op het aanrecht enzo.

Vannacht heeft Boris eenmaal overgegeven, maar verder niet.
Vanochtend zijn tabletje nog gehad en btje melk gedronken.
Nu ligt hij op de vensterbank. Als hij echt slaapt dan ligt hij op zijn zij opgerold zeg maar, maar nu ligt hij veel op zijn pootjes opgevouwen zeg maar, ziet er in ieder geval minder ontspannen uit..

Ik vraag me zo af of Boris nu lijdt:(
Ik ben kapot van verdriet maar wil wat het beste, minst pijnlijke, is voor hem, alleen weet ik niet wat dat is.

Hopelijk zijn er mensen die tips hebben voor mij.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Melanie, heel akelig om te moeten lezen dat het met Boris slecht gaat. Maar.........en wat ik nu ga zeggen is heel onaardig en vooral wanneer je verdrietig bent is het helemaal niet leuk om te moeten horen.....maar ik doe het toch.

Dit schreef ik op 18 mei (en een dag daarvoor hadden Adriana en Patiani/Guusje een soortgelijke vraag achtergelaten):
Cerna schreef:Melanie, heb je de uitslag al? En hoe gaat het nu met Boris?
Je had allerlei vragen gesteld en wij doen ons best om jou antwoord te geven, dat kost ons tijd maar dat geeft niet want je weet in welke situatie zich iemand bevindt en hoe wanhopig je op zoek bent naar mogelijkheden om het leven van je nierpatiënt nog wat aangenaam te maken. En vervolgens hoor je niets meer, geen enkele reactie van jouw kant.

Pas 5 maanden later kom je terug op het forum, weer met een , ook voor ons, heel akelig bericht want het is ook mijn toekomst met Noa waar ik liever niet te veel aan wil denken. En dan wordt van ons verwacht dat we weer met antwoorden komen.
En ik heb hier geen zin meer in. Sorry.

Ik hoop voor je dat je Boris nog even bij je mag hebben want hij is nog veel te jong, maar wanneer ik jouw bericht lees dan is hij heel erg ziek en vrees ik het ergste. :-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

borisenshrek schreef: Ik vraag me zo af of Boris nu lijdt:(
Ik ben kapot van verdriet maar wil wat het beste, minst pijnlijke, is voor hem, alleen weet ik niet wat dat is.

Hopelijk zijn er mensen die tips hebben voor mij.
ja, die heb ik wel..
dit lijkt me laatste fase nierfalen, k vermoed dat hij nu bezig is met uitdrogen en dat is heel naar en pijnlijk.
kies voor je dier en geef hem zo snel mogelijk een zachte dood. desnoods bij de weekeinde-dierenarts want dit is voor je lieverd echt geen leven meer!

en verder kan ik alleen maar beamen wat Annet hierboven schrijft..
en dit is eigenlijk ook wel voor allerlei andere baasjes:
wij doen ons best voor jullie en dat schudden we vaak ook nog niet uit ons mouw,
kost ons best wel de nodige tijd, doen we graag voor jullie dieren en het is dan wel prettig om iets terug te horen/lezen..

k wens je veel sterkte de komende verdrietige tijd!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
borisenshrek
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door borisenshrek »

Beste Cerna,

Het klopt inderdaad dat ik toendertijd, door persoonlijke omstandigheden, niet meer in staat was om nog te reageren hier op het forum. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat geen prettige indruk bij jou achterlaat, mijn excuses dan ook hiervoor.

Bedankt voor jullie reactie, ik ga denk ik zo de dierenarts bellen want hij heeft niets meer te missen en wil inderdaad onnodig lijden voorkomen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Enzo mag donderdag aanstaande naar de dierentandarts
en bij het maken van de afspraak maar gelijk over metacam en antibiotica begonnen..
het antibiotica-advies dat dierentandarts Knaake nu aan dierenartsen geeft is niet twee weken antibiotica voorafgaand aan de operatie, maar een uur tot half uur voorafgaand aan de operatie.
en daar zit wat in als ik daar goed over nadenk..
uiteindelijk moet je vieze bacteriën pas bestrijden als ze het systeem binnenkomen en niet preventief, want dan valt er niks te bestrijden en mol je alleen maar darmflora....

en als je dan toch AB geeft, dan heeft een ontstekingsremmer weinig zin want dat vang je met de AB op. dus een opiaat o.i.d. en niet het vermaledijde M.
en zal ie een heel klein beetje pijn hebben, dat heb ik ook wel eens en dat weegt mijns inziens niet op tegen het risico van nierfalen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Veel sterkte Melanie !
Heeft Boris ooit een infuus gekregen tegen de uitdroging ?

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Melanie, veel sterkte! Adriana, verhaal over de antibiotica klinkt heel logisch. Wens jou en Enzo veel succes donderdag. Blijven toch spannende dingen. Volgende week maandag is mijn hond Sophie ook aan de beurt voor een tandsteenbehandling. Ik heb ervoor gekozen vooraf bloed te laten prikken om elk risico uit te sluiten, ook op advies van mijn Da. Ookal is ze pas 5 jaar, zeker weten doe je het nooit.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door som1980 »

Zijn er hier nog mensen die een strip fortekor en twee steriel verpakte naalden kunnen gebruiken? Heb ook nog 3/4 flesje uremyl over..
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

@Adriana: Succes donderdag.
@Pantiani: Goed te lezen dat het goed gaat zodat jij lekker een dagje weg kan.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Dank je wel Maij! Het was inderdaad een heerlijke onbezorgde dag, na maanden van zorg best wel even heel erg lekker ;-)

Borisschrek: Ondanks je verdriet wil ik toch ook even het volgende kwijt... jammer dat je nu ook niets van je laat horen. Moet toch regelmatig aan jou en je kat denken merk ik, en mis dan een toch een stukje van jou op het forum over hoe het nu gaat. nogmaals ik begrijp dat je het moeilijk hebt, en wens je (als je dit leest) veel sterkte, want ik vrees na je laatste bericht dat je dit hard nodig hebt...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie