Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Leonie89 »

geen idee waar ik dit moet zetten, dus ik doe het hier!

Benthe gaat als ze op de kattenbak zit altijd met een pootje tegen het deurtje aan slaan..(net een drumvoorstelling) alsof ze niet wil dat het er is, of dat ze eruit wil maar niet kan.. ze kan er prima uit, durft gewoon met haar kopje tegen het deurtje aan te duwen, dus dat is het niet..
zou ze het grind van haar pootjes proberen te trappelen? ik zie haar wel eens met een pootje schudden of knabbelen..
iemand ervaring hiermee??
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sandra W »

Kan het zijn dat ze de bak wat te klein vind en dus eigenlijk verder wil graven maar door het deurtje wordt tegengehouden? Veel katten vinden een onoverdekte bak prettiger, maar als je een overdekte bak hygiënischer vindt (en dat is het natuurlijk ook!) zou ik het gewoon zo laten als ze er niet bang voor is.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Leonie89 »

hmm ja daar had ik nog niet aan gedacht.. maar ik laat em lekker overdekt.. hij stink al genoeg zo :lol: we hebben een piepklein badkamertje waar de kattenbak staat, dus dan ruik je al gauw wat.. zelf al je elke dag uitschept..
ik zou een onoverdekte bak ook fijner vinden, trouwens! :lol:
Gebruikersavatar
Sjonnie en Sjaakie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2008 19:16
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sjonnie en Sjaakie »

Hoi allemaal,

Wie kan mij ajb helpen ik heb een katertje van inmiddels 7 maanden hij is hier gekomen met 8 weken en ik denk 2 weken daarna begon hij zomaar te sabbelen aan zijn linker achterpoot.
Was eerst heel schattig alleen nu vervelend voor al 's nachts als ik wil slapen dan doet hij t t meest en saafs af en toe op de bank nou word ik echt helemaal gek van hem en heb al van alles gelezen om er aan te doen.
Zelf heb ik echt een heel erg gemeen iets een gewoon parfum er een paar keer opgespoten en waneer hij nu sabbelt en ik pak alleen t flesje rent ie al weg maar komt binne een minuut weer terug.
z'n poot vast houden werkt ook niet meer..hij gaat anders liggen of net iets verder en hij gaat door.
Alle beesten slapen bij ons in de slaap kamer alleen nu alleen nog de hond want de deur gaat saafs dicht alleen Sjonnie Blijft het liefst de hele nacht door janken om z'n zin te krijgen en me vriend wil gewoon de katten in de kamer dus of ik ben de hele nacht wakker van gejank of gesabbel.
Wie weet hoe ik hier van af kom?

Alvas bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat jullie katje te jong van zijn moeder is weggehaald en dat hij door het sabbelen op zijn pootje zichzelf geruststelde toen hij nog jong was. Dit is nu een gewoonte geworden waarbij hij het nu gewoon lekker vindt om hierop te sabbelen voor het slapen gaan.

Veel katten doen dit trouwens, mijn kat gaat lekker tegen mij aanliggen en begint zich dan uitgebreid te wassen en dat is ook een heel vervelend gehoor, maar dat heb ik geaccepteerd, want hij gaat uiteindelijk vanzelf slapen en dat is heel gezellig met een kat tegen je aan.

Je katje doet dus eigenlijk niets verkeerd en het is dan ook zinloos (en zelfs gemeen) om hem hiervoor te straffen. Verder moet je echt stoppen met parfum op het pootje spuiten, want als hij dit oplikt kun je hem hiermee vergiftigen en dat kan toch niet de bedoeling zijn :shock:!

Je kunt dus twee dingen doen: hem uit je slaapkamer laten óf het gesabbel accepteren en hopen dat het vanzelf minder wordt als hij ouder wordt. Oordopjes werken trouwens ook prima bij dit probleem ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sjonnie en Sjaakie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2008 19:16
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sjonnie en Sjaakie »

Hoi,
Ik ben ook al een tijd geleden gestopt met parfum omdat hij al weg rent zodra het flesje in beeld komt en als dat niet werkt hoef ik t flesje maar open te doen en hij ruikt t en is weg.

Maar uit de slaapkamer houden werkt dus ook niet..hij krabt de deur aan gort en jankt de hele boel bij elkaar + het feit dat t sabbelen gewoon een uur of langer duurd en als hij dan eenmaal wel slaapt is ie zo weer wakker en begint het weer, ik wordt gewoon 3 a 4 keer per nacht wakker er van in t weekend vind ik dat niet erg maar door de weeks is een fijne nacht rust wel goed.

nou lees ik ook dat wegduwen etc soms ook wel helpt maar bij hem niet hij gaat dat gewoon iets verder liggen of gewoon alleen maar anders en gaat weer verder vannacht hield ik zijn poot een tijdje vast meestal helpt dat maar hij heb dus door dat als hij zich omdraaid dat ie dan wel weer bij dat pootje kan en toen ik het weer wou pakken werd ie zelfs een beetje boos hij zette ze nagels in me hand en beet me ook even..niet hard maar wie weet komt dat nog en het is geen doetje hij weet hoe die van zich af moet bijten is de jongste in huis maar onze kater van 2,5 en hond van 8 hebben niks meer te zeggen, hij doet toch wel waar hij zin in heb en nou is ie niet vervelend of iets en doet ie geen slechte dingen maar hij ziet zich zelf als de baas in huis en heeft gewoon een afwijking kwa sabbelen, tis gewoon heel vervelend.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Kattenbella »

Nee! Hij ziet zichzelf niet als baas, maar hij is nog maar een baby, een onzeker kind. Zo moet je ook dit bij katten leren te zien. Je hebt gewoon een kindje in huis waar je verantwoordelijk voor bent. Ga hier zuinig en met beleid mee om, anders kan je veel (onbedoeld) kapotmaken.

Probeer toch meer genegenheid te geven, lekker laten sabbelen tegen je aan en misschien zachte kleden en knuffels halen voor dit diertje.
Het is een kindje die aan het duimzuigen is, daar ga je ook niet zo mee om om het af te leren!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens Bella! En ook zo goed verwoord, want zo is het inderdaad precies.

Probeer je in dit kleintje te verplaatsen en wijs hem niet steeds zo af, daar raakt hij alleen maar beschadigd van.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sjonnie en Sjaakie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2008 19:16
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sjonnie en Sjaakie »

Maar ik ben dus bang dat ie het z'n hele leven gaat houden.

Nou moet ik wel zeggen, heb hem vannacht buiten de slaapkamer gehouden en heb gewoon door kunnen slapen tot kwart voor 6..toen werd ik pas wakker van het gejank omdat hij honger had ben er uit gegaan eb um blikvoer gegeven en ben weer even gaan slapen.

Maar dat van duimzuigende kinderen moet je ook afleren..anders krijgen ze ook later last van de gevolgen (beugel etc) en Sjonnie zijn hele achterpoot is gewoon helemaal verkleurd van t sabbelen hij hoort wit te zijn maar is nu geel.

Maar ik heb ook gelezen van t bij oosterse katten veel voor komt en nou is de moeder van sjonnie een ras zuivere snow shoe kat en vader is een zwart witte boederij kater.

Dus misschien dat dat ook mee speelt.

Maar als iemand weet hoe ik t als nog op een vriendelijke mannier kan afleren dan zou ik daar heel blij mee zijn en kan sjonnie weer op bed slapen(dus hij is dan denk ik ook wel blij).
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door rieneke »

het is zelfbelonend gedrag, en dat is ontzettend moeilijk af te leren, en zeker niet op een vriendelijke manier.
je zou kunnen kijken of hij niet wil sabbelen op een zacht speeltje waar je valeriaantinctuur op hebt gedaan, maar ik heb niet veel goede hoop.
zolang z'n pootje er heel bij blijft, zou ik niet met een kap of zo gaan werken.

wat je wel af kan leren is het gejammer aan je deur, maar dit is wel een zaak van de lange adem..oordoppen in en negeren!
succes!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Nyncke »

Binkie sabbelde als kitten op mijn oorlel... :oops: Dat heb ik hem afgeleerd. Verder trappelen ze allemaal regelmatig maar Binkie blijft degene die echt helemaal van de werled is als hij het doet.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Kattenbella »

Afleren doe je met liefde en geduld ook bij de kinderen. Voor de pootjes raad ik je calendulazalf aan en verder veel geduld en liefde voor je prachtige kleintje. Dit moet toch een echte schoonheid zijn en een gevoelig katje ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sjonnie en Sjaakie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2008 19:16
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sjonnie en Sjaakie »

Kattenbella schreef:Afleren doe je met liefde en geduld ook bij de kinderen. Voor de pootjes raad ik je calendulazalf aan en verder veel geduld en liefde voor je prachtige kleintje. Dit moet toch een echte schoonheid zijn en een gevoelig katje ;-)
Ik heb even ge(google)d maar las dat die zalf voor wondjes etc is en verzorgend en verzachtend werkt. maar Sjonnie heeft nog geen wondjes niks.
Misschien verkeerd begrepen of ik had even verder moeten zoeken, maar zit er een vies stofje in dat katten niet lekker vinden ofzo?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Kattenbella »

Nee hoor, het is eventueel veilig, verzachtend en ontsmettend. Voor de kat kan het geen kwaad.
Probeer het los te laten, je katje is nog zo jong. Het heeft dit nog even nodig. Lekker knuffelhoekje maken en er voor je kleintje zijn. Als je dit echt niet ziet zitten zou ik erover na gaan denken of je dit katje wel wil.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sjonnie en Sjaakie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 okt 2008 19:16
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Trappelen, zuigen, sabbelen en kwijlen

Bericht door Sjonnie en Sjaakie »

Ja, tuurlijk wil ik het katje wel als je er aan begint weet je niet wat je krijgt maar wel dat je er als alles goed gaat 20 jaar of wel langer aan vast kan zitten.

Maar is er dan niemand die iets van creme zalf of iets dergelijks kan aanraden dat niet giftig is ofzo maar wel een smerige smaak heeft waardoor het stopt.

Zo lang probeer ik het maar met een doekje waar iets eetbaars op zit zo dat ie dan dat doekje pakt om te sabbelen en dat doekje gewoon niet in de slaapkamer mag maar alleen in de doos of kattenmand.(doos is omdat de katten hier graag in slapen met en de kattenmand niet gebruikt wordt staat meer voor de zier naast de krabpaal)mischien dat dat werkt.
Plaats reactie