Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Het lijkt mij toch even kijken hoe zijn momenten zijn. Kan hij nog genieten van dingetjes? Infuus voor de iets slechtere dagen zou je dan nog kunnen overwegen. Je kunt er altijd weer mee stoppen.

Ik weet ook hoe het is om te twijfelen of je weet wanneer het moment daar is. Je leeft momenteel van dag tot dag. Bij Bowy* was voor mij het moment toen ze weer een eetstaking had. Ze was misselijk. Ik kon dan nog allerlei kunstgrepen toepassen maar wist dat die tijdelijk zouden zijn (ze was nét een paar dagen ervoor 20 geworden). Tot een paar dagen daarvoor kon ze nog genieten van een rondje in de tuin en een lekkere knuffel. Dus er is geen goed of slecht moment, er is alleen jouw moment.

80ml is dat ook 80gr? Bij Bowy was ik altijd weer blij als er 100gr ingegaan was. Dat was dan weer een moment van opluchting... het zit er weer in.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Ach, dat is dan toch weer geweldig nieuws! Misschien was het toch een dip en kun je Ollie er doorheen slepen.
En wanneer het dan lukt met het nierdieet aangevuld met carny + een schepje ipakitine en zo nu en dan een infuus, dan hoef je misschien toch nog niet aan inslapen te denken.

En wat Rik zegt: heeft Ollie nog plezier in het leven? Geniet hij nog van een aai, het zonnetje?
Moet hij vaak spugen?
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ollie heeft in deze 3 a 4 weken dat we nu bezig zijn (ben de tel kwijt) circa 3x gekotst. Eergisteren voor het laatst, klein beetje vocht alleen.

Ik weet niet of 80ml ook 80gr is? Het is uit een kuipje in het spuitje gegaan en dan uitgelikt. Nadat ik het postte nog eens 10ml gister.

Ollie geniet af en toe maar steeds minder. Het lichtje is steeds vaker uit in z’n oogjes.

Als hij beneden komt, zoekt hij direct z’n muisje om stuk te scheuren (altijd leuke hobby geweest, ome Ali uit China is blij met me), en wil daarna rondje tuin. Die rondjes werden de afgelopen dagen steeds korter, af en toe de schutting nog op en daarna in de zon op de stoel tukken.

Een aai kan hij af en toe ook waarderen maar het spinnen daarbij wordt ook met de dag minder.

Ik weet niet of hij echt pijn heeft, maar hij ziet er het grootste deel van de dag gewoon erg ongemakkelijk uit, hoe hij zit en kijkt. Niet ontspannen. Plus super snel afgeleid (hoort dat ook bij nierpatiënt?).

Z’n gewicht schommelt. Toen we begonnen 3,8, toen 4,2, vorige week 3,6 en nu weer 3,8.

M’n familie is even bij hem op bezoek geweest en iedereen schrikt van wat ze zien, weer magerder en zo’n doffe, vermoeiende blik.

De twijfel is zo groot. Ik wil ook niet dat ie straks wel lijdt....
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1435
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik lees en leef al een tijdje mee...
Wacht niet te lang met je beslissing, de schuldgevoelens achteraf zijn enorm.
Bij mijn katjes heb ik het minder lang volgehouden, en toch voel ik mij nu nog enorm schuldig dat ik "te lang" gewacht heb :-(
Neem me niet kwalijk voor mijn reactie, deze is niet negatief bedoeld. Ik weet dat je zielsveel van Ollie houd en dat je er alles voor wil doen.
Heel veel sterkte en een virtuele knuffel
Carine
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Hoi Carine, dank voor je reactie, neem je zeker niks kwalijk. Ook in wat jij zegt zit waarheid.
De schuldgevoelens van wacht ik te lang of is het te snel gaan heen en weer. Elke seconde.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

De ipa is bezorgd. Er staat 5kg lichaamsgewicht 1gr per keer. Geef ik hem met z’n 3,8 dan 1gr of minder?
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Dat hangt ook een beetje af van hoeveel eten hij per keer krijgt. Je wil niet 10gr natvoer geven met daar een hele kwak ipa doorheen. Maar het is inderdaad 1gr per 5kg.

Anders begin je gewoon met iets minder en kijk je even hoe hij het eet. Bij Bowy* kon ik zonder problemen een schepje door 50gr (helft van Felix zakje/maaltijd) doen. En zij woog 2,9kg.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ah zo moet ik het zien. Ollie eet echt hapjes per keer dus ik zal denk ik een kwart bakje carny doen met een half schepje dan ofzo.

Ik deed kwart bakje met kwart schepje ipa.
Uit het blikje begint die te eten maar zodra het in het schaaltje met ipa zit loopt die weg.

Ik zet het neer en laat hem maar even..
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

De 2gr dan inderdaad verdelen over alle maaltijden

Als hij het straks nog niet gegeten heeft kun je er ook een klein lepeltje warm water over/door doen. Dat maakt de geuren vrij en als ie in de gaten heeft dat dat lekker is...

Katten zijn rare beesten wat dat betreft... ietsje anders en ze halen hun neus op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik had ook gelezen in de recensies van het poeder, dat iemand het mengde met de saus van een natvoer dat haar/zijn kat lekker vond, en dat via een spuitje voerde. Kan ik ook nog doen. Maar dan moet ie verder wel eten natuurlijk.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Ja hoor, dat mag ook.
Zolang het in de maag komt uiteindelijk samen met het andere eten is het geen probleem.

Trouwens wel bijzonder dat ie in de gaten heeft dat het door het eten gemengd is ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ja die Ollie kan je niet voor de gek houden.
Gelukkig komt m’n vriend zo thuis, die krijgt meer voor elkaar met eten dan ik. Kan hij het nog eens proberen.

Net de DA assistente gesproken. Als het goed is kunnen we nog wel een zak vocht krijgen en ook cerenia (blijkbaar mag je dit wel non stop gebruiken?). Ze gaat ook nog overleggen met de DA of hij openstaat voor thuis inslapen als het moment daar is ... want vanwege Corona....... ik kan die zin niet meer horen. Maar Ollebol gaat niet meer naar de DA. Ook niet voor de laatste ademteug.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Cerenia kun je blijven geven.
Eerder was het advies om na 5 dagen 1 dag te stoppen en dan weer verder te gaan, maar dat is niet meer zo.
Schijnt niet nodig te zijn.
Er bestaan mobiele dierenartsen, ik weet alleen niet hoe dat met Corona zit nu.
Maar misschien is het een optie als jou dierenarts niet aan huis wil komen.
Ik kan me voorstellen dat je dat voor Ollie echt niet in de praktijk wilt laten doen.
Wat ik met de ipa deed was de hoeveelheid die dagelijks nodig was door het blikje te mengen.
Lizzy at ook kleine beetjes steeds.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Wat een drama gister. Onze eigen DA waren er beiden niet. Ondanks alle afspraken in, weigerde de dienstdoende arts ons nog vocht en cerenia te geven. We moesten eerst maar weer eens langskomen met Ollie. Om hem even te wegen en te onderzoeken. Wegen doe ik zelf en onderzoeken betekend bloed afnemen bij deze kerel en dat gaan we niet meer doen. Wil je hem zien, dan kom je maar hier. En dat wil hij niet “want er is corona” echt hou op hoor. Altijd maar dat als excuus gebruiken. Ik moest hem maar een soort narcose pil geven daar zou die wel lekker rustig van worden...

Uiteindelijk nog 1 zak en 1 pil gekregen (2 dagen dus) en daarna krijgen we niks meer tenzij we langskomen. Dat zullen we nog wel eens zien...

Woensdag belt onze eigen DA ons.
Als hij geen euthanasie aan huis wilt dan hebben we alvast wat mobiele dierenartsen aangeschreven voor informatie.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Sommige dierenartsen zijn echt zo vermoeiend.
Hij kan toch zien hoe Ollie reageert tenminste bij ons houden ze dat bij in het dossier.
Cerenia en vocht zijn gewoon voor geschreven dus waarom zo moeilijk doen, het is niet zo dat cerenia een middel is als buprecare o.i.d dan had ik er nog een beetje begrip voor gehad.
Ik hoop dat je van je eigen dierenarts wijzer wordt en dat die wel aan huis wil komen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie