Pluisje, verhoogde nierwaardes
Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes
Als ik morgen de waardes heb, zal ik ze in het Nierfaalkattentopic posten. Ik heb het daar al een paar keer gelezen. Ben benieuwd wat de da's morgen zeggen.
Met Tim intussen gaat het op en neer. Herstel gisteravond, weer wat eten, vanmorgen kattenbak en nu zit hij nog steeds in de kamer op de bank. Hij wil soms op schoot, is blij met aaien en gaat daarna wat brokjes eten. Maar hij is zachter en kwetsbaarder, en loopt me minder achterna dan anders.
De overwegingen van de DA zijn wel min of meer te plaatsen nu. Maar ja, daar houden ze het algemene beeld vast, en hier hoor ik van de mensen bij wie het mis is gegaan. Dus dat is een hele andere benadering. Het maakt me wel voorzichtig om met iets nieuws te beginnen, al zal er toch wat structureel moeten verbeteren. Hopelijk kan de Uremyl dat teweeg brengen, in combinatie met de Fortekor.
MoMo en temgesic klonk ook bemoedigend, wat zal hij zich daardoor fijner hebben gevoeld.
Met Tim intussen gaat het op en neer. Herstel gisteravond, weer wat eten, vanmorgen kattenbak en nu zit hij nog steeds in de kamer op de bank. Hij wil soms op schoot, is blij met aaien en gaat daarna wat brokjes eten. Maar hij is zachter en kwetsbaarder, en loopt me minder achterna dan anders.
De overwegingen van de DA zijn wel min of meer te plaatsen nu. Maar ja, daar houden ze het algemene beeld vast, en hier hoor ik van de mensen bij wie het mis is gegaan. Dus dat is een hele andere benadering. Het maakt me wel voorzichtig om met iets nieuws te beginnen, al zal er toch wat structureel moeten verbeteren. Hopelijk kan de Uremyl dat teweeg brengen, in combinatie met de Fortekor.
MoMo en temgesic klonk ook bemoedigend, wat zal hij zich daardoor fijner hebben gevoeld.
Annie, heeft de dierenarts fortekor besteld, of fortiflex?
Het zijn beide heel verschillende dingen (fortekor voor de nieren, fortiflex voor z'n ruggetje).
Ik weet dat fortekor heel snel wordt gegeven bij nierfalen.
Weet iemand ook waarom? Wat fortekor (is bloedverdunner) voor een rol speelt bij nierpatienten?
Het zijn beide heel verschillende dingen (fortekor voor de nieren, fortiflex voor z'n ruggetje).
Ik weet dat fortekor heel snel wordt gegeven bij nierfalen.
Weet iemand ook waarom? Wat fortekor (is bloedverdunner) voor een rol speelt bij nierpatienten?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Het is Fortekor. Hij gaf me een folder, ik lezen en nakijken en zeggen, dat wil ik. Maar toen moest het besteld worden. Het is voor de doorbloeding van de nieren die dan beter gaan werken, en het schijnt ook eetlustbevorderend te zijn. DA zei: het is of metacam of fortekor. Dus nu is het tijd voor Fortekor.
Zuri krijgt ook Fortekor. Ik heb begrepen dat Fortekor is bedoeld voor bloeddrukverlaging (dus niet bloedverdunning). Veel katten met nierproblemen hebben namelijk ook een verhoogde bloeddruk. Door deze bloeddruk komt er ook teveel bloeddruk in de nieren wat belastend is voor de nieren. Een lagere bloeddruk zorgt voor minimale belasting van de nieren (net zoals een laag eiwitgehalte in het voer).
Nu moet ik erbij nuanceren dat dus niet alle nierkatten ook een verhoogde bloeddruk hebben en het dus niet voor alle katten nodig is. Bij Zuri is helaas niet voor de start met Fortekor zijn bloeddruk gemeten, dus ik weet niet zeker of het bij hem ook echt nodig is. Bloeddruk meten terwijl hij aan de Fortekor zit heeft weinig zin. Dus ik moet stoppen om te laten meten of het echt noodzakelijk is. Maar omdat hij het er al zo lang goed op doet ben ik huiverig om te stoppen...
Nu moet ik erbij nuanceren dat dus niet alle nierkatten ook een verhoogde bloeddruk hebben en het dus niet voor alle katten nodig is. Bij Zuri is helaas niet voor de start met Fortekor zijn bloeddruk gemeten, dus ik weet niet zeker of het bij hem ook echt nodig is. Bloeddruk meten terwijl hij aan de Fortekor zit heeft weinig zin. Dus ik moet stoppen om te laten meten of het echt noodzakelijk is. Maar omdat hij het er al zo lang goed op doet ben ik huiverig om te stoppen...
groetjes Sandra
Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos
Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum
Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos
Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum

Ah, ok dan is het me duidelijk. Dank voor het uitleggen. Moos krijgt geen fortekor.
Denk dat we dat wel onder controle hebben met z'n hart medicatie.
2Annie; Metcam is een pijnstiller, dat is fortekor niet (uitleg fortekor is niet meer nodig toch?)
Dus als je stopt met de metacam is het wel zaak dat je nog iets gaat doen aan de pijn in z'n ruggetje.
Vraag hem naar iets waar ook glucosamine in zit.
Er zijn heel veel dingen waar glucosamine in zit, dus hij kan met van alles komen.
Er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden.
1. z'n nieren (fortekor, nierdieet. Kijk hoe hij het daar op doet voor ongeveer een week. Gaat dit toch niet lekker kun je verder kijken naar bijv. Uremyl of Mcsamuel.)
2. Atrose (een supplement waar glucosamine in zit zoals bijv. Rug compositum (incl. onstekingsremmende kruiden), Fortiflex, Mobility van Trovet).
Nu zijn pillen geen hobby. Voor geen enkele kat.
Vraag bij je dierenarts naar easypill. Dit wordt zeeeeeeeeeeeeeer gewaardeerd door vele katten (behalve natuurlijk door mijn Teun... duh).
Dat is een soort van stopverf maar dan lekker
Daar kun je de pil dan induwen en de kat eet het zo op.
Denk dat we dat wel onder controle hebben met z'n hart medicatie.
2Annie; Metcam is een pijnstiller, dat is fortekor niet (uitleg fortekor is niet meer nodig toch?)
Dus als je stopt met de metacam is het wel zaak dat je nog iets gaat doen aan de pijn in z'n ruggetje.
Vraag hem naar iets waar ook glucosamine in zit.
Er zijn heel veel dingen waar glucosamine in zit, dus hij kan met van alles komen.
Er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden.
1. z'n nieren (fortekor, nierdieet. Kijk hoe hij het daar op doet voor ongeveer een week. Gaat dit toch niet lekker kun je verder kijken naar bijv. Uremyl of Mcsamuel.)
2. Atrose (een supplement waar glucosamine in zit zoals bijv. Rug compositum (incl. onstekingsremmende kruiden), Fortiflex, Mobility van Trovet).
Nu zijn pillen geen hobby. Voor geen enkele kat.
Vraag bij je dierenarts naar easypill. Dit wordt zeeeeeeeeeeeeeer gewaardeerd door vele katten (behalve natuurlijk door mijn Teun... duh).
Dat is een soort van stopverf maar dan lekker

Daar kun je de pil dan induwen en de kat eet het zo op.
Marjan, dat neem ik mee, dankjewel!
Intussen heeft Tim geen Metacam meer gehad na de laatste dosis op vrijdagavond. Vandaag heeft hij een goede dag. Bleef de hele tijd in de kamer, at af en toe brokjes, wast zichzelf, komt op schoot en kijkt mij aan. Hij is wel wat zachter dan anders, dat zal de pijn zijn. Maar dat enge slappe is eraf. Hopelijk komt dat door het ophouden met de Metacam.
Intussen heeft Tim geen Metacam meer gehad na de laatste dosis op vrijdagavond. Vandaag heeft hij een goede dag. Bleef de hele tijd in de kamer, at af en toe brokjes, wast zichzelf, komt op schoot en kijkt mij aan. Hij is wel wat zachter dan anders, dat zal de pijn zijn. Maar dat enge slappe is eraf. Hopelijk komt dat door het ophouden met de Metacam.
Vreemde dierenarts: metacam of fortekor. Fortekor is toch geen pijnstiller!? Dat Fortekor de eetlust stimuleert, heb ik nog nooit gemerkt. Is hij wel dierenarts?AnnieMG schreef:Het is Fortekor. Hij gaf me een folder, ik lezen en nakijken en zeggen, dat wil ik. Maar toen moest het besteld worden. Het is voor de doorbloeding van de nieren die dan beter gaan werken, en het schijnt ook eetlustbevorderend te zijn. DA zei: het is of metacam of fortekor. Dus nu is het tijd voor Fortekor.

Dierenartsen schrijven nog steeds Metacam voor omdat het een goede pijnstiller is en ieder medicijn wel bijwerkingen heeft. Wanneer de bijwerkingen maar zelden voorkomen, nemen ze dat voor lief want anders kunnen ze niets meer voorschrijven.
Ik heb voor Cerná (geen nierpatiënt, maar wel 12 jaar dus chronisch nierfalen ligt op de loer) Tolfedine gehad toen de tanden/kiezen getrokken moesten worden. Dat schijnt ook een goed alternatief te zijn voor Metacam. Hoef je ook maar om de twee dagen te geven.
Ik heb twee nierpatiënten: Cochi van 16 en hij krijgt naast Fortekor Ipakitine over zijn gewone eten. Het kan zijn dat Tim slecht eet omdat het nierdieet niet echt smakelijk is. Cochi eet absoluut geen nierdieet (ja, af en toe een kwart kuipje Beaphar; dat gaat er wel in) en krijgt dus Gourmet met een schepje Ipakitine er doorheen geroerd. Proeven ze niets van en het maakt het eten lekker smeuiig.
Daarnaast geef ik hem sinds drie weken Urémyl door een beetje Gourmet. De eetlust is bij hem daardoor weer toegenomen, al at hij nooit echt slecht.
Noa onze vierjarige nierpatiënt (waarschijnlijk tgv 5 weken Metacam) krijgt geen Urémyl, maar naast 2,5 mg Fortekor tweemaal per week homeopatische korreltjes: Mercurius Corrosivus D6. Daar reageert ze erg goed op. Ze lust geen nierdieet en daarom spuitjevoer ik viermaal daags 35 gram Trovet. Ze leeft al bijna een jaar in geleende tijd.
Verder doe ik standaard bij zowel Cochi als Noa tweemaal daags 1,5 ml lactulose door het eten omdat door de vochtonttrekking nierpatiënten vaak problemen met de stoelgang krijgen. Ook leng ik het zachte voer nog aan met ongeveer 15 ml. warm water voor extra vocht. Een oudere kat heeft vaak problemen met het gebit en zo kunnen ze het lekker opslobberen.
Bij Noa doe ik viermaal daags ook nog 5 ml. Reaktiv door het eten voor wat extra vitamientjes.
Onderhuids infuus krijgt Noa niet meer sinds ze hom.korreltjes heeft; het had geen toegevoegde waarde meer, maar toen we begin augustus opnieuw hebben laten controleren en ureum 20 was (doordat ze teveel RC Exigent eet

Wanneer bij Tim het ureum erg hoog is, kun je dit ook nog overwegen of een dagopname, dat is nog effectiever want dan gaat het infuus via de bloedbaan.
Uremyl is tegen de ureum (veroorzaakt door oa eiwitten in de voeding).
Ipakitine is tegen de fosfor (veroorzaakt door het fosfor in rood vlees (voornamelijk orgaanvlees))
Het zijn twee heel verschillende zaken.
En ja, dank Annet! om mij daar nog even op te wijzen.
Moos heeft geen last van te hoor fosfor in z'n bloed. Dat is steeds binnen de waarden en verandert niet. Stom dat ik daar niet aan denk.
2Annie, als je bloed laat testen let dan ook op het fosfor gehalte (geef dit aan vóórdat de arts de test doet, dit is een aparte bloedtest en kan weer extra kosten mee brengen).
Excuses hiervoor, dat ik vergeten ben dit aspect naar voren te brengen.
Zoals ik al aangaf, met Moos hoef ik daar niet perse op te letten.
Dit gaa tmee met de algemene test bij m'n da.
Zodra dit omhoog schiet moet ik daar op letten, maar dat was tot nu toe niet.
Ipakitine is tegen de fosfor (veroorzaakt door het fosfor in rood vlees (voornamelijk orgaanvlees))
Het zijn twee heel verschillende zaken.
En ja, dank Annet! om mij daar nog even op te wijzen.
Moos heeft geen last van te hoor fosfor in z'n bloed. Dat is steeds binnen de waarden en verandert niet. Stom dat ik daar niet aan denk.
2Annie, als je bloed laat testen let dan ook op het fosfor gehalte (geef dit aan vóórdat de arts de test doet, dit is een aparte bloedtest en kan weer extra kosten mee brengen).
Excuses hiervoor, dat ik vergeten ben dit aspect naar voren te brengen.
Zoals ik al aangaf, met Moos hoef ik daar niet perse op te letten.
Dit gaa tmee met de algemene test bij m'n da.
Zodra dit omhoog schiet moet ik daar op letten, maar dat was tot nu toe niet.
krijgt Tim nierdieet en welke soort of heb ik iets over het hoofd gezien/gelezen?
Ja, tim krijgt nierdieet. Welke is nog niet vermeld. Maar ik ga er zomaar (ja, blind) vanuit dat dit Hills K/D is.
- patiani-guusje
- Cheetah
@Annie
Fortekor werkt wel iets bloeddrukverlagend, maar als een kat echt een te hoge bloeddruk heeft niet genoeg. Dan is er een ander medicijn: Amplodipine. Fortekor wordt bij katten met nierproblemen vooral gebruikt om de doorbloeding van de nieren te bevorderen waardoor het nierweefsel dat nog functioneert zijn werk beter kan doen.
Mijn Patiaan krijgt zowel Benakor (zelfde al Fortekor) Amplodopine voor de hoge bloeddruk, Tumil-K vanwege kaliumtekort, Renalzin (preventief om fosfor laag te houden) en 2 maal daags onderhuids infuus. In november vorig jaar kregen we de diagnose, en het is een paar x heel slecht gegaan met Patiaan. Sinds hij 2x daags infuus krijgt en de Tumil-k verhoogd is is hij erg stabiel.
De onderhuidse infusen dien om de afvalstoffen beter af te kunnen voeren wat de nieren niet goed meer kunnen. Dmv van meer plassen... Ook hebben katten met verminderde nierfunctie de neiging tot uitdroging, de infusen voorkomen dit ook. Mijn dierenarts zei laatst dat mijn kat nog leeft vanwege de infusen.
Wat ik me afvraag is of bij Tim de bloeddruk is gemeten, en het kalium in het bloed? Als dit niet in orde is kan een kat zich ook erg beroerd voelen...
Ik wens je veel sterkte met Tim, en hopelijk valt het mee met de nierwaardes...
Fortekor werkt wel iets bloeddrukverlagend, maar als een kat echt een te hoge bloeddruk heeft niet genoeg. Dan is er een ander medicijn: Amplodipine. Fortekor wordt bij katten met nierproblemen vooral gebruikt om de doorbloeding van de nieren te bevorderen waardoor het nierweefsel dat nog functioneert zijn werk beter kan doen.
Mijn Patiaan krijgt zowel Benakor (zelfde al Fortekor) Amplodopine voor de hoge bloeddruk, Tumil-K vanwege kaliumtekort, Renalzin (preventief om fosfor laag te houden) en 2 maal daags onderhuids infuus. In november vorig jaar kregen we de diagnose, en het is een paar x heel slecht gegaan met Patiaan. Sinds hij 2x daags infuus krijgt en de Tumil-k verhoogd is is hij erg stabiel.
De onderhuidse infusen dien om de afvalstoffen beter af te kunnen voeren wat de nieren niet goed meer kunnen. Dmv van meer plassen... Ook hebben katten met verminderde nierfunctie de neiging tot uitdroging, de infusen voorkomen dit ook. Mijn dierenarts zei laatst dat mijn kat nog leeft vanwege de infusen.
Wat ik me afvraag is of bij Tim de bloeddruk is gemeten, en het kalium in het bloed? Als dit niet in orde is kan een kat zich ook erg beroerd voelen...
Ik wens je veel sterkte met Tim, en hopelijk valt het mee met de nierwaardes...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Goed nieuws. Het herstel dat bij Tim op zondag inzette, is verder ontwikkeld. Hij eet zowat de hele dag
Soms drie brokjes, soms een paar bekjes vol. Maar hij eet. 's Avonds is altijd wat moeilijker, maar met veel aaien en aanmoediging lukt het ook. Altijd honderd procent nierdieet.
De metacam leek dus inderdaad de boosdoener te zijn. Naarmate dat uit zijn lichaam verdween, kwam de oude Tim terug. Hij voelt ook weer meer aan als zichzelf. Ook vandaag eten, eten. Drinken uit het nieuwe waterfonteintje maar alleen als het uit staat.
Op de bank liggen, boven op bed slapen. Vandaag zelfs miauwen om meer aaien. Ik ben er zo blij mee. De crisis lijkt voorbij. Nu ga ik me richten op structurele verbeteringen.
Tegen de DA heb ik alleen gezegd dat ik gestopt ben met metacam wegens slecht resultaat. Er is nu zowel Fortiflex als Fortokor besteld en ik ga goed uitzoeken of dat te combineren valt. Uremyl heb ik zelf besteld, met het idee dan heb ik het. Voordat ik aan iets begin, ga ik verder lezen. Er komt nu veel informatie op me af.
Tim springt weer van en op van alles, traplopen kan hij ook. Hij lijkt dus niet veel pijn te hebben. Er zit geen aarzeling in zijn gedrag. Maar ik weet het niet zeker.
Dank voor alle opmerkingen. Ik lees en herlees en denk erover na.
Dit zijn de waarden van het bloedonderzoek 24 augustus (ik heb ze ook in het andere topic gepost)
24aug SpotchemEX
ureum 9,3
creatinine 205
glucose 6,7
alkalisch fosfate 73
totaal eiwit 73
GPT/ALT 67

De metacam leek dus inderdaad de boosdoener te zijn. Naarmate dat uit zijn lichaam verdween, kwam de oude Tim terug. Hij voelt ook weer meer aan als zichzelf. Ook vandaag eten, eten. Drinken uit het nieuwe waterfonteintje maar alleen als het uit staat.

Tegen de DA heb ik alleen gezegd dat ik gestopt ben met metacam wegens slecht resultaat. Er is nu zowel Fortiflex als Fortokor besteld en ik ga goed uitzoeken of dat te combineren valt. Uremyl heb ik zelf besteld, met het idee dan heb ik het. Voordat ik aan iets begin, ga ik verder lezen. Er komt nu veel informatie op me af.
Tim springt weer van en op van alles, traplopen kan hij ook. Hij lijkt dus niet veel pijn te hebben. Er zit geen aarzeling in zijn gedrag. Maar ik weet het niet zeker.
Dank voor alle opmerkingen. Ik lees en herlees en denk erover na.
Dit zijn de waarden van het bloedonderzoek 24 augustus (ik heb ze ook in het andere topic gepost)
24aug SpotchemEX
ureum 9,3
creatinine 205
glucose 6,7
alkalisch fosfate 73
totaal eiwit 73
GPT/ALT 67
- patiani-guusje
- Cheetah
Wat een goed nieuws zeg! Weet je de bovengrens van de waardes? Van het Crea en het Ureum? Als ik afga op mijn ervaring mag het crea niet hoger zijn dan 212 of 197, afgaande op de bovengrenzen waar ik mee te maken heb gehad, en het ureum dacht ik niet hoger dan 12. Dus zien de waardes van Tim er prima uit. Het lijkt mij dat dit acuut nierfalen s geweest, wellicht door de Metacam? Gelukkig was je er op tijd bij! Knuffel voor Tim, en hopelijk blijft het goed met hem gaan.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Bovenwaardes... ehm...
...op de print staan deze gegevens links en dan rechts nog meer, ik dacht dat dat de standaardwaardes waren, wat het hoort te zijn.
Bij ureum staat 9,5 en dan rechts 4,9-11,9
Bij creatinine rechts 80-164.
Wat een eng idee dat acuut nierfalen. ewww.
...op de print staan deze gegevens links en dan rechts nog meer, ik dacht dat dat de standaardwaardes waren, wat het hoort te zijn.
Bij ureum staat 9,5 en dan rechts 4,9-11,9
Bij creatinine rechts 80-164.
Wat een eng idee dat acuut nierfalen. ewww.
Crea is dus verhoogd, maar niet extreem. Ureum is netjes dankzij het nierdieet. Crea zou nog langzaam weer kunnen zakken wanneer Tim op nierdieet blijft staan, maar ik vind het voor een kat van 14 niet echt onrustbarend (Noa zit nu op 341 en daar ben ik heel blij mee want het was vorig jaar 495!).
Ik geloof niet dat dit waardes zijn van acuut nierfalen; die zijn vele malen hoger.
Dit is chronisch nierfalen doordat vanwege de leeftijd de organen wat minder beginnen te worden en in principe kan je kat, mits op nierdieet of normaal voer met Ipakitine (of seniorvoer, maar dat lust men hier ook niet), hier nog veel ouder op worden.
Gefeliciteerd!
Ik geloof niet dat dit waardes zijn van acuut nierfalen; die zijn vele malen hoger.
Dit is chronisch nierfalen doordat vanwege de leeftijd de organen wat minder beginnen te worden en in principe kan je kat, mits op nierdieet of normaal voer met Ipakitine (of seniorvoer, maar dat lust men hier ook niet), hier nog veel ouder op worden.
Gefeliciteerd!