Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Niet helemaal mee eens.
Kasper had achter in de tuin een eigen latrine. Dat was onder het afdak van een half afgebroken vogelkooi (voor een revaliderende houtduif). Daarvoor had hij in de tuin een kleiner plekje, ook onder een afdak. Hij verkoos buiten weer en wind te poepen en te plassen hoewel hij hier en daar ook sproeide. En de bak in huis, ook overdekt d.w.z. open bak maar onder een dak.

Je kan het verwennen noemen, ik noem het anticiperen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

heey Ja weet je wat, ik zal de kattenbak telkens naast hem zetten als hij ergens ligt te slapen. dan kan hij er gelijk op zonder een meter te moeten lopen haha

van geen wonder dat sommigen zich personeel van een kat noemen....Ja als je het zo doet.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Hmmm, dat is weer het andere uiterste en probeer een middenweg te vinden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

drestar schreef:heey Ja weet je wat, ik zal de kattenbak telkens naast hem zetten als hij ergens ligt te slapen. dan kan hij er gelijk op zonder een meter te moeten lopen haha
Wanneer je het zo gaat doen dan verklaar ik je voor gek, tenzij de kat ziek is en er daardoor tijdelijk niet zelf meer heen kan lopen :lol:

Wij hebben in elk geval meerdere redenen aangegeven waarom het handig is om wel kattenbak in huis te hebben staan. Niemand kan je dwingen om er een in huis te plaatsen ;-) jou beetje kennende zullen de argumenten voor een kattenbak wel in je achterhoofd blijven en het is ook nog lang geen winter met bevroren grond natuurlijk (al verlang ik met dit weer wel naar de winter, ben niet gemaakt voor huidige temperaturen van 28 graden :lol: ).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Oke, nou bedankt voor jullie reakties in ieder geval ;-)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Jongens we kunnen hier wel mee ophouden. Drestar doet toch wat ie zelf wil. Hij weet het allemaal beter. Prima. Maar mocht je kat ooit ziek of wat dan ook worden mag je hier om advies vragen maar ik blijf wel weg
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

Voor de "aardigheid" weer eens in dit topic gekeken en ik moet jullie een groot compliment geven voor het geduld wat jullie hebben met deze zelfingenomen, egocentrische gast. :eclap:

Want zeg nou zelf: alles draait toch om hem (ga ik tenminste van uit want fatsoenlijk voorgesteld heeft hij/zij zich voor zover ik weet, niet) en een kat is leuk om te hebben, maar moet vooral niet te veel werk kosten. Dus het liefst voer voor een paar dagen, kattenbak binnen is smerig en moet ik schoonmaken dus kat: zoek het maar uit. Kat wordt ondanks jullie adviezen al heel snel na de verhuizing naar buiten gezet want kat binnen is lastig (gaat miauwen), en ga zo maar door.

En alle adviezen legt meneer naast zich neer want hij weet het zelf toch zoveel beter. Hij als beginnend kattenpersoneel weet het beter dan alle ervaring op het forum bij elkaar.

Ik vraag me af wat er zal gebeuren wanneer de kat ziek wordt. Ga je er dan honderden euro's aan besteden? Ga je pillen en dieetvoer geven. Of moet de kat het dan ook maar uitzoeken?

Thea: je was me net voor :smile:
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen personeel zoals jullie je wel opstellen tegen over je kat.maar ik ben de baas over mijn kat,
en als hij ziek word dat me honderden euro's gaat kosten laat ik hem gewoon inslapen. het is tenslotte een dier en geen mens. al doen de meesten van jullie overkomen van wel.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat houden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Mijn hemel
Hele topic niet gelezen
Alleen t laatste
En
Vaker berichtjes gelezen van jou debstar?
Je bent echt ongelofelijk en ik
Snap niet waarom jij aan een HUIS dier bent begonnen
Serieus niet
Je bent hard
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Iedereen gaat op een andere manier om met zijn kat. Ik heb ook regels hoor - de katten mogen niet op het aanrecht, de tafels of krabben aan het meubilair. Ze mogen ook niet op de slaapkamer. Dus ja, ook ik ben de baas over mijn katten.

Ik ben vandaag met mijn kat van 15,5 naar de dierenarts geweest en heb €60 uitgegeven aan hem. Hij eet en drinkt niet omdat zijn maag overstuur is. Nu kun je zeggen 'joh, hij is al zo oud, laat hem inslapen of spendeer er niet zo veel tijd en geld aan'. Dat mag en die mening respecteer ik ook. :) Maar het geeft mij een prettig gevoel te weten dat ik er alles aan doe om hem niet uit te laten drogen. Want uitdrogen of de hongerdood sterven is erg pijnlijk voor een kat. Met alle dieren die ik ooit heb gehad was mijn stelregel: een dier mag niet lijden. Dus ja, misschien til ik mijn katten naar het niveau van de mens... Maar dat mag ik ook, het zijn mijn dieren. Ik hoop dat je dat respecteert, net zoals ik jouw mening respecteer (als je kat maar niet lijdt). :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

drestar schreef:Even voor de duidelijkheid, ik ben geen personeel zoals jullie je wel opstellen tegen over je kat.maar ik ben de baas over mijn kat,
en als hij ziek word dat me honderden euro's gaat kosten laat ik hem gewoon inslapen. het is tenslotte een dier en geen mens. al doen de meesten van jullie overkomen van wel.
Weet je Drestar: een mens is ook een dier! Wanneer je goed opgelet hebt bij biologie dan zul je geleerd hebben dat er 5 soorten gewervelde dieren zijn: vissen, reptielen, amfibieën, vogels en zoogdieren. En laten wij nou samen met de hond, het varken, de olifant, enz.., enz.. in diezelfde groep horen.

De mens is dus helemaal niet zo'n bijzonder wezen dat het vanzelfsprekend is dat je daar wel een heleboel geld en moeite in wilt stoppen en niet in een ander dier.
Jij hebt Brutus in huis genomen en dus ben je verantwoordelijk voor hem. Niet alleen voor zijn natje en droogje, maar ook wanneer hij ziek wordt! En er is geen dierenarts die een kat zal laten inslapen wanneer met een eenvoudig pilletje het leven weer aangenaam kan worden.

Mijn oudste kat (15) heeft het aan de schildklier en die pillen kosten 45 euro per 3 maanden (en dan heb ik nog de mazzel dat ze maar 1 pilletje per dag hoeft). Drie jaar geleden moesten haar tanden en kiezen verwijderd worden. Dat kostte 600 euro.
Een andere kat heeft al bijna 4 jaar nierfalen. Zij heeft ons ondertussen al meer dan 2000 euro gekost.

Nu zul jij zeggen: jij bent gek dat je dat doet voor een kat. Maar nee, ik ben niet gek, ik neem mijn verantwoordelijkheid in goede en slechte tijden. En dat al meer dan 35 jaar!

Het leven van een dier heeft net zoveel waarde als het leven van een mens!
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ja natuurlijk respecteer ik dat , en 60 euro is lang geen honderden euro's. als je iets hebt met je dier dat bv 500 euro kost dan is het een serieus probleem lijkt mij. zoveel kan ik gewoon niet betalen.als ik zelf wat heb kan ik het al nauwelijks of niet betalen.(360 euro eigen risico)ik heb maar een zeer klein inkomen en ben ook niet bereid om mezelf voor mijn dier diep in de schulden te steken en vervolgens in de problemen te komen.ik hoop dat daar ook respect voor is..
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Cerna schreef:Mijn oudste kat (15) heeft het aan de schildklier en die pillen kosten 45 euro per 3 maanden (en dan heb ik nog de mazzel dat ze maar 1 pilletje per dag hoeft). Drie jaar geleden moesten haar tanden en kiezen verwijderd worden. Dat kostte 600 euro.
Een andere kat heeft al bijna 4 jaar nierfalen. Zij heeft ons ondertussen al meer dan 2000 euro gekost.

Nu zul jij zeggen: jij bent gek dat je dat doet voor een kat. Maar nee, ik ben niet gek, ik neem mijn verantwoordelijkheid in goede en slechte tijden. En dat al meer dan 35 jaar!

Het leven van een dier heeft net zoveel waarde als het leven van een mens!
Heel mooi om te horen wat jij voor je dieren gedaan hebt. maar als brutus mij 2000 euro gaat kosten dan gaat het mij helaas nooit lukken om dat op te hoesten.
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

Dan zou ik een rekening openen voor dierenartskosten en daar maandelijks een klein bedrag opstorten en hopelijk hoef je het dan nog lang niet aan te spreken.
Je kunt ook een verzekering afsluiten. Het nadeel is alleen dat lang niet alles vergoed wordt en de premie best wel hoog is (dat bedrag kun je dus ook maandelijks zelf sparen).

Maar het er op aan laten komen en hopen dat het nog heel lang goed gaat, vind ik erg onverstandig!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat houden

Bericht door ayla »

Wij hebben een rekening van 2000 gehad ivm gebroken poot. Dankzij verzekering alles vergoed gekregen! Want een kat in laten slapen voor een gebroken poot, no way! Als ik het geld had moeten lenen had ik dat gedaan.

Spaarpot of verzekering: kan 1 van beide aanraden!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie