Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Marlene, eventueel een oogzalfje. Meer Vibra geven lijkt me inderdaad niet zinvol. Misschien moet je anders even je dierenarts raadplegen, anders vraag ik het aan de mijne. Sommige katten blijven dit ook houden en vooral bij katten met witte vachtjes om de ogen valt het nog meer op.
Mijn Poek de Meer heeft het af en toe ook behoorlijk. Het kan volgens mij geen kwaad, maar het ziet er soms niet uit.
Laat je mij weten hoe het gaat en wat je dierenarts zegt? Ik voel mij nog steeds verantwoordelijk voor de kleintjes en je kan altijd bij mij terecht ;-)

Sabine en Marlene,
Ik geef Joker en Arlekinos Ecinaforce van Vogel en Nysileen van VSM Ik geef een half gemalen pilletje van ieder per kat. Ik doe de pillen tussen een lepel en plet ze tot poeder. Bij hen hielp dit prima. Als de kat echt ziek is en je vertrouwt het niet, wel echt naar je dierenarts gaan!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Hendrik1990
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2007 13:13

Niezen & bloed

Bericht door Hendrik1990 »

Hoi,

mss dat iemand mij kan helpen, voordat ik meteen naar de dierenarts ren...

Mijn kat, Hendrik van 17 jaar moet sinds een week niezen. Wanneer hij niest komt er bloed mee. Dit is niet elke keer bij het niezen.

Hij eet & drinkt verder goed. Hij slaapt wel wat meer als anders, maar dit kan ook de ouderdom zijn.

Komt een van jullie dit bekend voor?

B.v.d. voor de reacties.
groetjes, Hendrik1990
(een grote, rode, verwende kater)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik zou met Hendrik toch even naar de da gaan, hoor ;-) .

De druk op de vaten in zijn neus is door het vele niezen redelijk groot waardoor er wat bloed vrij komt.
Ik heb dit niet van mezelf maar van een kattenvriendinnetje in de tijd dat onze (ook rode :-P ) kater bloed uit zijn neus verloor. Het klonk mij wel zeer aannemelijk in de oren.

Onze kater heeft chronisch nies, dus is wat moeilijker te behandelen, maar na twee kuurtjes was (en is) hij weer van het ergste af ;-) .

Succes met Hendrik!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou ook zeker naar de dierenarts gaan. Dit klinkt als niesziekte en dat gaat toch niet vanzelf over.
En als je te lang wacht en Hendrik daardoor niet zo goed meer kan ruiken kan hij ook minder goed gaan eten (hebben wij ook met één van onze katten gehad) dus dat kan je beter voor zijn.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Poek de Meer had dit ook en hij was nog jong. Inderdaad was door het niezen een vaatje gesprongen en had hij een bloedneus. Ben je al bij je dierents geweest en hoe gaat het nu?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Litoria Caerulea
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2007 12:14
Locatie: Zwijndrecht (A'pen)
Contacteer:

Bericht door Litoria Caerulea »

Hey iedereen :grin: ,

Sinds vorige week zondag zijn wij de trotse eigenaars van twee Britse Korthaar Kittens :grin:

Vorige week vrijdag (dus twee dagen voor we hen mochten gaan afhalen in de cattery) hadden ze allebei hun tweede spuitje gekregen o.a. tegen de niesziekte.

Zaterdag geen merkbare reacties, maar toen we ze zondagmorgen mochten gaan afhalen, begon één van hen te niezen.

De mevrouw van de cattery zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken, dat het een reactie op de spuitjes was.

Maar het genies hield niet op, dus wij toch maar naar de DA gegaan.

Die heeft ons Synulox gegeven (2 keer een half tabletje per kitten per dag).

Ons tweede kitten moesten we voor de veiligheid mee behandelen.

Woensdag zijn we begonnen (met de tabletjes te mengen onder hun eten).
Ze eten hun eten goed op, dus daar geen problemen mee.

MAAR...
woensdag dus begonnen...donderdag is ons kitten beginnen hoesten...gisteren zijn zijn oogjes beginnen tranen...en vandaag begint onze tweede kitten ook te niezen :-(

Kan het zolang duren (nu al 4 dagen) voor die Synulox begint te werken?

Het tranen is voor de moment maar tranen gebleven, dus nog geen echte etter of pus uit de ogen of neus.

De twee kittens eten nog steeds zeer goed, spelen, vechten met elkaar, en halen echt kattekwaad uit :grin:

Maar toch zijn we enorm ongerust...

Wat zouden jullie doen?

Terug naar de DA, of nog effe de kuur van Synulox van 10 dagen uitdoen, en dan zien of het werkt?

Maar ik heb echt de indruk dat Synulox niet echt helpt...

Groetjes, L.C.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Je moet sowieso de kuur afmaken. Je kan eventueel oogzalf ophalen als de oogjes geirriteerd zijn. Synulox is op zich een prima middel, hoewel ik meestal Vibramycine of Amoxmoral krijg. Ik zou gewoon even bellen met je dierenarts of langsgaan voor advies zonder de katten.
Het kan inderdaad een entreactie zijn door de stress van het verhuizen. Het komt zeker goed.
Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Maak je geen zorgen, het komt echt goed. Het wordt altijd eerst even erger voordat het medicijn zijn werk doet en daarna wordt het vanzelf weer minder en is het na zo'n 7 à 10 dagen helemaal weg.

Deze vorm van niesziekte is meestal een inentingsreactie gecombineerd met de stress van een nieuwe situatie en komt heel vaak voor bij kittens.

Pas als het na het afmaken van de kuur nog steeds heel erg is moet je weer terug naar je dierenarts, want anders loop je het risico dat het chronisch wordt.

groetjes,
Sandra
Litoria Caerulea
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2007 12:14
Locatie: Zwijndrecht (A'pen)
Contacteer:

Bericht door Litoria Caerulea »

Bedankt voor de antwoorden, dan zijn we toch weer iets minder ongerust :grin:

Tja, het zijn onze eerste kittens, dus echt ervaring met het ziektebeeld hebben we nog niet :roll:
MarkenTirza
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:38

Niesziekte

Bericht door MarkenTirza »

Hoi Iedereen,

Wij zijn de trotse ouders ;) van de lieve poezen , 1 van 1.5jaar oud ( Nicky ) en 1 van 1 jaar oud ( Showa).
Het zijn 2 ravotten maar de jongste is helaas heel erg gestressed van het begin en bang aangelegd wat wel steeds minder gaat worden( haar moeder had het ook ) misschien iemand een tip om haar minder bang te zijn en ons te leren vertrouwen.

Maar een week geleden zijn onze poezen gesteriliseerd en 3 dagen daarna begon de jongste heel erg ziek te worden en flink te niezen.
Gelijk naar de dierenarts en die zei dat ze waarschijnlijk de griep heeft opgelopen vanwege dat ze minder weerstand heeft.
Dag later begon ook de oudste poes en dan met een flinke koorts erbij ( 40.2 graden ).
Vanavond gelijk naar de DA geweest en die vertelde ons dat ze waarschijnlijk de niesziekte heeft. ( wat wij eigenlijk naar al jullie verhalen achter waren ).
We waren er gelukkig snel bij dus ik hoop dat ze niet zulke verschijnselen krijgen als de verhalen die sommige van jullie vertellen.

Nu lees ik meerdere middeltjes om deze ziekte een beetje te beheersen en te genezen maar wat is nu echt het beste en waar moet ik en m'n vriendin heel goed opletten.

We hebben nu de volgende medicijnen ontvangen (Tolfedine en stomorgyl ) is dit voldoende of heeft iemand een betere tip,

Ik hoor graag jullie reacties en onze stress een beetje weg te nemen.

Groetjes Mark en Tirza
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is altijd heel naar om je katten met niesziekte te zien, zeker als ze het flink te pakken hebben, maar met een kuurtje antibioticum (dat kunnen verschillende merken zijn) zijn ze er na een week tot 10 dagen weer vanaf.

In de tussentijd kun je hun neus en ogen schoonmaken met een doekje met warm water en zalf op de ogen doen. Dit moet echt in de ogen gesmeerd worden (dat vinden ze niet fijn). Het merk oogzalf staat ergens in dit topic vermeld.

Verder is het belangrijk dat ze blijven eten, dus geef ze blikvoer ipv brokjes, aangezien hun neus vol zit en blikvoer veel sterkter ruikt dan brokjes, want als ze hun eten niet kunnen ruiken vertrouwen ze het niet en eten ze dus niet. Hopelijk knappen ze snel weer op.

groeten,
Sandra
MarkenTirza
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:38

Bericht door MarkenTirza »

Hoi Sandra,

Dank je wel voor de tip.
Gelukkig hebben ze vandaag goed gegeten en ze drinken wat beter.
Koorts is ook al gezakt gelukkig.
Wel niesen ze behoorlijk.
We houden ze goed in de gaten en inderdaad zijn de meeste verhalen met een positieve afloop.

Dank je wel.

Groetjes Mark & Tirza
Gebruikersavatar
Helmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mar 2007 12:03
Contacteer:

Bericht door Helmie »

Hoi

Ik heb een vraagje
Wij hebben vorige week een kitten opgehaald
11 weken oud twee maal geent katten/niesziekte
Van de week is hij begonnen met snotteren en roggelen,eet wel goed en drinkt ook goed maar speelt niet,dus totaal niet lekker in zijn velletje.
Zijn bij de da geweest en ab kuur gekregen maar hoe lang mag het duren voordat er verbetering optreed?
Hij krijgt nu 2 dagen ab.
Het is z'n zielig snotterend hoopje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zielig hè, zou hoopje ellende, maar gelukkig zal dit niet lang duren. De antibioticum zal binnen een paar daagjes zijn werk gaan doen en dan is het binnen een week meestal helemaal weg.

Kittens hebben heel vaak niesziekte als reactie op de laatste inenting gecombineerd met de stress van de verhuizing en alle nieuwe indrukken. Gelukkig wordt dit zeer zelden chronische niesziekte, maar je moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn met kittens.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Helmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mar 2007 12:03
Contacteer:

Bericht door Helmie »

Of dit nu onder niesziekte valt??
Alles wat met de voorste luchtwegen te maken heeft is de benaming niesziekte.
Het is meer wat je dus ook bij mensen ziet super erg verkouden :-(
Zo ken ik het niet.
Mischien een mildere vorm zonder de gele smurrie uit oogjes en neusje???
Het is inderdaad heeeeel zielig.
Hoop dat ab snel zijn werk doet
Plaats reactie