6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Je kan het wel proberen. Mocht ze daardoor een terugval krijgen, dan zou ik 't niet meer doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ik vroeg mij iets af.. Deze morgen toen mijn vriend opstond om te gaan werken zaten Missy en Nanou terug voor elkaar aan de hordeur elkaar aan te staren.
Gisteren dan bvb snelde Nanou toch terug naar de hordeur, maar toen zaten filou en Missy achter elkaar te crossen. Daarna bleef ze rustig bij de deur.

Het feit dat Nanou niet meer zo naar de deur stormt, zou dit komen door de hormonen die minderen? Nu 3,5 weken na sterilisatie.. Of gewoon omdat ze weet dat het toch geen zin heeft met die deur?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Dat is een beetje koffiedik kijken ben ik bang. Een kat is moeilijk te doorgronden. Wat er precies door beide koppies gaat.......als ze naar elkaar staren.........daar kun je alleen naar raden.
Het kan best dat de hormonen langzaamaan uit haar lijf zijn. Of Nanou zit te broeden op haar kans Missy te grijpen........die zekerheid heb je niet. Daarom is die hordeur ideaal, zo praten/communiceren ze als het ware met elkaar.

Hoelang achter elkaar blijven ze zo staren? En is het altijd Missy die uiteindelijk als eerste wegloopt? Het gunstigst zou zijn als na een poos staren Missy wegloopt en Nanou zich de winnaar voelt. Als Nanou tevreden is met dat gevoel, dan zit je goed. Dan hoeft het nooit tot een aanvaring te komen. Maar je bent afhankelijk van beide dames hun gevoel. En dat kunnen ze je niet vertellen, dat blijft gissen.

Het blijft heel belangrijk op lichaamstaal te letten. Dus daar ben je heel goed mee bezig. En dan is het ook nog eens zo dat de ene kat de andere kat niet is. Lichaamstaal wil nog wel eens per kat verschillen. Ook ik ben erg geïnteresseerd hoe dit afloopt. Ik hoop uiteraard dat het goed komt en dat ze met zijn drie prima in 1 huis kunnen vertoeven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Het verschilt per keer. De ene keer wandelt Nanou eerst weg om een toertje rond de tafel te doen en gaat dan terug voor de deur zitten staren. Meestal is het zo'n 5 minuten. Andere keren kan het bvb een enkele minuut zijn en dan stappen
Missy of filou weg..
Ik heb Nanou nu enkel deze voormiddag de toegang tot de gang en kamers boven gegeven. Zo kan ze niet terug op het raam in de living vliegen.

Wat Nanou daarnet wel deed, Missy zat op enkele centimeters voor de hordeur en Nanou vloog er terug naar toe. Ik was op dat moment wel met Nanou en de pluimenstokje aan het spelen dus ze was al wat wild.. Missy reageerde niet op Nanou haar "aanval" en daarop ging Nanou zich terug achter de muur zetten..

Ik hoop dat we goed bezig zijn.. Zal deze middag nog wat lichaamstaal bestuderen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Je bent absoluut heel goed bezig. Je forceert niks. Mocht het uiteindelijk niet gaan werken dan weet je dat je er alles aan hebt gedaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Missy en Filou beginnen steeds meer geïnteresseerd te zijn merk ik wel. In het begin durfden ze niet bij de deur te komen, nu zitten ze al zonder schrik op een paar luttele centimeters. Nanou begint steeds minder aan te vallen. Ik mag natuurlijk ook niet verwachten dat dit van dag op dag stopt.
Hopelijk binnen een 3-4 tal weken zal het nog eens veel beter gaan en kunnen we voorbereiden om de stap te zetten :-)
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ik denk dat Missy haar staarsessies niet zo bevorderend zijn.
Ik ben deze nacht twee keer uit bed gekomen van al het lawaai.. Het was precies of Nanou de hor uit de deur wilde halen. Toen ik erbij kwam zat Missy op een halve meter van de deur. Nanou ging steeds toertjes lopen in haar kamer en kwam terug, Missy bleef op haar gemak zitten. Ze ging ook steeds dichter bij de hordeur. Hierop vloog Nanou echt op de hordeur. Missy bleef zitten en na een minuut ging ze uiteindelijk weg. Maar enkele minuutjes later zat ze er opnieuw.

Ik begin me terug zorgen te maken :(
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Oei dat klinkt inderdaad niet goed. Missy geeft zich niet gewonnen en dat betekent echte strijd tussen de dames. Lastig hier adviezen te geven. Aan de ene kant zou je zeggen eruit met de hor, want Nanou raakt gefrustreerd - aan de andere kant zeker niet weghalen want grote kans dat ze elkaar echt aanvliegen.

Het vervelende is dat je totaal niet weet wat de toekomst brengt. Het kan zijn dat ze elkaar eenmaal aanvliegen en dan is het klaar, maar het kan ook zijn dat ze elke kans aangrijpen om fysiek te knokken.
Af en toe beetje staren en beetje blazen, al is dat blijvend, zou niet erg zijn.

Persoonlijk zou ik het er niet op gokken de deur weg te halen.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Kan het ook te maken hebben dat Nanou het beu is op de kamer? Ze zit heel vaak aan de hordeur te krabben, zelfs al zit er geen andere poes voor de deur. Het onderste deel van de hordeur is al kapot door te krabben waardoor hij nu ondersteboven zit.

De deur zal ik inderdaad er nog niet uithalen.

Missy krijgt volgens mij voldoende zelfvertrouwen.

Hopelijk hebben ze gewoon een mindere dag ..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Dat speelt zeker mee dat Nanou klaar is voor een nieuwe uitdaging. Daarom ook dat ik in mijn vorige post aangaf "aan de ene kant..........aan de andere kant.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Momenteel zitten Missy en filou buiten. Als ik Nanou nu laat rond lopen in huis en toegang geef tot de living dan vrees ik terug een tafereel als in m'n eerste filmpjes.. Doe ik hier goed aan? Of laat ik haar boven in de kamers en gang.. ?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen haar ook toegang tot de living te geven. Nu de andere twee buiten zijn uiteraard.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 26 okt 2014 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door BloemTetsu »

Aanvliegen is geen goed teken. Maar zolang de hor en zit en Missy blijft zitten is het een 'goed' teken.

Zelfvertrouwen bij Missy zit goed en als het toe neemt helemaal goed. Bij Bloem was dat een totaal gebrek. Een klap van Bloem zou destijds afdoende geweest. Maar ergens raakte Stella een zenuw bij Bloem waardoor ze een muurbloempje werd.

Stellla was het ook zat om opgesloten te zijn. Vriend vond dat heel erg, maar we hebben het nog volgehouden, alleen te kort. Door de angst van Bloem durfde ze niet in de buurt van Stella's hok te komen waardoor ze niet konden wennen.

Bij jullie gaat het in ieder geval al stukken beter dan bij ons destijds.
Nog lekker laten zitten en zelf rustig blijven.

Edit: We lieten Stella los in het huis terwijl de andere buiten waren. Voor Bloem reden om op een gegeven moment niet meer naar binnen te willen. Ze verwilderde buiten.
Gezien de reactie van Missy op Nanou hoef je daar niet voor te vrezen. Aan de andere kant kan Nanou straks nog meer protesteren in de kamer.
in ieder geval wel loslaten als Nanou niet aan het krabben is aan de hor.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Hoe lang hebben jullie het dan volgehouden Bloemtetsu? Nanou is nu een maand bij ons.

Intussen zat Nanou terug in de living, Missy kwam een paar keer waarop Nanou zich duidelijk stelde tegenover Missy. Nu ging Missy achter de muur zitten en viel Nanou aan tegen het raam. Tot twee maal toe.

We zijn terug bij nul denk ik..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Dat moet je zo niet zien. Als je geen dingen uitprobeert dan kom je ook nergens. Je kunt Nanou moeilijk de rest van haar leven op gaan sluiten. En dit is een veilige manier van proberen, met hor of raam ertussen. Te lang alleen maar opgesloten laten dan raakt zo onnodig gefrustreerd. En ook dat zal ze tegen Missy gebruiken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie