Oormijt?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Als ze vorige week behandeld is tegen vlooien, kan het daar niet van zijn, die beesten ( als ze er al had ), gaan dan vrij snel dood, dus volgens mij kan het nu niet meer van vlooien zijn.
Ik denk eerder aan een soort van allergie op iets, kan vanalles zijn. Normaal kan de da uitvissen op wat ze reageert.
Waar je zelf aan kan denken,heb je nog andere dieren waar ze mee in contact komt, en allergisch kan voor zijn, vb een konijn ?
Gebruik jij een specifiek produkt waar ze allergisch voor kan zijn, vb handcreme, als je haar aait komt dat op haar, en kan ze reageren, of vb jouw parfum.
Haar voedsel, je kan aan de da eens vragen voor eten voor poezen met allergie.
Waar ik ook aan denk, ze is behandeld zeg je voor vlooien, maar is ze al ontwormd ?
Komt ze buiten ? In de tuin, ze is misschien allergisch voor gras, of bepaalde planten, waar ze kopjes tegen gaat geven....

Goh, Gini, t'is moeilijk joh...ik zou je toch aanraden om nu al terug te gaan naar de da, als je tot volgende week wacht, kunnen die wondjes misschien erger worden...

Succes, en hou je ons op de hoogte ?
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik was ook beginnen denken dat het van iets anders komt, een allergie aan iets, maar ik zou in de verste verte niet weten wat!
qua verzorgingsproducten wissel ik af en ben ik onlangs nog van bodylotion veranderd bijvoorbeeld. verder is alles hetzelfde gebleven en toch zijn die wondjes weggegaan toen ze van de DA kwam en nu terug opgekomen... ze komt verder niet buiten, er zitten geen andere dieren en ze heeft ook ontworming gehad.

kvind het echt vreemd, het enige waar ik nog aan kan denken is aan voeding maar ik zie de link niet tussen dat ze het nu heeft en voor 2 weken ook. in het begin gaf ik haar enkel friskies, dan gaf ik daar perfect fit bij (50/50) en nu heb ik de perfect fit veranderd in hills. ze heeft de wondjes gehad toen ze perfect fit had helemaal in het begin en dan niet meer (wat mij al vreemd lijkt) en nu als ik hills begon te geven. de friskies meng ik er altijd de helft bij.
misschien dat ze niet goed tegen een overgang van voeding kan? (als dat al kan)
in dat laatste geval zou het moeten beteren als ik haar nu op hetzelfde dieet hou, 50/50 friskies/hills.

ik hou het in de gaten en zal jullie zeker op de hoogte houden!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Gini, ik zou niet teveel lopen vogelen met voedsel. Ik zou het gewoon bij één merk houden, speciaal voor kittens. En daarnaast kun je het beste even naar de dierenarts gaan zodat ze onderzocht kan worden. Die wondjes horen er in ieder geval niet te zitten!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Gini,

Ik zou ook niet tevel zitten mengen met dat voedsel hoor. Hills is natuurlijk een uitstekend merk, maar ik zou stoppen met die friskies, qua kwaliteit zijn die véél minder dan hills;
Oké, hills is duurder, maar liever wat duurder eten en een gezonde poes toch ?
Je kan bij de da eens vragen naar hypoallergeen voedsel van hills voor katjes met allergie. dit kan je dan langzaam gaan mengen met de hills die je nu nog geeft, en zo stilaan overschakelen op de hypo-hills.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik wou de helft friskies houden om een paar merken premium voer uit te kunnen proberen eigl... plus om de kosten te besparen (zolang ik nog geen werk heb en alleen maar kosten :(). zo kan ze altijd de helft hetzelfde voer krijgen en daardoor minder last ondervinden van overstappen...

voor alle duidelijkheid de wondjes komen van het krabben he :) ze heeft duidelijk jeuk in haar oortjes (vooral in 1 oortje) en van het krabben krijgt ze een paar wondjes. nuja, die jeuk mag er ook niet zitten eigl. ik ga zeker bij de DA om raad vragen en voor de voeding ook horen.

bedankt voor jullie raad tot hiertoe alleszins!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Over de kosten; Als je alleen maar Premiumvoer geeft, ben je vaak nog goedkoper uit! Zeker als je grootverpakkingen koopt. Ze hebben er minder van nodig. Ik ben zo'n € 12,50 kwijt in de maand voor 2 katten.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

mijn probleem is dat ik voor de moment nog geen grote zakken kan zetten. over een paar weken wel, en dan zal ik enkel nog premium geven, dermee ook dat ik nu een paar merken wou proberen :)
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Update nu ik naar de DA ben geweest: haar oortjes waren weer prima, ook geen vlooien te vinden of iets anders waaraan hij kon denken. Toen ik de mogelijkheid voedselallergie naar boven bracht, zei hij dat ze dan meestal aan heel hun hoofdje krabben, dus vooral aan de nek, wat bij haar niet het geval is. Ik moet het dus in het oog houden, als ik merk dat ze zich steeds meer in de nek krabt, moet ik toch aan een voedselallergie denken en teruggaan voor allergievoeding te bespreken...
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Het kan ook gewoon zijn dat ze extreem vaak last van jeuk heeft.

Hier heeft een van de poezels een periode dat hij vaak zn oortje wat trekt en krabt, maar hoe ik ook kijk en controleer, er zit nooit wat en alles is mooi schoon.

Ik zou zoiezo al niet zo veranderen met het voer, en al helemaal niet met zo'n jong diertje.
Ze heeft juist nu alle juiste voedingstoffen nodig en die krijgt ze op deze manier niet binnen.

Je mag best een combivoer doen, mits het kittenvoer is, en vrij tot hoogwaardig voer.

Hier kregen ze eerst altijd whiskaskittenbrok, en daarna de volwassenen, maar hiervan raakten ze aan de poeperij.
Nu geef ik ze een eigen merk, aangevuld met Purina One en ze zien er goed uit.

Maar als kittenzijnde had ik ze op een kittenbrok.

Ze wennen later heus wel aan wat anders, hou het bij de brok die je nu hebt in ieder geval.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

mijn kitten zou ontwormd en ontvlooit zijn(zei men bij het asiel) wormpjes heb ik gister in de kattenbak zien liggen, en zijn oortjes stinken en zien er vies uit (bruin/zwart oorsmeer)..
dacht eerst dat de geur uit zijn mondje kwam, maar zijn oortjes blijken dus zo te stinken..
hij krabt er bijna niet aan ofzo, dus ben benieuwd wat het is, morgen maar gelijk naar de dierenarts..
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het asiel ontwormd en ontvlooid de kittens inderdaad, maar daarna moet het wel een keer of een paar keer herhaald worden.

In jouw geval moet de kitten zeker nog een keer ontwormd worden en de kitten heeft waarschijnlijk oormijt, dus die moet ook nog behandeld worden. Je dierenarts zal je waarschijnlijk de juiste spullen meegeven en anders kun je ervoor naar de dierenwinkel (Advantage is goed tegen vlooien en Stronghold is goed tegen vlooien én wormen, oormijt ed.).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

2 weken geleden begon onze Drakie ín een oor te krabben met regelmoot. Ook lag dat oor plat en deed ze schudden met dr kopje. Dús meteen DA gebeld. Hij zag oorontsteking ín dr vnl, rechter oor (ze had last van links die dag, gek he?). Dus kregen schoonmaakdruppels mee en gel tegen bacterien/schimmels. Hij zag geen oormijt, maar kregen vd zekerheid Bayer Advocate mee.
Een week later gestopt met het spul. Nu, weer een week later, heb ik dr oren weer laten checken bij de DA. Ze waren mooi schoon zei hij. Tóch doet ze nog weleens met dr kopje schudden na het slapen of als ik dr oren goed plat aai. Zou ze dan middenoorontsteking hebben ofzo? De 1e DA zei nog dat we er erg vroeg bij waren. Verder is ze ook ok, speelt, eet/drinkt/spint..
Dr oren staan ook goed omhoog, en erín krabben zie ik bijna nooit meer. Alleen schud ze dus af en toe. Niet heftig, zo maar een keertje. Ik kan over het algemeen wél gewoon aan de achterkant over dr oorschelpjes aaien. Alleen als ik haar oren plat-aai reageert ze. Zou ze dit gewoon niet fijn vinden? Of zou het met de rui te maken hebben? Ze haart flink uit. Die vlooiedruppels kunnen misschien óók nog jeuk geven. En aan de buitekant is dr vacht nog wat plakkerig van dat oormedicijn...
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hallo
Onze kat schudde ook regelmatig met zijn koppie dus dachten we ook dat hij iets van mijt had ofzo.
Toen we bij de DA kwamen bleek dat er een haar in z'n oortje zat en die zat echt behoorlijk diep.
Dat gaat dus ook behoorlijk kriebelen waardoor hij flink met z'n koppie gaat schudden.
Ze hebben de haar wel laten zitten omdat het te gevaarlijk is om in zijn oortje te gaan.
Na een tijdje met zijn koppie schudden is het haartje er wel weer uit gekomen gelukkig.
Misschien heeft Drakie ook wel een haartje in haar oor, aangezien ze flink haart.
Succes ermee.

Groetjes
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Oormijt?

Bericht door Roosje »

Twee dagen geleden hebben we een kat opgehaald uit het asiel. Nu viel me vandaag al een paar keer op dat ze met haar kop zat te schudden en ook al aan haar linkeroor zat te krabben. Het eerste waar ik zelf aan moest denken was oormijt, maar het probleem is dat ik niet goed kan controleren of ze ook rotzooi in haar oren heeft zitten, omdat ze zwart is (dus lastig te zien) en ze vind het ook nog best wel eng om vastgepakt te worden.

Zou het ook nog iets anders kunnen zijn dan oormijt of is het iets wat ik het beste gelijk kan laten controleren door een dierenarts?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
shiva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:04

Re: Oormijt?

Bericht door shiva »

Ik denk dat het oormijt is, mijn kitten heeft het ook gehad en schudde ook met ze kopje, zal het wel even door de da na laten kijken, ik kreeg toen otimectin en zij was er snel vanaf
Plaats reactie