Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Heel verstandig!! Ik denk wel dat een narcose voor een heel jong katje een stuk riskanter is dan voor een wat oudere kitten van boven de 6 maanden. Die hebben toch al heel wat meer weerstand!
Kijk, dat ze bij een sterrilisatieproject zo jong mogelijk sterriliseren, dat kan ik heel goed begrijpen. Het voordeel bij zoiets is dat de kans dat poezen zwanger raken voor de sterrilisatie eigenlijk niet aanwezig is. Daarnaast is het goedkoper omdat ze minder narcose nodig hebben. Dus voor zo'n sterilisatieproject zitten er inderdaad voordelen aan.

Ik zou gewoon wachten tot een maandje of 6. De kans dat een poes daarvoor al zwanger raakt is zéér gering.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik zou het ook niet doen hoor, ik zie geen voordelen voor Sumi, eerder nadelen...
Ze is nog zoooooo klein, mijn poezels vond ik al zo klein, en die zijn tot 14 weken bij de mama gebleven.
Het kleintje moet ook nog groeien, en aansterken, en een band met jouw opbouwen enz....
Daarbij denk ik ook dat het gewoon niet gezond is om het al zo vroeg te doen, de hormonen end. die een dier aanmaakt in de eerste 6 à 7 maanden heeft het gewoon nodig om volledig tot ontwikkeling te komen, en dus als je dan zo vroeg gaat steriliseren, ontzeg je haar een aantal dingen die ze nodig heeft voor haar ontwikkeling.
Da's mijn mening en die van mijn da hoor. Ikzelf heb 5 katers, waarvan 4 tot 14 weken bij de moeder zijn gebleven, en op 6 maand gecastreerd. Nummer 5 heb ik uit het asiel gehaald, hij werd geschat op 6 à 7 weken, hij is ondertussen 8 maanden, en nog steeds niet gecastreerd. Mijn da wil het nog niet doen, omdat de ontwikkeling van z'n balletjes nog te klein is, dus hij is er nog niet rijp voor. Volgens mijn da, is Wodan nog vollop aan't groeien, en heeft hij z'n mannelijk hormoon, en al die andere dingen met moeilijke namen dus nog nodig, als hij het nu al zou doen, zou dit nadelig kunnen zijn voor Wodan z'n verdere groei end...

Ik zou zeker nog een tweede opinie vragen voor je een beslissing neemt.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ach, je moet niet bang zijn voor een gewone sterilisatie hoor. Ze zijn een halve dag sufjes, slapen dan een dag heel lang en hebben eigenlijk op geen enkel punt pijn.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

kheb hier een artikel over castraties en ook over vroegcastraties, kan interessant zijn voor wie wil. ik ga nog een paar maandjes wachten voor ik sumi laat steriliseren, dus daarvoor moeten jullie geen schrik hebben, dat is ook niet de reden waarom ik het hier post ;)




Zin en onzin over Castraties
Tekst: Diana van Houten, dierenarts.

"En als laatste hebben we het onderwerp geboortebeperking," zeg ik tegen Roelof, die de drie maanden oude kat Rosie voor een vaccinatie naar de praktijk heeft gebracht. "Wat is uw advies?�" vraagt hij. "Liever Rosie volgende maand castreren dan pas over een halfjaar." Roelof vraagt: "Castreren?�" Ik knik: "Castreren is het chirurgisch verwijderen van de voortplantingsorganen. Bij de kater worden de testikels verwijderd, bij de poes de eierstokken. Bij een sterilisatie onderbreek je alleen de doorgang van de eileiders, waardoor de hormoonfunctie behouden blijft. De poes wordt dan nog steeds krols en kan ook ziekten als borstkanker en suikerziekte, krijgen. Dat willen we voorkomen, vandaar de castratie, die ik bij voorkeur voor de puberteit uitvoer."

Roelof rommelt in zijn zakken, tovert er wat papieren uit en zegt: "Ik had in uw informatiebrief al gelezen dat deze operatie ter sprake zou komen, daarom heb ik op internet wat informatie opgezocht. Een aantal negatieve effecten viel mij op." "Zoals?�" Roelof citeert: "Als je een kat laat castreren, stopt hij met groeien en verandert zijn karakter." "Ik begrijp waar je heen wilt," zeg ik. "In de VS is men jaren geleden begonnen met het castreren van katers en poezen op zeer jonge leeftijd. De kattenopvangcentra puilden uit met zwerfkatten en dieren moesten worden gedood omdat er geen baasje voor te vinden was. Samen met Texas University werd besloten alle katten vanaf zeven weken te castreren als oplossing voor dit probleem.
Door het noodgedwongen vroegtijdig castreren ontstond er een mogelijkheid om de vooroordelen, die leefden ten aanzien van vroege castratie, wetenschappelijk te onderzoeken. Uit onderzoek blijkt dat de sluiting van de groeischijven afhankelijk is van de hormonen, die door de geslachtsklieren worden geproduceerd. Dieren die dus voor de puberteit worden geopereerd, zullen zelfs wat langer doorgroeien. De invloed van castratie op het gedrag van katten is ook aangetoond. In vergelijking met intacte dieren zijn katten die gecastreerd zijn aanhankelijker tegenover mensen en minder agressief tegenover soortgenoten."

Roelof gaat verder: "De urinebuis van gecastreerde dieren blijft kleiner, dan die van hun intacte soortgenoten, waardoor eerder blaasproblemen ontstaan." Ik schud mijn hoofd. "Hetzelfde onderzoek heeft uitgewezen dat de diameter van de plasbuis of de functie hiervan niet verandert door castratie. Opvallend was juist dat er meer blaas- en urinewegproblemen worden geconstateerd bij laat gecastreerde dieren dan bij vroege castraties." "Allemaal positieve effecten dus," zegt Roelof. "Op een ding na: katten kunnen dikker worden na de operatie, omdat ze minder energie verbranden. Geef, Rosie dus na de operatie minder voer, om te voorkomen dat ze te dik wordt."

"Bovendien," besluit ik met een knipoog: "verdien je zó de kosten van de operatie terug!"
En als uw kat buiten komt, helpt u ook mee om ervoor te zorgen, dat er minder katten komen en dan met name zwerfkatten.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zie nog steeds geen voordelen. Want wat bedoelen ze nou met laat-gecastreerd?? Ik neem aan dat die dieren echt al een paar jaar oud zijn ofzo. Ik vind het maar een zwak verhaal... :roll: En ik ben van mening dat je er inderdaad heel verstandig aan doet om even te wachten met het castreren van je lieverd!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ja het enige voordeel dat ik zie is dus voor zwerfkatjes en zo, zodat ze zeker niet gedekt kunnen worden of zelf kunnen dekken. Voor de rest lijkt het me absoluut overbodig hoor, ook al is het niet slecht ;-)
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Toch ben ik er voorstander van om zo vroeg mogelijk te steriliseren. Pitou was al 2.5 op het moment dat ze gesteriliseerd werd ( :oops: ik was ook één van die mensen die graag één nestje wou. Het is er gelukkig niet van gekomen, maar bon, vandaar de late sterilisatie dus) en zij is er toch écht een dag of drie kwakkel van geweest hoor. Bille was zeven maand en die heeft helemaal nergens last van gehad, ja een half dagje slapen en dan Louie, een kater die toen nog bij ons woonde, was pas 4.5 maand, en die was op een uurtje of 2, 3 alweer helemaal aan het rondhollen. Ik zou niet castreren de eerste weken, maar zo rond de 5à6 maand lijkt mij de ideale periode, het lijkt me dat jongere katjes toch sneller genezen en minder lang last hebben van de gevolgen.

mijn vorige da keek trouwens naar het gewicht, en deze die ik nu heb ook weer. Vanaf of boven 2 kg castreert/steriliseert ie, d'r onder niet.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat doet je DA dan bij een mager katertje van onder de 2 kilo, bij poesjes kun je nog aan de prikpil denken (ben ik geen voorstander van), maar dat wordt wat lastig bij katers.

Ik vraag me dit af omdat wij nu in het asiel een volwassen ongecastreerd katertje hebben die echt zo licht als een veertje is. Als je er naar kijkt zie je een kitten van 6 maanden oud, maar hij is al zeker ruim 6 jaar.

Mocht deze kater krols worden dan zouden wij overgaan tot castratie, want dat doen wij normaal gesproken gelijk met alle katers. Bij dit katertje wachten wij nu op wat gewichtstoename voordat we hem laten castreren.

Gelukkig is hij nog niet krols geweest, maar zou castratie dan bij zijn huidige gewicht schadelijk kunnen zijn? Weet iemand hier meer van?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Euh, ik zou het gewoon aan de dierenarts vragen die verbonden is aan het asiel. Mij lijkt een ingreep voor een kater niet zo zwaar hoor, dus als hij verder gezond en fit is, zou het moeten kunnen
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Muis schreef:Euh, ik zou het gewoon aan de dierenarts vragen die verbonden is aan het asiel. Mij lijkt een ingreep voor een kater niet zo zwaar hoor, dus als hij verder gezond en fit is, zou het moeten kunnen
ja dat zat ik ook te bedenken. Nu ja, 2 kilo daar zit je snel aan denk ik. Niet. Bille was nog helemaal ienieminie toen ik d'r liet steriliseren, ik dacht ook dat ze nog véééééééél te klein was (ik ging oorspronkelijk om d'r klitten weg te laten scheren) maar ze woog toch 2.2kg hoor.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat gevoel heb ik zelf ook, maar Freija vertelde dat haar DA heel duidelijk naar gewicht kijkt (onder 2 kilo geen castratie/serilisatie).

Ik had daar nog niet eerder van gehoord, vandaar mijn vraag. Bij kittens kan ik me dit heel goed voorstellen, maar er zullen niet veel volwassen katers van minder dan 2 kilo zijn. Bij zo'n licht poesje is het natuurlijk een heel ander verhaal en is het wel een hele aanslag op haar gestel.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Sandra W schreef:Dat gevoel heb ik zelf ook, maar Freija vertelde dat haar DA heel duidelijk naar gewicht kijkt (onder 2 kilo geen castratie/serilisatie).

Ik had daar nog niet eerder van gehoord, vandaar mijn vraag. Bij kittens kan ik me dit heel goed voorstellen, maar er zullen niet veel volwassen katers van minder dan 2 kilo zijn. Bij zo'n licht poesje is het natuurlijk een heel ander verhaal en is het wel een hele aanslag op haar gestel.

groetjes,
Sandra
ik wou gewoon maar aangeven hoe mijn da te werk gaat hoor, ik veronderstel dat het van da tot da afhengt, maar dit is bij mij gewoon al de tweede die met gewicht werkt ipv met leeftijd of al krols geweest of niet :geenidee: Het lijkt mij bovendien logisch hoor, het gewicht. Uiteindelijk is dat bij mensen toch ook iets waar ze naar kijken om een dosis narcose te bepalen? Wat mijn da doet bij kleine dieren zoals ratjes enzo tja, dat weet ik niet :icon_shifty:
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Onze dierenarts kijkt naar de leeftijd en het gewicht. Ze moeten minimaal 6/7 maanden oud zijn en minimaal 2 kilo wegen. Daarom zijn Yoran en Zody ook pas met 11 maanden gecastreerd, die waren toen pas voldoende op gewicht.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik hou zelf de leeftijd van ongeveer negen maanden aan bij de katers.
Jelle is ook maar een heel klein iel mannetje en hij had ook meer moeite om uit de narcse te komen dan Bram, die net een stukje steviger is.
Mijn ervaring is dat ze tussen de zes en de negen maanden geslachtsrijp worden en gaan "rommelen"
8 weken vind ik echt heel jong.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo,
een vraag: ik pas op dit moment op de katten van mijn oude oppasgezin. Zij hebben twee vrouwtjes die allebei een nestje hebben gehad. De eerste eind mei, die katjes zijn al uitgevlogen en de tweede begin juli, die kittens zijn bijna drie weken. De 1e Mishu geeft dus sinds een paar dagen geen melk meer, want het laatste katje is net een paar dagen verhuisd naar de buren. Mijn idee is dus om haar te laten steriliseren. Heb ook toestemming van eigenaren. Hoe lang moet je daar mee wachten? Haar tepels zijn nog wel groot en gezwollen.
Liefs Piekje
Plaats reactie