Maaginfectie?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5358
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Ja daar ben ik het mee eens Rik.
Daarbij een dierenarts weet ook dat sommige katten slechter gaan eten door pijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Toch heb ik nog steeds het idee dat het niet eten, niet is gekomen door de spondylose, omdat hij destijds bij bloedonderzoek een licht bloedverlies had (iets te weinig erytrocyten). 3 oktober was dat weer normaal.
Spondylose zorgt toch niet voor bloedverlies?? Daarom koppelt de dierenarts het niet/minder willen eten ook niet aan de spondylose. Ik heb hem op 27 september ontwormd en 's avonds op 29 september begon hij weer goed te eten. De dinsdag na het bloedonderzoek, toen alles weer in orde leek, was het weer ruk. Toen begon hij zich ook de eerste keren echt af te zonderen in de schuur. Daarvoor kroop hij onder mijn bed. Het lijkt wel alsof er verschillende dingen door elkaar heen lopen nu.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5358
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Je hebt het over licht bloedverlies maar is dat ook echt waargenomen?
Want te weinig erytrocyten ( lichte bloedarmoede) betekend niet perse dat er letterlijk bloedverlies geweest is.
Te laag kan ook voorkomen bij infecties etcetera
Als je het niet vertrouwd dan zou ik een door verwijzing vragen.
De spondylose helpt in ieder geval niet mee, want dat doet pijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Zijn erytrocyten 1 september waren 6,31moest 6,54 zijn. Op 3 oktober zaten ze weer in de 7.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5358
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Maar dat is een hele lichte verlaging.
Jij hebt het over bloedverlies is dat echt geconstateerd en waar dan?
Laatste keer was dat normaal dus de vraag is of je daar nu überhaupt nog iets mee kunt.

Maar als mijn dierenarts het niet weet verwijst hij door en als ik het niet vertrouw dan vraag ik zelf om een doorverwijzing of ik ga voor een 2nd opinion.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

De DA noemde dat licht bloedverlies en dacht toen aan een maagzweertje.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5358
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Is het een idee om al je vragen en bedenkingen op papier zetten en die dan over een maand aan je dierenarts te stellen.
Of via mail kan ook.
Misschien dat die beter uit kan leggen of die dingen met elkaar te maken kunnen hebben of niet en waarom er gedacht wordt in bepaalde richtingen.

ery's kunnen verlaagd zijn bij infecties, ontstekingen en dus ook bij een maagzweer, ontsteking, infectie.
Maar dat was de laatste keer weer goed.

Je zou eventueel nog kunnen vragen naar omeprazol-losec dat wordt vaak voorgeschreven bij maagzweertjes of maagzuur of infecties.
Als je denkt dat hij daar nog last van heeft, ik kan je uit ervaring vertellen dat maagzuur echt heel erg is als je dat 24/7 hebt en vaak gaat dat samen met een maagzweer(tje) en Ik heb bij Luna gezien dat die erg opknapte toen zij losec kreeg.
Ik vind het jammer dat ze het daar niet over gehad hebben.
Losec kun je ook zelf gewoon kopen bij het kruidvat ( losecosan)

De artrose is aangetoond dus dan is pijnstilling heel belangrijk, en dan sluit ik mij aan bij Rik want ik vind het dan jammer dat er voor nu niet nog iets voorgeschreven is omdat de solensia tijd nodig heeft om te werken.

Als stress ook een belangrijke factor is dan is die maand rust nu misschien juist ook wel belangrijk.
Dus pijnbestrijding en rust.
Alleen dan moet jij ook de rust kunnen vinden en ik begrijp dat dat lastig is als je je zorgen maakt en zoveel vragen hebt, en het gevoel hebt dat dingen niet kloppen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Ik merk nog steeds geen vooruitgang. Hij gaat zich steeds verder verstoppen in de schuur. Gekke is wel dat de bordjes brokken die ik er zet wel geleegd worden. Gisteravond heb ik hem gewogen en kom op 6.1 kg. Vorige week was dat nog 6.3 kg.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7746
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

argearge1 schreef: 22 okt 2022 13:06 Gisteravond heb ik hem gewogen en kom op 6.1 kg. Vorige week was dat nog 6.3 kg.
Ja, maar hoe weeg je nou?
We hebben al aangegeven dat een mensenweegschaal niet werkt. Die is bij die gewichten niet nauwkeurig en kan teveel schommelen. Je moet een digitale keukenweegschaal tot 10kg gebruiken (of een babyweegschaal).

Tevens kan eten buiten opgegeten worden door muizen, vogels, andere katten of ander ongedierte.

Ook hebben we aangegeven dat solensia niet direct werkt en was het advies om ook eerst oijnstilling erbij te geven zodat je kunt zien of dat ook de reden was.

Ik weet dus niet wat je nu precies verwacht.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

De brokjes die ik in de schuur bij hem neerzet worden geleegd, ik heb hem er gisteren van zien eten.
De Solensia is van maandag, dus je zit op 2 dagen na van een week. Ik denk dus wel dat ik al iets mag zien, toch?
Ik ga maandag even bellen voor een pijnstiller dan.

Ik meende dat hier wel iemand reageerde die het deed met een mensenweegschaal.

Ik heb ook nog steeds het gevoel dat hij echt meer drinkt. Maar de DA stelde toen, door urineonderzoek, dat dat niet het geval was.

Veel drinken past dat bij artrose? Ik kan dat nergens vinden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7746
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

argearge1 schreef: 22 okt 2022 14:24 De Solensia is van maandag, dus je zit op 2 dagen na van een week. Ik denk dus wel dat ik al iets mag zien, toch?
Nee, dat had ik al gezegd. Het duurt langer.
Ik heb wel eens gelezen dat er mogelijk effect te zien is "al na een week" (waar je dus nog niet aan bent). Maar het kan dus ook langer zijn. En het zou ook niet kunnen werken (die gevallen zijn er ook).

Ook staat er dit in de bijsluiter
In een veldonderzoek naar de werkzaamheid bij de voorgeschreven dosis bij katten met osteoartritis werd de steady-state bereikt na 2 doses.
Het is niet bedoeld als even een snelle fix.
argearge1 schreef: 22 okt 2022 14:24 Ik meende dat hier wel iemand reageerde die het deed met een mensenweegschaal.
Ja, je kunt je kat zo wegen om te kijken of hij 6 of 7 kilo weegt. Niet of hij 6,3 of 6,1kg weegt. Daar heb je echt een meer accurate meetmethode voor nodig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

O zo.
Van de Solensia had ik begrepen dat het max resultaat wordt bereikt na 2 doseringen.
Ik ga maandag in ieder geval bellen voor een pijnstiller. Misselijk lijkt hij me niet te zijn. 1 september had hij al 2 injecties gehad tegen de misselijkheid om weer aan het eten te komen, maar dat had geen effect.
(Meloxidyl 5mg/ml injectie pijnstilling
Metomotyl 5 mg/ml opl. pro inj. anti-emeticum)

De Meloxidyl deed dus ook niets...

De mirtazapine, van 14 oktober, had ook geen effect.

Je zou dadelijk nog denken dat hij eenzaam is, maar zijn moeder zit hier binnen, waarom blijft hij dan buiten?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5358
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Ik zou sowieso met artrose de voer en drink bakjes verhogen en kijken of je in en om het huis wat opstapjes kunt plaatsen.

Er zijn nog meer pijnstillers en als het alleen eenmalig 1 injectie geweest is dan is dat ook niet voldoende.

Als een kat last van maagzuur heeft helpt een middel tegen misselijkheid niet, en een maagzweertje zorgt bij mensen en dieren vaak voor brandend maagzuur.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Bedankt voor de tip. Gekke blijft nog steeds dat als hij buiten hoort dat ik met kattenvoer bezig ben, hij naar binnen komt en dan niks wil eten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5358
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

ja weet je ik kan mezelf wel blijven herhalen maar het lijkt allemaal niet binnen te komen.
Ik vind het in ieder geval niet gek.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie