Hoewel een castratie op de voorpagina van de Kattensite ook goed in beeld is gebracht, zal ik de vandaag gemaakte foto's hier plaatsen.
De katten werden één voor één nagekeken en onder narcose gebracht. Schuwe Oezie werd met een handdoek in de hoek van de bench geduwd en met de andere hand werd vakkundig een spuit in hem leeggespoten.
Toen wij klaar waren met het vasthouden van de mannen, lagen de eerste twee al slapend op de operatietafel:

Boebie en Borre. Boebie is als eerste aan de beurt. Het haar wordt van het balzakje geplukt en er wordt een kleine snede gemaakt, waar een balletje uit naar buiten wordt geduwd.

Het vliesje om de bal wordt opengesneden en de bal wordt eruit gehaald. Aan het vliesje zitten een ader en een zenuw, die met elkaar worden verknoopt. Daarna volgt de andere bal.

Daar liggen ze dan... twee ballen voor de ballenbak
Een kat houdt in de narcose zijn ogen open en dat ziet er een beetje eng uit maar er zit zalf in en het kan totaal geen kwaad.

Borre. Ik heb stiekem nog wel gekeken of hij nog ademde

(maar dat deed hij wel!)

Hier zie je hoe een bal van Spike naar buiten wordt gehaald. (Zijn vacht is net een korenveld in de zomer!)

De incisie er in en hup, weg balletje. Afbinden, wond dichtknijpen, een anti-pijninjectie en bijkomen. Al met al duurde het een uur voor 6 katers, vanaf het moment van onderzoek totdat we ze slapend weer meenamen.
Zelf vond ik het heel bijzonder dat ik Oezie kon aaien; ik heb hem stiekem een kus gegeven en even geknuffeld, en ook even goed doorgekamd.
Eenmaal thuis, werden de jongens langzaam wakker. Een paar bleven wat langer zielig, plasten over me heen toen ze lekker bij me wilden liggen maar nu is iedereen weer 'normaal', eet weer, drinkt weer en gaat weer op de bak. Ik hoop dat het wat angst voor het onbekende wegneemt, want het stelt echt geen bal voor