Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

k was even vergeten dat Noa niet goed tegen periactin kon.
k weet niet of je een paardemiddel wilt proberen en of het probleem zo groot is maar wat hier erg goed helpt is http://en.wikipedia.org/wiki/Mirtazapine en dan absolute kabouterdosis, dwz een kwart van de voorgeschreven dosis om te beginnen. het werkt bovendien op één dosis een paar dagen!
er wordt bij mensen van dit middel vrijwel geen ellende bij overdosis gemeld en t zou kunnen dat het voor katten dus ook redelijk safe is. maar hier verlagen we als we ergens mee beginnen de dosis altijd, ik geef eerst een kwart om te zien wat er gebeurt (muv antibiotica)..
de ureumwaardes zijn grillig en dat hangt van heel erg veel factoren af en ik geef je op een briefje dat wanneer zijn schildklierwaarde rustig is eea omhoog zal gaan. bespreek het maar met dr Mandigers, die zal de nodige schildklier patienten gezien hebben na ra jodiumbehandeling en zal het niet ontkennen.
ja hoor, carbimazol is wel verkrijgbaar maar omdat er felimazole is ontwikkeld, vinden de da's dat het niet meer verkrijgbaar is. kwestie van recept en apotheker!
en er was op het Forum iemand die geloof ik een hele pot over had, even zoeken missch
patiani-guusje schreef:van 2.3 naar 2.7 gegaan, maar moet tussen 3 en 3.5 komen. krijgt toch een kalium injectie.
goeie berichten over Patiaan, bloeddruk al vrij snel in orde en kalium spijkert hij de komend maand ook nog wel bij! joepie, wat zal je blij zijn!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ja dat ben ik zeker :-) zie ook een kat die zich duidelijk beter voelt, en dat maakt mij erg blij :-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Even tussen neus en lippen de waardes van Pluisje tussendoor ;)
Ureum in augustus: 9.9
Ureum in december: 7.3

Creatine in augustus: 170
Creatine in december: 130

Eiwit was een grensje: 77
Ze is wel een halve kilo bijgekomen :shock:
Weegt nu 5,6 kilo!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ilone, fantastisch! Hoe heeft Pluisje dat voor elkaar gekregen? Alleen met Fortekor en nierdieet? Is Pluis nu buiten de gevarenzone of blijft ze op dieet en medicijnen?
Wanneer Noa's waardes donderdag zo zijn als Pluisjes nierwaardes in augustus, ben ik super gelukkig.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Wat Cerna zegt... ??? ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Alleen dieetvoer, er zijn geen medicijnen aan te pas gekomen :-)
Nu waren Pluis haar waardes ook nog niet schrikbarend verhoogd he ;)
De DA dacht van te voren al dat dieetvoer al genoeg zou zijn. Volgens mij als ik het me goed herinner, had Adriana die gedachte ook.

Van de DA mag ze nu hetzelfde als wat Muka eet (VetEssentials) maar voorlopig meng ik die 2 nog even met nierdieet, en krijgt ze nog haar kattovit-blikjes ;)

Ik duim mee voor a.s. donderdag!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ik zou inderdaad gewoon de kattovit blijven geven.
Dat kan geen kwaad, en ze doet het er zo goed op ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

goeie berichten in het niertopic en dat is fijn om te lezen.
alleen komt Pluis wel behoorlijk aan van nierdieetvoer en daar zou je toch wel wat moeten veranderen.
wat eet Pluis naast de kattovit natvoer precies? K/d of Renal of Trovet of Specific?
Renal nierbroks zijn het minst vet maar ik weet niet of Pluis die lekker vindt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Vanmorgen hebben we de bloeddruk van Cochi laten meten en die is prima! Hij was zo opgefokt, maar eenmaal op de behandeltafel begon hij te toeten en te spinnen en vond al die aandacht en kriebels heerlijk.
Ik heb twee toneelspelers in huis, lijkt het wel. Cochi met een veel te snelle schildklier en te hoog ureum, maar uiterlijk is er niets aan hem te merken of te zien. Hij weegt nog steeds bijna 7 kilo. Slaapt wel veel maar dat mag ook wanneer je bijna 16 bent.

En Noa die gisteren actief heeft mee geholpen met het optuigen van de kerstboom. Voor het slapen gaan, zat ze onder de boom en keek mij heel ondeugend aan. "Kijk nog maar eens goed vrouwtje, want morgen heb je een hele andere boom!" Gelukkig hebben ze zich keurig gedragen.

Nog drie dagen en dan weten we hoe het werkelijk met haar gaat. De knoop in mijn buik begint alweer te komen. Bah, die onzekerheid!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

altijd fijn als je hulp van katzels krijgt. hier helpen beide kleuterkatten bij het verschonen van de grote drinkfontein en ik heb net het kerstboompje verplant en in de aarde gaan staan en dan door de kamer lopen geeft ook errg veel aandacht, uiteindelijk maar even achter een dichte kamerdeur gezet..
ja, t is heel vervelend, die spanning voor uitslagen en de zorg voor nierfaalkatzels is zwaar omdat het zo uitzichtloos is.. maar wij duimen met al onze pootjes hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Miranda »

Ik breek even in in dit topic, omdat het aardig overeenkomt met mijn verhaal en ik benieuwd ben of je nog tips of advies hebt voor mijn poes.

Vanmiddag heb ik te horen gekregen dat Mitho nierfalen heeft, stadium 2. Haar waarde was 165, die andere (lagere) waarde weet ik niet meer.
Ze zal aan het nierdieet moeten, maar moet morgen eerst een dag aan het infuus.

Pluisje gaat dus goed zo te lezen, dat is fijn om te horen. Mitho is trouwens ook nog jong; 3,5 jaar.

Ze krijgen nu Porta 21, graanvrij voer. Dat is goed voor nieren las ik, dus dat is toevallig. Maar dat mogen ze niet blijven eten neem ik aan? Speciale dieetvoeding is vereist en is daarin keuze? Ik lees veel verhalen over het niet lekker vinden van dat voer.

Groetjes Miranda
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Inderdaad spannend, wachten op een uitslag.
Duimen blijven draaien hier!

Ja, ik vond het ook vrij veel, een halve kilo in nog geen 4 maanden!
Ze eet als brokjes Renal, momenteel gemengd met Hill's VetEssentials. Volgens de DA mocht ze nu weer met Muka mee eten, maar wil ze niet direct vande Renal afhalen.
Blikvoer krijgt ze voornamelijk Kattovit, ongeveer 40 gram per dag.
Blik zou ik kunnen minderen, ze laat vaak genoeg wat staan.
Gisteren weer eens Specific natvoer geprobeerd, maar ze at het niet op...

Hoi Miranda,

Voor zover ik weet moet de kat toch écht aan nierdieetvoer, wil je de waardes naar beneden krijgen.
Als ik zo de waardes zie, zijn ze ook nog niet heel erg verhoogd en is Mitho beginnend nierfaler, dus dan zou het, net als bij Pluis, met voer op te lossen zijn.
Pluis vond de brokjes erg lekker, zowel de Hill´s k/d als de Royal Canin Renal.
Natvoer is even uitpluizen wat ze lust.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Miranda schreef:Ik breek even in in dit topic,

Vanmiddag heb ik te horen gekregen dat Mith nierfalen heeft, stadium 2. Haar waarde was 165, die andere (lagere) waarde weet ik niet meer.
Ze zal aan het nierdieet moeten, maar moet morgen eerst een dag aan het infuus.

Mitho is trouwens ook nog jong; 3,5 jaar.

Ze krijgen nu Porta 21, graanvrij voer. Dat is goed voor nieren las ik,
schrijf hier rustig verder en jouw verhaal past goed in het niertopic. dan blijft alle informatie bij elkaar, is makkelijk terug te bladeren en hoeven we voor de berichten niet een aantal niertopics af..
creatinine was 165 ureum weet je niet. zou ik nog wel opvragen.
en weet je waarom ze een dag aan het infuus moet? doorspoelen of was ze beetje aan het uitdrogen?
lees een aantal berichten terug en ook bij een paar andere topics over nierwaardes, dan weet je snel een heleboel. en in het begin zal het je duizelen, maar dat gaat snel over.
zo snel mogelijk over op 100% da-nierdieetvoer denk ik, dan belast je haar nieren zo min mogelijk. en 3,5 jaar is heel erg jong. heeft ze onlangs pijnstillers gekregen?
of iets heel erg verkeerds gegeten?
denkt de da dat het chronisch is (fase 2...) of toch acuut? of weet hij het nog niet?
meld even terug welke medicijnen je krijgt en welk advies voor nierdieetvoer.
als het chronisch is dan is het een uitzichtloze kwaal en het enige dat je kunt doen is proberen om het stabiel te houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pearlsofpassion »

Miranda schreef: Ze krijgen nu Porta 21, graanvrij voer. Dat is goed voor nieren las ik, dus dat is toevallig. Maar dat mogen ze niet blijven eten neem ik aan? Speciale dieetvoeding is vereist en is daarin keuze? Ik lees veel verhalen over het niet lekker vinden van dat voer.


Groetjes Miranda
Dat is helemaal geen goed voer voor nieren!! Er zit 47% eiwitten in! En ook nog eens 1,6% fosfor! Dus dat is juist enorm belastend voor de nieren. Ik geef het juist niet omdat ik niet zeker ben van Kleintje haar nieren (en je het pas ziet als het te laat is) en ik geen risico's wil nemen.
Dus haar daar zo snel mogelijk af halen en echt nierdieet (lage eiwitten en fosfor) geven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Miranda »

Valerie; bedankt, vanaf morgen zal ik hun voer af moeten mengen met dieetvoer en ik ben benieuwd hoe ze daarop gaan reageren!

Ilone; heb je verschillende keuzes in de dieetvoeding? Oké, ik lees dat Pluis Hill's lekker vond en Royal Canin Renal.

Ureum heeft ze wel genoemd, maar helaas niet onthouden. :oops:

Het infuus is voor zover ik begreep om haar waardes al iets omlaag te krijgen en als ze gaat plassen, controleren ze dat op blaasontsteking en nierbekkenontsteking.
Vanaf dan moet ze op dieet en over drie weken opnieuw een bloedtest om de nieuwe waardes te meten.

Ze heeft voor zover ik weet geen gekke dingen gegeten, maar... ze lust bijna alles en kan buiten best eens wat eten wat ik niet weer en eet vaak ook koppen van duiven, een stukje kikker of muis, etc.
Gelukkig is het met prooien nu rustig en laat ze ook regelmatig een prooi onberoerd.

Chronisch of acuut geen idee. :oops: Weet alleen van stadium 2. :ehand:
Plaats reactie