Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik begrijp het nut van die boosterprik niet. Is het Prednisolon om de kat tijdelijk meer weerstand te geven of is het een soort inentingsprik?

Op zich hoeven ze (als ze oud genoeg zijn) nog maar 1 keer per jaar een inenting tegen niesziekte. Jouw kat is nu 4 maanden. Zit zij nog in de gewone herhalingscyclus van de inentingen of is het uitzonderlijk dat ze deze boosterprik krijgt?

Je hebt gelijk dat je er tegenop ziet om weer een boosterprik te geven omdat ze er slecht op reageert. Nu is het zo dat verzwakte katten (die net niesziekte hebben gehad) inderdaaad vaak heftig op een inenting reageren, maar meestal komt het daarna weer goed. Dus dat kan de reden zijn dat je dierenarts deze prik weer geeft.

Misschien is het goed met je dierenarts het behandeltraject te bespreken. Vraag eens aan hem waar alles voor dient, vertel wat je zelf hebt gedaan, leg je onzekerheden uit. Volgens mij voel je je dan veel zekerder en wellicht is er een alternatief voor die boosterprik. Sterkte.

groetjes,
Sandra
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

Hoi Allemaal en bedankt voor de reacties.
Ze kreeg toen ik haar net had in november haar eerste inenting tegen niesziekte en kattenziekte en de dierenarts zei toen dat ze een maand later ook een boosterprik moest. Nu is het pas weer over een jaar. Ik heb het hem voorgelegd dat ik de indruk had dat ze na die eerste prik niet goed reageerde. Hij zei dat deze prikken juist de niesziekte onschadelijk maakten. Maar nu 2 weken na die boosterprik, weet ik het zo net nog niet.

Maar goed, ze is echt superactief vandaag en minder snuffig vanmiddag dus... wellicht zakt het weer weg. Heb in ieder geval nisyleentabletjes en calendulazalf gekocht vandaag. Eens kijken of we er echt vanaf kunnen komen.

Weet iemand nog hoe een kat aan een slechte adem komt? Is dat zoals bij mensen dat als je ziek bent, je stinkt?

Bedankt
Inge
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Bij slechte adem denk ik gelijk aan twee dingen: ze stinkt van blikvoer of ze heeft tandsteen- of tandvleesontstekingsproblemen.

Het beste kun je dus even in haar bekkie kijken. Als de boel er rood en ontstoken uit ziet of haar tanden zien er vies uit dan ligt het probleem daar aan. De dierenarts kan dan haar tanden schoonmaken en ook pilletjes tegen de ontsteking geven.

Als je blikvoer geeft kan ze daar van uit haar bekkie stinken en kun je het beter even een tijdje niet geven.

Op zich stinken katten overigens vaak uit hun bek als je dichtbij ruikt en is er alleen iets aan de hand als ze een uur in de wind stinkt ;-)

O ja, ook nierkatten stinken enorm, maar dat lijkt me met een kat van 4 maanden zeer onwaarschijnlijk.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Fiepie schreef: Ik heb het hem voorgelegd dat ik de indruk had dat ze na die eerste prik niet goed reageerde. Hij zei dat deze prikken juist de niesziekte onschadelijk maakten. Maar nu 2 weken na die boosterprik, weet ik het zo net nog niet.
dit werkt alleen zo als de weerstand van je kat voldoende is om het op te vangen. Als ze eenmaal niesziekte hebben gehad blijven ze daar gevoelig voor. Xandor krijgt na elke enting bijvoorbeeld weer even last van lichte symptomen. Mij is toen ook aangeraden om een tijd te wachten met zo'n prik tot de weerstand weer hoog genoeg is om het aan te kunnen.
groetjes Sharon
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

Ah Shaz, dank je. dat is wat ik zelf ook al dacht. Omdat ze behoorlijk ziek is geweest zal dit wel te erg voor haar zijn. Stom dat zo'n dierenarts dat dan niet zelf aangeeft.

En dan dat bekkie, sinds vanochtend lijkt ze aan een kant van haar bekje wat rood te zien. Het zou kunnen zijn van blikvoer. Ze krijg alleen zooooo weinig en ook soms verse vis in plaats van dat beetje vlees. En eerder stonk ze niet zo. Ach. Ze knapt weer wat op, wellicht dat dat ook vanzelf beter wordt!

Fijne jaarwisseling iedereen & bedankt
Inge
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Hoe weet ik of Dap gewoon verkouden is of echt niesziekte heeft? (hij is 2 x geent, en nu bijna 9 maand)
Zijn oogjes zijn een beetje smoezelig en hij niest vrij veel. Zijn neus is gewoon nat, zoals gewoon en niet vies.
Heb het sinds eergisteren gemerkt dat ie vaak nieste, maar het is niet erger geworden.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Gewoon verkouden kan niesziekte worden, maar het hoeft niet. Je ziet het het duidelijkst aan de ogen (ze gaan dichtzitten met een soort van snot) en de neus gaat helemaal vol zitten (met echte snot).

Zolang ze alleen maar niest en/of waterige snot heeft is het nog geen echte niesziekte. Als dat het wel is, heeft de dierenarts een kuurtje en dan is ze er meestal na een week weer vanaf (behalve bij de ernstigere niesziekte).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Maar ondanks dat hij is ingeeent kan hij dit dus nog wel krijgen?
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

ja alleen een lichtere vorm. Quinto heeft ook altijd zijn entingen gehad en hij heeft er nooit last van gehad, ook niet toen we Xandor kregen. Tot vorig jaar, hij was toen al drie, toen kreeg hij ineens een milde vorm van de niesziekte. Het kan dus wel.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ze kunnen een mildere vorm krijgen (dat gebeurt regelmatig, een beetje een waterige neus en ogen), maar ook de zware variant.

Dat laatste gebeurt gelukkig niet vaak, alleen soms als de kat verzwakt is door ouderdom, ziekte of een chronisch probleem (nier- of schildklierproblemen). Ze hebben dan lichamelijk niet genoeg weerstand om de niesziekte, die in kleine vorm wordt ingespoten, te overwinnen en dan worden ze dus echt ziek (veel snot in ogen en neus). Deze katten reageren dan net zo hevig op de niesziekte als een zwaar zieke kat die niet ingeënt is.

Wat ook veel gebeurt is dat ze bij veel stress na de inenting eventjes ziek worden. Zo worden bijvoorbeeld kittentjes of asielkatten soms ziek die na de inenting naar hun nieuwe huis gaan en dan hun vertrouwde omgeving kwijt zijn. In dat geval gaat het vanzelf over of doet een kuurtje wonderen.

Maar maak je maar geen zorgen, meestal loopt niesziekte goed af na de juiste behandeling door de dierenarts.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

He kan chronische nies worden als ze erg gevoelig zijn of als kitten verwaarloosd zijn op dit gebied. Joker uit Griekenland is wel geent, maar heeft een snotneus soms. Het gaat geleidelijk aan beter. Hij moet echt zijn weerstand op zien te bouwen. Als ondersteuning gebruik ik Nysileen van VSM en echinaforce van Vogel. Misschien al eerder gezegd, maar wel zinvol. Het helpt goed bij hem.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Ok, dat is wel een goede tip. En het zijn dingen die je altijd nog zelf kan gebruiken, als ze op de kat geen uitwerking hebben ;)
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Inderdaad, we gebruiken het hier allemaal ;-) Voor de katten wel als aanvulling voor een al voltooide kuur en bij chroninsche niesziekte. Voor Joker moet ik heel af en toe toch een antibioticumkuur laten aanrukken. Altijd je dierenarts blijven raadplegen dus ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
DebDen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2007 11:51
Locatie: Rijswijk ZH

Kat met een vies oog

Bericht door DebDen »

Hallo Allemaal,

Op 29-12 heb ik Pipi opgehaald uit het asiel, Pipi is 9 maanden oud.
In het asiel werd mij verteld dat hij de niesziekte had, maar hij was hiervoor behandeld. Nu merk ik sinds een paar dagen dat er steeds een klein beetje troep in de ooghoeken zit. Zijn dit nu nog naweeen van de niesziekte, of moet ik hiermee na de dierenarts? :?:
Gebruikersavatar
Nan Nooy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2007 10:21
Locatie: IJzendijke
Contacteer:

Chlamydia/Niesziekte

Bericht door Nan Nooy »

hallo, ik heb steeds terugkomen problemen met kittens, Rode binnenoogleden, wat snotproblemen, af en toe een hoest.
Een kuurtje Vibravet hebben ze al gehad en een kuurtje Doxoral.
Hoe kom ik hier nou toch vanaf?? Is dit Homeopatisch te behandelen??
Plaats reactie