Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ja was doodvermoeiend. Altijd maar die discussies moeten voeren. Hij zei, we hebben geen idee hoe het met Ollie gaat. Nou lees het dossier even, we hebben ongeveer 3x per week telefonisch contact over Ollie OMDAT de andere dierenartsen niet willen dat Ollie komt! Hoezo langs elkaar heen werken. Onzin. Maar ja we hebben weer wat.

De ipa heb ik gister trouwens gegeven in het sap van natvoer, 1 gram ipa. Het was al einde van de dag dus vandaar dat ik dacht doe niet direct volle bak.

Vanmorgen liet ie de carny staan maar kreeg ik wel 2 buisjes van 10ml per stuk erin met volledig niervoer (hij griste het zowat uit m’n handen, hoezee). Hopelijk belooft dit wat goeds voor de rest van de dag.

Wij noemen het trouwens buisjes ipv spuitjes. M’n vriend zei steeds “ik ga Ollie even een spuitje geven” en dat vond ik zo naar dat we het hebben omgedoopt tot “buisje geven” hahaha. Moeten het soms maar met wat humor inzien anders ga je helemaal stuk.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik zeg altijd, ik ga ( de kat waar het om gaat) even verzorgen 😸
Ik vind het ook naar klinken.
Maar als ik zeg eten geven staan er 4 anderen om me heen te drentelen 😂
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Daar ben ik weer even met een update.

De afgelopen dagen sloeg Ollie om als een blad aan een boom.
Hij was best wel actief, alert en helder. Hij stond op als ik opstond, ging met een redelijk tempo de trap af (eerder sleepte hij zichzelf naar beneden). Hij stond direct klaar bij de achterdeur om de tuin in te gaan. In de tuin achter de andere kat aan, achter de vliegen aan, rennen en springen. Af en toe lekker uitrusten in de zon en dan weer verder. Zeker niet de oude Ollie, maar laten we zeggen dat 80% van de dag goed was en 20% vermoeid, dat was vorige week wel andersom.
Vandaag is ie iets minder dan gister maar nog steeds alert. Als ik naar de koelkast ga, komt ie weer kip schooien.

Hij zit ook bijna niet meer op zolder verscholen. Hij zit bij ons beneden of op onze slaapkamer.

We geven hem nu circa 1 week elke avond vocht. Ik zou het liever wel afbouwen want je kunt dit niet eeuwig doen, mocht hij nog een tijd leven, denk ik.

Qua eten gaat het niervoer via het spuitje goed. We bieden het aan en hij likt het leeg. Ik heb even opgezocht welke het is, wat we geven (ik ken de site niet, we krijgen het via de DA):
https://www.miscota.nl/katten/purina-ve ... 3035185036

Carny is nu wat minder favoriet. Met of zonder ipa, hij wil het allebei even niet heel graag. Daarom net bij de supermarkt even van alles wat ingeslagen, Whiskas, Sheba, wat hij vroeger allemaal lekker vond. Desnoods geef ik hem dan de ipa middels een klein spuitje met wat vocht van natvoer. Gister overigens geen ipa binnengekregen maar hij had ook alleen niervoer gehad. Of moet ik de ipa wel elke dag geven ookal heeft hij geen 'slecht' voer gehad?

Ik wil hiermee niet zeggen dat Ollie herstelt ofzoiets, want het kan (en zal waarschijnlijk) nog steeds tijdelijk zijn. Maar ja, WIE WEET heeft Ollie gewoon lang de tijd nodig om overal aan te wennen en kan ie het straks wel een beetje zelf? Dat vind ik het onderzoeken waard.

Vandaag contact gehad met onze eigen DA. Die had het in de groep artsen gegooid. Die zijn van mening dat als Ollie vrijdag NIET zelfstandig eet (dwz bakje voer aanbieden en het zelf opeten ipv via onze hand of spuitje), dat we dan een afspraak voor inslapen moeten maken. Verder vinden zij ook dat we alleen door kunnen gaan met behandelen/in leven houden van Ollie als hij alles zelf doet, dus zonder medicatie. Moet zeggen dat we de mirtazapine wel in huis hebben maar al dik een week niet hebben gegeven. Het doet toch niks. Maandag cerenia opgehaald maar vandaag pas gegeven (vannacht had hij klein beetje gebraakt).

We gaan het zien, hoe het vrijdag met Ollie gaat.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Heerlijk bericht.
Ollie, ga zo door!! :eclap:

Maar dan die een-na-laatste alinea. Je houdt het toch niet voor mogelijk. "Wanneer Ollie niet zelfstandig eet dan vinden zij dat het genoeg geweest is". :cry:
Wanneer ik hen als dierenarts gehad zou hebben dan had Noa dus 1 maand geleefd ipv 4,5 jaar.

Ik hoop niet dat je hen volgt in hun "advies", maar je eigen plan trekt vooral gezien vandaag.
Wanneer Ollie constant spuugt, lusteloos is en zwalkt DAN is het tijd om aan inslapen te denken en niet eerder.
Ik vraag me ook serieus af hoe zij aankijken tegen meervoudig gehandicapte mensen die niet zelfstandig kunnen eten. Ook maar in laten slapen?

Begrijp me goed, dit is geen verwijt aan jou, maar aan hen.
Ik vind dat je het vreselijk goed doet en ik hoop echt dat je je niet door zulke kortzichtige dierenartsen laat beïnvloeden. Of gaan ze je dan onder druk zetten door je bijvoorbeeld geen infuusvloeistof meer te geven?

Ik ben haast geneigd om je een hele rits foto's van Noa toe te sturen die je aan die dierenartsen kunt laten zien.
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik begrijp hun opmerking ergens wel, maar kan het ook niet helemaal accepteren. Ik ken Ollie het allerbest en IK beslis uiteindelijk wanneer het genoeg is geweest. Deze arts heeft me vanaf dag 1 dat ik daar kom erg goed geholpen en is in tegenstelling tot de persoon van van de week er ook geen voorstander van dat Ollie weer langs moet komen voor controles. Maar zijn boodschap is nu wel duidelijk. Ik ben inderdaad wel bang dat als het niet gaat zoals hij zegt, dat hij dan aanstuurt op inslapen en ik geen infuuszak meer meekrijg.

Ik begrijp wel dat Ollie uiteindelijk zelfstandig moet gaan eten (en moet willen eten). Ik merk echter best goed aan Ollie wanneer hij trek heeft (loopt ie te dralen langs mijn benen, kopjes geven, naar de bakjes kijken), en als ik hem dan een spuitje voorhoudt dan gaat ie vaak gulzig likken. Ik snap niet waarom dat niet als vooruitgang wordt gezien, maar dat het binnen 2 dagen naar volle bak zelf eten moet gaan. Ik heb gemerkt dat Ollie gewoon erg veel tijd nodig heeft. Hij heeft er zowat 2 weken over gedaan om bij te komen van alle dierenartsbezoekjes! Wat we nu allemaal doen, associeert hij niet met vervelend en dierenarts, en daarom werkt het. En wil ik er niet van de 1 op andere dag mee stoppen.

Ik gebruik hier thuis ook vaak het verhaal van Noa als voorbeeld. Ik denk dat ik Ollie en Noa niet helemaal kan vergelijken, want we weten niet of hun nieren in vergelijkbare slechte staat waren. Maar zoals ik las, had Noa ook een tijd nodig met spuitjesvoeren en zelfstandig gaan eten. Of vergis ik me met een ander katje hier?

Ollie loopt wat lastig en voorzichtig met zijn achterpoten, maar lijkt NIET dronken. Hij is volgens mij gewoon vaak moe.

Ik gaf hem zojuist een beetje Sheba. Kwam binnen en hij reageerde direct en begon gulzig, maar... Hij likt het alleen. Ik heb het idee dat hij wel WIL eten, maar niet wil kauwen. Als hij bijv. vorige week Carny at, dan hoorde ik zijn kiesjes ook over elkaar gaan (net alsof iets supertaai is). Ik weet niet echt wat dat betekend. Maar gezien hoe gulzig hij eraan likt en hoe gulzig hij de spuitjes leeglikt, kan ik me haast niet voorstellen dat hij misselijk is.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 03 mar 2021 18:23Verder vinden zij ook dat we alleen door kunnen gaan met behandelen/in leven houden van Ollie als hij alles zelf doet, dus zonder medicatie.
Wauw... Dat lijkt mij ook flink kort door de bocht. Zeker als Ollie het spuitjesvoeren goed toelaat. Ik kan me voorstellen dat je niet levenslang mirtazapine en cerenia moet blijven geven. Maar spuitjesvoeren en 'slecht' voer met ipa lijkt mij echt geen probleem.

Zelfs langere tijd vocht infuus is volgens mij geen probleem. Er zijn hier voorbeelden genoeg van mensen die vocht infuus vrij lang toegediend hebben, misschien niet elke dag maar zeker wel over langere tijd.

Ipa geef je samen met 'slecht' eten waarbij een hoger gehalte van fosfor zit. Dus als hij nierdieet krijgt zou je het niet persé hoeven te geven (hoewel het soms ook wel eens voorgeschreven wordt in combinatie met nierdieet).

Heerlijk te lezen dat ie weer eens een goede dag heeft. Dat kan wel eens gevolgd worden door een dag met wat meer vermoeidheid want zijn lichaam is de afgelopen weken natuurlijk niet zoveel gewend.

Als het infuus goed werkt zou ik dat ook gewoon blijven geven. Je kunt kijken of je naar minder kunt maar het is geen verplichting om te stoppen (wat je DA er ook van vindt). Je kunt de fysiologische zoutoplossing volgens mij ook wel op andere plaatsen halen. Dat is n.l. geen medicijn ;)

Lees dit topic ook even:
viewtopic.php?t=32708

JIJ bent degene die Ollie ziet en weet of hij nog geniet (en dus kwaliteit van leven heeft). Als daar onderhuids infuus voor nodig is... so be it... Als daar spuitjesvoeren voor nodig is en hij laat dat zonder stress toe... so be it... Geen dierenarts die jou die extra tijd af mag pakken.

En als de slechte dagen gaan overheersen.... dan weet jij ook hoever het is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Dank je Rik, uit dat topic kan ik weer veel informatie halen. Ik lees al snel op de eerste pagina’s dat anderen hun katjes dagenlang 100ml geven. Wij geven Ollie “maar” 50-60 per dag. Die houding van de kat op de foto op pagina 1 herken ik wel Ollies slechte dagen. Ben zo blij dat ik hem al drie dagen aan m’n voeten tref in z’n uitgeruste slaaphouding.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Juist Rik. Helemaal met je eens!!!

En trouwens: hoeveel mensen met nierfalen liggen niet jaren aan de dialyse en dat twee à drie keer per week? Hoeveel katten slikken niet jaren medicatie voor een of andere aandoening?
Maar wanneer Ollie het zonder hulp en medicatie niet redt, dan moet hij maar dood? Wat zijn dat voor dierenartsen?!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik was ook aan het steigeren bij die laatste zin.
Ben het er ook echt niet mee eens.
Maar Rik en Annet hebben het al goed verwoord.

Ik ben blij dat het niet mijn dierenartsen zijn, dan waren Luna en Lizzy er al niet meer geweest, als ik mee zou gaan met hun criteria.

De Purina nierdieet is hier ook favoriet.
Wat fijn dat Oliie het gisteren en vandaag goed doet.
Ja het kan tijdelijk zijn maar geniet vooral van die momenten, misschien zet het zich wel door.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Hij wordt blij als ik hem een bakje Sheba in saus geef, maar hij blijft veelal likken. Hij probeert het wel te kauwen, maar het vliegt vaak alle kanten op. Hij heeft al met al denk ik een heel bakje gelikt en maar qua reepjes een kwart bakje echt opgegeten. Weet niet zo goed waar het aan ligt. We vullen het aan met spuitjevoer wat best goed gaat (eruit likken en niet dwingen), we zitten nu op 55ml sinds vanmorgen, niet genoeg dus hopelijk vanavond nog meer. Misschien ook mousse van Sheba proberen (niet kauwen) oid. We wilden vanavond het vocht overslaan, kijken hoe dat gaat als we een dagje skippen.

Oh nog aan aanvulling. Zo horkerig als het er staat, zijn de dierenartsen verder niet. Vanaf dag 1 dat Ol daar kwam, hebben ze het beste met hem voor en willen ze er alles aan doen om hem er bovenop te helpen. Zij waren tot dan toe de enige praktijk die hem niet direct wilde laten inslapen. Het helpt alleen niet mee dat zij Ollie niet meer gezien hebben, zij zien alleen wat wij aan medicatie hebben opgehaald, daarbij de nierwaarden van 4 wkn terug, tellen dat op en zeggen: dit gaat niet werken.

Schrijven hier op het forum helpt wel om mijn hoofd leeg te maken. Dat ik niet de hele tijd zit te malen. Het is net een soort dagboek :-)
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Waarschijnlijk toch misselijk.
Dat doen ze hier dan ook, alsof ze het niet weg krijgen.
Heb je al geprobeerd het in een blender te gooien of met een staafmixer?
Ik maak er dan een soort dikke soep van dan kunnen ze het zo op likken.

Fijn dat schrijven oplucht.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kat-eet-niet/
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Synemios schreef: 04 mar 2021 20:22 Heb je al geprobeerd het in een blender te gooien of met een staafmixer?
Ik maak er dan een soort dikke soep van dan kunnen ze het zo op likken.
Heb t wel eens geplet (brokjes natvoer) zodat het een soort mousse/paté werd maar werkte niet. Doe je dan natvoer in de blender met water ofzo?
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja of met kattovit soep.
De renal variant.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... men/723187
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik moest vandaag vaak aan jou en Ollie denken want vandaag moest hij dus zelf gaan eten, en ik vroeg me af of je inmiddels alweer een gesprek hebt gehad met de dierenarts en wat daar uit is gekomen?
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Tibby »

Onze Tibby heeft drie jaar geleden ook meer dan een week niet uit zichzelf gegeten en ze is er nog en eet gemiddeld genomen gewoon goed. Dit voorjaar wordt ze 17 jaar.
Plaats reactie