Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Die pancreatitis is gewoon naar, hier ook een kat die vanaf januari hiermee kampt (waarde 14,4). En nog geen eind in zicht

Zie je ook waarom de kat niet eet? Is het misselijkheid of pijn. Bij mijn kat zag ik, met de afbouw van de buprecare, dat ze haar flanken samen trok en stopte met eten. Dus pijn en niet verder afbouwen.

Want als het misschien misselijkheid is, dan zou je een ander middel kunnen overwegen. Bij mijn kat werkte Cerenia onvoldoende en zijn we overgestapt op Emeprid.

Zantac is goed om te geven voor het maagzuur. Bij een alvleesklierontsteking komen er toch maagzuur naar boven wat weer misselijkheid tot gevolg heeft.

Hoeveel buprecare geef je nu?

En ik lees ook gewoon mee, zit in hetzelfde schuitje helaas
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Bij de pancreas hebben ze altijd problemen met maagzuur, de pancreas moet ook voor neutralisatie maagzuur zorgen namelijk, plus nierfalen geeft ook maagzuur klachten.
Dus het is handig en kan ook echt schelen in eetlust, overgeven hoeven ze niet. Het is namelijk een brandend gevoel in de maag, of bijv reflux in slokdarm.

Cerenia werkte hier goed met een halve per dag, denk dat we dat wel 8 weken fulltime gegeven hebben. Weet even niet precies hoe lang. We zijn er zeer onlangs pas mee gestopt en nu lijkt dat goed te gaan. Panzym en zantac en buprecare en b-supplement nog altijd iedere dag.

Er bestaan andere middelen voor inderdaad. Zoals
Douraque aangeeft. En evt een andere eetlustremmer, of bijv dagelijks mirtazapine 1/24e? Of om de dag 1/16e?

Edit: denk nog langer cerenia, nov, dec, Jan. 12 weken.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 11 mar 2019 20:29 Die pancreatitis is gewoon naar, hier ook een kat die vanaf januari hiermee kampt (waarde 14,4). En nog geen eind in zicht

Zie je ook waarom de kat niet eet? Is het misselijkheid of pijn. Bij mijn kat zag ik, met de afbouw van de buprecare, dat ze haar flanken samen trok en stopte met eten. Dus pijn en niet verder afbouwen.

Want als het misschien misselijkheid is, dan zou je een ander middel kunnen overwegen. Bij mijn kat werkte Cerenia onvoldoende en zijn we overgestapt op Emeprid.

Zantac is goed om te geven voor het maagzuur. Bij een alvleesklierontsteking komen er toch maagzuur naar boven wat weer misselijkheid tot gevolg heeft.

Hoeveel buprecare geef je nu?

En ik lees ook gewoon mee, zit in hetzelfde schuitje helaas
hey wat rot voor jou en je katje :(. duim ook voor jullie dat het weer snel beter gaat!
bedankt ook voor je tips ook. ja het lukt ons eindelijk om het verschil goed te zien tussen pijn en misselijkheid. ze is voornamelijk misselijk nu maar pijn heeft ze ook sinds een aantal dagen vanwege een flink soort zweertje op haar lip, soort puist met zwarte korst erop, die ziet er nu gelukkig beter uit dan 2 dagen geleden.
Ik ga morgen nog eens de dierenarts bellen over het gebruik van een maagzuurremmer. de da heeft het daar niet over gehad maar ze heeft het pas geleden wel gehad.. ook die vervanger van Cerenia zal ik bespreken.
Het goede nieuws is dat ze zich beter lijkt te voelen na het 2e infuus vandaag en dwangvoeren. ze kwam eerst een half uur knuffelen en spinnen deed ze ook weer voor het eerst sinds dagen! En daarna miauwen ze om eten, miste dat miauwtje al te lang:). dus ze heeft 30 gram natvoer op! ik wacht nu even zodat ze niet teveel in 1 keer eet..

maar het blijft zo lastig die pancreatitis..zo onvoorspelbaar. durf niet lang van huis en maak me veel zorgen als ik werk of even weg ben.. hoe zien jullie dagen eruit? moet je ook steeds nieuwe smaken geven? eet hij brokjea?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 11 mar 2019 20:35 Bij de pancreas hebben ze altijd problemen met maagzuur, de pancreas moet ook voor neutralisatie maagzuur zorgen namelijk, plus nierfalen geeft ook maagzuur klachten.
Dus het is handig en kan ook echt schelen in eetlust, overgeven hoeven ze niet. Het is namelijk een brandend gevoel in de maag, of bijv reflux in slokdarm.

Cerenia werkte hier goed met een halve per dag, denk dat we dat wel 8 weken fulltime gegeven hebben. Weet even niet precies hoe lang. We zijn er zeer onlangs pas mee gestopt en nu lijkt dat goed te gaan. Panzym en zantac en buprecare en b-supplement nog altijd iedere dag.

Er bestaan andere middelen voor inderdaad. Zoals
Douraque aangeeft. En evt een andere eetlustremmer, of bijv dagelijks mirtazapine 1/24e? Of om de dag 1/16e?

Edit: denk nog langer cerenia, nov, dec, Jan. 12 weken.
Bedankt Sansan voor je uitgebreide informatie, hier kan ik zeker wat mee! die maagzuurremmer ga ik morgen echt halen. is het niet teveel voor haar al die medicatie in 1 dag? vrees me ook rot voor haar nieren en vergiftiging van medicatie. niet dat ik haar laat lijden om haar bij me te houden hoor, haar gevoel en levenskwaliteit staat op nummer 1 bij ons. Na de dood van Tijgertje ben ik gewoon een beetje bang geworden voor zoveel medicatie in 1 keer.
Hoeveel buprecare geef jij per dag?
Die enzymen heb ik ook, die poeder ruikt naar vanille en ze loopt al weg als ik het potje pak wat ook al ruikt, dus dat was helaas geen succes, ze is al zo kieskeurig :(.
En welke b supplementen geef je? Is reaktiv tonicum niet goed?
Mocht jij het goede nieuws gemist hebben..ze at net weer uit haarzelf en ik kreeg een spinnende knuffel van een half uur!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Mijn kat had op 14 febr. jl nog steeds dezelfde waarde ondanks dat zij stabiel was optisch gezien. Dus toen elke week gaan infusen + B12 injectie. Daarna gaan afbouwen in medicatie, maar doordat zij nog steeds pijn vertoond bij een verdere verlaging van de buprecare gaan we vrijdag weer testen en dan in overleg met een internist verder kijken. Maar optisch gezien gaat het goed, ze eet en is vrolijk en speelt. Ik heb daarnaast dezelfde zorg die jij hebt: nieren, suiker en vergiftiging door medicatie. Daarom wil ik regelmatig bloed laten testen

Dat met die zweertjes denk ik toch dat het goed is om een maagzuurremmer te geven. Zweren zijn toch een oorzaak van maagzuur of heb ik dat verkeerd begrepen?

Als ze nog steeds misselijk is, dan lijkt de Cerenia niet echt wat de doen (meer). Ik zou zeker bespreken om een ander middel te proberen. Hier hielp het zeker in haar eetlust.

Qua buprecare stond mijn kat eerst op 3x per dag 0,2 ml en daarna gaan afbouwen.

Mijn kat is heel lastig, ze eet enkel natvoer als ik erbij blijf en haar aanmoedig. Brokken (Hills i/d) eet ze prima s’nachts en soms als ik aan het werk ben.

Wat ik al doe sinds ze ziek is icm werk: s’ochtends zorgen dat ze in ieder geval 3/4 tot en 1 blikje Gourmet eet. Sta daarom ook eerder op en ga soms later weg naar werk. Ben pas gerust als ze iets op heeft. In de beginperiode toen ze nog niet goed at, nam ik vrije dagen cq vrije uren op. En ik werk 1 dag per week thuis.

Ik krijg geen nieuw voer erin. Voordat ze ziek werd, stond ze op Schesir natvoer en Applaws brokken. Nu associeert ze dat voer met pijn en eet ze dat niet meer

Ik heb alle soorten natvoer van zowel de dierenspeciaalzaak als de supermarkt geprobeerd. Enige natvoer dat ik naar binnen krijg is gourmet in de smaak tonijn en niets anders. Toen ze net ziek werd at ze Whiskas brokken, maar nu heb ik haar over op Hills i/d

Qua medicatie krijgt mijn kat nu: 2x per dag 1 ml buprecare, 2x per dag 0,25 Emeprid. Daarnaast 2x per dag 1/4 Zantac icm met Pancreaspoeder in een lege capsule (anders at mijn kat ook niet). En 1x per week infuus (kan thuis niet ivm flauwvallen van mij) en 1x per week vitamine B12 injectie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Enzymen geven wij in lege
capsules gestopt.

Hier 2 x daags 0,1 ml buprecare

In de opname kreeg je kat toch iets voor maagzuur?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Enne.. Yesss spinnen en eten.. geweldig!!
Hoe is het nu?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Douraque heb je het idee nu je de enzymen structureel bent gaan geven, dat er toch verschil te merken is?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Ook jij bedankt voor de uitgebreide info! Ik ga morgen even goed de tijd nemen om te reageren, nu nog even Simba verzorgen en dan slapen:).

Sansan, ze vraagt weer om eten en een knuffel! wel diarree gehad weer..

Slaap lekker, jullie horen morgen weer van ons :)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 11 mar 2019 22:02 Mijn kat had op 14 febr. jl nog steeds dezelfde waarde ondanks dat zij stabiel was optisch gezien. Dus toen elke week gaan infusen + B12 injectie. Daarna gaan afbouwen in medicatie, maar doordat zij nog steeds pijn vertoond bij een verdere verlaging van de buprecare gaan we vrijdag weer testen en dan in overleg met een internist verder kijken. Maar optisch gezien gaat het goed, ze eet en is vrolijk en speelt. Ik heb daarnaast dezelfde zorg die jij hebt: nieren, suiker en vergiftiging door medicatie. Daarom wil ik regelmatig bloed laten testen

Dat met die zweertjes denk ik toch dat het goed is om een maagzuurremmer te geven. Zweren zijn toch een oorzaak van maagzuur of heb ik dat verkeerd begrepen?

Als ze nog steeds misselijk is, dan lijkt de Cerenia niet echt wat de doen (meer). Ik zou zeker bespreken om een ander middel te proberen. Hier hielp het zeker in haar eetlust.

Qua buprecare stond mijn kat eerst op 3x per dag 0,2 ml en daarna gaan afbouwen.

Mijn kat is heel lastig, ze eet enkel natvoer als ik erbij blijf en haar aanmoedig. Brokken (Hills i/d) eet ze prima s’nachts en soms als ik aan het werk ben.

Wat ik al doe sinds ze ziek is icm werk: s’ochtends zorgen dat ze in ieder geval 3/4 tot en 1 blikje Gourmet eet. Sta daarom ook eerder op en ga soms later weg naar werk. Ben pas gerust als ze iets op heeft. In de beginperiode toen ze nog niet goed at, nam ik vrije dagen cq vrije uren op. En ik werk 1 dag per week thuis.

Ik krijg geen nieuw voer erin. Voordat ze ziek werd, stond ze op Schesir natvoer en Applaws brokken. Nu associeert ze dat voer met pijn en eet ze dat niet meer

Ik heb alle soorten natvoer van zowel de dierenspeciaalzaak als de supermarkt geprobeerd. Enige natvoer dat ik naar binnen krijg is gourmet in de smaak tonijn en niets anders. Toen ze net ziek werd at ze Whiskas brokken, maar nu heb ik haar over op Hills i/d

Qua medicatie krijgt mijn kat nu: 2x per dag 1 ml buprecare, 2x per dag 0,25 Emeprid. Daarnaast 2x per dag 1/4 Zantac icm met Pancreaspoeder in een lege capsule (anders at mijn kat ook niet). En 1x per week infuus (kan thuis niet ivm flauwvallen van mij) en 1x per week vitamine B12 injectie
Ja die waardes schijnen niet alles te zeggen, de da combineert het daarom steeds met een buikecho. Hoop dat jullie ook wat meer duidelijkheid bij de internist krijgen en straks weer af kunnen bouwen. lastig al die zorgen over je beestje, je wilt zo graag helpen maar die andere dingen loeren ook steeds om het hoekje met al die medicijnen.

Ja het lastige is dat we niet weten of het een zweertje is of weer zo'n krentebaard achtige puist. Maar ik maak straks een goede foto voor de da en overleg na werk ook over die maagzuurremmer. Ze eet gelukkig wel sinds gisterenavond dus iets van vooruitgang.. ook een vervanger voor Cerenia wordt straks besproken maar misschien helpt het al om die maagzuurremmer toe te voegen.

Jouw kat eet dus hetzelfde als Simba, ik sta ook altijd eerder op voor haar zodat ik wel met een ok gevoel de deur uit kan aangezien ik dan tijd voor haar infuus, aandacht, eten en medicijnen heb. werk ook in overleg veel vanuit huis, dus dat scheelt ook een hoop. Vakantie hebben we al 2 jaar overgeslagen ivm de kwakkelende Simba en Tijgertje toen.

Hoe doen jullie dat met die capsule? in easypil en dan in het mondje of door het eten?

Ik duim voor jullie voor vrijdag!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 11 mar 2019 22:30 Enzymen geven wij in lege
capsules gestopt.

Hier 2 x daags 0,1 ml buprecare

In de opname kreeg je kat toch iets voor maagzuur?
Klopt, opramezol, als ik het goed zeg :). de week daarvoor gaf ik het ook thuis, maar zag geen verschil bij haar, vandaar dat het nu zo 'vergeten' is maar ik heb de da al gemaild met de vraag hierover.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

En Sansan, hoe geven jullie die capsules dan?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Echo hebben wij ook al laten maken, alle organen zagen er volgens de internist prima uit. Dus ook de pancreas.

Dat de waardes niet alles zeggen klopt, maar ze moeten wel dalen. Hoge waardes op lange termijn icm medicatie brengt andere gevaren met zich mee.

@Sansan: ik vind het lastig om aan te geven of het poeder iets doet. Voor mijn gevoel eet ze gemakkelijker haar eten, maar dat kan ook puur mijn gevoel zijn.

De capsule vul ik met maagzuurremmer en poeder. De capsule geef ik daarna gewoon in haar keel en dan slikt zij. De easypil vind zij verschrikkelijk.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 12 mar 2019 09:54 Echo hebben wij ook al laten maken, alle organen zagen er volgens de internist prima uit. Dus ook de pancreas.

Dat de waardes niet alles zeggen klopt, maar ze moeten wel dalen. Hoge waardes op lange termijn icm medicatie brengt andere gevaren met zich mee.

@Sansan: ik vind het lastig om aan te geven of het poeder iets doet. Voor mijn gevoel eet ze gemakkelijker haar eten, maar dat kan ook puur mijn gevoel zijn.

De capsule vul ik met maagzuurremmer en poeder. De capsule geef ik daarna gewoon in haar keel en dan slikt zij. De easypil vind zij verschrikkelijk.
De waardes zijn bij Simba gedaald van zo'n 8,8 naar 5 dus dat is fijn. al zag haar alvleesklier er minder goed uit op de echo bij haar. Ik ga het ook proberen met capsules, bedankt voor de tip!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Wij geven alle capsules met een pillenschieter achterin de mond/ bij de keel.

Gelukkig heeft ze gegeten!
Plaats reactie