Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door nellebel »

je bent geen muts, je bent bezorgd. maar je weet misschien ook wel dat gizmo wat ruimte nodig heeft, hij moet weer op pad kunnen. hij mist zijn oude leventje. ik denk dat het idee en de ingreep voor jouw misschien wel heftiger waren als voor gizmo. hij mist zijn poot en past zich aan. klaar voor hem en hij gaat verder. nou het vrouwtje nog. zulke gekke dingen doet hij toch niet? en al heeft hij tijd nodig om de trap op en af te gaan. snap je bezorgdheid wel hoor, ik heb makkelijk praten, zou zelf het allemaal net zo eng vonden hoor. anders bouw het voor jezelf langzaam op. vandaag heeft je vader de deur al open gelaten, vanavond laat jij hem open en dan bekijk je morgen gewoon even wat je doet als je gaat werken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Ik wil gewoon niet dat ie zich bezeert... Gekke dingen doet hij niet nee... Maar ja, af en toe wel dingen proberen natuurlijk. Zoals op de eettafel springen wat dan niet lukt. Maar ja, dat heb ik ook niet kunnen voorkomen...

De trap op gaat als een kogel, alleen de trap af heeft ie nog niet gedaan. Afgezien dan van de eerste dag... :???: Al ging ie toen ook als een kogel... :-(

Tja, waarschijnlijk zit er niks anders op dan in het diepe te springen... Als Gizmo zich er beter door voelt, moet ik maar op een houtje bijten...
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Adriana »

en toch/en toch,.. ik had gedacht/gehoopt dat je met metacam was gestopt. want nu maak je het voor Gizmo erg moeilijk, de eventuele pijn wordt gedempt door de metacam en pijn heeft een signaalfunctie.
namelijk als Gizmo iets doet dat hem pijn doet, dan zal ie het onmiddellijk laten.
maar met dat spul krijgt hij dat signaal dus niet.... en ontstekingsremmer heb je niet nodig want er is niks aan het ontsteken/ontstoken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Hij heeft vandaag nog geen Metacam gehad. Heb net gebeld met Terneuzen, maar de da was bezig dus over 10 minuten terug bellen. Ik vind Gizmo namelijk lusteloos en lamlendig ogen, hij komt zelf het kamertje niet uit. Hij krijgt nog antibiotica (Enrofloxoral 1x per dag 25 mg) en Metacam. Misschien komt het door de medicijnen, dus ik ga vragen of ik daar mee mag/kan stoppen. Ik vind het zelf erg moeilijk om te beoordelen of hij nog pijnstilling nodig heeft... En ik wil hem niet onnodig pijn laten lijden...
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Volgens de da hoef ik me niet direct onwijs veel zorgen te maken, omdat hij wel eet, drinkt, plast en poept. Hij zal goede dagen hebben, maar ook slechte dagen. Wat op zich natuurlijk logisch klinkt. Sommige katten hebben ook langere tijd nodig om zich aan te passen. Ze adviseerde me ook om Gizmo toch in de logeerkamer te laten als ik niet thuis ben, totdat de hechtingen eruit zijn. Vannacht mag wel de deur open (mocht er iets gebeuren dan word ik echt wel wakker), dus dat gaan we proberen. Als ik thuis ben, mag hij gewoon rond keutelen. Als hij een paar dagen achter elkaar lusteloos is, moet ik wel bellen. Waarschijnlijk willen ze dan dat ik bloed laat prikken. Ik mag trouwens altijd bellen, dat is erg prettig!

De Metacam en antibiotica moet ik door blijven geven volgens het schema (vrijdag voor 't laatst dan). Het is belangrijk om te voorkomen dat er een infectie optreedt en hij heeft nog steeds pijnstilling nodig. Ook schijnt Metacam, zo zei de da, een antikankerwerking te hebben. Hoe precies, dat weten ze niet. Tja, wat is dan wijsheid hè...? Ik wil hem natuurlijk de beste behandeling en de beste kansen geven...

Ze ging het nog wel even overleggen met de da die hem geopereerd heeft en als er nog bijzonderheden zijn, zou hij me terug bellen.

Morgen dan nog maar even op het kamertje, en woensdag ben ik heel de dag thuis. Dan gaan we maar even proberen de trap af te lopen als tie daar zin in heeft. Hopelijk is tie morgen weer wat opgeknapt...
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Goeiemorgen!

Gizmo heeft de hele nacht prinsheerlijk naast me op bed liggen slapen! Toen ik een uur op bed lag hupste hij de kamer in en sprong bij me op bed. Hij heeft zich amper bewogen tot half 6... Toen stond ie op en liep naar de logeerkamer waar hij wat ging eten. En toen kwam ie gewoon weer terug! Daarna ging hij weer naar de logeerkamer en ging daar op bed liggen. Omdat mijn wekker toch bijna ging, ben ik maar opgestaan en heb Gizmo mee naar beneden genomen. Daar heeft ie wat gedronken uit de fontein en ging weer naar boven.

Ik heb amper geslapen, maar ben blij dat ik de deur open heb laten staan. Dit hadden we allebei even nodig denk ik.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door nellebel »

wat heerlijk nieuws. nou die dagen tot vrijdag houden jullie toch ook nog wel vol. dan komt het volgende stapje. wat goed dat je overlegt hebt met de DA.
heerlijk dat hij bij je heeft geslapen. die kan er weer tegenaan vandaag.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Anne »

Wat mooi zeg :-P Gizmo rocks :grin:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

De da die Gizmo heeft geopereerd heeft me vanavond gebeld om te vragen hoe het ging. Mijn vader is 3x wezen kijken vandaag omdat ik moest werken en hij heeft al zijn eten opgegeten, dus ik had het idee dat het weer beter ging. De da vertelde me dat er meestal 2 slechte dagen zijn na zo'n operatie: de 3e dag en de 9e of 10e dag. Die 3e dag klopt, en gisteren was het de 10e dag, dus dat klopt ook. Hij mag van de da nu gewoon los rond lopen de hele dag en morgen gaan we kijken of hij de trap af kan. Dan kan hij zijn leven leiden zoals hij dat deed voor de operatie en zal hij snel weer opknappen denkt de da.

Heb Gizmo vanavond twee keer naar beneden gehaald, maar hij ging elke keer terug naar boven en op het kamertje liggen. Het gekke is dat hij ook niet spint (gisteren en vandaag) als ik hem aai en met hem kroel... Vind het maar raar eigenlijk. Heeft ie gewoon wat tijd nodig of moet ik me zorgen maken?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Cerna

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Cerna »

Als hij een paar dagen achter elkaar lusteloos is, moet ik wel bellen. Waarschijnlijk willen ze dan dat ik bloed laat prikken. Ik mag trouwens altijd bellen, dat is erg prettig!
Ik word hier erg verdrietig en boos van. Die nonchalance: wanneer hij lusteloos blijft, gaan we bloed prikken. Ze nemen gewoon het risico van nierfalen.

Toen ik dierenarts-internist Mandigers vorig jaar december, tijdens de controle van Noa, zei dat ik NOOIT meer Metacam wil, voor geen enkele kat, antwoordde hij dat dat ook niet hoeft want er zijn genoeg alternatieven.
Maar dierenartsen steken hun kop in het zand en wanneer het schip toch strandt, dan zien we dan wel weer. Maar och, het komt zo weinig voor. Maar je zal maar één van die weinigen zijn :evil: :cry:

En jij wilt het beste voor Gizmo. Waarom Jeanette, ga je dan door met die rotzooi? Als je eens wist hoeveel schuldgevoel en verdriet ik gehad heb toen Noa ziek werd. Ik had het gevoel dat IK haar ziek had gemaakt door volledig op de dierenarts te vertrouwen. En nu knokken we samen al een jaar om haar leven maar zoveel mogelijk te verlengen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door nellebel »

kan me de 2 strijd van jeanette wel voorstellen hoor. de info hier, maar daarlangs de info van de DA, en zien dat je kat misschien wel pijn heeft maar dat niet zeker weet omdat je kat het niet laat zien.
zelfs ik vind het lastig om te beoordelen, omdat alle medicijnen niet goed zijn, alles is rommel, maar soms moet je kiezen tussen 2 kwaden. ik denk ook soms geef het spul niet als ik de verhalen hoor, maar anderzijds denk ik dan ook bij mezelf, maar als het echt zo'n tuig is en er genoeg alternatieven zijn ,waarom wordt het dan nog gebruikt. vind het lastig hoor. zoals ik al eerder schreef had mijn kat ruim een half jaar metacam. haar nieren die erg slecht waren door het braken, zijn in die periode gewoon hersteld. hier heeft metacam geen reactie op gehad. maar schrik daarlangs wel van de verhalen hier (ik was toen nog niet op het forum)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Cerna »

zelfs ik vind het lastig om te beoordelen, omdat alle medicijnen niet goed zijn, alles is rommel, maar soms moet je kiezen tussen 2 kwaden.
Kiezen tussen twee kwaden? Pijn of nierfalen? Ik vind dat geen vergelijkbare waarden. En die pijn is ook te bestrijden met andere pijnstilling. Tolfedine is ook NSAID maar veel veiliger dan Metacam. Volgens de bijsluiter geven de pilletjes geen bijwerkingen.
ik denk ook soms geef het spul niet als ik de verhalen hoor, maar anderzijds denk ik dan ook bij mezelf, maar als het echt zo'n tuig is en er genoeg alternatieven zijn ,waarom wordt het dan nog gebruikt.
Ze geven het omdat, zoals je zelf ook zegt, ieder medicijn bijwerkingen heeft en dan "kunnen we niets meer geven". Alleen geeft het ene medicijn meer bijwerkingen dan het andere. Volgens mijn DA is er geen verschil tussen Metacam en Tolfedine, maar ik vertrouw in dit geval op de bijsluiter. En ik heb ook nog nooit gruwelverhalen gehoord na Tolfedinegebruik zoals die er over Metacam legio zijn.
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Als de eetlust van Gizmo ook maar een ietsje zou verminderen, zou ik direct de Metacam laten staan. Maar hij gaat alleen maar beter eten. Volgens de da zijn de medicijnen ook niet de oorzaak van zijn lusteloosheid, omdat hij zo goed eet. Ik snap heel erg goed wat je zegt hoor Annet, na jouw afschuwelijke ervaring. En ik snap ook heel goed dat je wilt voorkomen dat welke kat dan ook dit door zou moeten maken. Maar het is ook zoals Wendy zegt een tweestrijd. Enerzijds wil ik hem die rotzooi niet geven en anderzijds wil ik hem geen enkele kans ontnemen. Als de da tegen mij zegt dat Metacam ook een kankerremmende werking heeft en hij echt pijnstilling nodig heeft, wie ben ik dan om hem dat te ontzeggen? En ook zoals Marjan zei, straks heeft ie door die rottumor niet lang meer te leven, maar wel heel veel pijn gehad omdat ik zijn nieren wilde beschermen... Hij hoeft gelukkig nog maar twee dagen Metacam en dan stop ik er direct mee!

Voor mijn gevoel komt zijn lusteloosheid/neerslachtigheid/of hoe je het ook moet noemen, niet van de Metacam. Gisteravond ging het trouwens alweer wat beter. Ik ging op de slaapkamer tv kijken en Gizmo lag niet op zijn kamertje, maar zat op zolder. Hij wilde net de trap afkomen, dus ben ik voor hem gaan lopen. En dat ging perfect! Hij had gelijk de smaak te pakken, want hij is wel drie keer de trap op en af gegaan! Daarna kwam hij op bed liggen. Vannacht heb ik in coma gelegen, dus of hij wat uitgespookt heeft weet ik niet. Vanmorgen zat hij als vanouds naast mijn bed toen ik wakker werd en sprong daarna op bed. Heerlijk hoor, even kroelen als je wakker wordt. En ik hoorde hem ook weer spinnen! Toen ik naar beneden ging, ging Gizmo gezellig mee en zat verwachtingsvol op de trap op zijn eten te wachten. Echt ervan gegeten heeft hij niet. Hij ging weer naar boven om even later weer naar beneden te komen en een rondje door de tuin te maken. Net is hij weer naar boven gegaan.

Het zal wel vaker voorkomen dat hij af en toe één of twee slechte dagen heeft en het is juist mijn onzekerheid die dan met me aan de haal gaat. Onterecht, want over het geheel genomen gaat het gewoon hartstikke goed en er zit echt vooruitgang in. Maar ja, dat ben je zo snel vergeten als het een dag wat minder gaat... :???:
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Anne »

Gizmo doet het al heel goed, hij kwam verder als Destin* deed. Destin deed een rondje huiskamer per dag en lag er dan van bij te komen de hele dag verder. Vaak legde ik hem op de bank zodat hij niet hoefde te springen.
Ik ben heel blij voor je dat het allemaal zo goed gaat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Hij doet het ook hartstikke goed Anne! Maar waarom zie ik dat niet altijd...? Als tie eventjes niet enthousiast reageert, of zijn eten laat staan, of niet spint, of veel slaapt, of dus een slechte dag heeft, schiet ik in de stress.

Ik denk dat ik gewoon vreselijk bang ben dat Gizmo zijn levenslust verliest omdat hij nu op 3 pootjes verder moet... En dat ik 'em dat heb aangedaan... Niet terecht, ik weet het, niets doen was geen optie... Ik heb er gewoon best moeite mee en moet wat meer vertrouwen zien te krijgen. En ook dat gaat met ups en downs.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Plaats reactie