Wespensteek

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Volgens mij kun je er maar weinig tegen doen.
Ik merk wel dat onze poezen voorzichtiger zijn met beesten als wespen en bijen dan met bijvoorbeeld vliegen. Alsof ze het zelf ook een beetje eng vinden.
Luna heeft wel een keer een hele dikke poot gehad, waarschijnlijk was ze toen gestoken. Dit trok gelukkig binnen een dag weer weg.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Goh, ik zat hier gisteren nog over te denken. :smile:
Misschien een stomme vraag, maar kunnen hommels ook steken?
Er zat gisteren een knoeperd van een hommel in onze tuin en ons meisje was totaal geobsedeerd om 'm te pakken te krijgen. :roll:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Claudia, zover ik weet kunnen die dikke ( zijn echt groot hé) hommels niet steken...
Maar wespen en bijen dus wel...vorig jaar is Winnie gestoken geweest in z'n snoet , had het niet direct in de gaten, maar een half uur later, lag hij te piepen van pijn, en maar wrijven met z'n pootje op z'n snoet :cry: , het was echt opgezwollen. Ben toen snel naar de da gegaan, en die heeft een spuitje gegeven, om verdere reactie te voorkomen....een 2-tal uur later was het niet meer dik.
Volgens de da is het zoals bij mensen, de één krijgt alleen maar een bult en wat pijn, de ander kan in schok gaan en heeft medische hulp nodig.
Ik hou het altijd goed in de gaten, als ze in de tuin zitten...als ze achter bijen en wespen jagen, ga ik me moeien, en jaag die beesten weg.... :lol:
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hommels kunnen wel degelijk steken. Ik ben er als kind een keer door gestoken. Alleen steken ze bijna nooit. Ze zijn veel te vriendelijk.
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hommels bijten toch, ipv steken?
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

sKatje schreef:Hommels bijten toch, ipv steken?
Daar zat ik dus over te twijfelen. Volgens mij bijten ze inderdaad. Het doet in ieder geval flink zeer weet ik nog :lol:
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

sKatje schreef:Hommels bijten toch, ipv steken?
Ok, dit is dus weer zoiets wat ze me altijd hebben wijsgemaakt (zoals dat langpootmuggen mannetjesmuggen zijn en zo), maar blijkt dat de vrouwtjes weldegelijk kunnen steken, maar ze dat enkel uitzonderlijk doen in geval van nood.

Weer wat bijgeleerd ;-)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

telefoonklep schreef: Daar zat ik dus over te twijfelen. Volgens mij bijten ze inderdaad. Het doet in ieder geval flink zeer weet ik nog :lol:
mijn man heeft het net even opgezocht :grin: En hommels kunnen zowel steken als bijten maar doen dit echt alleen maar als ze zich bedreigd voelen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Shaz schreef: mijn man heeft het net even opgezocht :grin: En hommels kunnen zowel steken als bijten maar doen dit echt alleen maar als ze zich bedreigd voelen.
Doe mij zo´n man. :grin: . We hadden dus beiden gelijk kat. Ik weet inderdaad dat ze het bijna nooit doen....Maar ja ik ging erop staan als kind

Nu hebben we echt weer wat bijgeleerd
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Nou dit is een antwoord uit een boekje waar je mss wat aan hebt:

In geval van bijensteek:
deppen met een zwakke oplossing van zuiveringszout
(een theelepel op een kopje water)

In geval van een wespensteek:
deppen met een mengsel van half azijn half water.

In beide gevallen kan een ijskompres de zwelling tegengaan. Indien angel zichtbaar is, proberen te verwijderen met een pincet.

Naar de dierenarts gaan als de kat in de war raakt, gaat wankelen of moeite heeft met ademen
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ik ken iemand met een Noorse Boskat. Beestje was gestoken in z'n keeltje.. Werd superbenauwd, met spoed naar DA, was écht kantje boord, moest nacht blijven zelfs. Bestaat er geen spul voor katten dat insecten afweert net als er is voor mensen?
Gebruikersavatar
Skunk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jul 2006 10:23
Locatie: In het mooie Noorden :-)

Bericht door Skunk »

Hier is een tip van mij als het in huis gebeurd:

Voorkom dat er een wesp in je huis komt door een hor bij de deur te hangen. Als het zonnig is wil je natuurlijk de deur open houden, maar met de hor hou je tenminste de insecten buiten.

Idee?
Days eyes
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2006 08:17
Locatie: Gistel

Wespensteek

Bericht door Days eyes »

Onze kater belzie is jaren geleden ook es gestoken in de onderkant van zijn kin, ik weet niet meer of het een wesp/bij was.
Omdat het direct zwelde heb ik de angel uitgetrokken, en onmiddelijk (had geen zalf in huis) een prop watten met azijn erop gelegd.
Dit werkt zeer goed en verminderd de zwelling.
Door mijn snelle reactie en een simpel huismiddeltje is de situatie gelukkig goed afgelopen.
Id keel kan je dit natuurlijk niet gebruiken, en kzou eerlijk nie weten hoe te reageren als dit voorvalt.

Groetjes Days eyes
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: hommelsteek

Bericht door Lana »

Hallo,
Mijn vriend had Lana vanavond betrapt toen ze met een hommel speelde. Hij heeft gelijk ingegrepen en zei dat ze niet gestoken was.. Maar nu ik haar eens goed bekijk heeft ze toch wel een beetje een dikke lip. Verder is ze wel goed te pas en lijkt ze geen pijn te hebben. Het is nu ook zo'n 2,5 uur geleden gebeurt. Zou ik er nog wat een moeten/kunnen doen?

groetjes
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wespensteek

Bericht door Leonie89 »

oeh dat is schrikken! ik zou het heeel goed in de gaten houden.. als het al 2.5 uur geleden is zal het wel niet dikker worden en zal het uitendelijk wel afzwakken.. ik zou haar even goed onderzoeken of de angel er nog in zit en als je het niet vertrouwt met dat azijngoedje aan de slag gaan, maar 2.5 uur geleden.. ik denk dat dat dan al niet meer nodig is..
Plaats reactie