Noa schreef:Ik heb ook een vraagje, hopelijk stel ik 'm in het juiste topic.
Ik heb mijn 4 kittens gekregen toen ze 7 weken oud waren. Ik vond dit eigenlijk te vroeg, maar het baasje van de moederpoezen ging onverwachts op vakantie
Het zijn 3 broertjes en hun nichtje en ze zijn altijd bij elkaar geweest.
Ze zijn nu bijna 11 weken, en ze spelen vaak heel ruig met elkaar, bijten in elkaars koppie en pootjes etc. en ik hoor ze ook vaak mauwen als ze zo hard met elkaar "spelen".
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet, in het begin heb ik het maar genegeerd, dacht ze aan het uitvechten waren wie de baas is. Maar nu haal ik ze wel eens uit elkaar omdat ik het te ver vind gaan. Ze sputteren dan enorm tegen en soms krijg ik een krab.
Een van de katertjes valt nu iedere keer mijn hand aan als ik hem wil aaien. Hij gaat dan op zijn rug liggen en pakt mijn hand vast en bijt er dan in. Als ik hard "AU!" roep is hij meestal wel weg, maar toch doet hij het iedere keer weer. De andere kittens zijn meestal wel heel vriendelijk naar mij toe.
Is het niet zo dat kittens ook nog van elkaar leren hoe ver ze kunnen gaan? En wat kan ik het beste doen als ze zo hardhandig met elkaar spelen?
Dit verhaal komt mij bekend voor. Sinds een week hebben wij ook 2 kittens. Het zijn 2 mannetjes, van 8-9 weken oud, ze komen uit een nest van 7 (6 mannetjes, 1 vrouwtje). Het gastgezin wou ze beide in 1 huis plaatsen, omdat de ene kat (timon) zich optrok aan de andere kat (pumba) en het echte maatjes zijn. Timon heeft tijdens de eerste weken veel te verduren gekregen van een andere broer uit eht nest. ze Doen veel samen, achter elkaar aan rennen, stoeien, slapen, schoonmaken en kroelen bij de baasjes.
Het stoeien/spelen gaat soms wat ruig, met een beetje gemiauw heen en weer. De laatste paar dagen lijkt het wel of vooral Timon bepaalde speeltjes 'beschermt'. Vooral als Timon een bepaald speeltje in zijn mond heeft en Pumba komt dichter bij dan begint Timon te grommen en wordt er soms een beetje gevochten. Als pumba niet reageert dan probeert Timon hem een beetje uit te dagen door vlak voor zijn neus met het speeltje te spelen, als pumba dan reageert begint Timon te grommen en rent vervolgens weg. Als wij het speeltje afpakken is er geen gegrom meer en gaan ze weer wat anders doen (samen of alleen).
Het gekke vinden wij dat het vooral Timon is met dit gedrag, omdat het gastgezin ons vertelde dat Pumba wat dominanter is. Pumba lijkt ook niet zo goed te weten wat hij ermee aan moet of iets dergelijks, na zoiets zien we ze eigenlijk voor het eerst dingen apart doen (eten, slapen). Wat is nu het beste omte doen? de speeltjes laten liggen en ze het lekker laten uitzoeken? Of na een bepaalde tijd de speeltjes even afpakken?
Misschien dat wij ons zorgen maken om niks, maar we zouden het jammer vinden als de relatie tussen de 2 katers op een gegeven moment 'verpest' is en dat wij er iets aan hadden kunnen doen op jonge leeftijd.
De enige eventuele reden voor dit gedrag dat wij kunnen verzinnen is dat wij een verjaardag hebben gehad, we hebben ze geprobeerd een rustig plekje te geven, maar je weet hoe dat gaat, familie en vrienden willen ze toch even zien, even aanraken, even diep in de oogjes kijken, ze met speeltjes gek maken, etc.